Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Kovia tuloksia monella noissa kisoissa mitä somesta oon nähnyt!
Itellä vielä pitkä matka mihinkään noista, täytyy jatkaa leuanveto treenailua. Jäänyt viime ajoilla hiukan vähemmälle taas.
Viimeksi kun tuli testattua, niin on saannut räjähtävyyttä lisää ihan mukavasti kun pystyy tekemään taputus leukoja pari putkeen.
Täytyy ens treeneissä kun vetää leukoja niin katsoa paljonko kärsii lisäpainoja laittaa ilman että tekniikka kärsii sarjoissa.

Mikä on oikea tekniikka lisäpainovedossa? Ehkä riuhtomisen välttäminen jos ei kisaa? Kisoissa ei ole tekniikkavaatimuksia vaan jopa heilunnasta saa lähteä liikkeelle kuhan lähtee käskystä ja leuka menee tangon yli.

Itse en tekniikasta välitä vaan vetelen menemään ja pyrin jättämään varaa sarjoihin. Tuommoinen rivakka tekeminen mun ymmärtääkseni auttaa herkostollista voimaa, vaikka jotku pelkäävätkin sen lisäävän loukkaantumisriskiä, kopkopkop (ei vielä loukkaantumisia osunut omalle kohdalle). Nyt koitan ekaa kertaa keskittyä heikkoon kohtaan kunnolla kun edelleen jää ylhäällä vajaaksi vaikka osatoistojakin sinne olen jaksanu tehdä. Jatkossa negatiivisia, pitoja ja osatoistoja ja ehkä jopa hieman hauistakin vois alkaa reenaamaan, jotta sais alkuun vielä lisää lähtöjä.

Tuo vyö pitäs siis ilmeisesti jättää edestä auki ja pujottaa painot vaa ketjunläpi roikkumaan...no eka virallinen salimoka ja vieläpä videoituna  :nolo:ihmeteltiin miten hitossa tuoho edes sais isompia levyjä ku nytkin oli levyt munissa kiinni:) no oppirahat on maksettu. Olkaapa hyvä

Jatkan siis kotona 2.5,5,10 ja 15kg lisurilla pelaamista ja pelkkää vasta otetta jatkossa:puntti:
Ps. Omineen 8 kun ennen meni 10

Netistä löysin hyvät leukailu sivut
Leuanveto-ohjelmat – Hipko Performance Training
Taidan alkaa tekemään tuolta kohdasta taso 2 edistyneet :whistle: eli joka toinen treeni lisäpainolla ja joka toinen ilman. Tuossa menee joku 15-20minuuttia kerrallaan nii jos 2-3 treeniä viikkoon kotona tekee nii ei ole paha rasti. :ruoska:
Oisko jto:lla tai muilla tietoa/valistunutta arvausta, miten tommonen leuanvetoon spesifinen ohjelma tulosten puolesta poikkeaa ihan yleiseen voimaohjelmaan (vaikka se 3-6x4-6) verrattuna?

Oisko jto:lla tai muilla tietoa/valistunutta arvausta, miten tommonen leuanvetoon spesifinen ohjelma tulosten puolesta poikkeaa ihan yleiseen voimaohjelmaan (vaikka se 3-6x4-6) verrattuna?

3*4 -> 6*6 toimii leukoihin paremmin kuin hyvin. Mitä nyt tuotakin ohjelmaa selailin, aika sama periaatehan tuossakin on, mutta valmiit numeron annettu.

mikähän on se spesifinen sitten? jos puhutaan vaan sarja-, toisto- ja kuormajutuista, ei leuat eroo mistään muusta liikkeestä. enemmän tulee kyseeseen ne yksilön tarpeet.

Eihän tuossa tosiaa muuta eroa (minun) kohdalla ole kun tuo treenien vaihtelu, toisto sinne tänne sen 5-10kg lisäpainon kanssa on varmasti pisara meressä...tänään leuan veto tangon ohi kulkiessa nykäsin tuon 3x7 ens viikon alkupuolella sitte lisurilla 3x3...etc kattellaa muutaman kuukauden päästä miten käy :) minä oon loppuunsa aika yksinkertainen kaveri :nolo: mulle sopii hyvin että askelmerkit on valmiina lopputulos on sitte monen asian summa. Varmasti oikealla treeni ohjelmalla+ruokavaliolla eteneminen puntti touhussa olisi ollu nopeampaa vaa tämmöinen perse edellä puuhun kiipeäminen onnistuu myös. Mulle riittää että pipo ei kiristä ja aina välillä tulee onnistumisia...treeni kaveri nauroi että syksyllä rimpuili 5 leukaa jouluna 10 ja keväällä asettelee jo lisäpaino vyötä vaa ei osaa sitäkään oikein laittaa:hyper:

tikapuu on vaan yhdenlainen pyramidin variaatio ja sopii mihin liikkeeseen tahansa.

Eihän tuossa tosiaa muuta eroa (minun) kohdalla ole kun tuo treenien vaihtelu, toisto sinne tänne sen 5-10kg lisäpainon kanssa on varmasti pisara meressä...tänään leuan veto tangon ohi kulkiessa nykäsin tuon 3x7 ens viikon alkupuolella sitte lisurilla 3x3...etc kattellaa muutaman kuukauden päästä miten käy :) minä oon loppuunsa aika yksinkertainen kaveri :nolo: mulle sopii hyvin että askelmerkit on valmiina lopputulos on sitte monen asian summa. Varmasti oikealla treeni ohjelmalla+ruokavaliolla eteneminen puntti touhussa olisi ollu nopeampaa vaa tämmöinen perse edellä puuhun kiipeäminen onnistuu myös. Mulle riittää että pipo ei kiristä ja aina välillä tulee onnistumisia...treeni kaveri nauroi että syksyllä rimpuili 5 leukaa jouluna 10 ja keväällä asettelee jo lisäpaino vyötä vaa ei osaa sitäkään oikein laittaa:hyper:

Whatever you do... Sanoisin että leuanvedossa kehittyy useimmat nopeasti ja sitten tulee vauhtisokeus ja sitten tulee hauisjänne ym ongelmia ja sitten tulee isosti takapakkia. Tämä oma kokemus. Ja kun oon kattonu täällä muutaman vuoden kokemuksella miten jengi postailee että leuat etenee moneltakin tutulta kasvolta ja sit yhtäkkiä ne postaukset loppuu ja leuat ei etenekään enää...
Varmasti kannattaa tehdä huoltavia juttuja samankaltaisia liikkeitä pidempiä sarjoja, negatiivisia, vaihdella otteita jne. Voi olla että toi miten oot noita ottanu ei ole ihan miltä kuulostaa, että olet lämmöissä ja tehny jotain muuta. Mutta jos 95kg olet ja vaan rykäset ohimennessä seiskan, niin huh-huh ei kukaan norminaturaali tollasta penkissä tee nevöevö, että kävelis penkille kun sattuu olemaan siinä ja rykäsis seiskan 70%+:lla ilman lämpöjä?
Lisää volyymiä ja/tai painoja joka viikko paitsi kevennellessä ei ole mitään rakettitiedettä, varmasti kehittyy, mut jos sitä pitäis pitää yllä vaikkapa 30 viikkoa eikä 3 viikkoa, niin sit saattaa muodostuakin rakettitieteeksi. Ainakin mun geeneillä näin kävi. =D Tosin olen moniongelmainen. :ROFLMAO:
Mun mielestä tää leuoissa kehittyminen ei ole niinkään kauhia lyhyen aikavälin ohjelmoinnin suunnattoman vaikea ohjelmointiprobleemi, vaan enempi pitkän aikajänteen juttu. No mikäpä ei olisi....

Hyvä kirjoitus @maltsu ja kiitokset sinne :worship: silmien avauksesta.En tosiaa sen kummemmin normi leukoja ole lämmitellyt täällä kotona :nolo:(Pitää jatkossa vedellä muutama sarja kuminauhalla alkuun) ja salilla tanko on ylä ja alataljan välissä nii on tuntunut aika luontevalta tehdä niitä siinä samalla :puntti: ja salilla tulee aina se toisto pari enemmän:)
Oon monesti aiemminkin alkanu talven aikana leukailemaan ja kesään mennessä se on aina jääny,nyt kun on tullut edistystäkin nii pitää vaa sitkeästi jatkaa:ruoska:

Whatever you do... Sanoisin että leuanvedossa kehittyy useimmat nopeasti ja sitten tulee vauhtisokeus ja sitten tulee hauisjänne ym ongelmia ja sitten tulee isosti takapakkia. Tämä oma kokemus. Ja kun oon kattonu täällä muutaman vuoden kokemuksella miten jengi postailee että leuat etenee moneltakin tutulta kasvolta ja sit yhtäkkiä ne postaukset loppuu ja leuat ei etenekään enää...
Varmasti kannattaa tehdä huoltavia juttuja samankaltaisia liikkeitä pidempiä sarjoja, negatiivisia, vaihdella otteita jne. Voi olla että toi miten oot noita ottanu ei ole ihan miltä kuulostaa, että olet lämmöissä ja tehny jotain muuta. Mutta jos 95kg olet ja vaan rykäset ohimennessä seiskan, niin huh-huh ei kukaan norminaturaali tollasta penkissä tee nevöevö, että kävelis penkille kun sattuu olemaan siinä ja rykäsis seiskan 70%+:lla ilman lämpöjä?
Lisää volyymiä ja/tai painoja joka viikko paitsi kevennellessä ei ole mitään rakettitiedettä, varmasti kehittyy, mut jos sitä pitäis pitää yllä vaikkapa 30 viikkoa eikä 3 viikkoa, niin sit saattaa muodostuakin rakettitieteeksi. Ainakin mun geeneillä näin kävi. =D Tosin olen moniongelmainen. :ROFLMAO:
Mun mielestä tää leuoissa kehittyminen ei ole niinkään kauhia lyhyen aikavälin ohjelmoinnin suunnattoman vaikea ohjelmointiprobleemi, vaan enempi pitkän aikajänteen juttu. No mikäpä ei olisi....
Mulla tais just tulla tuo että alkaa tökkiin. En tiä onko maanatai, mutta tuntu ettei millään mee. Viime vikolla meni 4x4 ihan jees, nyt 5x4 tuotti tuskaa. Ehkä pitäis lisäpaino heittää mäkeen ja kokeilla ihan pelkällä ruholla...

kaikessa treenissä: unohda mitä teit viimeksi. keskity tekeen asiat NYT oikein. jos jatkuvasti yrittää seurata jotakin valmista mallia ja se sattuu olemaan itelle hieman liian tiukka, seinä tulee taatusti vastaan.

Kumpikohan olisi fiksumpi tapa toteuttaa kontrastivoimaharjoitus leuanvedossa, kun tavoitteena on lisäpainoleuanvetotuloksen kehittäminen?

1) 3 leuanvetotoistoa lisäpainolla ja heti perään 3 leuanvetotoistoa ilman lisäpainoa mahdollisimman räjähtävästi
2) 3 leuanvetotoistoa lisäpainolla ja heti perään 3 toistoa jotain muuta saman liikesuunnan toistoa (esim. joku soutuliike tms) mahdollisimman räjähtävästi

Lähinnä mietin sitä, että tuleeko siitä jälkimmäisestä leuanvetoliikkeestä kuitenkaan tarpeeksi räjähtävä, kun leuanveto tyhjiltäänkin on kuitenkin aina suht raskas liike? Eli onko tässä tapauksessa tärkeämpää se, että treenaa sitä nimenomaista liikettä, jossa haluaa kehittyä vai se, että liike tehdään mahdollisimman nopeasti?

soutu ei ole samaa liikesuuntaa kuin leuat.

jos omalla painolla on haasteita vetää leukoja, ei kontrastivoimasarjoista saa apua. sillon kannattaa keskittyä hankkimaan enempi voimaa.

jos nousee suht reilusti rautaa jo, esim yli 50% omasta painosta ykkösenä, hyötyä kyllä saa. tällöin tehdään kaikki sarjat samaa liikettä, kevyet ja raskaat.

mahdollisimman räjähtävästi kannattaa aina nostaa. varsinkin jos se ykkösmaksimi on tavoitteena. toistojutuissa taloudellisuus on enempi pinnalla.

soutu ei ole samaa liikesuntaa, mutta eikö vaakasoutu kuitenkin kolahda leukojen kanssa lähelle samaan lokeroon?

jos tällä hetkellä menee tiukka kakkonen omalla painolla niin kannattaako leukojen toistoja alkaa rakentamaan vaaksoudun avulla vai sarjoilla tyyliin 10*1? negatiivisia leukoja pohjalle ollaan jo tehty, mutta nämä lienevät hermostolle rankkoja, jos niitä tekee jatkuvasti. tämä siis nimimerkillä kaverin puolesta kyselen, mutta ei mitään sairasta tällä kertaa.

kapea kulmasoutu vörkkii latseja kyllä, mutta ei se kovin korkeelle apuliikkeenä silti mene useimmilla. nopeusvoimaliikkeenä vielä vähemmän ja siitä tässä oli kyse äsken.

kannattaa suurimmaksi osaksi unohtaa soudut, jos leukoja haluaa kehittää. jos tiukka kakkonen on nyt maksimi, niitä ykkösiä joka toinen päivä siten, etteivät mene missään vaiheessa tiukoiksi.

muutama viikko määrää lisää ja sitten kevyttä alkuviikko ja loppuviikosta omalla painolla testi. toki voi sillaikin tehdä, että joka toinen treenikerta vetelee helppoja ykkösiä ja joka toinen kerta pari kolme kakkosta.

negoja ei kannata kauheesti viljellä kyllä. menee suht helposti yli. kyseessä kuitenkin aika maksimisuoritus tuolla tasolla vielä.

Itselle on aina toiminut parhaiten pieni volyymi leuoissakin. Viikkoon mahtuu 2 treeniä, joissa neljäntenä liikkeenä vedän leukoja toisessa myötäotteella ja toisessa vastaotteella. Molemmissa treeneissä teen 2 työsarjaa, joissa kuorma vaihtelee. Toistot yleensä välillä 2-10, rpe noin 8. Ei nyt tokikaan missään kovissa tuloksissa vielä olla (1 rep max 55kg, kehonpaino 90kg), mutta kun lineaarisesti kerran vieläkin nousee, niin en ole alkanut systeemiä rikkomaan. Tuon lisäksi teen selälle kerran viikkoon 2 työsarjaa jossain selkäliikkeessä, nyt olleet erilaisia soutuja. Voi olla, että tällä systeemillä ei 100kg maksimiin mennä (jos minun kohdalla mennään millään systeemillä), mutta saa nähdä mihin asti tällä läpsyttelyllä pääsee.

Useammankin kerran noita korkeamman volyymin settejä on tullut kokeiltua ja yritettyä ajaa sisään, mutta kun liikutaan vielä näissä voimatasoissa, niin ROI tuntuu olevan selkeästi parempi pikkuruisella läpsyttelyvolyymilla ja tiheällä frekvenssillä (pääliikkeet tai variaatiot 3 krt. viikkoon), kunhan vain pitää treenit pääsääntöisesti rpe 8 tasolla.

Back
Ylös Bottom