LIHASmassaa,kuinka paljon?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Re: Natukehityksestä

Originally posted by Natural
Oma mielipiteeni siitä, kuinka paljon lihasmassaa ilman anabolisia aineita on mahdollista kasata;

1) ensimmäisenä vuonna muutama hassu kilo,
2) tästä eteenpäin hyvin marginaalisia lisäyksiä
3) noin viiden vuoden jälkeen natumaksimi olemaan aikalailla täynnä. Tästä eteenpäin voi olla tyyväinen voimatason ylläpitämiseen, sekä parhaassa tapauksessa pieneen voimatason lisäykseen joissakin liikkeissä.
Et oikeasti voi olla tosissasi. Tuon mukaanhan ihminen voisi saada kokonaisuudessaan noin 10 kiloa lisää lihasmassaa natuna elämänsä aikana. Lisäksi voimien kasvun pysähtyminen ekan 5 vuoden jälkeen? En yksinkertaisesti tajua mihin tällaiset arviot voi perustua, kun jokaikinen sali on täynnä tyyppejä jotka ovat omalla kehityksellään todistaneet jo nuo ennusteet riittämättömiksi.

Originally posted by Natural
Selväähän on, että jossain vaiheessa kehityksen on PYSÄHDYTTÄVÄ, muuten kolmevuosikymmentä treenanneet kaverit alkaisivat olemaan pakettiauton kokoisia
Tämä on kyllä totta, mutta on tosiaan vähän häikkää jos uskoo vakaasti että ihminen voi saada natuna maksimissaan noin 10 kiloa lisää lihasta.

Vähän realitycheckiä nyt kerrankin positiivisempaan suuntaan: natuna voi kehittyä huomattavasti. Tuntuu kuin jengi haluaisi uskotella itselleen ettei natuna voi kasvaa 80 kilon penkin jälkeen jotta sitten oma roinaaminen olisi paremmin "oikeutettua" tms?

PS: en yksilöi tätä vastauta Naturaliin, vaan tuntuu kuin tämä "natuna ei voi saada yli 36 sentin hanskaa" -mentaliteetti olisi koko ajan kasvattanut suosiotaan - varsinkin ilmeisesti omaan natukehitykseensä turhautuneiden sittemmin roinauksen aloittaneiden joukossa.

Palautellaas mieliin threadin alkuperäinen idea.

Eli paljonko average jannu voi LÄHELLÄ optimaalista ruokavaliota ja treenausta voi lihasmassaa saavuttaa? eli luonnonoikut ja SAIRAAN lahjakkaat kaverit ei siis kuulu tämän mietinnän pariin.

Paljon on toki asioita jotka vaikuttavat tähän LIHASmassan kehitykseen mutta voisimmeko esim.päätyä johonkin keskiarvoon kiloissa?
Hulk sullahan on ollut mielipiteita/tietoa siitä kuinka mahrottomasti mies voi natuna kasvaa ja vieläpä todella nopeasti? Olisin odottanut sinulta vastausta tähän. Koska mun mielipiteet olet joskus tyrmännyt aika lyhyesti. ja miksi ei paistijauheliha ota osaa threadiin? :thumbs:

Re: Re: Natukehityksestä

Originally posted by Hulkki
PS: en yksilöi tätä vastauta Naturaliin, vaan tuntuu kuin tämä "natuna ei voi saada yli 36 sentin hanskaa" -mentaliteetti olisi koko ajan kasvattanut suosiotaan - varsinkin ilmeisesti omaan natukehitykseensä turhautuneiden sittemmin roinauksen aloittaneiden joukossa.

Ei välttämättä huono analyysi.

Toisaalta, samoilla silmälaseilla, mutta toisesta suunnasta katsottuna, voisi sanoa aivan erilaisen analyysin: sinä haluat niin kovasti uskoa siihen, että melko hyvä natukehityksesi on omaa ansiotasi. Haluat uskoa, että kehityksesi johtuu kovasta omistautumisestasi, eikä sellaisesta asiasta, jonka olet saanut syntymälahjaksi: geenit.

Ei tarvitse ottaa hernettä nenään, nimittäin tuo oli vain asia yhdestä näkökulmasta tarkasteltuna.

Natukehityksestä

Jep, tottakai kehitys on niin yksilöllistä kuin olla ja voi. Mielipide perustuu sekä omaan kokemukseen, sekä tieteeseen asian tiimoilta (www.ageless-athletes.com). Omalla kohalla treeniä noin kuus vuotta takana ja ITSE suhteellisen tyytyväinen omaan kehitykseen.

Ensimmäisenä vuonna penkki nousi dramaattisesti ja muutenkin liha tuntui tarttuvan suhteellisen kevyesti. Ainakin omalla kohdalla kehitys hyytyi sen ensimmäisen vuoden jälkeen, tosin ei aivan totaalisesti, mutta kuitenkin.

Kysymys on enemmänkin siitä, että asettaa realistiset odotukset natukehitykselle, ei tule turhautumisiakaan niin helposti. Turhautuminen omaan kehitykseen taitaa olla useimmiten syynä "natu-statuksen" hylkäämiseen. Ja jos pitkällä tähtäimellä ajatellaan, niin omasta mielestäni tärkeintä on jaksaa treenata vuosikausia/-kymmeniä putkeen, eikä peakata kaxfemmana.

Ei kysymys ole siitä, etteikö natulle haasteita riittäis, päinvastoin. Itelle ainakin on tärkeempää KEHITYS natuna, olkoonkin se kuinka vaatimatonta hyvänsä, kuin 10 kg lihasta tisseihin hormonitasapainon kustannuksella.

Pistäkää muut luomuvoimailijat kokemuksianne, varsinkin sellaiset jotka ovat jaksaneet luomuilla 5+ vuotta.

p.s. en väitä että joku tietty kilomäärä on joku ehdoton maximi, mutta rajansa kaikella

Natural: Ai minne asti voi päästä?, kattele nyt ensin ennen hormooni aikaa 40-50 luvun voimailijoiden kehoja, kyllä niissäkin lihaa löytyy suurillamme osalle meistä riittävästi. Eikä treeni & ruokatietous ole ole ollut sillä mallilla mitä nykyään on mahdollista (jos käyttää aivojaan jne...)

Sinun tyylisten ihmisten kohdalla kehitys loppuu omaan uskoon. Jos Hulkkia käyttää esimerkkinä niin tyypiltä ei ole usko loppunut asiaan ja varmasti natuna nakkaa lähivuosien varrella lihaa vielä niin että heikompia hirvittää.

Ja onhan täällä muitakin mitkä ovat näyttäneet mitä sieltä kuoren alta löytyy vuosien harjoittelun jälkeen natuna, esim RiQ. Kato sitä alku kuvaa ja sano että juu geenit kohdallaan, siitä kaikki johtuu. NOT

IMO annat geeneille liikaa valtaa, kovasta työstä ja pään käytöstä on kyse, sanon pikkusen provosoivasti että valitettavasti xx% salilla kävijöistä on niin tietämätöntä ja jopa tyhmää porukkaa etteivät he ikinä näe natumaksimejaan.
En sano että minäkään moisen tason saavuttaisin mutta lusikkaa ei ole heitetty nurkkaan koska uskon sen natumaksimin olevan korkeammalla kuin nyt olen, enkä siten että en voisi enää kehittyä.

Ps. tuo artikkeli oli ihan paska, luuseri ruikuttajan tilitys omasta kehittymättömyydestään :D Säälittävä kynäniska :D

Jos ruokavalio ja treeni on optimissa (mitä ne ei varmasti kellään ole aloittelijana olleet), niin viidessä vuodessa voi hyvinkin tulla 30-50 kiloa lisää massaa natikkana geeneistä, urheilutaustasta ja aloituspainosta riippuen. Tuosta 30% tarttunee ekana vuonna. Itsellä matka natikkamaksimiin kesti yli 10 vuotta, mutta johtui vaan älyttömistä treeniohjelmista mitä 90-luvullakin vielä noudatettiin sekä riittämättömästä paneutumisesta ravintopuoleen.

Oma natikkamax on yli 25kg lihaa enemmän kuin aloittaessa ja kuvittelen olevani geneettisesti siellä alimmilla askelmilla. Jos lisäksi on junnuna urheillut tosissaan (toisin kuin nörtti-minä) niin potentiaalia on sietää enemmän koska kroppa sietää kovempaa löylyä alusta asti.

Motivaatio natikkana maksimin lähellä on niissä pienissä taaperoaskelissa, joita vieläkin pääsee eteenpäin kun treenissä tai dieetissä keksii/soveltaa jotain uutta joka itsellä toimii.

kehityksestä

Ok, hatun nosto molemmille, varsinki Dopeylle jos mainitsemasi 25 kg pitää paikkaansa ja varmasti pitääkin. Oli vaan pakko kommentoida asiaa, kun turhan usein esiintyy vankkaa uskoa saavuttaa 15 kg:n lihan lisäys vuodesta toiseen. Ja perkele, 25 kg on ihan vitun kova. VINKKIÄ!

Dopeylta voisin kysästä, kun treenitaustaa näyttää löytyvän, että miten PIDEMMÄN päälle oot hoitanu ruokapuolen? Siis tuskin oot koko kymmentä vuotta punninnu jokaista suupalaa, jne. Eli jos löytyy hyviä vinkkejä, miten safkapuolen saa KÄYTÄNNÖSSÄ hoidettua arkihässäkän keskellä, niin otan ilomielin vastaan. Omalla kohalla opiskelu/työkiireet kyllä pitää huolen siitä, että ruokapuolta ei parhaalla mahdollisella tavalla tu hoidettua.

p.s. en muuten ole heittäny pyyhettä kehään, en todellakaan. Oon vaan vitun tyytyväinen, joka ainoosta LIHASgrammasta, jonka tähän riukuun saa kasattua.

Originally posted by Fatso
Natural: Ai minne asti voi päästä?, kattele nyt ensin ennen hormooni aikaa 40-50 luvun voimailijoiden kehoja, kyllä niissäkin lihaa löytyy suurillamme osalle meistä riittävästi. Eikä treeni & ruokatietous ole ole ollut sillä mallilla mitä nykyään on mahdollista (jos käyttää aivojaan jne...)

Sinun tyylisten ihmisten kohdalla kehitys loppuu omaan uskoon. Jos Hulkkia käyttää esimerkkinä niin tyypiltä ei ole usko loppunut asiaan ja varmasti natuna nakkaa lähivuosien varrella lihaa vielä niin että heikompia hirvittää.

Ja onhan täällä muitakin mitkä ovat näyttäneet mitä sieltä kuoren alta löytyy vuosien harjoittelun jälkeen natuna, esim RiQ. Kato sitä alku kuvaa ja sano että juu geenit kohdallaan, siitä kaikki johtuu. NOT

IMO annat geeneille liikaa valtaa, kovasta työstä ja pään käytöstä on kyse, sanon pikkusen provosoivasti että valitettavasti xx% salilla kävijöistä on niin tietämätöntä ja jopa tyhmää porukkaa etteivät he ikinä näe natumaksimejaan.
En sano että minäkään moisen tason saavuttaisin mutta lusikkaa ei ole heitetty nurkkaan koska uskon sen natumaksimin olevan korkeammalla kuin nyt olen, enkä siten että en voisi enää kehittyä.

Ps. tuo artikkeli oli ihan paska, luuseri ruikuttajan tilitys omasta kehittymättömyydestään :D Säälittävä kynäniska :D

Missähän ne kovat natutreenaajat joilla on kunnolla massaa sitten näkyy? Itse tosin käyn kaupungin saleilla mutta silti... missä nämä ihmetyypit treenaa? Ei ole tarkoitus provosoida ketään mutta musta motivaatio löytyy ihan hyvin yleensä kehittymisestä eikä mistään kaikki on mahdollista bullshitistä

ps. eikös hormooneja alettu käyttää 40 ja 50 luvuilla... 1900 luvun alun treenaajat taas on hyvinkin pienen näköisiä.. tosin sillon olikin riisitautia ja muuta vaivaa ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Fatso
Mikä on mielestäsi kunnolla massaa natulla?

Arvasin että joudutaan näihin määrittelyongelmiin :D Vaikea sitä on sanoa, sellainen että pistää selvästi esiin tavallisista kaduntallaajista...esim pahat pojat ei ole sellaisia :D

Tuskin pahat pojat ovat luomuilleet viittä vuotta :) 3-4kk max? Itse menen luomuna eteenpäin luultavasti hamaan hautaan asti, vaikka tavoitteeni itse tiedä en niiden eteen halua terveyttäni vaarantaa kun elämää on toivottavasti edessä vielä 80 vuotta ?-)

Lähin tavoitteeni on nostaa paino tuonna yhdeksänkymmenen paremmalle puolelle ja pysyä suht tiukassa kunnossa. Sellaisessa olen nyt, rasvaa kyllä löytää mutta tästä jos vielä painoa tiputtaa niin joutuu mennä neuvolaan punnitukseen..

Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa mutta sellaista ei ole vielä saatavilla. Varsinkin omaksi harmikseni olisin halunnut ennen ja jälkeen kuvat itsestäni kun tavoite on täyttynyt :)

Lähtökohtani on joitain täälläkin nähtyjä huimia muodonmuutoksia parempi kun itselläni on takana noin 5 vuotta painiharrastusta ja siinä sivussa säännöllisen epäsäännöllistä saliharjoittelua. Naurattaa kyllä kun silloin tuli syötyä miten sattuu ja silti kehittyi.

Anyhoo meni turhaksi löpinäksi, vastausta en topicin kysymykseen tiedä mutta pysy järkevänä, ole herrasmies ja treenaa kovaa, se palkitaan vaikka aikaa menisi. Kärsivällisyyttä.

:thumbs:

Originally posted by vapaudenpatsas
Hulk sullahan on ollut mielipiteita/tietoa siitä kuinka mahrottomasti mies voi natuna kasvaa ja vieläpä todella nopeasti? Olisin odottanut sinulta vastausta tähän. Koska mun mielipiteet olet joskus tyrmännyt aika lyhyesti.
Mielipiteitä mulla on joka asiasta mutta olen pikku hiljaa alkanut ymmärtää että suunsa kiinni pitämällä saa huomattavasti pienemmän ihmisjoukon vihat niskoilleen. ;)

Sanotaan että uskon natuna voitavan kehittyä PALJON. Tietysti geenit ovat se kaikkein rajoittavin tekijä, mutta kovalla työllä ja pitkäjänteisellä viilauksella heikompigeeninenkin tyyppi voi muuttaa kroppansa melko radikaalisti. En ole tarpeeksi pätevä antamaan mitään yleistä luku/kilomääräarviota, mutta sen voin sanoa että puhuisin huomattavasti suuremmista numeroista kuin täälläkin monen esittämästä 10-15 kilosta koko treeniuran aikana.

Originally posted by igf1bp3
toisesta suunnasta katsottuna, voisi sanoa aivan erilaisen analyysin: sinä haluat niin kovasti uskoa siihen, että melko hyvä natukehityksesi on omaa ansiotasi. Haluat uskoa, että kehityksesi johtuu kovasta omistautumisestasi, eikä sellaisesta asiasta, jonka olet saanut syntymälahjaksi: geenit.
Ei mikään huono analyysi, vaikken itse tietenkään tunnusta asian olevan näin. :D

Mulla saattaa olla hieman keskivertoa paremmat geenit urheiluun ylipäätänsä, mutta on turha puhua mistään huippuhyvistä perintötekijöistä (miten ne sitten määritelläänkin). Mulla on liikaa geneettisiä rajoituksia jotta jaksaisin edes ruveta listaamaan niitä tässä. Sitä paitsi tuskin kukaan saa kunnon tuloksia pelkästään omaamalla hyvät geenit? Geenit vain mahdollistavat kehityksen, joka toteutetaan sillä kovalla työllä.

Originally posted by Hulkki
Sitä paitsi tuskin kukaan saa kunnon tuloksia pelkästään omaamalla hyvät geenit? Geenit vain mahdollistavat kehityksen, joka toteutetaan sillä kovalla työllä.

Correcto. Geenit antavat mahdollisuuksia, mutta eivät useimmiten itsessään anna mitään ilmaisia lounaita. Siinä mielessä sama tilanne, kuin roinaaminenkin. Toisaalta, onko se niin outoa, sillä roinaaminenhan on tavallaan geenien avittamista hetkellisesti.

ove rytter, siinä kirjassa (julkastu 1993) se sanoo siihen mennessä treenanneensa 20vuotta, josta tuloksena 14kiloo filettä, siin on ollu miehellä kyllä asennetta jos tosiaan on natu niinku väittää.... sen treenimetodeista en kyllä sano mitää ;)

Itse olen joskus lukenut, tais olla Jouni Herrasesta juttu?, että lihasta voi hankkia 2.5kg vuodessa max! Tää on siis tiukkaa lihasta. Näillä tyypeillä se mittaus onnistuu varmaan helpommin kun vetävät kisä dieetin ym. vuosittain ja ovat kuivassa kunnossa!?!

Täällä on ollu monenmoista mielipidettä natuna reenaamisesta ja mihin sillä voi päästä.

Laitan tähän oman kehitykseni.
Paino on noussut aloitusajoista 30kg, lähtökohta oli 17v ja 57 kg, kireä. (pituuskasvuni oli jo pysähtynyt, 181cm seiväs)

Kolmena ekana vuonna paino nousi 77kg:n (20kg) ja vatsalihakset vielä näkyi. Se tekis noin 6.6 kg per vuosi, mutta josta osa fläsää, ehkä kilo tai pari. Ruoka ja unipuoli oli suhtkoht kunnossa seka reenasin kovaa. (6 kertaa viikko, ihme kyllä kasvua tapahtui)
Tulokset tänä aikana noin kaksinkertaistu. Kyykkymaksimi nousi n.190 kieppeisiin lähtötasosta 80kg. Penkissä kehitys oli heikompaa. Mutta sekin nousi noin 70kg:n lähtötasosta tonne 110kg:n.

Nyt on ikää 38. Takana useita vuosia taukoa treenauksessa ja monia uudeleenaloituksia. Paino tällä hetkellä n.87kg ja rasvat viimesimmän mittauksen mukaan 17%. Tulokset on vaihdelleet reeniaikana yli noiden alun tulosten ja alittaneetkin ne joskus.
Vanhemmalla iällä ylavartalon voimat on jostain kumman syystä kehittynyt rivakammin kun jalat.

Mun mielestä kuitenkin aktiivisesti reenaamalla tollanen 80-85 kilonen kaiffari voi kuitekin päästä jonkin verran yli kahdensadan kyykkytulokseen ja yli sadanviidenkympin penkkiin. Kenelle se sitten riittää on toinen juttu, mutta jos airobinen kunto on kohdallaan, kyykystä nousee 200 ja penkistä 150 niin siinä on sellanen paketti, etta oksat pois...käytännössäkin pystyy johonkin.

Itse en arvosta massaa vaa voimaa ja nopeutta. Kyllä ne patit mitä tänä aikana on kertynyt kuitenkin tälläsella rimpulallakin teepaidassa ja shorseissa näkyy...Enempää ei tavi mut jos vielä kasvaa niin kasvakoon. Ilman roinaa kuitenki.

Tottakai 15vuodessa natunakin pystyy kerätä helvetisti lihasmassaa.Mul on ainakin tullu tasasesti 4-5 kiloo vuodessa.Ja varmasti se siitä hidastuu,mut kuitenkin.Mua ainakin ärsyttää,että jotkut tuomitsee jo etukäteen toisten kehittymisen,vaikka ei tiedä asioista hevon vittua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom