Lihasten värinä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tyttoystava alkoi kayda salilla ja treenailee noin 3 kertaa viikossa. Nain alkuun keveyila painoilla ja kroppa kerran viikossa. Ilkea vaiva esiintynyt etenkin rintatreenissa: rintalihakset alkavat varista/tarista kun vasyvat ja treenaaminen sen jalkeen miltei mahdotonta. Varina alkaa yleensa 1-2 sarjan jalkeen ja loppuu sarjan jalkeen.

Muissa lihasryhmissa ei ole vastaa ongelmaa ollut. Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja mista voi johtua? Treenia takana nyt noin kuukausi.

Itse epailen, etta kyse on vain lihaksiston tottumattomuudesta ja menee ohi rautaa lisaamalla :D Tai sitten se on flimmeri.

On ollut ja johtuu tuosta lyhyestä treenitaustasta. Pikkuhiljaa vain eteenpäin niin alkaa kroppa kestään enemmän treeniä.

Eli ihan oikeaan osui epäilysi.

Hmmmm. Onko tässä nyt kyseessä ihan rintalihasten värinä, vai koko yläkropan tärinä käsiä myöten? Toi tärinä johtuu hermoston tottumattomuudesta, ja siihen auttaa se, että laittaa tankoon niin paljon rautaa, että sitä ei saa rinnalta ylös, mutta telineistä saa. Nostaa sen ylös telineestä ja pitää muutamia sekunteja. Tota kun tarpeeksi toistaa, niin hermosto alkaa tottumaan isompiin painoihin.

mulla värisee etureidet reisiojennuksen negatiivisessa vaiheessa, enkä enää ihan mikään aloittelija ole :rolleyes: empä tiedä, kait ihan normaalia.

erkjetter sanoi:
mulla värisee etureidet reisiojennuksen negatiivisessa vaiheessa, enkä enää ihan mikään aloittelija ole :rolleyes: empä tiedä, kait ihan normaalia.

Nii mullaki ja oon alottelija:D

itellä käy niin kun pitkästä aikaa kisko SJMVtä niin parin sarjan jälkeen kun ilman mitään painoja nojaa eteenpäin niin tärisee niin et tekarit putoo suusta.

Uskon että lihakset tottuu siihen ajanmyötä ja tärinä vähenee / loppuu.

:arvi: Flimmerillä ei kyllä ole mitään tekemistä rintalihasten kanssa. Flimmeri tarkoittaa (sydämen) eteisvärinää.:arvi:

Mulla tuota "värinää" esiintyi vähän aikaa sitten vasemmassa hauiksessa, kun istuin pöydän ääressä ja kädet nojaa pöytään, mutta myös vaikka antais käsien roikkua vapaana. Muistutti paljon silmän elohiirtä. Ostin sitten vahvan magnesium/sinkki-valmisteen, eikä ainakaan toistaiseksi ole vaivannut, täytyy katella pidemmän päälle oliko syynä esim. magnesiumin puute.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Lihasten hermotuksen parantuessa värinä häviää. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että suurten rautojen liikutteluun tarvitaan lihaksesta lähellä maksimaalista oleva supistus. Lihassolut supistuvat hermosta tulevan sähköimpulssin myötä yhtä aikaa, tottumattomalla impulssit eivät kulje niin nopeasti ja leviä niin tasaisesti kuin olisi tarvis.

Tälläisiä hermon päitä kehittyy lisää harjoittelun jatkuessa jolloin sähköimpulssi saapuu yhtaikaa koko lihaksen toivottavasti kaikkiin lihassoluihin - näin lihassoluista saadaan myös enemmän irti. Värinä johtuu siitä, ettei sähköimpulssi saavuta kaikkia soluja, jolloin tulee pieniä supistumiseroja. Yksittäinen impulssi tuottaa yhden lihasnykäyksen, jolloin painon pitämiseen esim penkissä nostettaessa vaatii jatkuvaa tasaisesti lihakseen saapuvaa impulssien virtaa.

Treenien jälkeinen värinä johtuu hermoston rasitustilasta, nestevajeesta, ravintoainevajeesta, lihasten vammoista ym. - magnesium ja palkkari helpottavat.

Hmm meikäläiselläkin on tuota tärinää ja vapinaa esiintynyt joskus aikasemmin ranskalaisessa punnerruksessa ja nyttemmin dipeissä. Ei käytännössä pystynyt tekeen kun tärisi niin hulluna liikkeen aikana lihakset. Noh pikkuhiljaa siihenkin tottui ja nykyään ei mitään sellasta esiinny. Tiedä sitten mistä johtui... varmaan jotain hermoston tottumattomuutta just.

Aah, tästä aiheesta meinasin jo yhdessä vaiheessa tehdä threadin. Itsellä on alkanut esiintyä tärinöitä rankskalaisia tehdessä positiivisessa vaiheessa ja pohkeita seisten tehdessä negatiivisessa vaiheessa. Nyt tarkemmin ajatellen voi johtua juuri siitä että sarjapituuksia olen lyhentänyt ja painoja lisännyt viime aikoina reilustikin, jos se hermosto ei vielä ole tottunut. Näyttää vaan tosi fiksulta kun keskellä salia vääntää ranskiksia maaten ja kädet tärisee kuin katupora :)

timse sanoi:
Lihasten hermotuksen parantuessa värinä häviää. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että suurten rautojen liikutteluun tarvitaan lihaksesta lähellä maksimaalista oleva supistus. Lihassolut supistuvat hermosta tulevan sähköimpulssin myötä yhtä aikaa, tottumattomalla impulssit eivät kulje niin nopeasti ja leviä niin tasaisesti kuin olisi tarvis.

Tälläisiä hermon päitä kehittyy lisää harjoittelun jatkuessa jolloin sähköimpulssi saapuu yhtaikaa koko lihaksen toivottavasti kaikkiin lihassoluihin - näin lihassoluista saadaan myös enemmän irti. Värinä johtuu siitä, ettei sähköimpulssi saavuta kaikkia soluja, jolloin tulee pieniä supistumiseroja. Yksittäinen impulssi tuottaa yhden lihasnykäyksen, jolloin painon pitämiseen esim penkissä nostettaessa vaatii jatkuvaa tasaisesti lihakseen saapuvaa impulssien virtaa.

Treenien jälkeinen värinä johtuu hermoston rasitustilasta, nestevajeesta, ravintoainevajeesta, lihasten vammoista ym. - magnesium ja palkkari helpottavat.

Onko tämä ihan tutkittu juttu ttä asia on näin kun yllä sanotaan? Tuon olen kuullut ennenkin ja se olisi ihan maalaisjärjellä järkevä selitys, kiinnostaisi vain tietää että onko varmasti faktaa.

Niinkuin mainittiin jo, kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa. Itsellä ainakin oli alkuun kovissa kyykky ja prässisarjoissa tuota ongelmaa. Välillä koko sali kääntyi katsomaan kun levyt prässissä kilkatti melkoisen kuulumasti negatiivisessa vaiheessa.

Jälkivärinät tulee omassa lajissani suorituksen jälkeen, olen itse tuon ajatellut johtuvan adrenaliinista. Onko tähän jollain kommentoitavaa?

Mulla tää vapinaongelma vaivas välillä intin aikana (siis kun kävin vapaa-aikana salilla), mutta "reservissä" ei vaivaa koskaan osaako kukaan kertoa tai valistuneesti arvata mistä vois johtua?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom