Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Tällä viikolla tuli pistettyä vanhoja enkko ihan uusiin aikoihin. Maanantaina 10x5 meni 2min30 sek. Keskiviikkona sitten pyramidi 1->10->1 parani 35 sekkaa. Eilen sitten yllätin itteni ihan täysin 10x10 treenissä. Parasta tossa 10x10 oli se, että olisin pystynyt vielä jatkamaan ainakin parilla sarjalla ja toisekseen se, että jopa hieman lyhyemmilläkin tauoilla olisi mennyt. Elokuussa kun kokeilin tätä niin kuusi sarjaa pystyin vetämään ja olo oli sen jälkeen täysin kuollut. Kestävyys on kyllä parantunut huimasti viimeisten viikkojen aikana.

Ai hitsi, oli sulla aika lähellä! Toi on kummiskin hyvää kehitystä mun mielestä, että suhteellinen voima on nousussa. Kuis tukkoutuu?

Kiitos uskosta! Viime treeneissä tuli 4x5 tolla 15kg lisäpainoilla, niin kyllä siitä pikkuhiljaa kehittyy. Ei ole kauheesti tehnyt aikaisemmin leukoja lisäpainoilla, niin varmaan toi pomppii ylös kun liike hermottuu paremmin. Testailen välietappia +25kg varmaan parin tai kolmen viikon päästä, niin saa vähän enemmän dataa minkä ympärille tehdä seuraavan jakson suunnitelma. (Jospa siitä löytyisi nykyinen 1-3RM.)

Kroppa menee hetkellisesti jumiin, kun liian usein vetää omiin voimiin nähden liian isoila painoilla. Sama juttu oli aikoinaan dippien kanssa, liikkeestä kun innostuu kunnolla, niin maalaisjärki lentää joskus ulos.Toisaalta mä tiedän aikaisemmasta kokemuksesta, että kun muusta treenistä karsii, niin palautumisresursseja saattaa vapautua yllättävän paljon. Esim. nytkään mä en käytännössä tee mitään muuta hermostollisesti raskasta treeniä leukojen lisäksi. Ei ollenkaan jalka- tai punnerrustreeniä. Vuoden alussa treenasin jalkoja kovaa, ja sainkin hyvää kehitystä. Sitten alaselkä meni tilttiin, ja menetin gainzzit. Nyt mulla ei tavallaan ole enää mitään menetettävää, joten voin skipata etureidet hyvällä verukkeella ( + jalkojen treenaminen on raskasta ja epämukavaa ).

Itse tein myös aikoinaan sarjoja paljon vakiopainoilla, tyyliin 5x5 tai 3x5. Jossain vaiheessa huomasin, että vaikka tämä strategia toimi. esim. kyykyssä hyvin, niin jostain syystä yläkropan kohdalla taas homma ei pelittänyt optimisti. Voi olla, että mulla oli yksinkertaisesti yläkropan osalta liian alhainen työkapasiteetti treenin alkuvuosina, jotta olisin saanut hyvää kehitystä tällä tyylillä. Ei siis ollut aikaisempaa urheilutaustaa.

Kannattaa ihmeessä testata, missä se oma tämänhetkinen maksimirauta on, sarjapainot voi sitten päätellä sen perusteella.

Joo varsin raskas on. Riippuen siitäki, kuinka jumissa ranteet on. Jossei taivu kunnolla, ni hankalaa. En ollu aiemmin vakavissani sisällyttäny treeniin, mitä nyt kokeillu läpällä. Joskus ton vaan kekkasin, ku tosi hitaat muscle-upit joutuu melkeenpä tekeen tolla otteella, tai ''false gripilla''. Tai ei joudu, mut huomattavasti helpompaa ainaki itelle. Aika spesiaaleja juttuja, mut tehokkaita tietenki, ja kaikki uus ärsyke on vaan hyvästä. Jos olisin kädenvääntäjä, ni tekisin ainaki näit.

Aina ranteiden varassa! Aina :D

Tänään neljän kilon parannus ennätykseen Hyvinkään kisoissa:

92 kg

94 kg

Matka jatkuu kohti 100 kiloa!

Oon ovella yhdessä Hämeenlinnan yökerhossa, näin sut ja sun seurueen jokukerta. Taisin kommentoidakkin teikäläisen kukkakaalikorvista.
Vittu sä oot alfa! Voimaa löytyy!

Ton on pakko olla trollaus.

"Netin huvittavassa maailmassa tuli taas hassu henkilö vastaan. Eli yhes ryhmässä väitti pokalla, et on tehny 38kg:lla 21 toistoa leuoissa. Putkeen. Mä tartuin heti ja käskin todistaan, tai on kusettaja. Ei kuulemma tee enää painoilla, eikä oo kuulemma ees ihmeellinen suoritus ;;D. Jätkän kyynärvarret kuvassa mun kyrvän paksuset yms. Ja on todellaki ihan vitun ihmeellinen suoritus, ku todistettavasti(puheit ei lasketa) tohon ei kykene tyyliin kukaan maailmassa toistaseks, tai korkeintaan joku 0,00000000001% ;;;D. Tubest/Instagramist löytyy kourallinen videoita, mis jotkut eliitti tasolla olevat jannut saattaa vetää sen 15-17 toistoa tollasella painolla. Noissaki välillä suorituksen taso vaihtelee(roikutaan tunti tangossa, leuka tangon yli vähän siinä ja siinä yms.) Mielenkiinnosta: monta toistoa vaikka kovilla leuanvetäjillä täs ketjussa tai missä vaan, menee tolla painolla? Veikkaisin, et paljo vähemmän jopa, mitä ykkös-maksimista vois päätellä. Itellä +- 8-9 40kg:lla, mut oon raiskannu tota ko. painoa joskus ihan tarkotuksella. Ja kippaan vähän, mikä tuo sen 1-2 toistoa. 21 toistoa & myötäotteella uskon silti ku nään.
Ja puhe siis koko liikeradan leuoista, ja nimenomaan myötäotteella. Sori, oli pakko kirjottaa tänne, koska halveksun sydämeni pohjasta tällasii kakkapyllyjä.
Aina sama kaava, ku haastan tällaset ihmiset netissä: lupaillaan videoita kovasti, ja vähätellään, et suoritus ei oo mistään kotosin(vaikka on kaikkee muuta). Lopputulos: kakkapylly poistaa kommenttinsa/blokkaa mut/ xD."

Ei pitäis välittää tollasista, mut joku siin vaan on, et valehtelu triggeröi mut.
"Hauskintahan" näissä on se, että ei nuo välttämättä edes valehtele. Joku voi ihan tosissaan väittää, että on nostanut penkistä 160 kg, mutta unohtaa kertoa, että se oli ihan hirveä runkkupenkki perse metrin ilmassa ja kunnon pompulla ja kyykännyt 200, mutta ei edes itse tajua, että se kyykky oli puoli metriä vajaa. Periaatteessa ihan ok tuloksia noinkin, mihin ei jokainen kykene, mutta totuus nostoista laskee kyllä arvostusta huomattavasti.

ei maksimileuanvetäjät mitään toistokoneita ole, elleivät sitä lajina treenaa. reserviä siellä koviin kestosuorituksiin on, mutta eri ominaisuus se kestovoima, joten vaatii oman treeninsä. melkein 200kg yhteismassaleuan vetäneen herran oman painon toistomaksimi on 20 leuan paikkeilla, joten on aika eri asia olla fosfaattitykki kuin kelaaja. isojen poikien suomenmestarin tulos on tällä hetkellä 94kg. paras sarja 3*75 eli about 90%. osuu oikein hyvin ns. normaaliin suhteeseen, vaikka vois kuvitella, että kai se ny ainakin 3*80kg vetää. ei kuvitella asioita ei.

ellei kestoo treenaa tai siihen ei oo ominaisuuksia, eipä ne pitkät sarjat tietenkään kulje. ei pituushyppääjätkään maratonilla pärjää. sitten on kyllä kestovoimaa päälajinaan treenaavia, joilla ne prosenttisuhteet heittää kippuraa hyvin monesti eli ne sarjat on paljon kovempia suhteessa maksimiin.

käsivarren paksuus ny ei kerro siitä voimatasosta sen enempää. kyynärvarrella ei leukoja vedetä muutenkaan. jos nyt on omanlaisiaan vedelly ei oo mitään tekemistä sun kriteerien kanssa, joilla ei oo mitään tekemistä kyllä kenenkään muunkaan tekemisten tai kisakriteerien kanssa. pidä ite omat kisat omilla kriteereillä, jos ahdistaa.

tuohon 21*38kg en kyllä usko minäkään toki, oli nostajan paino mikä vaan. kisassa ku ei vedetä on aika sama miten kukin tekee ja jos omilla kriteereillään sitä leukaa treenaa mikäs siinä. turha siitä ny on ahdistua. jos se saa siitä tyydytystä, hieno homma. eräs valmennettava teki omia ns. puhtaita leukoja melkein 40 ja perhosleukoja reilusti yli sata. ihan sama, ellei oo kisa kyseessä. eri liike ja vertailu on turhaa ellei ole kisa ja säännöt.

Mun postaamassa videossa on kisa, jossa on sovitut säännöt. Ote niin tai näin, tuossa on tuomaroitu tulos. Leuanvedossa ei kauheena oo kisoja verrattuna muihin voimalajeihin, mut lajissa ku lajissa uskottavimmat suoritukset on kilpailuissa, ei Youtubeen tai Instagramiin kuvatuissa videoissa. Tää on eräänlaista lähdekritiikkiä, vaikkei nyt mistään vakavasta asiasta olekaan kyse. Sun pitäis nuorena miehenä ja varsin väittelynhaluisena olla näiden asioiden aallonharjalla.

Ei noista videoista voi päätellä mitään. Siellä on mielivaltaisesti kirjoitettuja suureita, joiden yhteyttä todellisuuteen ei voi todistaa.

Kisat ei oo mikään absoluuttinen voimanmittari. Kai sä nyt kykenet itsenäisesti tollasilta videoiltaki päätteleen, mitä moinen suoritus vaatii, ja kuinka moni siihen kykenee?
Tai jos tolle linjalle lähetään, ni esim. Suomen leuanveto liiton säännöissä sallitulle kippaukselle, jotkut Ukrainan yms. kovien kehonpainoilu maiden eliitit naurais, eikä pitäis ollenkaan sallittuna. Ja noiki järjestää lisäpainokisoja siis, paitsi säännöt ei salli monesti tyyliin mitään paitsi strictin tekemisen. Eli: kenen skabat on nyt se ainoo oikee sit ;)? Ja jos puhe ''pull-upeista'', niinku oli, ni se poislukee kyl chin-upit.
Hei Vaginaattori, voitko neuvoa miten mä voisin löytää niitä ukrainalaiten videoita niistä lisäpainoleuanvetokisoista? Mä oon melkein epätoivoissani yrittänyt löytää leuanvetokisoista videoita mutta en onnistunut kuin joitain hupibiitsikisoja löytämään. Pääsisi näkemään kuinka strictinä he oikein vetävät ja mihin asti leuka pitää saada.

Back
Ylös Bottom