Leuanveto

Tänään oli mun leuanvetourani kovin kisa Espoossa lisäpainoleuanvedon SM-kisoissa. SM-kullan puolustaminen vaati parin vuoden takaiseen enkkaan kilon parannusta eli 44 kiloa. Kilpakumppanini nimittäin veti kolmannellaan uuden SE.n 43,5kg. Viime sekä tämän kuluvan vuoden olen treenannut lähinnä myötäotteella silmälläpitäen toistoleuanvetokilpailuja. Vastaotteella vedot ovat tulleet sitten kakkosliikkeenä sen mukaan mitä on vielä paukkuja ollut käyttää. Kuukausi sitten Hyvinkäällä kansallisissa kisoissa tuli myös kokeiltua tota vastaotetta ja silloin ehdoton päivän maksimi veto oli 41kg pari kiloa painavampana kuin nyt. Tätä taustaa vasten tämän päivän tulos oli kyllä suuri yllätys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitetaas nyt taas omia vetoja kun on muut ystävällisesti ladannut vetokimaran nettiin :) hyvin se kulki taas, kevään treenit kulkenut suorastaan hämmentävän hyvin ja tulos oli sen mukainen.

Hienot kisat oli, järjestelyt toimi erittäin hyvin ainakin meillä miesten yleisessä sarjassa!

Tänään tein viimeisen leuanvetotreenin ennen ens viikon sunnuntain toistoleuanvetokisaa. Lisäpainokisat osoitti, että maksimivoimaa on tullut lisää ja nyt viimeisen neljän viikon aikana oon sitten hakenut kestovoimaa. Ainakin jotain on tullut tehtyä oikein kun 100 leuan vetäminen 10x10 meni uuteen ennätysaikaan eli 10 sekunttia lyhyemmässä ajassa kuin viime vuoden marraskuussa.

Kovasti onnea ja tsemppiä kaikille jotka ovat tulossa kisaamaan MM-kisoihin.

Onko kellään muulla ikinä tullut keskiselkä/alaselkä kipeäksi leuanvedosta? Siis silleen väärällä tavalla. Tunne on sama kun oisi vetänyt maasta huonolla tekniikalla ja siinä reväyttänyt. Muutama vuosi sitten tuli ekaa kertaa ylätaljasta, ja aina välillä tulee myötäotteella vedettäessä, ihan kehonpainolla ja jo lämppärisarjassa saattaa tulla. Kipu tuntuu heti sarjan aikana ja jälkeen.

Onko kellään muulla ikinä tullut keskiselkä/alaselkä kipeäksi leuanvedosta? Siis silleen väärällä tavalla. Tunne on sama kun oisi vetänyt maasta huonolla tekniikalla ja siinä reväyttänyt. Muutama vuosi sitten tuli ekaa kertaa ylätaljasta, ja aina välillä tulee myötäotteella vedettäessä, ihan kehonpainolla ja jo lämppärisarjassa saattaa tulla. Kipu tuntuu heti sarjan aikana ja jälkeen.
Tuosta on tosi vaikea sanoa mielestäni ilman että näkee miten vedät leuan tai ylätaljassa. Arvaisin että sulla keskivartalon tuki jotenkin pettää ja se aiheuttaa kipua aiheuttavan asennon.
Voi myös olla, että joku toinen liike ärsyttää alaselkääsi pahasti ja kipu ilmenee silloin kun olet leuanveto asennossa.

latsit on tosi alhaalla kiinni ja niiden kiinnityskohdat voi olla kyseessä. ylikorostunut lordoosi alaselässä toinen mahdollinen ja jopa mun paras sokee nettiarvaus. mitään leikkausvoimaa tai kompressiota sinne ei tule, joten vanha muu vamma olis sitten se kolmas mahdollisuus.

Hyperlordoosia veikkaisin kanssa. Lonkankoukistajille ja alaselän lihaksille venytystä ja pyri vetojen aikana aktivoimaan transversuksia ja vahvistamaan niitä isometrisillä jännityksillä muutenkin.

myötäotteella vedettäessä voi se lordoosi korostua, ku yrittää saada lapoja töihin. yks mikä auttaa on selkee keskikropan aktivointi ja polvien tuominen hieman enempi eteen, ettei kroppa ole kaarella liikaa. sama siis ku penkeissä. kaarta ei tehdä ala- vaan keski- ja yläselkään.

koitas jatkossa keskittyä siinä penkissäkin siihen, että painat jaloilla pakaroita kohti päätä (ei ylös) normaalisti, mutta alaselkää hieman kohti penkkiä ja pyri saamaan se kaari selkeesti sinne ylemmäs. samalla yleensä paranee penkin työsuunta myös.

Viisi päivää sitten kokeilin ensimmäistä kertaa montako leukaa pystyn tunnin aikana vetämään. Tämän kokeilun tulokseksi tuli 390 kpl. Tänään tavoitteeksi asetin 500 leukaa siihen tunteroiseen. Jos oman psyykkeen testaaminen kiinnostaa niin suosittelen kokeilemaan :hyper:

Yritin selailla ketjua, mutta kun sivuja on liki 300 niin ei siitä juuri apua ollut. Mitenkäs se kannattaa aloittelevan leuanvetäjän lähteä liikkeelle?

Leukoja olen tehnyt nyt jokusen viikon säännöllisesti, muutoin en juuri koskaan. Maksimitoistot on siinä 5 paikkeilla. Jos otetaan tavoitteeksi nyt vaikka 18-20 myötäoteleukaa, niin miten lähdetään etenemään?

Punttia kolme kertaa viikossa ja koko kroppa kerralla.

Yritin selailla ketjua, mutta kun sivuja on liki 300 niin ei siitä juuri apua ollut. Mitenkäs se kannattaa aloittelevan leuanvetäjän lähteä liikkeelle?

Leukoja olen tehnyt nyt jokusen viikon säännöllisesti, muutoin en juuri koskaan. Maksimitoistot on siinä 5 paikkeilla. Jos otetaan tavoitteeksi nyt vaikka 18-20 myötäoteleukaa, niin miten lähdetään etenemään?

Punttia kolme kertaa viikossa ja koko kroppa kerralla.
Mä olen aloittanut leuanvedon treenaamisen tekemällä The 5RM Russian pullup program-ohjelmaa (löytyy ainakin Jukka Mäennenän Super-set nettisivuilta). En tiiä onko toi nyt paras ohjelma tai toimiiko muille mutta ainakin ite pääsin 20 leukaan ton avulla kun lähtötilanne oli 5 leukaa.

Tässä kun olen viettänyt MM-kisojen jälkeen treenitaukoa niin on tullut kokeiltua monenlaista leuanvetohaastetta. Mikään mitä olen aikaisemmin tehnyt ei kuitenkaan vedä vertoja tälle viimeisimmälle. Näin jälkikäteen voin todeta tästä, että ei tää nyt sitten niin hyvä idea ollutkaan mitä aluksi luulin :LOL:

ja sama lyhyempänä versiona

Onko jotain epäterveellisyyttä jos leukoja vetää niin että päästää aina alhaalla olkapäät korviin roikkumaan rennosti? Ite vetänyt aina olkapäät alhaalla ihan vaistomaisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom