"Lihavien" oikeudet

Itse olin lapsena pönäkkä, ja kun jälkeenpäin olen huomauttanut asiasta äidilleni, niin hän sanoi ettei se hänen vikansa ole kun lapsi tykkäsi syödä. Hei haloo. Kuka ne ruoat käy ostamassa ja antaa ne lapselle? Kyllä se yksinomaan on vanhempien vika jos lapsi lihoo. Siinä menikin sitten koko teini-ikä pudotellessa ala-asteen aikaisia läskejä =/

Sama vika. Nyt kun meen kylälle niin pitäs syödä niin saakelisti, aina totean etten ole ihan hevonen. Ja aina muka oon laihempi kuin edellisellä kerralla. Okei no "bodarina" painoin 110kg, nyt oon jo vuosia painanut 80-82kg ja siitä huolimatta laihdun koko ajan ainaki vanhempieni silmissä.

EDIT: ja oonhan mä vasta 35, enhän mä vieläkää osaa mukamas tehdä omia päätöksiä syömisen suhteen :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan mielenkiinnosta että syötkö lainkaan kasviksia? Ne on mun mielestä se juttu joka oikeasti maksaa aika paljon. Jos ruokavalio on kanaa, tonnikalaa, riisiä, puuroa, maitorahkaa ja jotain prodejauhoja niin tuo alle 200 voi onnistuakkin. Mulla kyllä ei taida tuo 200 riittää, pitäisi kyllä oikeasti laskea paljonko sitä menee. Veikkaan että lähemmäs 300 kuussa.

Meitä on siis kahden hengen talous ja ruokamenot on n. 400 euroa kuussa. Syödään kasviksia ja hedelmiä. Kasvisten/hedelmien ei tarvii olla kotimaisia ja muutenkin suositaan sitä mikä on milloinkin edullista. Joskus syön kolmekin päivää samaa ruokaaa putkeen esim. makaroonilaatikkoa tai kaalilaatikkoa. Kaikille ei tällainen säästäminen sovi ja ymmärrän sen hyvin.

Meitä on siis kahden hengen talous ja ruokamenot on n. 400 euroa kuussa. Syödään kasviksia ja hedelmiä. Kasvisten/hedelmien ei tarvii olla kotimaisia ja muutenkin suositaan sitä mikä on milloinkin edullista. Joskus syön kolmekin päivää samaa ruokaaa putkeen esim. makaroonilaatikkoa tai kaalilaatikkoa. Kaikille ei tällainen säästäminen sovi ja ymmärrän sen hyvin.
Mähän vetelen periaatteessa joka päivä melkein samat safkat kun se on iisimpää eikä tarvitse ketään muuta ruualla pitää tyytyväisenä. Pikaisesti jos laskee niin ehkä kituutellen ja jos tekisi jokaisen aterian itse eikä ostaisi mitään spesiaalia niin menisi päivässä semmoinen 7-8 euroa mutta käytännössä se on varmaan lähempänä kymppiä. Kahdella sadalla kuussa voisi siis juuri ja juuri pärjätä mutta tiukkaa tekisi eikä saisi ostaa mitään ylimääräistä. No ei tuo nyt loppujen lopuksi niin paljoa ole kuussa. Hurjalta kuulostaa kyllä tuommoiset kolmen euron ruokabudjetit päivää kohti mistä Hippa puhui. Onneksi ei noin tiukoilla raha sentään ole tällä hetkellä.

Sitä mä en ole ikinä käsittänyt että miksi joku väittää että on niin lihava kun ei ole varaa syödä terveellistä ruokaa, eikö sitä nyt jumalauta laihdu jos syö sitä samaa paskaa kuin aikaisemminkin mutta vähemmän?
Kaikista eniten vituttaa sellaiset henkilöt jotka alkaa puhua jotain että niillä on lihavuus geeneissä, jne. Voisin pistää jonkun haasteen pystyyn jokainen tällainen henkilö saa vetää vaikkapa 3000 kcal päivässä mitä ikinä lystäävät kunhan polkevat kuntopyörää vaikkapa saman 3000 kcal edestä päivässä. Mitataan siis yksinkertaisesti systeemiin syötetty energia ja otettaisiin saman verran ulos. Kun tuollaiseen hommaan laittaa ihmisen väliin eikä hyötysuhde ole likimainkaan 100% niin alkaa johonkin kummasti hukkua sitä läskiä eikä geenit enää lihotakkaan...

Kaikista eniten vituttaa sellaiset henkilöt jotka alkaa puhua jotain että niillä on lihavuus geeneissä, jne. Voisin pistää jonkun haasteen pystyyn jokainen tällainen henkilö saa vetää vaikkapa 3000 kcal päivässä mitä ikinä lystäävät kunhan polkevat kuntopyörää vaikkapa saman 3000 kcal edestä päivässä. Mitataan siis yksinkertaisesti systeemiin syötetty energia ja otettaisiin saman verran ulos. Kun tuollaiseen hommaan laittaa ihmisen väliin eikä hyötysuhde ole likimainkaan 100% niin alkaa johonkin kummasti hukkua sitä läskiä eikä geenit enää lihotakkaan...
Amen!

Tänään citymarketissa omenat 0,89 €/1,5kg ja porkkanat 0,49€/kg. Ei tarvii lihavien väittää et kaikki terveellinen on niin kallista.

Eilen cittarista ostin pari kiloa appelsiinejä 59c/kg. Melkein ilmaista on jo.

Mietin tässä sitäkin, että toki ne kasvikset tuntuvat nostavan ruokalaskua, jos niitä ostetaan kaiken sen paskan päälle, mutta jos jättää ne epäterveelliset moskat ostamatta vapautuu rahavaroja muihin elintarvikkeisiin. Jotenkin en nyt jaksa uskoa, että valtaosassa tapauksista syötäisiin muuten puhdasta ja terveellistä ruokaa, mutta vain kasvikset puuttuvat. Pienistä puroista ja niin edelleen.

Ainahan on olemassa niitä tapauksia, joissa taustalla on jotain oikeaa sairautta, mutta ei se kyllä minun vyötärönympärykseeni vaikuta jos naapurin Pirkolla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Läheskään kaikilla ei kuitenkaan ole.

En väitä, että aina olisi helppoa, ja luulisin ymmärtäväni joitakin psykologisia tekijöitä lihavuuden ja laihduttamisen vaikeuden välillä, mutta jos joku ärsyttää niin tekosyyt ja selittely. Näitä toki riittää joka leirissä.

Se joka väittää, että on lihava koska ei ole varaa ostaa terveellistä ruokaa, jauhaa kyllä ihan jaskaa. Miettii kuinka paljon rahaa 120 kiloinen mies pistää huonoon ruokaan, että pysyy 120 kiloisena. Samalla rahalla saisi ihan tarpeeksi terveellistä ruokaa.

Jep. Mä katon aina ohikulkiessa niitä mäkin jne. ikkunoissa roikkuvia ateriamainoksia, ja mietin aina, että onpas pirun kallista. Joku shaisseateria hintaan 5,5-8€, kuvitelkaa kuinka paljon kamaa sillä saa kaupasta. Tohon hintaan tekee vaikka jättimäisen makaroonilaatikon, ja jää vielä rahaa vihanneksiin. Ja siitä laatikosta riittää vaikka kuinka pitkäksi aikaa.

Jep. Mä katon aina ohikulkiessa niitä mäkin jne. ikkunoissa roikkuvia ateriamainoksia, ja mietin aina, että onpas pirun kallista. Joku shaisseateria hintaan 5,5-8€, kuvitelkaa kuinka paljon kamaa sillä saa kaupasta. Tohon hintaan tekee vaikka jättimäisen makaroonilaatikon, ja jää vielä rahaa vihanneksiin. Ja siitä laatikosta riittää vaikka kuinka pitkäksi aikaa.

Kyllä, mutta jos tarve on syödä ulkona, harvassa paikassa syö femmalla muualla kun mäkkärissä. Etuja siis ainakin hinta ja nopeus.

Jos terveellisen ruoan hinta laskisi, väitättekö että sillä ei olisi merkitystä siihen terveellisen ruoan menekkiin?

Enkä nyt yritä sanoa että terveellisen safkan hinta on syy kansan lihavuuteen, ei tämmöisissä asioissa ole yhtä syytä tai ratkaisua.
Tapoja vaikuttaa on varmasti useita, syyllistäminen ja pilkkaaminen tuskin tuottaa tulosta.

Kyllä, mutta jos tarve on syödä ulkona, harvassa paikassa syö femmalla muualla kun mäkkärissä. Etuja siis ainakin hinta ja nopeus.

Kaupoista saa täytettyjä reissumiehiä jne, ihan yhtä paljon "oikea ruoka" kuin joku mäkkiruoka. Patonkejakin on niin paljon erilaisia, että varmasti löytyy joku terveellisempi vaihtoehto. Tuskin kenenkään on pakko syödä ravintolan tiloissa kuitenkaan, ainakaan siten että sen takia olisi pakko olla lihava. Kai ulkotyöläisilläkin joku taukopaikka on? Femmalla saa vaikka leivän ja purkin raejuustoa + hedelmän.

Kyllä niitä vaihtoehtoja oikeasti on vaikka millä mitalla, jos niihin viitsii tutustua. Kenenkään ei ole pakko syödä paskaruokaa, ei edes lounaaksi. Eiköhän se useimmilla ole kuitenkin syynä, että tekee mieli sitä paskaruokaa kun se on muka niin hyvää, tai haluaa jotenkin palkita itseään. Jos halvimmalla menee niin sitten ranskanleipä ja OK-makkara kaupasta.

Tuo "terveellinen" tai fitnessläheinen ruoka on varmasti yksi tulevaisuuden hyvä bisnesidea. Siitä vaan pakkislaisista joku rohkea pykäämään putiikkia pystyyn johonkin Suomen bodimekan lähelle. Nyt muutenkin bisnes suuntaus on enemmän tuonne kropan ihannoimisen suuntaan joka saralla niin hyvässä kuin huonossakin mielessä.

Idea ei ole siinä että voihan sitä itsekin tehdä vaan joskus on mukava nauttia palveluista.

Kaupoista saa täytettyjä reissumiehiä jne, ihan yhtä paljon "oikea ruoka" kuin joku mäkkiruoka. Patonkejakin on niin paljon erilaisia, että varmasti löytyy joku terveellisempi vaihtoehto. Tuskin kenenkään on pakko syödä ravintolan tiloissa kuitenkaan, ainakaan siten että sen takia olisi pakko olla lihava. Kai ulkotyöläisilläkin joku taukopaikka on? Femmalla saa vaikka leivän ja purkin raejuustoa + hedelmän.

Kyllä niitä vaihtoehtoja oikeasti on vaikka millä mitalla, jos niihin viitsii tutustua. Kenenkään ei ole pakko syödä paskaruokaa, ei edes lounaaksi. Eiköhän se useimmilla ole kuitenkin syynä, että tekee mieli sitä paskaruokaa kun se on muka niin hyvää, tai haluaa jotenkin palkita itseään. Jos halvimmalla menee niin sitten ranskanleipä ja OK-makkara kaupasta.

Kyllä, mutta valitettavasti moni mieltää tuollaisen mäkkäri-safkan lähemmäksi "normaalia lämmintä ateriaa" kun kaupasta ostetun ruisleivän. Aina ei ruokakauppaa ole edes lähellä, joten vastakkain on Cafe Picnicin femman patonki tai Mäkkärin femman mätöt.

Olisikin aika kova juttu, jos olisi jotain pikaruokaloita, joista saisi nopeasti ja halvalla ruokaa vähän paremmilla ravintoarvoilla. Esimerkiksi Ranskassa oli Mäkkärin kanssa samaan tyyliin toimivia pikaruokaloita jotka tarjosivat erilaisia spagetti/pasta-aterioita.

Varmasti joku mäkkärikin voisi helposti muokata noita aterioitaan vähän terveellisemmiksi ilman että maku edes juuri muuttuisi. Tai olisi edes vähän enemmän vaihtoehtoja sen hampurilaisen ja salaatin välillä.

Hitosti vaan ravinto-oppia joka tuutista, sitten jokaisen hampurilaisaterian perään isolla sen kalorimäärä. :)

e. Tietty jos rahaa haluttaisiin sijoittaa, varmasti nuorten harrastusmahdollisuuksiakin voisi panostaa. Nykyisin kun noita lajeja on muitakin kun jääkiekko ja jalkapallo, päättäjien mielestä ilmeisesti ei.

Eikö sitten voisi tehdä töihin omat terveelliset eväät?
Mulla on tässä töissä ympärillä 4 grilliruokapaikkaa, 1 pizza/kebab-paikka ja hese, enkä todellakaan käy niissä vaan omat hyvät eväät mukana. Nopeata ja helppoa-> halpaa.

Se oli ihan peru juttuja melkein joka päivä kun olin tehtaassa töissä, niin aina joku vääräleuka ruokataulolla päivitteli minun eväitä "joo on kyllä varaa tuollaisiin ruokiin" yms. sössötystä. Siis tein aina omat ruuat, yleensä isoja annoksia muutamaksi päiväksi, ihan perus settejä vaan. Sitten nämä samat tyypit vetää niitä mikroruokia ja valmisleipiä, puhumattakaan siitä kun perjantai lähestyi ja alkoi puhe kaljottelusta. On aivan varma että käytin puolet vähemmän rahaa ruokaan ja juomiseen kuin nämä kaverit, ei se nyt niin vaikeaa ole.

Se oli ihan peru juttuja melkein joka päivä kun olin tehtaassa töissä, niin aina joku vääräleuka ruokataulolla päivitteli minun eväitä "joo on kyllä varaa tuollaisiin ruokiin" yms. sössötystä. Siis tein aina omat ruuat, yleensä isoja annoksia muutamaksi päiväksi, ihan perus settejä vaan. Sitten nämä samat tyypit vetää niitä mikroruokia ja valmisleipiä, puhumattakaan siitä kun perjantai lähestyi ja alkoi puhe kaljottelusta. On aivan varma että käytin puolet vähemmän rahaa ruokaan ja juomiseen kuin nämä kaverit, ei se nyt niin vaikeaa ole.
Täysin samaa mieltä.

Kyllä omien eväiden tekeminen on halpaa ja helppoa. Vaatii vain motivaatiota.

Eikö sitten voisi tehdä töihin omat terveelliset eväät?
Mulla on tässä töissä ympärillä 4 grilliruokapaikkaa, 1 pizza/kebab-paikka ja hese, enkä todellakaan käy niissä vaan omat hyvät eväät mukana. Nopeata ja helppoa-> halpaa.

Kyllä voisi, itse teen näin yleensä. Mutta enemmistö ei tee, eikä tule ikinä tekemään.

Toi on pitkälle totta ikävä kyllä ja oikeastaan sitä viestissäni vähän ihmettelinkin, että eikö voisi.
Saamattomia ja laiskoja ovat ihmiset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom