Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

edelleen: unohda ne kilot ja mee kykyjes mukaan. jos sulla on heikko kohta jossain, keskity sen parantamiseen. ei näitä voi kaikille tosta vaan tarkasti kertoo. jos nyt 45:llä saat alkuun niitä femmoja (voi olla lyhyempääkin sarjaa), hyvä alku onpi se. sitten kun menee esim. 5*60 ja muu nosto pysyy samoissa kuoseissa, ykkönenkin on taatusti parempi. lähinnä sulla ois kolme nostoo siis: alkuosa, yläosa, koko liikerata. tiukat sarjat kisatyylillä kertoo missä se suurin kehittämisen paikka on.

mekaanista vaurioo toki voi tulla, mutta koripallo on niin lempee ja iso, ettei sillä itteensä taida rikki mitenkään saada.

Hyvä että joillakin tulee kehitystä. Itte sain perjantaina vuoden vanhat enkat uudestaan joten vuodessa kehitystä nolla kiloa, mutta eipä ole tippunutkaan. Ehkä tässä jouluun mennessä vois toivoa viittä kiloa parannusta kun jaksaa vaan tehdä säntillisesti ja eri tyyleillä. Maanantaina pitäs koittaa vielä ykkösiä ja nyt kun on pari lepopäivää niin toivon mukaan tuntuu paremmalta. Jostain syystä penkissä oikean käden hauiksen puoli kinnaa tai kipuilee. Forkkuja käsittelin just ja aika paljon triggeripisteitä löytyy sieltä täältä.

Viime talvi meni vähän päin vittua punttitreenien puolesta ja lähtötasona tais olla 4x4x25kg 85-kiloisena. No, nyt on treenailtu ja syöty (vähän liikaakin) alkuvuodesta ja nyt menis 2x4x25kg 100-kiloisena. Varmaan aika moni osaa ite päätellä, että toi 15kg ei suinkaan oo pelkkää lihasmassaa, joten nyt ois tarkotus pudotella takas tonne 85kg.

Oon edenny 3x4 -> 6x6 -systeemillä, mut nyt ku alotin laihistelut, ni kannattaako mun silti ottaa maksimikausi tähän päälle vai toteuttaa toi ylläpito perusvoimatreenillä? Tavoitteena olis, että vedot pysyis absoluuttisesti samoissa luvuissa, eli 85-kiloisena lähtis ees 1x4x50kg

edit: mainittakoon nyt vielä, että mitään lajia mulla ei varsinaisesti oo. Punttis, bjj ja kiipeilyä sekasin vähän jaksamisen mukaan.

kyllä sitä maksimia sieltä kannattaa hakee nyt ja vaikka kauden edetessäkin pitää hieman mukana. kiipeily itessään jo tuo sen verran töitä selälle, ettei kauheesti leukoja kannata määrällisesti kiskoo. toki nyt sitten riippuu millasta kiipeet.

kyllä sitä maksimia sieltä kannattaa hakee nyt ja vaikka kauden edetessäkin pitää hieman mukana. kiipeily itessään jo tuo sen verran töitä selälle, ettei kauheesti leukoja kannata määrällisesti kiskoo. toki nyt sitten riippuu millasta kiipeet.

Joo, oon säännöllisesti ottanu helppoja ykkösiä jossain 90% korvilla nytkin. Vähän vireystason mukaan noita ottanu.

Boulderointi on mulle enemmän sellasta ajanviettoa ja pään nollailua kuin tavoitteellista tekemistä, mut oon kyllä just noin sen tehnytkin, että jos seinällä killutaan paljon, ni sit leuat saa jäädä vähemmälle. Tuntuu, et bjj verottaa kans nimenomaan leuoista. Forkut ja hauikset välillä ihan tukossa.

Näillä mennään, kiitos vastauksesta.

40 tavotteena kisatyylillä. Se jos menee viel, ni harkitsen kisaamista. Nyt menee about tuo kyseinen 40 toistoa tolla videon tyylillä. Rytmitys erittäin tärkeetä ja se, ettei jää liikaa lepäileen alhaalla. Heiluminen on vihollinen, pitäis pysyy tosi tiukkana joka toistossa, ni veto lähtee ku hissi ylös.

Kyllä on aika paljon tekemistä, jos joskus meinaat vetää edes sen 30 kisatyylillä. Tuossa ollaan vielä aika kaukana kisatyylisestä leuanvedosta.

^
Paljonko sulla syö kiloja, jos vedät täysin puhtaasti?

Viimme blokissa tuli strictisti 5*98,4+45,5=143,9. Nyt tuo nelkku pienen kiristelyn jälkeen 94.8+65,5=160,3. Tuo strictisti tehty sarja oli kovavolyymisen blokin lopulla otettu ja treenasin silloin hauiksia eristetysti. Tässä blokissa taas jätin eristetyt hauiskäännöt pois ja tein leukoja matalalla volyymilla ja semikorkealla intensiteetillä.

Viimeksi muokattu:
Ihan siis tavan hauiskäännöistä. Itse tykkään nuo tehdä todella jyrkkään kulmaan laitetussa vinopenkissä käsipainolla. Scottpenkit on monesti turhan loivia. Vielä kun ottaa stopilla alhaalta niin ei painoilla juhlita :'D

scott-kääntö on leukojen lähdölle hyvä apu ja tuki ja varsinkin ku tehdään stopeilla ja lihaspaine säilyttäen, ei ns.löysä stoppi. mutta niinku kaikki avut sekin kannattaa jättää veks tai ainakin keventää selkeesti piikkausvaiheessa, kuten torped0 laittelikin.

Nyt meneekin kiinnostavaksi. Mulla leuanvedossa alku on kaikkein vaikein. Tai tarkennettuna deadhangista saan kyllä hyvin vedettyä lavat alas, ja sen puolen voimaa kyllä löytyy, mutta tämän jälkeen seuraavat 10 senttiä ovat vaikeimmat. En ole hauiskääntöjä tehnyt vähään, joten sitä pitänee alkaa taas kokeilla. Onko väellä muita ideoita parantaa tuota alkuvetoa? Olisiko ideaa vetää vain puoleen väliin ja tulla siitä takaisin deadhangiin?

Toinen heikko kohta on sitten sternumeja vedellessä alarintaan juuri ne viimeiset viisi senttiä, mutta se on parantunut tekemällä pitoja ylätaljassa ylävatsaan ja tangolla alarintaan. Vedän yleensä vastaotteella olkapäät korostetusti takana ja alhaalla, ja yläselkää kallistaen taaksepäin. Tavoitteena tosiaan kehittyä tuossa sternum vedossa.

Toinen tavoite on muscle up renkailla ilman kippiä, ja siihen pitäisi alkaa vetämään vaihteluna enemmän hollow-asennossa ja olkapäät neutraalimpana.

Eli taidanpa kokeilla tuota scottia. Lueskelin jostain että hauis olisi bracchialikseen nähden merkityksettömämpi leuoissa, mutta kai hauiksellakin jokin funktio tuossa on, vaikka meneekin parin nivelen yli.

Millanen olisi hyvä habareenaus, jos tärkein syy on leukojen kehittäminen? 4x6 kerran neljään päivään voisi ehkä kokeilla.

osatoistot toimii leukojen kanssa oikein hyvin. sternumeissa myös.

scottissa kyllä brachialis saa treeniä yhtälailla hauiksen kanssa.

Pitääpä kokeilla. Toisessa reenissä mulla on horisontaalinen soutu ja toisessa leuat. Voisi soutujen jälkeen vetää tuota leukojen ala-osaa ehkä jopa kevennyslaitteessa niin saisi pitempiä sarjoja hitaammin ja hallitusti. Tosiaan se hallintakin on ongelma. Jos hyvin saa vedettyä eka 10-15 senttiä hyvässä asennossa, leuat lähtee kyllä räjähtävästi ylös.

Jos käsitin oikein, ni vedät siis noita rintalasta vetojakin vastaotteella? Riippuen toki voimatasoista, mut itellä ainaki vastaotteella menee melkeen väkisin rintalastaan asti automaattisesti, kun tolla otteella on nii paljon helpompi vetää leuka kauas tangon yli. Tai siis vastaote leuan ''täysi'' liikeratahan on hyvin pitkälti tanko rintalastassa ellei jopa ylikin. Myötäotteella sit hieman vaikeempi vetää ylemmäs, mut samanlailla mahollista.

https://www.t-nation.com/img/photos/2009/09-106-training/07b.jpg Vedät siis ilmeisesti tällä tavalla sen tangon rintalastaan? Jos näin, ni en oo ikinä tajunnu mikä pointti näis on, ku voihan vaikka sinne alavatsaanki asti vetää ilman tota selän kaareuttamista. Vai haetaanko näillä sit jtn samaa, ku ''lava vedoilla(retraktio?)'' eli saadaan ne selkälihat liikkuun vähä erilailla & parannetaa niitten liikkuvuutta esim.

Mun yksinkertanen idea parantaa leukoja kaikin puolin, on opetella vetään helvetin räjähtävästi. Hyödyttää varsinki nois korkeelle vedoissa ja muscle-upissa. Enkä meinaa siis mitään crossfit räpiköintiä, vaan kirjaimellisesti vaan nopeemmin vetämistä. Semmonen kontrolloitu rykäsy(olkapäät kupeissa vakaasti tietty). Alussa vaikka pienellä kipillä, jossei muuten mee selkeen korkeelle.

Edellämainittu perustuu omiin kokemuksiin, joilla saanut selkeää kehitystä. Ei ole silti universaalinen totuus ja kyseenalastettavissa with proper arguments.

Aika lailla tuolla tavoin. Sternun chin up tai Girond chin up termillä löytyy googlesta kuvia. Tuohon pyrin https://i.ytimg.com/vi/yE5QpW0kF_A/hqdefault.jpg

Tosiaan se kohta vaihtelee paljon voimatasoista. Itsellä tavoite saada tuohon rinnan alaosaan tai vatsan yläosaan. Se loppuveto tuntuu mulla kyllä selvemmin erittyisesti ojentajan pitkässä päässä ja lapaluiden alas- ja taaksevetäjissä. Olen täällä lukenut fiksujen ihmisten noita kehuneen, siksi siis tavoitteena kehittyä erityisesti niissä.

Tähän asti olen vetänyt leuat aina räjähtävästi, kun vielä muutama kuukausi sitten tuntui että muuten ei saanutkaan niitä. Kuitenkin väsyessä tuo alaosa on mulla ongelma ja erityisesti hitaasti vetäessä. Kun siitä pääsee yli, on varma että toistot jatkuu. Siksi luulen sen tarvitsevan erityispanostusta.

Mulla tuohon muscle uppiin on ohjelmana dipin syvyyden kehittäminen, false grippin kehittäminen ja tietysti leukojen kehittäminen. Tuohon venäläiseen dippiin pyrin hiljalleen ja sitten vasta siirtyisin muscle uppiin. Tavoitteena saada se silleen hitaasti voimistelutyyppisesti renkailla. En tiedä onko tämä nyt se tehokkain proggressio, mutta joltain voimistelufoorumilta sen pongasin.

En saa, tosin en ole yrittänyt vetää kipillä, kun pelottaa että loukkaa itsensä. Odottelen rauhassa, että false grip leuat paranee ja dippiin tulee lisää syvyyttä. Rengasdippejä todellakin pitää kehittää kun ovat tavallisiin nähden vaikeita. Kiitos vinkeistä. Syviä punnerruksia teenkin renkailla. Suosikkiliikkeitäni. Renkailla suurinpiirtein yhtä raskasta kuin 15 kilon lisäpainon kanssa tavalliset punnerrukset.

Back
Ylös Bottom