Leuanveto

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tikapuu on vaan yhdenlainen pyramidin variaatio ja sopii mihin liikkeeseen tahansa.

Eihän tuossa tosiaa muuta eroa (minun) kohdalla ole kun tuo treenien vaihtelu, toisto sinne tänne sen 5-10kg lisäpainon kanssa on varmasti pisara meressä...tänään leuan veto tangon ohi kulkiessa nykäsin tuon 3x7 ens viikon alkupuolella sitte lisurilla 3x3...etc kattellaa muutaman kuukauden päästä miten käy :) minä oon loppuunsa aika yksinkertainen kaveri :nolo: mulle sopii hyvin että askelmerkit on valmiina lopputulos on sitte monen asian summa. Varmasti oikealla treeni ohjelmalla+ruokavaliolla eteneminen puntti touhussa olisi ollu nopeampaa vaa tämmöinen perse edellä puuhun kiipeäminen onnistuu myös. Mulle riittää että pipo ei kiristä ja aina välillä tulee onnistumisia...treeni kaveri nauroi että syksyllä rimpuili 5 leukaa jouluna 10 ja keväällä asettelee jo lisäpaino vyötä vaa ei osaa sitäkään oikein laittaa:hyper:

Whatever you do... Sanoisin että leuanvedossa kehittyy useimmat nopeasti ja sitten tulee vauhtisokeus ja sitten tulee hauisjänne ym ongelmia ja sitten tulee isosti takapakkia. Tämä oma kokemus. Ja kun oon kattonu täällä muutaman vuoden kokemuksella miten jengi postailee että leuat etenee moneltakin tutulta kasvolta ja sit yhtäkkiä ne postaukset loppuu ja leuat ei etenekään enää...
Varmasti kannattaa tehdä huoltavia juttuja samankaltaisia liikkeitä pidempiä sarjoja, negatiivisia, vaihdella otteita jne. Voi olla että toi miten oot noita ottanu ei ole ihan miltä kuulostaa, että olet lämmöissä ja tehny jotain muuta. Mutta jos 95kg olet ja vaan rykäset ohimennessä seiskan, niin huh-huh ei kukaan norminaturaali tollasta penkissä tee nevöevö, että kävelis penkille kun sattuu olemaan siinä ja rykäsis seiskan 70%+:lla ilman lämpöjä?
Lisää volyymiä ja/tai painoja joka viikko paitsi kevennellessä ei ole mitään rakettitiedettä, varmasti kehittyy, mut jos sitä pitäis pitää yllä vaikkapa 30 viikkoa eikä 3 viikkoa, niin sit saattaa muodostuakin rakettitieteeksi. Ainakin mun geeneillä näin kävi. =D Tosin olen moniongelmainen. :ROFLMAO:
Mun mielestä tää leuoissa kehittyminen ei ole niinkään kauhia lyhyen aikavälin ohjelmoinnin suunnattoman vaikea ohjelmointiprobleemi, vaan enempi pitkän aikajänteen juttu. No mikäpä ei olisi....

Hyvä kirjoitus @maltsu ja kiitokset sinne :worship: silmien avauksesta.En tosiaa sen kummemmin normi leukoja ole lämmitellyt täällä kotona :nolo:(Pitää jatkossa vedellä muutama sarja kuminauhalla alkuun) ja salilla tanko on ylä ja alataljan välissä nii on tuntunut aika luontevalta tehdä niitä siinä samalla :puntti: ja salilla tulee aina se toisto pari enemmän:)
Oon monesti aiemminkin alkanu talven aikana leukailemaan ja kesään mennessä se on aina jääny,nyt kun on tullut edistystäkin nii pitää vaa sitkeästi jatkaa:ruoska:

Whatever you do... Sanoisin että leuanvedossa kehittyy useimmat nopeasti ja sitten tulee vauhtisokeus ja sitten tulee hauisjänne ym ongelmia ja sitten tulee isosti takapakkia. Tämä oma kokemus. Ja kun oon kattonu täällä muutaman vuoden kokemuksella miten jengi postailee että leuat etenee moneltakin tutulta kasvolta ja sit yhtäkkiä ne postaukset loppuu ja leuat ei etenekään enää...
Varmasti kannattaa tehdä huoltavia juttuja samankaltaisia liikkeitä pidempiä sarjoja, negatiivisia, vaihdella otteita jne. Voi olla että toi miten oot noita ottanu ei ole ihan miltä kuulostaa, että olet lämmöissä ja tehny jotain muuta. Mutta jos 95kg olet ja vaan rykäset ohimennessä seiskan, niin huh-huh ei kukaan norminaturaali tollasta penkissä tee nevöevö, että kävelis penkille kun sattuu olemaan siinä ja rykäsis seiskan 70%+:lla ilman lämpöjä?
Lisää volyymiä ja/tai painoja joka viikko paitsi kevennellessä ei ole mitään rakettitiedettä, varmasti kehittyy, mut jos sitä pitäis pitää yllä vaikkapa 30 viikkoa eikä 3 viikkoa, niin sit saattaa muodostuakin rakettitieteeksi. Ainakin mun geeneillä näin kävi. =D Tosin olen moniongelmainen. :ROFLMAO:
Mun mielestä tää leuoissa kehittyminen ei ole niinkään kauhia lyhyen aikavälin ohjelmoinnin suunnattoman vaikea ohjelmointiprobleemi, vaan enempi pitkän aikajänteen juttu. No mikäpä ei olisi....
Mulla tais just tulla tuo että alkaa tökkiin. En tiä onko maanatai, mutta tuntu ettei millään mee. Viime vikolla meni 4x4 ihan jees, nyt 5x4 tuotti tuskaa. Ehkä pitäis lisäpaino heittää mäkeen ja kokeilla ihan pelkällä ruholla...

kaikessa treenissä: unohda mitä teit viimeksi. keskity tekeen asiat NYT oikein. jos jatkuvasti yrittää seurata jotakin valmista mallia ja se sattuu olemaan itelle hieman liian tiukka, seinä tulee taatusti vastaan.

Kumpikohan olisi fiksumpi tapa toteuttaa kontrastivoimaharjoitus leuanvedossa, kun tavoitteena on lisäpainoleuanvetotuloksen kehittäminen?

1) 3 leuanvetotoistoa lisäpainolla ja heti perään 3 leuanvetotoistoa ilman lisäpainoa mahdollisimman räjähtävästi
2) 3 leuanvetotoistoa lisäpainolla ja heti perään 3 toistoa jotain muuta saman liikesuunnan toistoa (esim. joku soutuliike tms) mahdollisimman räjähtävästi

Lähinnä mietin sitä, että tuleeko siitä jälkimmäisestä leuanvetoliikkeestä kuitenkaan tarpeeksi räjähtävä, kun leuanveto tyhjiltäänkin on kuitenkin aina suht raskas liike? Eli onko tässä tapauksessa tärkeämpää se, että treenaa sitä nimenomaista liikettä, jossa haluaa kehittyä vai se, että liike tehdään mahdollisimman nopeasti?

soutu ei ole samaa liikesuuntaa kuin leuat.

jos omalla painolla on haasteita vetää leukoja, ei kontrastivoimasarjoista saa apua. sillon kannattaa keskittyä hankkimaan enempi voimaa.

jos nousee suht reilusti rautaa jo, esim yli 50% omasta painosta ykkösenä, hyötyä kyllä saa. tällöin tehdään kaikki sarjat samaa liikettä, kevyet ja raskaat.

mahdollisimman räjähtävästi kannattaa aina nostaa. varsinkin jos se ykkösmaksimi on tavoitteena. toistojutuissa taloudellisuus on enempi pinnalla.

soutu ei ole samaa liikesuntaa, mutta eikö vaakasoutu kuitenkin kolahda leukojen kanssa lähelle samaan lokeroon?

jos tällä hetkellä menee tiukka kakkonen omalla painolla niin kannattaako leukojen toistoja alkaa rakentamaan vaaksoudun avulla vai sarjoilla tyyliin 10*1? negatiivisia leukoja pohjalle ollaan jo tehty, mutta nämä lienevät hermostolle rankkoja, jos niitä tekee jatkuvasti. tämä siis nimimerkillä kaverin puolesta kyselen, mutta ei mitään sairasta tällä kertaa.

kapea kulmasoutu vörkkii latseja kyllä, mutta ei se kovin korkeelle apuliikkeenä silti mene useimmilla. nopeusvoimaliikkeenä vielä vähemmän ja siitä tässä oli kyse äsken.

kannattaa suurimmaksi osaksi unohtaa soudut, jos leukoja haluaa kehittää. jos tiukka kakkonen on nyt maksimi, niitä ykkösiä joka toinen päivä siten, etteivät mene missään vaiheessa tiukoiksi.

muutama viikko määrää lisää ja sitten kevyttä alkuviikko ja loppuviikosta omalla painolla testi. toki voi sillaikin tehdä, että joka toinen treenikerta vetelee helppoja ykkösiä ja joka toinen kerta pari kolme kakkosta.

negoja ei kannata kauheesti viljellä kyllä. menee suht helposti yli. kyseessä kuitenkin aika maksimisuoritus tuolla tasolla vielä.

Itselle on aina toiminut parhaiten pieni volyymi leuoissakin. Viikkoon mahtuu 2 treeniä, joissa neljäntenä liikkeenä vedän leukoja toisessa myötäotteella ja toisessa vastaotteella. Molemmissa treeneissä teen 2 työsarjaa, joissa kuorma vaihtelee. Toistot yleensä välillä 2-10, rpe noin 8. Ei nyt tokikaan missään kovissa tuloksissa vielä olla (1 rep max 55kg, kehonpaino 90kg), mutta kun lineaarisesti kerran vieläkin nousee, niin en ole alkanut systeemiä rikkomaan. Tuon lisäksi teen selälle kerran viikkoon 2 työsarjaa jossain selkäliikkeessä, nyt olleet erilaisia soutuja. Voi olla, että tällä systeemillä ei 100kg maksimiin mennä (jos minun kohdalla mennään millään systeemillä), mutta saa nähdä mihin asti tällä läpsyttelyllä pääsee.

Useammankin kerran noita korkeamman volyymin settejä on tullut kokeiltua ja yritettyä ajaa sisään, mutta kun liikutaan vielä näissä voimatasoissa, niin ROI tuntuu olevan selkeästi parempi pikkuruisella läpsyttelyvolyymilla ja tiheällä frekvenssillä (pääliikkeet tai variaatiot 3 krt. viikkoon), kunhan vain pitää treenit pääsääntöisesti rpe 8 tasolla.

On toi nyt ihan saatanan kova, jos sä vedät neljäntenä liikkeenä leuat ja sillä oot hilannu absoluuttisen ykkösen 145 kg.

No tämmönen pitkä apina kun on, niin jostain syystä tuo systeemi mulle toimii. Sitten taas, jos meinaisi SM tasolla kisailla, niin lähestulkoon tuplat enemmän pitäisi vetää. Jotenkin sellainen kutina, että tällä metodilla ei ihan sinne asti mennä. Lähinnä se pointti oli, että yksilöstä riippuen tämmöinen pienen volyymin usein toistuva treenitapa voi toimia yllättävänkin pitkään ilmaan yhtään mitään kikkailuja.

Itsellä kävi juurikin noin. Hommasin kotiin räkin, jossa lv-tanko. Syksyllä innostuin sitten leuanvedosta (en ollut vuosiin vedellyt) ja vetelin joka toinen päivä viisi sarjaa lisäpainoilla. Jotka eivät kylläkään isot olleet, mutta tarkoitus oli rakentaa pohjia. 1-2kk meni niin tulehtui hauiksen jänne oikeasta kädestä ja hyvin herkkä ärtymään uudestaan. Takakyykkykin oli pakko laittaa banniin puoleksi vuodeksi, kun ärtyi käsi niin herkästi ottesta riippumatta. Sittenpä ei taas voinut edes punnertaa pitkään aikaan.

Minun paikat nyt tuntuukin paperista olevan tehty, niin nuo leuat yhtään korkeammalla kokonaiskuormalla oli äkkisistään liikaa. Ehkä maltillisemmalla alulla olisi ehjänä pysynyt tai myötäotteella. Se on vaan todella heikko vs. vastaote itsellä, joten ei olisi motivoinut kun kehonpaino olis riittäny puhtaisiin toistoihin.

Tuo keissi nyt sinänsä vitutti, kun mulla on aika heikosti/hankalasti kehittyvä takaketjun lihaksisto. Ja leuat oli se juttu, millä sai selkeetä muutosta selän lihaksistoon melko lyhyessä ajassa. Ymmärsin, että eräs ylikehittyneen selän (muuhun lihaksistoon nähden) omaava kaverini on oikeassa vannoessaan, että selän kasvatukseen tarvitsee vain leuat, maven ja lisäksi alataljan lapiokahvalla/leveän soudun lavanlähentäjille.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itsellä kävi juurikin noin. Hommasin kotiin räkin, jossa lv-tanko. Syksyllä innostuin sitten leuanvedosta (en ollut vuosiin vedellyt) ja vetelin joka toinen päivä viisi sarjaa lisäpainoilla. Jotka eivät kylläkään isot olleet, mutta tarkoitus oli rakentaa pohjia. 1-2kk meni niin tulehtui hauiksen jänne oikeasta kädestä ja hyvin herkkä ärtymään uudestaan. Takakyykkykin oli pakko laittaa banniin puoleksi vuodeksi, kun ärtyi käsi niin herkästi ottesta riippumatta. Sittenpä ei taas voinut edes punnertaa pitkään aikaan.

Minun paikat nyt tuntuukin paperista olevan tehty, niin nuo leuat yhtään korkeammalla kokonaiskuormalla oli äkkisistään liikaa. Ehkä maltillisemmalla alulla olisi ehjänä pysynyt tai myötäotteella. Se on vaan todella heikko vs. vastaote itsellä, joten ei olisi motivoinut kun kehonpaino olis riittäny puhtaisiin toistoihin.

Tuo keissi nyt sinänsä vitutti, kun mulla on aika heikosti/hankalasti kehittyvä takaketjun lihaksisto. Ja leuat oli se juttu, millä sai selkeetä muutosta selän lihaksistoon melko lyhyessä ajassa. Ymmärsin, että eräs ylikehittyneen selän (muuhun lihaksistoon nähden) omaava kaverini on oikeassa vannoessaan, että selän kasvatukseen tarvitsee vain leuat, maven ja lisäksi alataljan lapiokahvalla/leveän soudun lavanlähentäjille.

Mulla alko uudestaan tulehtumaan hauisjänteet ekan keissin jälkeen siinä kohden kun pääsin takaisin suosta 4x10 treenin läpi kehonpainolla. Hyvin muistan ajattelin että sen treenin jälkeen alotan lisäpainoilla... Didn't happen...
Mutta kolmas kerta toden sanoo!
Mulla ihan sama homma että myötäote tuntuu tosi heikolta vs. vastaote.
Nyt kuitenkin kovan pohdinnan ja mietiskelyn tuloksena olen lopettanut kokonaan vastaoteleuanvedon (alas asti). Mulla pikkusen käppyrät kädet varsinkin juuri vastaotteelle käännettynä ja menee "iskarit pohjaan" niin sanotusti vastaoteleuan ala-asennossa. Päättelin että toi täytyy olla se pahin probleemi. Muut kuntoon sitten levolla, otevaihtelulla, kevennyksillä, tarpeeksi hitaalla etenemisellä.
Päälaji on nyt kääntyvillä kahvoilla neutraali (alhaalla) -> vastaote (ylhäällä) "leuka". Niiden jälkeen teen pari sarjaa myötäoteleukoja (lisäpaino ja op).
Kevennyksenä väliin sellaisia 8-10 x ~5x omapaino kaikenlaisia kaikenlaisia sekalaisia sekaotetta myöden ja vähän yleistä pelleilyä siinä tangossa että tulis vaihtelua.
Kaikki kunnossa, nyt vedetty läpi 2x3x10kg -> 2x7x10kg ja 2x3x15kg -> 2x6x15kg. Huomenna kevennys treeni ja sitten siirrytään ylöspäin 2x3x20kg ja tavoittelemaan -> 2x6x20kg.
Ainakin toistaiseksi on toiminut ja uskon että vastaotteella pohjassa roikkumisen poisjättäminen ollut se tärkein oivallus.

Eikös yleensä tuollaiset tulehdukset ole kudosten liikakuormitusta (overuse) ja/tai jonkin sortin liikkuuvuus puolen kompensaatioiden aiheuttamaa? Sitten kun lisää sekaan sen että vauriot ja niiden korjaus ei kulje samaa tahtia havaitun kivun tai sen poistumisen kanssa, niin enemmän malttia tuollaiset vaatii jos vähäänkään alkaa oireilla.

Pöytää koputtaen, itsellä leuat ei oo aiheuttanut (salin ulkopuolella kyllä onnistuttu useasti...) hauis ongelmaa mutta niissäkin toteutan tuota samaa mitä muissakin pääliikkeissä eli kehitystä haetaan jaksoissa ja välissä helpompaa ja suuntaus kehittymisen kannalta johonkin muuhun liikesuuntaan. Leuoissa keskimäärin ~3kk lisäpainolla ja sitten perään ~3kk ilman lisäpainoja.

Eikös yleensä tuollaiset tulehdukset ole kudosten liikakuormitusta (overuse) ja/tai jonkin sortin liikkuuvuus puolen kompensaatioiden aiheuttamaa? Sitten kun lisää sekaan sen että vauriot ja niiden korjaus ei kulje samaa tahtia havaitun kivun tai sen poistumisen kanssa, niin enemmän malttia tuollaiset vaatii jos vähäänkään alkaa oireilla.

Pöytää koputtaen, itsellä leuat ei oo aiheuttanut (salin ulkopuolella kyllä onnistuttu useasti...) hauis ongelmaa mutta niissäkin toteutan tuota samaa mitä muissakin pääliikkeissä eli kehitystä haetaan jaksoissa ja välissä helpompaa ja suuntaus kehittymisen kannalta johonkin muuhun liikesuuntaan. Leuoissa keskimäärin ~3kk lisäpainolla ja sitten perään ~3kk ilman lisäpainoja.

Nämä varmasti pitää paikkansa. Mut uskon että toi vastaote täydessä venytyksessä ja isolla kuormalla ei vaan ole useimmille terveellinen. Enpä muista nähneeni että mavettajalta paukahtaa ristiotteessa siitä myötäote handusta jotain...
Samoin leukailussa hauisjänne ongelmat taitaa useimmiten olla vastaotevetäjillä.

Nämä varmasti pitää paikkansa. Mut uskon että toi vastaote täydessä venytyksessä ja isolla kuormalla ei vaan ole useimmille terveellinen. Enpä muista nähneeni että mavettajalta paukahtaa ristiotteessa siitä myötäote handusta jotain...
Samoin leukailussa hauisjänne ongelmat taitaa useimmiten olla vastaotevetäjillä.
Eli kannattaisko myös myötäotteella vetää, vaikka se vastaote on paljon parempi? Tosin en vedä kuin sen 1-2 krt/vko, niin ehkä se ei ole niin kriittistä.

Eli kannattaisko myös myötäotteella vetää, vaikka se vastaote on paljon parempi? Tosin en vedä kuin sen 1-2 krt/vko, niin ehkä se ei ole niin kriittistä.

Jto ainakin jostain brachialis lihastasapainosta puhunut ja ton lisäksi normijärki sanoo että nivelkulmien muutos säästää paikkoja. Sit vielä se miltä omissa käsissä tuntuu vastaoteleuat, ite tulin siihen lopputulokseen et ei sovi mulle. Mut ei tästä välttämättä kaikkien tartte huolestua, jos liikkuvuus, jänteet ja nivelet enempi A-ryhmää. :-)

Suositut

Back
Ylös Bottom