LIHASmassaa,kuinka paljon?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinka paljon naturaalisti harjoitteleva voi kehittää itselleen lihasmassaa 12kk aikana?
Nyt nimenomaan kyse LIHASmassasta.
Oletetaan että kaverin lähtökohta on suht perussuomalainen 182cm 80kg, joskus urheillut mutta ei harrastanut salilla käyntiä.

Näistä lihasmassan kasvuista alkaa olemaan threadeissa aika kovia juttuja ja kateellisena paskiaisena tietysti haluaisin faktat esille.
Eli= Onko olemassa lääketieteellisiä tutkimuksia lihasmassan kehityksestä average jannuilla/12kk.?

Ja kiitos jo etukäteen kun et kerro tähän threadiin paljon olet itse/salikaverisikaverinkaveri kasvanut ja kuinka nopeasti sitten olitkin 120kg 6% rasvoilla/12kk;)

Jos ruokapuoli on kunnossa ja kasvuärsyke riittävä, niin 1kg/kk on aika optimaalinen arvo. Näin olen salinpitäjältäni kuullut. (ent. kehonrakentaja 160cm/110kg? ) Tuo ruokahan tuossa on ratkaisevassa osassa eli ruuan pitää olla ravintorikasta ja tietyin väliajoin nautittua.

1kg/kk kuulostaa realistiselta jos kaikki osatekijät on kunnossa. Mutta vain ekan vuoden tai ei ihan sitäkään.

Tosiaan, 12kg vuodessa ei kuulosta pahalta, vasta-alkajalle. Ensimmäisen vuoden menee usein tuollaista tahtia varsinkin jos vähänkin rimpulampi on aloittaessaan. Sen jälkeen voitaisiin varmaankin sanoa, että tautisesti ruokaa (tai siis n. +500kcal) ja kovaa säännöllistä treeniä niin puolet tuosta... 0,5kg / kk...??

Sillon kun mä aloitin, mulla PUTOS paino ekan vuoden aikana 4-5 kiloa, ja silti voimaa tuli (tiedän, hermotus) ja kropan ulkonäkö muuttui tolkuttomasti, natuna. Vähän riepoo kun tuli silloin syötyä sekä helvetin väärin että aivan liian vähän. Esim. heraprotskudrinkki (ei hiilareita) treenin jälkeen ja seuraavan kerran sitten seuraavana päivänä 1 tomaatti.

Oikeestaan en oo kyllä koskaan vielä syöny niinkuin kuuluis...:david:

Originally posted by pollo
Jos ruokapuoli on kunnossa ja kasvuärsyke riittävä, niin 1kg/kk on aika optimaalinen arvo. Näin olen salinpitäjältäni kuullut. (ent. kehonrakentaja 160cm/110kg? ) Tuo ruokahan tuossa on ratkaisevassa osassa eli ruuan pitää olla ravintorikasta ja tietyin väliajoin nautittua.

Tuo määrä on varmaan ihan hyvä arvio, kun etsitään maksimia vuodessa. Tällöinhän tarkoitetaan, että treenaaja on melko lahjakas ja kaikki harjoitteluun liittyvät asiat kunnossa. Kuitenkin uskoisin tämän olevan mahdollista vain uran alkupuolella.

Musta ei kannata ottaa mitään kilotavoitetta jos ei kyseessä ole massat jotka on ollut joskus ennen päällä jo. Vielä vähemmän hyötyä on koittaa verrata omaa kehitystä siihen, mitä jonkun kaverin kumminkaima on jossain kuulemma saanut aikaan.

Mitä sitten kannattaa tehdä? No, ottaa alle kunnon ohjelma ja ruokavalio ja tehdä päätös ratsastaa niillä se 12kk tosissaan ja katsoa, mihin päätyy. Molempiin löytyy FAQsta hyvät ohjeet.
Jos tavoitteet on kehopuolella niin mittariksi rasvapihdit ja vaaka, voimapuolella treenipainot.

Itse kun aloitin 15v sitten niin ois ollut käyttöä tällaisille tietopankeille. Vasta muutama vuosi sitten avautui silmät sille, miten iso osa ruokavalio on tätä juttua.

Originally posted by Dopey
Musta ei kannata ottaa mitään kilotavoitetta jos ei kyseessä ole massat jotka on ollut joskus ennen päällä jo. Vielä vähemmän hyötyä on koittaa verrata omaa kehitystä siihen, mitä jonkun kaverin kumminkaima on jossain kuulemma saanut aikaan.

Mitä sitten kannattaa tehdä? No, ottaa alle kunnon ohjelma ja ruokavalio ja tehdä päätös ratsastaa niillä se 12kk tosissaan ja katsoa, mihin päätyy. Molempiin löytyy FAQsta hyvät ohjeet.
Jos tavoitteet on kehopuolella niin mittariksi rasvapihdit ja vaaka, voimapuolella treenipainot.

Itse kun aloitin 15v sitten niin ois ollut käyttöä tällaisille tietopankeille. Vasta muutama vuosi sitten avautui silmät sille, miten iso osa ruokavalio on tätä juttua.

No en tiedä miten nyt kysymyksen vastasit Dopey ,mutta kiitos kumminkin.Tiedän ohjelmat osaan jopa jotain ruokavaliostakin, käyttän FAQia mutta ei vastausta tullut vastaan.
Eli lähinnä kyssäri nyt kuuluu =Onko olemassa lääketieteellisiä tai muita luotettavia tutkimuksia missä ns.average ihmisen LIHASmassan kehitys menee?

Onko se sitten niin tähellistä saada tietää etukäteen paljon sitä lihasta voi saada vuodessa lisää? Jos vaikka voisit saada vuodessa 12-24kg lihasta mutta kesken treeni kauden menisi esim. hauis ja reidet pahasti paskax ni mitäs sitten ? taitaapi vähän nuo vuosi massatkin jo tippua siinä vaiheessa.

Tekee vaan parhaansa ja tosissaan.

Sikana vaan reeniä, lepoa ja ennen kaikkea sitä ruokaa:whip: :whip:

Tuli tässä mietittyä ihan omituisia. Sanotaan, että kova jalkatreeni on eduksi koko kropan kehitykselle, koska kova jalkatreeni laittaa omat testot ja kasvut jylläämään. Kannattaa siis treenata jalkoja kovaa, jos haluaa ison hanskan. Toisaalta natun testotasot (ja kasvutasot?) ovat käytännössä rajalliset, eli kun natumaksimi on saavutettu, ei hanska enää kasva, elleivät jalat (tai selkä tai perse tai rinta...) kutistu. Mitä tästä opimme, emme mitään. Kannattaa treenata jalkoja kovaa. Mutta olisipa hauskaa, jos voisi mennä salille ja tilata: "Kova jalkatreeni, kiitos. Mutta testo- ja kasvubuusti tällä kertaa hauikseen, farkut puristavat reisistä jo muutenkin liikaa". :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omasta kokemuksesta voisin sanoa että noin 8-12 kiloa PAINOA tuli parina eka vuonna mutta lihaksen osuus varmaankin 5-8kiloa/ vuosi. Kaikkeni tein, treenasin niin älykkäästi kun sillon pystyin, ja söin riittävästi. Riittävasti tarkoitti sitä että ellei paino noussut kuukaudessa kiloa niin lisää safkaa, ei poikkeuksia. Koko vuoden joka kuukaudelle oli paino ja mitta tavoite joka piti mielen vireänä että tavoitteessa on pysyttävä. Tätä jatkui n. 3v kunnes homma tökkäsi. Ja natuna tuo kaikki. Ennen "massa" treeniä laihdutin 82-> n.73 kiloon ja siitä sitten meni pahimmillaan noin 107kiloon. Lopussa olisi pitänyt hellittää sillä exel sheetin varjolla näyttäisi että läskin tulo alkoi kasvaa n.1 vuoden treenin jälkeen.

Mä en tunne ketään natua joka olis hankkinu vuodessa 12kg puhdasta lihasmassaa. Mun arvio tolle on lähempänä kuutta kiloa. Käytännössä jokua asia kuitenkin mättää ja teoreettiseen maximiin ei pääse.

Toi 5-6kg on sellanen mitä mä oon myös jostain lukenu, mutta lähdettä ei oo tähän hätään.

Jos tolla teoreettisella maximilla laskee niin kilo kuukaudessa jaettuna vaikka 12 treenikerrallla tarkottais sita etta jokaisen reenin lopputuloksena pitais saada 83g puhdasta lihaa. Ei ihan nappaa...
Tietenkin paino voi nousta ton 12kg vuodessa ja enemmänkin, mutta etta lihaa...jaa-a.

Jos joku on toista mielta niin laittakoon todisteet pöytään.

Originally posted by Kiuaskivi
Mä en tunne ketään natua joka olis hankkinu vuodessa 12kg puhdasta lihasmassaa. Mun arvio tolle on lähempänä kuutta kiloa. Käytännössä jokua asia kuitenkin mättää ja teoreettiseen maximiin ei pääse.

Olen erittäin samaa mieltä omien kokemusteni perusteella. Itse olen sekä omasta että kavereiden mielestä kehonrakennuksen kannalta lahjakas, ja sain n. 5 vuoden aikana jotain 6-8 kg lihasta. Silloin en panostanut syömiseen kunnolla. Lähtötaso oli "urheilullisuuden" takia melko kova (sen ja kireyden sekä mallikkuuden takia lopputulos oli paremman näköinen kuin mitä painonlisäyksestä voisi päätellä). Luulisin, että lahjakas, aikaisemmin treenaamaton kaveri voisi ensimmäisenä vuonna saada tuon verran, jos kaikki osa-alueet ovat kohdallaan. 12 kg voisi olla enemmänkin jokin teoreettinen ihannetilanne.

Ikävä kyllä mitään faktoja ei ole esittää.

Lihasta

1kg/kk???? Herätkää nyt tähän maailmaan. Tuo arvio on sitten niin pielessä kuin olla ja voi.

Tuo myöhemmin mainittu 5-6kg vuodessa voisi olla mielestäni hieman lähempänä maksimia aloittelijalle jos kaikki asiat ovat kohdallaan. Tod. näk ennemmin 3-4kg.

Sitten kun aloittelijavaihe on ohi niin saa repiä hampaat irvessä jotta saa 1-2kg vuodessa uutta lihaa. Tässä pitää sitten olla ruoka ja lepo hyvin hanskattuna.

Ja minä puhun nyt sitten siitä puhtaasta lihasmassasta enkä mistään suunnilleen peilin kautta arvioiduista kehityksestä. Niihin arvioihin kun hiipii sitä löysää mukaan vaikka ei siltä näyttäisikään.

Originally posted by vapaudenpatsas
[B
Eli lähinnä kyssäri nyt kuuluu =Onko olemassa lääketieteellisiä tai muita luotettavia tutkimuksia missä ns.average ihmisen LIHASmassan kehitys menee? [/B]

Ei ole tuulut vastaan tuollaista tutkimusta. Epäilen että sitä on mahdoton tutkia muuttujia on niin paljon, jos siis tarkoitat maksimia lihaskasvulle.

Omakohtaisia kokemuksia sen verran, että 14-vuotiaana aloittaessani painoin 57 kg ja rasvaa oli sen verran ettei ollut mitään mahdollisuutta nähdä vatsalihaksia. 19-vuotiaana armeijaan mennessä paino 77 kg, olin painanut 85,5 vähän aiemmin, mutta se erotus oli läskiä. Eli tasan 20kg lisää ja olin paljon tiukemmassa kunnossa, vatsalihakset näkyivät selvästi. Kaikenlisäksi harjoitteluni oli ollut kaikkea muuta kuin hyvää lihaskasvun kannalta, harrastin tosissani myös muita lajeja samaan aikaan ja ohjelma oli voimaharjoittelua, joka sen tiedon valossa mitä minulla nyt on, oli kaikkea muuta kuin optimaalista lihaskasvulle. On se vaan ihmeellistä mitä ne murrosiän omat hormoonit saa aikaan. Uskon siis, että murrosiässä aloitettaessa on ensi alkuun mahdollista saada se 12 kiloa vuodessa.

Edit: lisätään nyt vielä, että armeijan jälkeen sitä lihasta ei sitten oikein ole tullutkaan vaan valtavat määrät läskiä mistä tässä yritetään päästä eroon.

Re: Lihasta

Originally posted by sensor
1kg/kk???? Herätkää nyt tähän maailmaan. Tuo arvio on sitten niin pielessä kuin olla ja voi.

Tuo myöhemmin mainittu 5-6kg vuodessa voisi olla mielestäni hieman lähempänä maksimia aloittelijalle jos kaikki asiat ovat kohdallaan. Tod. näk ennemmin 3-4kg.

Juu kyl toi 3-4kg voi olla JOILLEKIN se maksimi per vuosi mut en kyl usko et monikaan prosentti ny noin hitaasti voi MAKSIMISSAAN kehittyä. Mä uskoisin et n. 95% terveistä miehistä voi natuna ja normaaleissa olosuhteissa saada vähintään sellaset 20kg lihasta vuodessa.

Re: Re: Lihasta

Originally posted by ruho
Juu kyl toi 3-4kg voi olla JOILLEKIN se maksimi per vuosi mut en kyl usko et monikaan prosentti ny noin hitaasti voi MAKSIMISSAAN kehittyä. Mä uskoisin et n. 95% terveistä miehistä voi natuna ja normaaleissa olosuhteissa saada vähintään sellaset 20kg lihasta vuodessa.

LOL!!1!!yks!1!!1!!

Originally posted by Arvo Paperi
Olen erittäin samaa mieltä omien kokemusteni perusteella. Itse olen sekä omasta että kavereiden mielestä kehonrakennuksen kannalta lahjakas, ja sain n. 5 vuoden aikana jotain 6-8 kg lihasta.

LAHJAKAS!?! Heh, höpö höpö..

Heh, tuohon ruhon tekstiin jäi silmät tapittamaan. Kai tämä nyt on sitä niin kovasti hehkutettua huumoria, josta en näköjään ymmärrä mitään. Noh.. En kai menettänyt mitään.

Itelläkään ei ole mitään faktaa heittää tuosta maksimaalisesta lihaskasvusta, mutta kyllä se numeroarvo lienee jossain viiden kilon paremmalla puolella. Tuo viisi kiloa on nyt tietenkin täyskasvuisella (>18v, normaalipainoinen) nuorella miehellä eikä tosiaan millään teinipetterillä, jolla jo pelkkä sohvalla makaaminen tuo rankaan lisää tavaraa.

5-6kg LIHASmassaa vuosi on myös oma käsitykseni asiasta., mutta ajattelin löytyykö mitään tutkimuksia asiasta johon voisi keskusteluissa viitata ja näin ns.lätkästä faktaa.

Threadin aloitin koska keskusteluissa aletaan menemään jo todella puihin kun keskustellaan omasta ja kumminkaimantädintraktorinkuljettajanrengin LIHASmassan kehityksestä /vuosi.
Tyyliin ,20kg vuosi ja SIIS TOSI TIUKKAA,ihan tosi mä oon vaan lahjakas ja ihan niinku vaan natuna.
Ymmärrän toki että muuttujia on paljon ja ihmisiä/erilaisia sellaisia on vieläkin enemmän, kun haetaan LIHASmassaa.
Mutta varmasti on olemassa jokin perusfakta miten paljon ihminen tuota LIHASmassaa pytyy natuna kehittämään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom