Leuanveto

Ton on pakko olla trollaus.

"Netin huvittavassa maailmassa tuli taas hassu henkilö vastaan. Eli yhes ryhmässä väitti pokalla, et on tehny 38kg:lla 21 toistoa leuoissa. Putkeen. Mä tartuin heti ja käskin todistaan, tai on kusettaja. Ei kuulemma tee enää painoilla, eikä oo kuulemma ees ihmeellinen suoritus ;;D. Jätkän kyynärvarret kuvassa mun kyrvän paksuset yms. Ja on todellaki ihan vitun ihmeellinen suoritus, ku todistettavasti(puheit ei lasketa) tohon ei kykene tyyliin kukaan maailmassa toistaseks, tai korkeintaan joku 0,00000000001% ;;;D. Tubest/Instagramist löytyy kourallinen videoita, mis jotkut eliitti tasolla olevat jannut saattaa vetää sen 15-17 toistoa tollasella painolla. Noissaki välillä suorituksen taso vaihtelee(roikutaan tunti tangossa, leuka tangon yli vähän siinä ja siinä yms.) Mielenkiinnosta: monta toistoa vaikka kovilla leuanvetäjillä täs ketjussa tai missä vaan, menee tolla painolla? Veikkaisin, et paljo vähemmän jopa, mitä ykkös-maksimista vois päätellä. Itellä +- 8-9 40kg:lla, mut oon raiskannu tota ko. painoa joskus ihan tarkotuksella. Ja kippaan vähän, mikä tuo sen 1-2 toistoa. 21 toistoa & myötäotteella uskon silti ku nään.
Ja puhe siis koko liikeradan leuoista, ja nimenomaan myötäotteella. Sori, oli pakko kirjottaa tänne, koska halveksun sydämeni pohjasta tällasii kakkapyllyjä.
Aina sama kaava, ku haastan tällaset ihmiset netissä: lupaillaan videoita kovasti, ja vähätellään, et suoritus ei oo mistään kotosin(vaikka on kaikkee muuta). Lopputulos: kakkapylly poistaa kommenttinsa/blokkaa mut/ xD."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei pitäis välittää tollasista, mut joku siin vaan on, et valehtelu triggeröi mut.
"Hauskintahan" näissä on se, että ei nuo välttämättä edes valehtele. Joku voi ihan tosissaan väittää, että on nostanut penkistä 160 kg, mutta unohtaa kertoa, että se oli ihan hirveä runkkupenkki perse metrin ilmassa ja kunnon pompulla ja kyykännyt 200, mutta ei edes itse tajua, että se kyykky oli puoli metriä vajaa. Periaatteessa ihan ok tuloksia noinkin, mihin ei jokainen kykene, mutta totuus nostoista laskee kyllä arvostusta huomattavasti.

ei maksimileuanvetäjät mitään toistokoneita ole, elleivät sitä lajina treenaa. reserviä siellä koviin kestosuorituksiin on, mutta eri ominaisuus se kestovoima, joten vaatii oman treeninsä. melkein 200kg yhteismassaleuan vetäneen herran oman painon toistomaksimi on 20 leuan paikkeilla, joten on aika eri asia olla fosfaattitykki kuin kelaaja. isojen poikien suomenmestarin tulos on tällä hetkellä 94kg. paras sarja 3*75 eli about 90%. osuu oikein hyvin ns. normaaliin suhteeseen, vaikka vois kuvitella, että kai se ny ainakin 3*80kg vetää. ei kuvitella asioita ei.

ellei kestoo treenaa tai siihen ei oo ominaisuuksia, eipä ne pitkät sarjat tietenkään kulje. ei pituushyppääjätkään maratonilla pärjää. sitten on kyllä kestovoimaa päälajinaan treenaavia, joilla ne prosenttisuhteet heittää kippuraa hyvin monesti eli ne sarjat on paljon kovempia suhteessa maksimiin.

käsivarren paksuus ny ei kerro siitä voimatasosta sen enempää. kyynärvarrella ei leukoja vedetä muutenkaan. jos nyt on omanlaisiaan vedelly ei oo mitään tekemistä sun kriteerien kanssa, joilla ei oo mitään tekemistä kyllä kenenkään muunkaan tekemisten tai kisakriteerien kanssa. pidä ite omat kisat omilla kriteereillä, jos ahdistaa.

tuohon 21*38kg en kyllä usko minäkään toki, oli nostajan paino mikä vaan. kisassa ku ei vedetä on aika sama miten kukin tekee ja jos omilla kriteereillään sitä leukaa treenaa mikäs siinä. turha siitä ny on ahdistua. jos se saa siitä tyydytystä, hieno homma. eräs valmennettava teki omia ns. puhtaita leukoja melkein 40 ja perhosleukoja reilusti yli sata. ihan sama, ellei oo kisa kyseessä. eri liike ja vertailu on turhaa ellei ole kisa ja säännöt.

Mun postaamassa videossa on kisa, jossa on sovitut säännöt. Ote niin tai näin, tuossa on tuomaroitu tulos. Leuanvedossa ei kauheena oo kisoja verrattuna muihin voimalajeihin, mut lajissa ku lajissa uskottavimmat suoritukset on kilpailuissa, ei Youtubeen tai Instagramiin kuvatuissa videoissa. Tää on eräänlaista lähdekritiikkiä, vaikkei nyt mistään vakavasta asiasta olekaan kyse. Sun pitäis nuorena miehenä ja varsin väittelynhaluisena olla näiden asioiden aallonharjalla.

Ei noista videoista voi päätellä mitään. Siellä on mielivaltaisesti kirjoitettuja suureita, joiden yhteyttä todellisuuteen ei voi todistaa.

Kisat ei oo mikään absoluuttinen voimanmittari. Kai sä nyt kykenet itsenäisesti tollasilta videoiltaki päätteleen, mitä moinen suoritus vaatii, ja kuinka moni siihen kykenee?
Tai jos tolle linjalle lähetään, ni esim. Suomen leuanveto liiton säännöissä sallitulle kippaukselle, jotkut Ukrainan yms. kovien kehonpainoilu maiden eliitit naurais, eikä pitäis ollenkaan sallittuna. Ja noiki järjestää lisäpainokisoja siis, paitsi säännöt ei salli monesti tyyliin mitään paitsi strictin tekemisen. Eli: kenen skabat on nyt se ainoo oikee sit ;)? Ja jos puhe ''pull-upeista'', niinku oli, ni se poislukee kyl chin-upit.
Hei Vaginaattori, voitko neuvoa miten mä voisin löytää niitä ukrainalaiten videoita niistä lisäpainoleuanvetokisoista? Mä oon melkein epätoivoissani yrittänyt löytää leuanvetokisoista videoita mutta en onnistunut kuin joitain hupibiitsikisoja löytämään. Pääsisi näkemään kuinka strictinä he oikein vetävät ja mihin asti leuka pitää saada.

Otin itsekkki leuanvedon treeniohjelmaan pari viikko sitten. Teen maven alkuun ja sitten leukoja, 2 kertaa/vko. Aluksi ei mennyt kuin 2-4 leukaa (4 siis ehdoton max, kerran pysty vetään sen), viimeksi meni jo 3x4+3 leukaa. Tavoitteena on siis vetää 3x5 settejä, jospa ne menis ensi viikolla. Kun se menee, niin voisi ottaa lisäpainot käyttöön. Olen siis joka kerta vetänyt sen 15 toistoa yhteensä, aloitin tekemällä 2-leuan settejä 7 ja siitä pikkuhiljaa nostellut ylöspäin.

Ja nyt kysymys :) Hankalin vaihe tuntuu itsellä olevan noi viiimiset 5 senttiä, eli kun silmät nousee tangon tasalle mutta en saa veettyä ruhoa ylöspäin. Mitäs apuliikkeitä kannattaisi ottaa treeniin mukaan, että sais ton vikat sentit veettyä? Haba ja dippi? Teen jo tasapenkkiä (eri päivänä kuin leukoja) ja kulmasoutua leuanvedon jälkeen. Leuanveto ei ole treenin ensisijainen tavoite, mutta mukava mittari missä mennään.

Viimeksi muokattu:
Otin itsekkki leuanvedon treeniohjelmaan pari viikko sitten. Teen maven alkuun ja sitten leukoja, 2 kertaa/vko. Aluksi ei mennyt kuin 2-4 leukaa (4 siis ehdoton max, kerran pysty vetään sen), viimeksi meni jo 3x4+3 leukaa. Tavoitteena on siis vetää 3x5 settejä, jospa ne menis ensi viikolla. Kun se menee, niin voisi ottaa lisäpainot käyttöön. Olen siis joka kerta vetänyt sen 15 toistoa yhteensä, aloitin tekemällä 2-leuan settejä 7 ja siitä pikkuhiljaa nostellut ylöspäin.

Ja nyt kysymys :) Hankalin vaihe tuntuu itsellä olevan noi viiimiset 5 senttiä, eli kun silmät nousee tangon tasalle mutta en saa veettyä ruhoa ylöspäin. Mitäs apuliikkeitä kannattaisi ottaa treeniin mukaan, että sais ton vikat sentit veettyä? Haba ja dippi? Teen jo tasapenkkiä (eri päivänä kuin leukoja) ja kulmasoutua leuanvedon jälkeen. Leuanveto ei ole treenin ensisijainen tavoite, mutta mukava mittari missä mennään.

Ite vetäisin vaan niitä leukoja omalla painolla niin kauan että menee 10+ settejä nätisti

Jep kova on. Itekki linkkasin joskus mielestäni tänne, mut porukka ei tykänny tosta, et kurottaa leuan tangon yli. Leuka tangon yli kokonaan taso tolla on kuitenki jtn 100kg luokkaa. Ja myötäotteella, eli heti kovempi, ku esim. Suomessa ikinä. Olis mielenkiintosta kyl, et kisoista tehtäis globaalimmat. Paljastuis kokonaisvaltasemmin kykenevyys, ja taso, mihin ihmiset pystyy.

Ainakin Suomessa yrittävät kovasti tehdä leuanvetokisoista globaalimmat:

http://www.slry.fi/leuanvedon-historian-ensimmaisista-mm-mitaleista-kilpaillaan-espoossa/

Aika sitten näyttää herättikö riittävää mielenkiintoa rajojen ulkopuolella. Toivottavasti.

Leuanveto on kyllä hieno laji. Itsekkin kisaisin varmasti, vaikka ei pärjätä ole mahdollsiuuksia, jos kisoja olisi hiukan enempi.

Tai siis näin olen ymmärtänyt että kisoja on hiukan niukan laisesti :)

Ite vetäisin vaan niitä leukoja omalla painolla niin kauan että menee 10+ settejä nätisti
Miks? Mä vedin 40 kg lisäpainolla ykkösen paljon ennen omapainon kymppiä. Joku keston rakentelu on mun mielestä tosi takaperoinen lähestymistapa leukailussa, kun maksimi kumminkin parantaa pidempiä settejä paremmin vrt. toisin päin. Eri asia tietty, jos omapaino on 60 kg toppavaatteissa ja kumisaappaissa, mut vähänkään painavampana isomman hyödyn saa lisuritulosta nostamalla. IMO.

Viimeksi muokattu:
juu lisäpainot kehiin vaan. ite alan niitä ohjeisteleen valmennettaville, jos menee omalla painolla 4-5. kuten mainittua, voima rakentaa kestovoimaa, ei päinvastoin. toki 10 ei vielä oo ns. kestovoimaa oikeestaan, mutta perusajatus on ehdottomasti toi.

sille yläosalle avuksi toimii osatoistot tanko silmiltä tai päälaen korkeudelta. stoppi 1-5s siinä ja naps ylös. joka veto muutenkin kannattaa vetää mahdollisimman kovaa ja ylös solisluille asti.

myötä- ja vastaoteleuat on kisatyylillä vedettynä ihan yhtä vahvat ja riippuu treenitaustasta ja hieman välityksistä ja liikeradoista, kumpi kellekin on parempi. kaula on siinä lopussa leuan ylisaamisen suhteen se liikkuva elin ja sepäs ei oo leuanvetolihaksissa kiinni. jos vetää myötäleuat kauheen takanojassa, ei se tietenkään tehokas tyyli ole, mutta eipä niitä sillai pidä vetääkkää, ellei halua keskittyä enempi bodailuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom