...JA jos joku esittää argumentin, että mitenkä kipin käytön voi rajottaa tuomaroidessa, ni vastaukseni on, että tolleen :D. Tekee just miten toi tyyppi tolla videolla. Vaikka jalat tikkusuorana(ei ees ollenkaan pakollista), jos ei muka muuten nää.
Ja korostan lisää puolueettomuuttani: mä en ees haluis, et kippi poistetaan kisoista(lisäpaino). Jos mä kisaisin(ehkä joku pv viel), ni todellaki haluisin sitä käyttää, koska saan sillä vähän hyötyä :D. Ei kipattu suoritus on silti kovempi, ja ''rehellisempää'' voimaa tietyllä tapaa. Toistoleuanvedosta poistaisin kipin heti, jos valta olis mulla. Helpottaa ihan liikaa.
En minä tiedä, miten tuo video ratkaisisi kippileukojen tuomaroinnin hankaluuden? Kaverin veto on näennäisesti stricti, mutta tarkasti katsottuna siinä on pientä liikettä sekä polvi-, lonkka- että nilkkanivelissä (+ veto lähtee pienestä edestakaisesta heilunnasta). Eli mihin vedettäisiin raja, mikä on sallittua liikettä ja mikä ei? Ja miten se liike mitattaisiin? Kilpaurheilun säännöt eivät voi olla sellaiset, että "vähäinen liike sallitaan". Ensimmäinen kysymys sen jälkeen on, että kuinka paljon on "vähäinen". Vähän sama kuin, jos pituushypyssä sanottaisiin, että "no, vähän saa astua yli, mutta ei kovin paljon".
Tietysti strictisti vedetty leuka vaatii enemmän voimaa, mutta missä on määrätty, että lisäpainoleuanvedossa pitäisi mitata voimaa? Kyse on vain siitä, kuka tekee yhden sääntöjen mukaisen leuan mahdollisimman suurella lisäpainolla. Eihän kuulantyönnössäkään välttämättä vahvin voita, vaan se joka saa kuulan kauimmaksi ja pysyy ringissä.
Salilla yksin vedellessä voi helposti päättää, että minäpä vedän tämä nyt ilman kippiä ylös ja mittailen voimiani. Kilpailutilanne on ihan eri juttu, kun vetoja valvoo tuomari.
Tällä hetkellä menee tosiaan se 5 vastaotteella ja 2 myötäotteella. Omapaino 96kg, joka ois tarkotus saada tuonne 90kg alle. Tilastoja katselemalla, lisäpaino tulis vähintään olla sen 80kg ja toistoja omalla painolla 30. Eli näitä kohti ois siis tarkotus lähteä treenaan!
? Yleis-urheilu yms. on tietenki taitolajejaki, ja leuanveto/voimanosto vaatii myös taitoo, mut en silti kyl taitolajeiks ainakaan ite miellä. Eli siis hypoteettisesti jos esim. kisaisin jossain lajissa itse, ja sen lajin standardit olis liian alhaset, ni se ei motivois mua edes. Sanotaan et voittaisin vaikka jonkun skaban asiassa X, jonkun hifistelyn vuoks, vaikka hopealle tullut olis kaikin puolin oikeesti ollu mua kovempi. No vittu... riippuen onko voitossa rahaa kiinni, ni vähintään kuuluttaisin erittäin kovaa, et todellinen voittaja en ole minä ;D. En aika varmaan kokis ansaitsevani voittoa.