Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Nyt on tullu lisäpainoilla vedettyä tuota 20+ pull up challengea, tuntuu että viikkojen 4 ja 5 ero on niin suuri ettei ole mitään jakoa vetää enää treeniä niin ku pitää. Tänään oli viikon 5 toinen treeni eli 8, 7, 8, 7 ja 8 leukaa, edes kolmas sarja ei mennyt loppuun.. Yhteensähän tuossa tulee 38 leukaa ku aikaisemmin olen enimmillään vetänyt 31 per treeni ja sekin teki tosi tiukkaa. Mikähän eteen nyt jos en tuota saa vedettyä loppuun, seuraavat treenit olis vielä kovempia..? Ajattelin että jos en enää saa noita vedettyä niin rupean tekemään 2x viikossa lyhyempiä sarjoja suuremmilla painoilla..

aatos: bodailuun mä suosittelisin vuorotteleen: eka 1-2 kk jakso volyymia ja toinen tehoja. volyymissa esim.(!!!) progressio 3*10 -> 5*12 ja tehoissa 1-2 työsarjaa ja rest-pauset, pudotukset ja pakot lisäksi.

aatos: bodailuun mä suosittelisin vuorotteleen: eka 1-2 kk jakso volyymia ja toinen tehoja. volyymissa esim.(!!!) progressio 3*10 -> 5*12 ja tehoissa 1-2 työsarjaa ja rest-pauset, pudotukset ja pakot lisäksi.

Mikä mahtaa olla noiden tehotreenien tarkoitus? Bodaukseen ainakin sopinee tuo volyymihomma paremmin. Kasvattaako tuo sitten toistomaksimia paremmin, miksi ja miten? Minkä pituisia sarjoja muuten meinaat tuossa tehotreenissä?

kyllä ne tehotreenit sopii bodailuun vallan erinomaisesti. kyseessä on ärsykevaihtelu kummankin kauden kuitenkin selkeesti kohdistuessa lihaskasvuun. lähestymistapa vaan on eri. tehotreeneissä esimerkkinä pudotussarjat: eka sarja on hyvin voimapitonen 4-6 toistoa. sitten pudotus painoissa ja saman tien 3-4 lisää, toinen pudotus ja 1-2 lisää. jokasen pudotussarjan vipa avustetaan pakkona ylös. näitä tehdään 1-2. se kyllä riittää. toinen varsinainen sarjapino tulee yleensä tehtyä eri otteellakin.

nää ei oo voimatreeniä vaan bodailua, kuten jo mainitsin.

äärimmäisen siistiä juu ja sovellettavissa tietenkin jokaseen lihasryhmään.

Miten tuo käytännössä tehdään? Volyymi 3*10 (palautusajan pituus sarjojen välissä?) Onko tuo 5*12 samaan treeniin vai eri päivälle? Entä palautumisaika tähän. Kuulostaa aika raskaalta tuo 5*12, jos toistomaximi on 12. Onko volyymikaudella sama reeni joka kerralle, jos teen leukoja kahtena päivänä viikossa?

Selitätkö miten tehoissa tehdään käytännössä tuo "1-2 työsarjaa ja rest-pauset, pudotukset ja pakot lisäksi" ? Kiitos neuvoista ja sori aloittelijamaiset kysymykseni :)

se on progressioESIMERKKI, kuten kirjoitin. eli sen jakson aikana pyrit nostaan sekä sarjoja, toistoja että kilojakin hieman. palautumisaikojakin voi manipuloida, esim. liikkestä riippuen edetä 2´-> 1´30". ei sulla nyt voikaan mennä 5*12, mutta alotat treenillä, missä saat 3 suht nättiä sarjaa tehtyä oli se sitten vaikka 3*7. treenisisältö voi vaihdella treenistä toiseen käytellen erilaisia sisältövariaatioita, esim.
- nousevat pyramidit, esim. 12,10,8,6
- laskevat pyramidit, esim. 6,8,10,12
- vakiosarjat 5*8
- parisarjat 2*10, 2*8 tai 3*6, 2*8
- jne jne...

selitin jo miten tehokauden treeni menis pudotussarjoilla eli eka sarja on hyvin voimapitonen 4-6 toistoa. sitten pudotus painoissa ja saman tien 3-4 lisää, toinen pudotus ja 1-2 lisää. jokasen pudotussarjan vipa avustetaan pakkona ylös.

rest-pausella: maksimitoistot välillä 4-6, 30 sekunnin lepo, taas niin paljo ku menee, 30 sekunnin lepo... niin kauan kuin nousee. painoja ei vähennetä.

pakkotoistot: avustaja auttaa 1-3 toistoa, kun oot ite simahtanut. ei auta liian hitaasti, vaan samalla vauhdilla, mitä ite nostat, eli ylös n.1-2 sekkaa. laskemiset joka treenissä, joka toistossa rauhallisen jarruttavasti.

aloittelijalle en suosittele tehojaksoa ollenkaan tai se kannattaa pitää suht lyhyenä. kova:kevyt -viikkorytmi volyymijaksolla 3:1 ja tehojaksolla 2:1. tollasta mainitsemaasi lihaksen "hyytelöintiä" en suosittele, sillä se tyhjää energiavarastoja turhaan, ellei sitten olla hakemassa nimenomaan kestävyyttä.

Onkos kellään tietoa että millaisia suorituksia on tullut Super Max One -kilpailussa alle 75kg sarjassa? Tuohan on kai muuten sama ku voimaleuanveto paitsi tässä ei merkkaa yhteispaino vaan pelkkä lisäpainojen määrä, vai onko jotain muutakin eroa?

Onkos kellään tietoa että millaisia suorituksia on tullut Super Max One -kilpailussa alle 75kg sarjassa? Tuohan on kai muuten sama ku voimaleuanveto paitsi tässä ei merkkaa yhteispaino vaan pelkkä lisäpainojen määrä, vai onko jotain muutakin eroa?

Kysyin sähköpostilla tuota ja kerrottiin, että tuo alle 75 kilosten sarja on nyt ensimmäistä kertaa mukana joten siellä ei oo siis mitään suorituksia vielä. Alle 23-vuotiaitten ennätys on 87,5 kg, tuollon ei ollu nuorissa mitään painoluokkia ilmeisesti.

MORO !
Super Max One- kilpailuissa on nyt ensimmäistä kertaa sarja alle 75kg SM-tasolla. Minkä olet sivuiltamme huomannutkin
miesten sarjoina on ollut alle ja yli 85kg. Nuorten alle 23v. ennätys lisäpainoilla on 87,5kg v:lta -88 (Timo Kivistö). Tuolloin
ei käytetty sarjajakoa mutta hänen oma paino oli n.90kg.
Jää nähtäväksi millaiset SE-raudat tallennetaan tilastoihin ?
Terv. Paul Lagerspets/ Heavy-Sport

Juu.. Olis kyllä ihan mielenkiintoinen tapahtuma mutta en kyllä itseäni taida tuossa kahdessa kuukaudessa sellaseen kuntoon saada että kehtais lähtä kilpailemaan, olettaisin että pitäs sellaset lähelle 70kg vetää jos haluais tosissaan voittoa tavoitella. Ainakin sen perusteella että voimaleuanvedon SE alle 75-kiloisissa on 141kg eli jos olettaa että kyseinen vetäjä on itse painanut juurikin sen 75kg niin pitäisi vielä 66kg olla lisäpainoja.. Onko sulla kiinnostusta lähtä tuonne vai ihan mun takiako laitoit sähköpostia sinne järjestäjille? :D

Ainakin sen perusteella että voimaleuanvedon SE alle 75-kiloisissa on 141kg eli jos olettaa että kyseinen vetäjä on itse painanut juurikin sen 75kg niin pitäisi vielä 66kg olla lisäpainoja.. Onko sulla kiinnostusta lähtä tuonne vai ihan mun takiako laitoit sähköpostia sinne järjestäjille? :D

Joo, ihan vähän vajaa 75 kg paino tuo vetäjä (oli tiputellu painoonsa justiinsa sinne sen alapuolelle) eli siellä 65-66 kilon välissä ne painot tais olla. On mulla pikkasen kiinnostusta, mutta niinku tosta viestistä ilmeni, tulokset on niin kovia etten taija viittiä. Sitte ku alkaa tuloskunto olla tuolla alle 85 kilosten tai alle 23-vuotiaitten ennätyksen tasolla, niin voi lähtee pohtimaan osallistumista.

Onko kellään mitään ihme konsteja, ku mulla nykyään tulee hauikset ja oikean käden kyynärnivel kipeiksi leuanvedossa? Tänäänkin piti lopettaa treeni kolmanteen sarjaan, viis oli tarkotus tehdä, voimia olis kyllä vielä ollut mutta oli vain niin tuskallista.. Ei mikään hirmuinen volyymi mulla kuitenkaan noissa treeneissä ole, 5 sarjaa ja toistot alle kymmenen. 3x viikossa vetelen, eli ei kuitenkaan luulis nivelten hirveän kovilla olevan. Ja mitään eristäviä liikkeitä en hauikselle tai muillekkaan lihaksille tee.

Terve!

Jäänyt tuo leuanveto taas vähälle vaikka siitä joskus innostuin. Menee hurjat 4 puhdasta. Tavoite on vähintään kymmenen leukaa jouluna.

Miten treenaan? En käy kuntosalilla. Kotona on tanko. Monta kertaa viikossa, sarjojen ja toistojen määrä? Puolikkaita?

Nyt olen vedellyt sellaisia parin toiston settejä minuutin tauolla kymmenkunta sarjaa. Se on aikalailla maximi, liekkö vedän liian puhki aina itteni?

Todella iso kiitos sille joka viittii jonkunlaista ohjelman tynkää ehdottaa.

mites on näiden osatoistojen laita leuanveto harjoituksessa?
luulisi ainaki että selkää kehittäis kun jännitys pysyy kuitenkin suorituksen ajan...
mites sitten jos tarkoituksena on toistomäärien lisäys, olisko tässä tapauksessa paras tehdä perustekniikalla?

lihaskehitys ei vaadi mitään "jatkuvaa jännitystä". osatoistoja voi ja kannattaa käyttää noston heikkojen osien kehittämisessä. toistokestävyys on pääasiassa kiinni maksimivoimasta kun liikutaan siellä about 30 toiston alapuolella. sen jälkeen homma vaatii jo enemmän voimakestävyystreenejäkin.

http://twentypullups.com/ Tuossa on jokin valmis leuanveto-ohjelma. 20 leukaa pitäisi mennä 6 viikossa.
Vähän skeptinen olen tuohon ohjelmaan, niin vähän treeniä verrattuna tuloksiin.

Jos mulla nyt menee se hurjat neljä leukaa ja vetelen nykyisin vähintään kolmesti viikossa 2 toistoa x10 ja tälläkään ei tulokset nouse. Ilmeisesti meikäläisen kehitys on pysähtynyt tuohon huippulukemaan..

Pitäiskö nostaa toistojen määrää ja pienentää sarjojen määrää vai miten? Niin, ylipainoa ei ole.

Back
Ylös Bottom