Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Jos välissä ei ole kitkaa niin en keksi tarkempaa. Jos käytät leveetä
Vyötä ja karhennettua tankoa tai pehmeetä tankoa niin en keksi epätarkempaa. Eli laita jotain kiipeilijäköyttä ja sileeseen kohtaan niin toimii hyvin.

kiipeilyköysissä on niissäkin kitkaa ja se about sentti on liian paksu. mieluummin ns. prusik-narut käyttöön, mitkä on 2-6mm paksuina tosi hyviä ja rissan kautta rullaavat hyvin. esim: https://varuste.net/Petzl+Cordelette+5mm+naru+6m?_tu=55278 5mm naru kestää 4 kN. riittänee useimmille...

Aloitin n. viikko sitten harjoittelemaan ykl:ää juuri tuon vastapainon avulla. Ei kai sillä tangon ja vyön/narun välisellä kitkalla ole kovin suurta merkitystä, jos pystyy käyttämään treenatessa aina samoja välineitä(?) Todellinen kevennys ei toki välttämättä ole juuri sen vastapainon suuruinen, mutta progression toteuttaminen onnistuu silti varsin luotettavasti. Valitsee vaan alkuun sopivalta tuntuvan painon ja hienosäätää sitä sitten työmäärän ja kehityksen mukaan.

Pieni leuka pyramidi, mitä tesmasin. 1:stä kymppiin aina 1 toisto lisää sarjoihin ja taukoa nii vähä, ku mahollista. Vaikeempaa, mitä olisin olettanu, vaikka vähän puoli-palautuneena vedinki. 1-10 ja sit viel takas ylhäältä alas, olis aika kova tavote.

Kokemuksesta voin kertoa, että ne todelliset tuskan hetket alkaa siitä kun kympin jälkeen tekee ysin. Kasi ja seiskakin ovat vielä pahat mutta kutosesta alas päin sitten taas jo helpottaa. Näin siis ainakin mulla. Videosi innoittamana piti sitten itsekkin pitkästä aikaa kokeilla tätä. Tota kelloa vastaan kun kisaa niin siinä vieressä pitäisi olla jonkun tsemppaamassa ja potkimassa perseelle niin saisi itsestä vielä enemmän irti. Mukava ja hauska treeni kaikesta tuskasta huolimatta.

Joku ihan random heebo, jonka löysin omalta leukavideolta kommentoimasta. Katoinpa tän videota sit, ja hups 113kg leukahan se siellä :D. Ihan laitonta jo. Taitaapi olla kovin ikinä. David Marchante(powerexplosive) on ainoo, kuka vetelee about samanlaisilla raudoilla. leuka kunnolla tangon yliki.

No jaa...ala-asennossa kyynärnivelet eivät ole suorina ja kaveri lähtee vetämään, kun jalat ovat vielä lattiassa kiinni. Tekeepä jopa pienen ponnistusliikkeenkin jaloilla lattiasta.

Joku ihan random heebo, jonka löysin omalta leukavideolta kommentoimasta. Katoinpa tän videota sit, ja hups 113kg leukahan se siellä :D. Ihan laitonta jo. Taitaapi olla kovin ikinä. David Marchante(powerexplosive) on ainoo, kuka vetelee about samanlaisilla raudoilla. leuka kunnolla tangon yliki.

Hirvee rauta, mutta olis ihan mielenkiintosta nähdä paljon nousis jos lähtis vetämään roikunnasta.

Hirvee rauta, mutta olis ihan mielenkiintosta nähdä paljon nousis jos lähtis vetämään roikunnasta.

Tuli mieleen tosta, saako suomalaisiin leuanvetokilpailuihin osallistua ulkomaalaiset? Ei kyllä Kyrööläistä voittais mutta olishan tossa ainesta himmeempiin mitaleihin jos ei tuolla styroksilevyjä välissä. :D

Alotan täs piakkoin taas yhen käden leuka treenin. Miten toi ihmeen talja variaatio toimii käytännössä? Siis missä heität köyden tangon yli, johon sidottu joku paino yhteen päähän.
Ajattelen nyt ehkä vähän, ku idiootti tän, mut en tajuu miten toi systeemi auttaa sua vetämisessä :D? Luullu aina, et toi toimii vaan merkkinä, et näkee kuinka paljo autat toisella kädellä, ku se köysi liikkuu.

Eikös ollut niin, että sulla ei hirveän kaukana ykl ollut? Mielenkiinnosta: Montako saat yhdellä kädellä toisen käden pikkurillillä avustamalla? Entäs keskisormella? Avustava käsi myötäotteella.

Aloitin vähän aikaa sitten tekemään leukoja tälläisellä ohjelmalla: https://dieselgrace.files.wordpress.com/2014/08/image4.jpg
Löytyy Googlesta nimellä "5rm russian pullup program". Yhdeksäs päivä nyt tänään menossa putkeen tuota ohjelmaa ja on ilo todeta, että latseissa ei oo pitkään aikaan ollut samanlaista tunnetta. :oujee: Aiemmin tein leukoja vain yhtenä päivänä viikossa pystypunnerruksen avustavana liikkeenä ja tuntui, että ei kehittynyt yhtään mihinkään. Leuat muutenkin ollut aina itselle pieni kompastuskivi, en oo varmaan koskaan elämässä saanut esim. 15 leukaa putkeen. Josko siihen kohta tulis muutos. :)

Mielenkiinnosta, minkäslaista ohjelmaa suosittelisitte...
Ikää on siis jo 50+, paino n. 93-95 kg. Nyt on toistoleuanvedosta noin vuoden tauko, lisäpainoja ei ole koskaan tullut vedettyä säännöllisesti.. Salilla toki on käyty ja ylätaljan maksimi oli luokkaa 6x110kg.

Kokeilin nyt toistoja ja niitä meni 15. Lisäpainoja sain ylös 35 kg. Pidän nyt taukoa salista mutta ajattelin tehdä ns. omapainoharjoittelua. Kokeeksi tein 3x10 ja viimeinen niin paljon kuin menee. Vaihdan otetta aina sarjan jälkeen, siis myötä, vasta ja sarviote. Lisäpainoilla tein 3x5x20kg ja 3x3x25kg. Ajatus olisi siis tehdä leukoja kaksi kertaa viikossa, toinen painoilla ja toinen ilman. Tavoitteena olis 20 toistoa ja lisäpainoissa 50kg.

oldmaster: nousujohteista tekemistä pääliikkeisiin keskittyen. kunnolla panostusta perusvoimatreeniin ja sen päälle piikkailut maksimiin. sitten keskityt siihen toistopuoleen enemmän.

Tuli mieleen oldmasterin ylätaljasta, et minkälainen leuanveto-ylätalja suhde porukoilla on? V-kahvalla ite saan sarjaa saa enintään 105kg, silleen ihan puhtaasti ja rintaan asti. Alataljaa enemmän suosineena vaan aattelin, että toi olis ihan kiva apuliike leuanvedolle. Saa hyvin semmosen loppurutistuksen.

Miten nää on ees mitattavissa millään tapaan toisiinsa nähden? Ylätalja ja oikea leuanveto siis. Kun toisessa ylätaljassa 70kg saattaa painaa saman verran kuin toisessa 100kg pakka.

Davidin vanha ylätalja (23?), 150 kg:n pakka. Kokeilin tuossa 15 kg:n lisäpainoilla (95+15=110). Sain 8 toistoa. Eli omalla kohdalla hyvin suuntaa antava ja noin päin kai sen kuuluukin mennä. Dipeissä isompi ero, siis dipit omalla painolla toistoja tulee paljon enemmän kuin penkkipunnerruksessa. Tossa on tietysti muuttujia; tekniikka, kuinka paljon on yleensä jotain liikettä tehnyt, välitykset jne.

Onko jengillä vinkkejä lisäpainoleukojen loppuvetoon? Eli itsellä on se ( varmaan aika yleinen ) tilanne, missä toistoja ja painoja menee puhtaasti tïetyllä painolla esim. 55kgx1, 50kgx2, 45kgx3 jne. Mutta sitten taas 60kg nousee parin sentin päähän tangosta, eli selässä on vääntöä siihen saakka, kunnes leuka pitäisi "kääntää" tangon yli. Joo, olen liian heikko, se on selvä, mutta miten tätä kannattaisi treenata? Tehdä pelkästään puhtaita sarjoja/toistoja, eli vältellä sitä kuuluisaa failurea, mitä olen oikeastaan hakenut joka sarjassa. En siis hakenut silleen, että haluaisin epäonnistua toistossa, mutta silleen, että ei jää toistoja varastoon. Toi tosin johtaa väistämättä siihen, että vikassa toistossa leuka ei aina mene kunnolla tangon yli.

Mutta latsithan tossa silti tekee duunia, vaikka ei kisoissa menisikään läpi.. Ja tossa loppuvedossa on sekin ongelma, että jos pidän kaikki sarjat yber-puhtaana, en välttämättä pääse niihin ylikuormittaviin painoihin, eli latseissa oli voimaa vetää kroppa ylös, mutta lavanlähentäjät ja kädet sakkaa.. Tosiaankin, nyt olen veivannut lisureilla 3-4 krt. viikkoon 5 viikon ajan, joten kevennys-aika on käsillä, mutta tämä oli selvää joka tapauksessa..

Älä pidä sarjoja ylipuhtaana. Tää oli mun moka pitkään. Revi. potki, kilju, ja sätki niin vitusti ku pystyt, jos sillä saat kehitystä(voimaa) :D. Josset, ni tee puhtaammin. Tuskin tossa sunkaan touhussa on tavotteena joku bodailufysiikan hiominen leuanvedolla?
50kgx2/55kgx1 sarjoilla en näkis 60kg nousevankaan vielä. Siinähän se nousee, ku sarjapainotki nousee. Itellä tiukka 60kgx3x1 vaati 51.25kgx3 tason onnistuakseen. Myötäotteella, jolla ite teen, on toi tangon selkeä ylitys muutenki se vaikein osuus.
Siks ite teenki monesti ihan maksimaalisillaki painoilla staattisia pysähdyskiä tangon päällä, toiston päätteeks.

Ainoa oikea vastaus kaikenlaiseen leuanveto menestykseen: Treenaa vaihtelevasti ja kaikkia ominaisuuksia. Staattisuutta, räjähtävyyttä, maksimivoimaa, perusvoimaa, kestävyyttä. Opettele vetään korkeita leukoja(tanko jopa kikkeliin asti) tai muscle-uppeja(koska kaikki vetely tangossa siirtyy hyvin leukoihinki), sit noita erinäisiä pitoja eri kohissa. Jotkut tekee jopa negatiivisia yli maksimillaan.

Yksi iso ongelma itsellä oli pitkän aikaa nimenomaan jumittuminen tiettyihin sarjapainoihin ja -pituuksiin. Reilu 3 vuotta lisurit jumitti 40kgx4, kunnes aloin "ylitreenaamaan" sekä sarja-, että viikkovolyymin suhteen. Tuntuu, että pitkään treenanneena ( 10v ), toi volyymiin lisäys ihan absurdeihin mittoihin on ainoa tapa kehittää enää mitään yksittäistä ominaisuutta. Leukojen tekniikasta, niin aikaisemmin vedin kaikki maksimipainot aina reippaalla lantiopotkulla, sitten katkaisin vasemman hauiksen. Nyt kun alan miettimään, niin kaikki uusi kehitys, mitä sarjapainoissa olen saanut, on tullut minimaalisella alakropan avituksella. Räjähtävyyttähän toi syö ihan selkeästi vedon alusta, mutta toisaalta sekä hauis, että selkä ovat bodaantuneet, mikä on mukava bonus. Itseasiassa mä en enää edes pysty tohon lantiopotkuun: tänään kokeilin 60kg ensin ilman heiluria, ja sitten heijauksella. Ei mitään eroa vedon korkeudessa. Vähän sama juttu, kun mavessa vaihtoi pomputtelutyylistä kuoletuksiin, niin vähän ajan päästä ei pomputtelu enää suju ollenkaan, kun kroppa on tottunut uuteen tyyliin.

Myöskin toi vanha sarjaenkka 40kgx4, ei ole oikeastaan kehittynyt, mutta silti sitä isommat raudat aina 55kg saakka, ovat kehittyneet. Mä luulen, että jumitin niin pitkään tietyissä raudoissa, että sarjapituuksista riippumatta yläkroppa ( ja varsinkin latsit ) eivät saaneet niistä enää mitään uutta kasvuärsykettä. Mutta tämä pätee kaikkiin liikkeisiin. Yksi ongelma lisureilla vetäessä on just jumittuminen tiettyihin painoihin, jolloin yläselkä ei enää kehity voimissa. Ainoa todella tehokas vaihtoehto leuoille ilman ilsäpainoja, mitä olen löytänyt, on strenum-leuat. Kehittää räjähtävyyttä ja tuo voimaa keskiselkään. Itse painan 90kg eikä noita mene kehonpainolla kun 5-6. Kiitos vastauksesta!

Niin no jos vammoja yms. alla ja tullu vaikka just leuoista, ni ne tietty muuttaa yhtälöä paljonki, enkä niistä tiiä mitään. Tohon räjähtävyyteen vedossa, ei välttämättä tarvii lantiota juurikaan, vaikka seki auttaa asiaa ja tuppaa liikkumaan jos nopeesti vetäsee. Enemmänki käsiä sanoisin ja ylipäätänsä se ominaisuus/taito, että pystyy nopeempaa vetää edes. Eikä rykimälläkään nyt mitenkään historiallisesti kiloja tuu vyölle lisää(ainakaa mulla), mut lähinnä vähän pystyy oikomaan kuolleen kohan yli vauhdilla. Itellä puhutaan n. 2.5kg- ihan max 5kg erosta täysin puhtaaseen vetoon. Sternum leuat on joo ihan kivoja. Itekki teen välillä, mut en käytä sellast hillitöntä selän kaarta, mikä monilla videoilla, koska esim. muscle-uppeja yms. ajatellen epäkäytännöllistä.
Mun mielest paras kaikes on, et treenaa monia osa-alueita. Varsinki kehonpainon liikkeissä, ku variaatioita riittää reippaasti.

Nää tohon tietyn koha vaikeuteen auttaa varmasti. Varsinki, ku tekee lisäpainoilla.

Ok, kiitti tosta videosta! Enpä tullut ajatelleeksi, että noita stoppivetoja ja pausseja voisi tehdä myös lisureilla. Koko treeniohjelma muuttuuisi varmaan aika mielenkiintoiseksi, jos- ja kun noita alkaisi hyöduntää. Olin kyllä tietoinen, että jengi käyttää stoppeja kyykyssä, mavessa, penkissä jne. mutta itse en koskaan niitä käyttänyt, joten ne olivat jotenkin unohtuneet mahdollisena työkaluna. Toi hauisvamma näkyy lähinnä siinä, miten "rohkeasti" uskaltaa aloittaa vedon roikunnasta. Mutta nykyään mä en edes roiku täysin rentona, vaan jännitän yläselkää ja olkapäitä jo ennen vetoa, Tämä lyhentää vetomatkaa ja vähentää nivelten rasitusta, kun kyynärvarret ja olkapäät eivät ole vedon alussa ääriasennossa. Tietty voi olla, että tolla tavalla häviää osa räjähtävyydestä, koska mä en itse oikeastaan edes pysty hyödyntämään lantiota ja jalkoja kunnolla, kun veto lähtee em. tavalla.

Ok, kiitti tosta videosta! Enpä tullut ajatelleeksi, että noita stoppivetoja ja pausseja voisi tehdä myös lisureilla. Koko treeniohjelma muuttuuisi varmaan aika mielenkiintoiseksi, jos- ja kun noita alkaisi hyöduntää. Olin kyllä tietoinen, että jengi käyttää stoppeja kyykyssä, mavessa, penkissä jne. mutta itse en koskaan niitä käyttänyt, joten ne olivat jotenkin unohtuneet mahdollisena työkaluna. Toi hauisvamma näkyy lähinnä siinä, miten "rohkeasti" uskaltaa aloittaa vedon roikunnasta. Mutta nykyään mä en edes roiku täysin rentona, vaan jännitän yläselkää ja olkapäitä jo ennen vetoa, Tämä lyhentää vetomatkaa ja vähentää nivelten rasitusta, kun kyynärvarret ja olkapäät eivät ole vedon alussa ääriasennossa. Tietty voi olla, että tolla tavalla häviää osa räjähtävyydestä, koska mä en itse oikeastaan edes pysty hyödyntämään lantiota ja jalkoja kunnolla, kun veto lähtee em. tavalla.

Pääsääntö kuolokohtien poistamiseen on stoppien lisäksi nopeus. Yksi vaihtoehto on ottaa mukaan kuminauha, joka auttaa räjähtävää lähtöä, mutta ylhäällä vastaavasti tulee enemmän vastusta. Auttais sen yläosan ylikuormituksessa.

Mulle siihen yläosaan ja tangon ylittämiseen on parhaiten tehonnut vastuskuminauhavedot + vetää niin ylös kuin menee. Vastaotteella vetäessä toi yläosa ei ole ollut se suurin ongelma mutta nyt kun olen treenannut myötäotteella se on. Joutessani otin videolle pätkän kun kerta just tänään oli tätä treeniohjelmassa.

@SivariKing

jto:n ohjelmaesimerkki tästä samaisesta ketjusta:

Peruskausi

I

· 4x4xN -> 6x6xN peruskausi

· joka sarjan viimeinen lasku hitaasti

II

· eritasoveto: alempi myötäotteella, ylempi vastaotteella.

· 6-10x3-5

· lähtö stopista, vahva lukitus yläasennossa

III

· 4-6x4-6 myötäotteella

· 3-5s pito neljässä vaiheessa

· lavat – 90 asteessa – yläasennossa – 90 asteessa

Mikäs toi eritaso veto nyt sit olikaan, yhenkäden leuka progressio liike vai?

"käsien korkeusero 20cm. puhdas ja reipas suoritus, ei loppuun asti."

Oon joskus ottanu noita ylös itelleni, mut en ton enempää. Löytyy tosiaan tästä ketjusta kyllä nuo jutut, jos vaan jaksaa selata.
Ykl-tyyppinen liike tuo on, juu. Vedetään sinne ylempää kättä kohden vahvalla lukituksella. Ei keskelle.

edit: tän ketjun tokalta sivulta löytyy kokonaisuudessaan. viestit on vuodelta 2004, mut ei se leuanveto oo siitä mihinkään muuttunu :D

Back
Ylös Bottom