Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
sturmmann: -Pitäisikö tuo sun heitto ymmärtää niin, että mielestäsi siis mielenterveysongelmat ovat yleisempi syy ylipainoon kuin väärät ruokailutottumukset? Eli tuolla logiikalla jenkeistä ja vaikkapa briteistä on suurin osa mielenterveysongelmaisia?
"Suurimmalla osalla näistä XXXL kavereista on vaan syömistottumukset päin persettä eikä sitä selitetä millään psyykkisillä ongelmilla. ---> Tästä voidaan olla monta mieltä."
]{aitsu;2800159 sanoi:Anokreksia ja bulimia ovat psyykkisiä sairauksia mutta eivät kosketa kuin murto-osaa lihavista.
Nyt menee , mutta viitsitkö millään laittaa mitä syöt päivässä/viikossa?
Jos oikeasti pystyt 130e kuussa elämään (prodet päälle) niin nostan hattua.
Tää ei siis oo mikään provo vaan meikäläistä oikeesti kiinnostaa, miten joku pystyy elämään noin halvalla ja syömään terveellisesti?
Vittu ei varmana ole!
Itselläni menee kuukaudessa noin 120-140€ ruokaan (sisältäen prodejauhot) ja syön terveellisesti!
Ei mun mielestä ~130€/kk ole paljoa paskaakaan.
Mullakin menee about 5€ päivä safkaan tarvittaessa, jos ei käy ulkona syömässä eikä kahviloissa ja syö vaan himassa tehtyä perussafkaa tyyliin ja katsoo tarkkaan mitä ostaa. Tolla 5€ syö oikeesti hyvin ja terveellisesti tarvittaessa. Mitään 30€ brasilialaista filettä ei tietysti tolla budjetilla ostella, mutta näitä 5-10e/kg lihaa ja kalaa kylläkin aika kivasti normaali ihmisen tarpeeseen. Proteeinit maksaa joten bodarille tuo budjetti ei ikävä kyllä riitä. Oma paino 100kg, joku 45kg liikuntaa harrastamaton ja toimistohommissa oleva naisihminen pärjää paljon pienemmälläkin rahalla.
Nyt menee , mutta viitsitkö millään laittaa mitä syöt päivässä/viikossa?
Jos oikeasti pystyt 130e kuussa elämään (prodet päälle) niin nostan hattua.
Tää ei siis oo mikään provo vaan meikäläistä oikeesti kiinnostaa, miten joku pystyy elämään noin halvalla ja syömään terveellisesti?
Itse syön mahdollisimman halvalla ja yhden aterian syön koulussa, silti ruokaan menee 7€/päivä. Painoa 70kg. Puoli kiloa paistijauhelihaa = 4€, saat pari tomaattia päälle... mistä riisit ja makaroonit, muut kasvikset, maito... ja kaikki muu?
En tiedä miten ovat asiat muuttuneet siitä kun itse olin peruskoulussa (ei niin pitkä aika, nuoriahan tässä ollaan), mutta ei meillä kyllä ollut juuri mitään valistusta ravinnon suhteen. Ehkä joku ruokaympyrä ja perunan syöminen mainittiin ohimennen.
Toi ruokaympyrä on muuten mielestäni hieno keksintö, kunhan sitä vaan opittaisiin noudattamaan, mutta kun kouluissakin se salaatti on usein pelkkää porkkanaraastetta (joka ei oikestaan salaatti edes ole vaan juures) niin kyllähän siinä nyt heti vähä kusee koko ruokaympyrän toteutus.
Helsingin kouluihinkin tainnut tulla joku "kasvisruokapäivä" EI HYVÄ! kuullostaa siltä että yritetään korvata yhdellä kasvisruoalla koko viikon porkkanaraasteet.
Käytännössähän tosta kasvisruokapäivästä tulee monelle oppilaalle mäkkäripäivä.
Koittakaa saada jotain selvää tosta sanasokkelosta.
Tuli tuosta kouluruokailusta mieleen että tyttären ala-asteella terveydenhoitajana on erittäin ylipainoinen nuori nainen. Hieman meinasi aiheuttaa hymähdyksiä minulla kun vanhempain illassa nainen esitelmöi ruuan terveellisyydestä ja siitä kuinka kotona näytetään esimerkkiä. Tuli mieleen että vois ko henkilö itsekkin hieman toimia esimerkkinä...