"Lihavien" oikeudet

Aika monimutkainen kysymys kyllä. Toisaalta on selvää, että ihminen pystyy pitkälti vastaamaan siitä minkälaiseksi itsensä päästää, mutta joskus lääkkeet sun muut paskat pistävät ihmisen sellaiseen pöhöön, että siihen ei voi vaikuttaa minkäänlaisella "tahdonvoimalla". Mistäpä näitä sitten tietää aina erotella?

Ihmettelen myös tätä ilmaisua tässä threadissa, ei vaikuta suoraan sanottuna sivistyneiden tai aikuisten ihmisten kielenkäytöltä. Ymmärrän, jos läskit esteettisesti kuvottavat, mutta aika montaa ihmistä kuvottavat myös munuaisensa ja aivonsa napeilla paskaksi pistäneet, nivel,- lihas-, sekä muut rikot liialla puntin repimisellä vapaaehtoisesti hankkineet ja ulkonäöltään poikkeavat uber-bodarit, jotka kaikenlisäksi saattavat käyttäytyä aggressiivisesti ja aiheuttaa ahdistusta lentokoneessa vieressä istuessaan ja viinaa juodessaan. Suorastaan vituttaa sellaiset norsuilta näyttävät ja yhtä älyllisesti ajattelevat paskakasat..

Ylläolevalla kärjistyksellä tarkoitin ainoastaan sitä, että on epäkorrektia ilmaista negatiivisia fiiliksiään vitun vajaalla ja typerällä tavalla. Kyllä minuakin vituttaa ihmiset, jotka syövät tai juovat itsensä hoidon piiriin, mutta en siitä ala lapsellisesti "läski-juopoksi" haukkumaan vaan toivon, että asialle pyritään tekemään jotakin asiallisesti. Samoin monet nielevät sisäänsä sen vitutuksen, jota jonkun bodarin itselleen aiheuttamat sisäelin- ja tuki-viat aiheuttavat esimerkiksi lääkärin kuluissa, samoin kuin sairauspoissaoloissa tai muussa sen sellaisessa.

Yhteistä uber-läskeille ja uber-bodareille on tietysti se, että molemmat ovat ja varmasti pysyvät marginaalissa. Joten jäitä hattuun vähän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihmisarvoaan ei mielestäni voi sinänsä menettää, mutta kyllä välillä ihmetyttää miten paljon on hämärtynyt raja sen välillä, että autetaan tai tuetaan toisen oloa ja sen, että mahdollistetaan totaalinen vastuuttomuus omasta kehosta. Varmasti monella vaikeasti liikalihavalla (siis nämä, joilla painoindeksi alkaa olla todella hälyyttävä) on taustalla jos jonkinlaista mielen tai ruumiin sairautta, mutta joku raja ymmärtämiselläkin pitäisi olla. Sairauksia voidaan hoitaa. Eikä mikään sairaus itsessään pakota ketään niin lihavaksi, ettei pysty edes istumaan, saati sitten seisomaan.
Komp, komp. Ihmisarvo heillä on, kuten pitääkin, mutta muakin nakertaa tuollainen vastuuttomuus, joka näkyy muuallakin kuin tässä keississä. Jokainen pystyy laihtumaan, kun on pystynyt lihomaan, vaikka niitä kuule kaikenmaailman läskigeenit -höpöä. Ok, joillain on mielenterveysongelmia, johon pitää hakea apua, muttei sen taakse voi ikuisesti piiloutua, imo. Lapset on useinkin pienenä vähän pyöreitä, jos vanhemmat ei hirveästi kiinnitä huomiota, mutta homma on toinen sitten vanhempana.

Lisäksi jos joutuu istumaan haisevan läskin viereen junassa tai lentokoneessa. Läskit tukkivat myös kulkuväyliä ja näyttävät vastenmielisiltä.
Itsellä kävi tämä kesällä reilun tunnin junamatkalla, kun venäläinen tosi isoluinen kaveri istui vieressä. Ei ollut hauska matka.

Taitaa olla sellainen juttu, josta on vaikea keskustella niin, ettei kenellekään tule paha mieli?

Kyllä se lihavuus on lähes aina oma valinta. Ei siitä mihinkään pääse. Fysikaalinen perusjuttu on että energiaa ei synny tyhjästä. Ihmisellä se kasvamiseen tarvittava energia tulee ruoasta, vai onko lihavilla jotain muita keinoja, esim yhteyttäminen? :rolleyes:

Omaa arkea ei haittaa, mutta ymmärrän hyvin esim. nuo matkustusasiat. Muutenkin välillä tällasta "apinaa" säälittää nähdä ihmisiä jotka eivät kunnolla edes pysty liikkumaan. :(

mutta joskus lääkkeet sun muut paskat pistävät ihmisen sellaiseen pöhöön, että siihen ei voi vaikuttaa minkäänlaisella "tahdonvoimalla". Mistäpä näitä sitten tietää aina erotella?

Kyllähän lääkkeet voivat tuoda 20 kg lisää mutta ei nyt sentään likemmäs 200 kiloseksi lihota. Tekosyitä! Jos se olisi vain rahasta kiinni niin en minäkään söisi muuta kuin karkkia ja grilli ruokaa.

Läskit nyt sairastelevat yhteiskunnan laskuun ihan helvetisti anyways, niin tekee röökaajat, kuin deekutkin, siinä ollaan ainakin sinnepäin tasoissa. Mutta oikeasti kun peruslukemilla ajatellaan tätä asiaa, niin eihän sinne koneeseen pääse ympäripäissäänkään, miksi sinne pitäisi päästä jokinorsun kokoisena? Yhtälailla se käytäviä tukkiva hippo haittaa kuin se peräpenkillä kännissä mölyävä suomijuntti.

mutta joskus lääkkeet sun muut paskat pistävät ihmisen sellaiseen pöhöön, että siihen ei voi vaikuttaa minkäänlaisella "tahdonvoimalla". Mistäpä näitä sitten tietää aina erotella?

Kyllähän lääkkeet voivat tuoda 20 kg lisää mutta ei nyt sentään likemmäs 200 kiloseksi lihota. tekosyitä.

Myös minä tarkoitin kirjoituksessani henkilöitä, jotka ovat lihonneet liikuntakyvyttömiksi; en mitään 30 tai edes 40 kilon ylipainoa. Taustalla voi olla jokin henkinen tai fyysinen sairaus, mutta siinä vaiheessa kun sairaus on todettu ja myönnetty en näe mitään järkevää syytä olla tekemättä asialle jotain. En usko, että masennuksen parantumista ainakaan nopeuttaa sadan kilon ylipaino.

Jonkin verran mielestäni täytyisi osan vetää jäitä hattuun noissa normipainoisten maksamissa ylipainomaksujutuissa, luulen(ei mitään lähdettä, kunhan luulen) että se iso pommi tulee meistä "lievästi lihavista". Provona nyt vielä sen verran, että maksaahan se kiertäjäkalvosinten ja selkienkin korjaaminen, onko yhteistuloksen pakko olla yli 1000kg?
Oikein hyvin sanottu. Tässä pitää tosiaan pitää mielessä se, että sairaalloisesti ylipainoiset ovat sellainen marginaaliryhmä, että ne todelliset kulut kertyvät kyllä pakostakin meistä pääosin terveistä yksilöistä. Läskejä vain on helppo osoitella, kuten muitakin vähemmistöjä.

Itse en usko yksilöihin kohdistuvan lainsäädännön tai muun kepittämisen voimaan ainakaan tässä tapauksessa. Kebabeille, limuille, karkeille ja muille herkuille haittavero (vrt. alkoholi/tupakka). Kunnon ruokaa ja säännöt peruskouluun, ettei tarvitse/saa käydä mäkkärillä ruokatunnilla. Samoin lisää HAUSKAA (=valinnaista) liikuntaa peruskouluun. Lapsuuden ruokatottumuksista se lihominen lähtee ja nytkään ei tarvitse kuin mennä koulujen päättymisaikaan bussissa, niin näkee, että ei olla hyvään suuntaan menossa. Eihän siellä näy enää kuin pullukoita limupullo kourassa.

Aina vähän väliä työpaikalla ketuttaa ne läskit, ovat niin rumia, valitettavasti.. Tuntuu että "niitä" on niin vidusti nykyään :lol2:

Kertokaa toki miten ne toisen ihmisen kilot oikeasti teidän elämäänne haittaavat, aloituspostin kuvan tapaukset ovat aika marginaalisia tapauksia.
Paljon julkisia käyttävänä pakko sanoa että kyllä se iso kaveri viereisellä penkillä ihan oikeasti on aika ahdistavaa. Varsinkin pitemmällä välillä ei ole kauhen kivaa rutistua käsinojaansa koko matkaa. Aloituspostin tapaus nyt tietty oli vielä hankalampi, ei tuosta taida edes lentoemon tarjoilukärryt päästä ohi.

Pari vuotta sitten oli tilaisuus vierestä seurata mielenkiintoista kädenvääntöä aiheesta, kun huomattavan isokokoinen työkaveri matkusti bussilla pidempää matkaa. Koko bussi oli täynnä, ja ongelmaksi koitui se ettei kyseisen ihmisen viereen ole mitenkään mahdollista normaalikokoisen aikuisen istua bussinpenkillä. Toisin sanoen asiakas vaatii kahden hengen tilan, mutta on varannut vain yhden istumapaikan. No, täpötäydessä bussissa tämä tietty meni vaikeaksi. Kuskin sinnikkään tetristaktiikan avulla saatiin kaikki mahtumaan, kun joku suostui pitämään lastaan sylissä, ja tällä saatiin yksi penkki vapaaksi. Kyseinen suurenmoinen ihminen teki reklamaation asiattomasta kohtelusta, koska hänen kokoonsa kiinnitettiin kaikkien matkustajien huomio.

Työpaikalla on sentään selvitty erikoistyötuolilla ja kulun järjestämisellä lastauslaiturin kautta (ei mahtumisen vaan normireitin portaiden vuoksi).

Varmaan melko marginaalisia tapauksia, mutta eivätkö ne marginaalitapaukset juuri ole niitä joita varten tuossa aloituspostin linkissä kaipaillaan erikoismitoituksia?

E: Ja lasten sylissäpitämisestä puheen ollen: pikkulapsen kanssa matkustaessa ei lapsesta tarvitse maksaa, jos hänelle ei varata istumapaikkaa (eli istuu aikuisen sylissä). Jos taas haluaa ipanalle oman istuimen, joutuu maksamaan kahdesta paikasta. Ei kai se sen ihmeellisempi asia ole, maksaa niin monesta istumapaikasta kuin tarvitsee. Yhtä lailla itselleen saa ostettua lisää penkkitilaa lentokoneesta jos on valmis maksamaan ykkösluokan hintoja.

Aina vähän väliä työpaikalla ketuttaa ne läskit, ovat niin rumia, valitettavasti.. Tuntuu että "niitä" on niin vidusti nykyään :lol2:
"niitä" on paljon. Itse melko bulkki kunnossa (172cm/85kg rasvat 19%), kävin uimahallissa eilen niin tunsin itseni laihaksi. Ikään ja sukupuoleen katsomatta kaikilla roikkuu uikkareitten päällä turvallinen läskirengas ja sitä pidetään vielä normaalina. Ei kiva.

Nämä sairaalloisen ylipainoiset ihmiset ovat tietysti se oma lukunsa, mutta enemmän minua huolestuttaa selkeästi ylipainoiset pikkulapset. Monesti esim. uimahallissa näkee miten pullukoita pikkupoikia siellä mennä vilistää, välillä tuntuu, että melkein puolet on enemmän vähemmän ylipainoisia. Enkä tässä nyt tarkoita mitään "lapsen pyöreyttä" vaan ihan oikeaa kunnon läskimakkaraa esim. vyötäröllä.

Itse kun muistelee omia ala-aste aikoja ja katsoo vanhoja luokkakuvia, niin kyllä siellä oltiin niin laihaa poikaa koko sakki. Tietysti joka luokalla oli se yksi "isoluinen" tuhti poika, mutta se oli todellakin monesti vain se yksi kaveri. Toisaalta koko ala-aste aikaa sävytti aika reipas urheilutahti. Silloin kakarat vielä pyöräili kouluun, pelasi kaikki välitunnit fudista, liikuntatunneilla mentiin eikä meinattu ja talvisin oltiin nenät räässä ulkojäillä. Eli siis oikeasti tehtiin jotain, eikä vain pelattu pleikkaa ja juotu colaa.

Vastuu näistä pikku pullukoista on kyllä mielestäni yksin ja ainoastaa näiden pikku veijareiden vanhemmilla. Jos lapsi saa kotonaan pelkkää läskiruokaa, liikuntaan ei rohkaista ja mäkkiin pääsee aina kun haluaa, niin onko perkele ihme jos mukulat ovat ylipainoisia. Sitten kun on saanut tuollaisen mallin jo pienenä kotoa, niin aika turha odottaa että ikinä miksikään normaalipainoiseksi pääsisikään. Myöskin jos olet tottunut olemaan pienestä asti lihava, tottuu siihen ja se on myös osa henkilön persoonaa. Miksi siis itseään muuttamaan, jos kerran on mitä on ja yhteiskuntakin sen jo hyväksyy?

Oon aika pitkälti Miken kanssa samoilla linjoilla. Ei mitenkään ymmärrä miten ihmiset voivat päästää itsensä sairaalloisen ylipainoiseen kondikseen ja sitten sitä pitäisi vielä alkaa eri tavoin "kannustamaan" erilaisialla helpotuksilla. Sairauksista johtuvat liikakilot sitten taas ovat täysin eri asia.

Edit:
dab01 sen sanoikin loistavasti. Olen monesti miettinytkin, että eikö vanhempia hävetä, kun oma lapsi syötetään tosi pyöreeseen kuntoon ja opetetaan epäterveelliset elämäntavat jo ensimmäisinä vuosina. Omille vanhemmillekin on monesti tullut annettua palautetta, kun välillä kauhistuttaa, että minkälaisia ruokailutottumuksia pikkusiskolle kotona oikein opetetaan.

Mun puolesta jokainen saa olla mitä haluaa, kun ei haittaa selkeästi muiden elämää. Aloituspostin kuvan henkilö kyllä mun maalaisjärjellä muodostaa jo vakavan turvallisuusriskin, koska a. siitä käytävältä ei mahdu kukaan menemään ohi b. se ei itse siitä liiku kovin nopeasti mihinkään, varsinkaan jos kone heittelehtii tms. ongelmia, saati c. sitä ei kukaan siirrä pois tieltään jos se vaikka lyö päänsä ja menee tajuttomaksi -> tukkii monien ihmisten liikkumisen josta seuraa pahimmillaan näiden kuolema.

Jos mä meen ämpäripäissäni örveltämään kadulle, ja katsotaan, että olen vaaraksi tai turvallisuusriski sivullisille, mut viedään putkaan. Mun mielestä tässä pitäis päteä sama homma, kenenkään yksilönvapaus (tai vapaus olla päissään/läski, miten haluaa tulkita), EI IKINÄ saa mennä täysin sivullisten turvallisuuden edelle.

Jossain kohtaa vaan pitää olla raja, jossa se hyysääminen loppuu. Ja mun mielestä se pitää olla viimeistään siinä "turvallisuusriski muille"-kohdassa. Jos haluaa olla niin iso möykky, ettei mahdu ovesta, sitten ei mennä ovesta. Sama juttu tossa lentokonejutussa, jos haluaa olla niin iso että ei mahdu koneeseen niin sitte ei mennä koneeseen.

Mitä pidempään tää "hyysääminen" jatkuu, sitä kauemmin ongelman ratkaiseminen kestää, tällä menolla ikuisuuden.

Läskit ruumaan samantien tai sitten joka koneeseen muutama läski paikka joille hintaa sitten suhteessa saman verran. Syövät sitten vaikka ens kuussa vähän vähemmän jos ei rahat muuten riitä. Kukaan ei läskinä synny ja mikään tauti ei tyhjästä kaloreita pukkaa sinne kehoon vaan ihan oma vika 100% tapauksista. Tietenkin jos munuaiset tai jokin pettää voi nestettä ruveta kertymään mutta läskiä ei tule ilman ylimääräisiä kaloreita, jos se oma keho hyödyntää ne kalorit jotenkin yli-inhimillisellä tavalla niin sitten tarvitsee vain syödä vähemmän eikä ole mitään syytä turvota loputtomasti.

Pitäisi ehkä erottaa kaksi asiaa toisistaan: sairaalloinen ylipainoisuus ja ylipainoisuus. Ensimmäinen aiheuttaa näitä satunnaisia ongelmia kulkuvälineissä jne. Jälkimmäinen, joka ei vyöry vielä viereiselle penkille, maksaa yhteiskunnalle miljoonia ja miljoonia.

Ensimmäinen on ongelmallinen juttu, mutta sen voinee jotenkin saada hoidettua kuntoon - varsinkin kun todellakin noissa 150+ kg:n tapauksissa taustalla on useimmiten jotain muutakin kuin pelkästään suunnaton ruokahalu.

Sen sijaan ne vararengastapaukset, jotka ovat sillä hilkulla tulla puolelleni lentokoneessa, eivät yleensä juuri sääliä kaipaa. 180 senttinen urheilematon 120kg painava mies on hyvin todennäköisesti lihava omasta syystään. Nämä pitäisi jotenkin saada motivoitua ja hoidettua, mutta rajanveto yhteiskunnan puolesta on vaikeaa. Ainakin minun mielestäni, koska minä en valtiota halua puuttumaan juuri mihinkään milloinkaan.

Nämä sairaalloisen ylipainoiset ihmiset ovat tietysti se oma lukunsa, mutta enemmän minua huolestuttaa selkeästi ylipainoiset pikkulapset. Monesti esim. uimahallissa näkee miten pullukoita pikkupoikia siellä mennä vilistää, välillä tuntuu, että melkein puolet on enemmän vähemmän ylipainoisia. Enkä tässä nyt tarkoita mitään "lapsen pyöreyttä" vaan ihan oikeaa kunnon läskimakkaraa esim. vyötäröllä.

Itse kun muistelee omia ala-aste aikoja ja katsoo vanhoja luokkakuvia, niin kyllä siellä oltiin niin laihaa poikaa koko sakki. Tietysti joka luokalla oli se yksi "isoluinen" tuhti poika, mutta se oli todellakin monesti vain se yksi kaveri. Toisaalta koko ala-aste aikaa sävytti aika reipas urheilutahti. Silloin kakarat vielä pyöräili kouluun, pelasi kaikki välitunnit fudista, liikuntatunneilla mentiin eikä meinattu ja talvisin oltiin nenät räässä ulkojäillä. Eli siis oikeasti tehtiin jotain, eikä vain pelattu pleikkaa ja juotu colaa.

Vastuu näistä pikku pullukoista on kyllä mielestäni yksin ja ainoastaa näiden pikku veijareiden vanhemmilla. Jos lapsi saa kotonaan pelkkää läskiruokaa, liikuntaan ei rohkaista ja mäkkiin pääsee aina kun haluaa, niin onko perkele ihme jos mukulat ovat ylipainoisia. Sitten kun on saanut tuollaisen mallin jo pienenä kotoa, niin aika turha odottaa että ikinä miksikään normaalipainoiseksi pääsisikään. Myöskin jos olet tottunut olemaan pienestä asti lihava, tottuu siihen ja se on myös osa henkilön persoonaa. Miksi siis itseään muuttamaan, jos kerran on mitä on ja yhteiskuntakin sen jo hyväksyy?
Sieltäpä tulikin aikalailla oma mielipide ja noinhan se meni omanakin aikana ala-asteella. Lisäksi uskon että tästä tulee todella suuri ongelma tulevaisuudessa. Mitä itse tunnen ylipainoisia ihmisiä niin kyllähän se suurin kynnys on omassa asenteessa aikuisiällä kun ei kiinnosta tehdä mitää ja on väsynyt jo pelkästä istumisesta. Lisäksi etenkin naispuolisilla ylipainoisilla ihmisillä tunnostaa näitä vaivoja/sairauksia kaikki olevan(ainakin omasta mielestään! Todellisuudessa 95% noistakin varmaan enemmänkin luulosairauksia...)

Kyllä mikellä taas aika raisua juttua.. En kiistä etteikö läskiä kertyisi ns kevyestä elämänasenteesta ja välinpitamättömyydestä, mutta aika usealla on sairaus taustalla kun puhutaan 200kg ihmisistä(siis sairaus joka vaikuttaa uskomattomaan läskin kertymiseen, joko henkisen puolen tai ihan fyyisenkin).

btw itseäni ei ole koskaan vituttanut läskit ihmiset..

Kyllä mikellä taas aika raisua juttua.. En kiistä etteikö läskiä kertyisi ns kevyestä elämänasenteesta ja välinpitamättömyydestä, mutta aika usealla on sairaus taustalla kun puhutaan 200kg ihmisistä(siis sairaus joka vaikuttaa uskomattomaan läskin kertymiseen)
Ai ikiliikkuja on keksitty? Kiva tietää. Energiaa ei nyt vain synny tyhjästä, sori vain. Ihminen laihtuu jos se ei syö, tämä on tieteellinen fakta. Läskit ovat läskejä, tämäkin on tieteellinen fakta.

Sua ei varmaan vituta läskit, mutta mua vituttaa kun katson virtahepoisin kantavan niitä rasvaisia kananugetteja Mäcissä pöytään, jossa ylilihava 5 vuotias pullasorsa tuhoaa tulevaisuuttaan mussuttamalla kolmatta kanakoria.

Läski aiheuttaa välillisesti kaikkea paskaa, sairauksia, koulukiusaamista, sitä kautta huonoa itsetuntoa, epämenestystä elämässä jne. Läskit ovat häviäjiä, ovat aina olleet ja tulevat olemaan, niin henkisesti kuin fyysisesti (paitsi sumot).

Läskeille ei kuuluisi antaa yhtään siimaa, niitä pitäisi ruoskia ajoissa ja vanhempia, jotka syöttävät edesvastuuttomasti kakaroitaan, pitäisi vetää kerran viikkoon rehellisesti turpaan.

Esimerkkinä yks tuttavani painaa likemmäs 250kg, syö vähemmän kuin minä. Eikä laihdu, pikemminkin päinvastoin.Mielestäni hänellä on oikeus matkustaa lentokoneessa tai bussissa muiden ihmisten seassa. Vieköön vaikka 4paikkaa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom