Leuanveto

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kannattaa huomioida se etäisyys yläkropan ja tangon välillä leuoissa vrt. muscle up. MU vedetään kauempaa ja vetosuunta vaihtelee verrattuna leukoihin. toki jos on kunnolla voimaa voi vetää kroppa tangossa kiinni ja vaikka hitaasti. mutta sillon sitä voimaa pitää olla oikeesti.

juu lötköinä ne ei suorituksen aikana missään vaiheessa oo. mutta sillä lötkövenytyksellä ei oo elastisuuden treenaamisen kans mitään tekemistä.

videoo vaan kehiin.

¨
En ota kantaa mikä on full range of motion, mulle se on se mil saavutetaan haluttu tulos. Mut mitä ylemmäs vetää--->sitä enemmän kehität voimaa ylempään vetämiseen ja kaipa siin jokin alue supistuuki sit vähän enemmän, jos on supistuakseen. Just tota muscle-uppia varten opettelin jossai vaihees vetään tosi ylös omalla painolla, ni saan just johki ihan navanki alle asti vedettyä. Oli siit jtn hyötyy, mut en osaa hyödyntää/ajottaa kyl sitä kippiä melkeen yhtään ja kääntää ranteita. Eli lopputulos: epälooginen kippi, stoppi(ei tarkotuksella) vaikeimmassa kohassa, mistä siirryttäis dippi vaiheesee ja siitä sit väkisin tangon päälle :D. Eli niin saatanan vaikeesti, ku vaan voi. Tyyliin veto vaihe ja dippi vaihe molemmat erikseen.

Olen täysin samaa mieltä jto:n kanssa noista muscle upeista, että on tekniikasta kiinni, jos siis kipillä tehdään. Minulla oli itselläni aikoinaan sama ongelma. Olin treenannut varmaan vuoden sitä varten eikä vaan mitenkään tullut. Tiesin, että olen liikunnallisesti tai motorisesti jotenkin köyhä ja päättelin, että minun ensimmäinen muscle up tulee olemaan voimalla tehty. Ja niin siinä kävi. Olin katsellut varmaan 90% kaikista youtuben videoista, missä edes mainittiin muscle up, mutta ei vaan kippinä mennyt. Siinä vaiheessa sain tangolla ns. tiukkana false gripillä tehtyä 3-4 toistoa monta sarjaa, samoin renkailla tiukkana. Eli ei ollut voimasta kiinni. Sitten yhtenä huonona päivänä se tuli kun treeni mitä olin tekemässä ei jostain syystä sujunut ja aloin kokeilemaan juttuja. Sain kerralla 3 ja muistan sen hetken varmaan ikuisesti, nauroin ääneen lapsellista oppimisen iloa. Se mikä mulla lopulta ratkaisi homman oli että jalat pitää pitää tiukkana pakettina nilkat puristettuina yhteen ja kippi tulee polvista, ja ne polvet pitää tosiaan vetää kunnolla rintaan. Olin pitkään taittanut keskivartalosta, mutta se olisi teknisestikin niin vaikea (voimistelijat osaa) etteihän se sillä tullut. Kaikki keskivartalosta ylöspäin saattoi suorastaan unohtaa, ja loppu hoitui kuin itsestään. Toivottavasti tämä auttaa. EDIT: Ja tosiaan siis pulloverilla ensin tangon päälle ja sieltä alas, että saadaan tarvittava heijaus tai sitten vastaavasti hyppää tankoon 0,5-1m päästä samalla ajatuksella.

Sopii ehkä tähän ketjuun, vaikkei varsinainen leuanveto olekaan. Eli inverted row (vaakasoutu suomeksi?). Mikä ihme tästä liikkeestä tekee niin vaikean? Itselläni menee tällä hetkellä 15 leuanvedon sarja omalla painolla, mutta en saa suoritettua yhtäkään puhdasta soutua. Vaikka kuinka yritän pusertaa liikkeen yläpäässä, niin tanko ei kosketa rintaa. Jää sellainen 10-15 cm ilmaa väliin. Yritin laittaa liikkeen kulmankin aika korkeaksi, jolloin pitäisi olla helpompaa, mutta silti jäi vajaaksi.

Onko tässä sama juttu kuin leuanvedossa, että kun tarpeeksi sitkeästi yrittää, niin lopulta niitä toistoja alkaa tulemaan? Vai pitäisikö tehdä jotain negatiivisia alkuun, tms.? Yritin tällä viikolla ensimmäistä kertaa näitä soutuja ja jäi kyllä aika outo tunne.

Kyseessä on siis liike, jossa maataan esim. smith-laitteen alla lattialla, otetaan tangosta kiinni ja vartalo jäykkänä nostetaan omaa kehoa kunnes rinta koskettaa tankoa (kantapäät pysyy lattiassa kiinni). Eli siis penkkipunnerrus väärinpäin tehtynä. Näyttää todella helpolta, mutta pirullisen vaikea, ainakin allekirjoittaneelle.

Mulla ei mene kädet lähellekkään rintaa edes ilman painoja tuollaisessa inverted row liikkeessä. Eli vauhtirepäsy olisi ainoa keino saada se rintaan saakka. Mulla on varmaan noi alatalja kilot alakanttiin kun en sitä tee kuin kerran viikossa ja silloinkin jollain 40 kilolla kevyesti.

eri liike, eri lihakset. leuat ja kapeat soudut treenaa selässä pääasiassa leveetä selkälihasta ja vaakasoutu lavanlähentäjiä. tyypillinen heikkous aika monilla.

Ittee kiinnostaa tää myös. Alataljaa tehny aika paljo tokana tai kolmantena liikkeenä leukojen/kulmasoudun jälkeen, ja perus v-kahvalla saan ihan järkevällä tekniikalla varmaan jollai 110kg sarjan aikaseks.
selkeesti leveellä kahvalla sen sijaan joku 80kg on ihan sopiva rauta. Eiks tää liity just noihin lähentäjiin? Siin mieles erikoista, koska leuoissa mul on aika levee myötäote myös ja se on selkeesti vahvin siinä.

Oon tasapainottanu tota jto:n oppien mukaan just leveillä souduilla. Alataljassa leveä kahva neutraalilla otteella tuntuu helpoimmalta. Suht nätillä tekniikalla painottaen sitä et hartiat ja lavat liikkuu. Välillä oon tehny lyhyttä 4-8 toiston sarjaa lyhyellä stopilla alarintaan/ylävatsaan. Toi varsinki autto "löytämään" niitä lähentäjiä liikkeessä.

Jos nyt painoista puhutaan ni absoluuttisesti leuanvedossa liikkui +125kg ja tossa alataljassa lähtötaso tais olla jotain 50-60kg noilla stopeilla, et ero oli aika iso.

edit: noista vaakasouduista löytyy kyllä juttuu tästäkin ketjusta, jos vaan jaksaa kahlata.

vaginaattori: souduissa kapea ote, v-kahva jne= pääfokus latseissa. leveä ote= lavanlähentäjät.

eiköhän monet punnerruksia oo tehny...

Muistan lukeneeni varmaan tästä ketjusta noista leuanvetokisojen eroista, mut en pikasella haulla löytäny mitään. Eilen ilmeisesti Tampereella pidetyissä Heavy-sport ry:n kisoissa rikottiin lisäpainoleuanvedon maailmanennätys 75kg sarjaan 90,5kg nostolla. Oon ite lähinnä seuraillu noita Suomen leuanveto ry:n juttuja, joten tässä lajissa nuo liittoasiat on vähän tuntemattomampi juttu.

Kuuluuko nuo johonkin kansainväliseen järjestöön, kun puhutaan maailmanennätyksestä? Onko tuossa nyt vedetty jotain omia titteleitä kehiin vai miten tää homma toimii, kun eikö yleensä maailmanennätykset pitäis tehdä mm- tai em-kisoissa tai vastaavissa?

Pientä päivitystä aiheesta vaakasoutu (josta kirjoitin ylempänä). Kokeilin tänään uudestaan ja meni paljon paremmin. Ei ollut helppo liike vieläkään, mutta rinta osui tankoon ja sain tehtyä noin kympin sarjoja. Avain tässä hommassa oli kapeampi ote. Otin viime kerralla sellaisen leveähkön otteen, hieman normaalia penkkiotetta levämmällä. Tällä kertaa tein about kapeaa penkkiä vastaavalla leveydellä. Huima ero. Liekö sitten fuskausta, en tiedä...

Ei mikään ole fuskausta varsinkaan jos ei ole kisaliike. Mulla on penkissä vaikeeta pitää perse penkissä isommilla pianoilla mutta olen miettinyt sen silleen että ei haittaa, koska saan silleen enemmän puserrusta kun käytössä isommat raudat. Varmaan 15 kiloa ero puhtaampaan suoritukseen. Jos se ei ole vaarallista niin jatkan. Jossain videolla kyllä oli että perseen nostaminen rasittais selkärankaa liiaksi?

Mulla on vaikeuksia saada lapojen väliä rennoksi treenien välissä. Koko ajan tuntuu että ois jumissa ja varsinkin kävellessä sen huomaa.

Muistan lukeneeni varmaan tästä ketjusta noista leuanvetokisojen eroista, mut en pikasella haulla löytäny mitään. Eilen ilmeisesti Tampereella pidetyissä Heavy-sport ry:n kisoissa rikottiin lisäpainoleuanvedon maailmanennätys 75kg sarjaan 90,5kg nostolla. Oon ite lähinnä seuraillu noita Suomen leuanveto ry:n juttuja, joten tässä lajissa nuo liittoasiat on vähän tuntemattomampi juttu.

Kuuluuko nuo johonkin kansainväliseen järjestöön, kun puhutaan maailmanennätyksestä? Onko tuossa nyt vedetty jotain omia titteleitä kehiin vai miten tää homma toimii, kun eikö yleensä maailmanennätykset pitäis tehdä mm- tai em-kisoissa tai vastaavissa?

Leuanvedossa ei ole olemassa mitään kansainvälistä liittoa. Heavy-Sport on vain päättänyt kutsua omissa kisoissaan tehtyjä tuloksia maailmanennätyksiksi.

Leuanvedossa ei ole olemassa mitään kansainvälistä liittoa. Heavy-Sport on vain päättänyt kutsua omissa kisoissaan tehtyjä tuloksia maailmanennätyksiksi.

Tuossa videota kyseisestä maailmanennätyksestä. Tiedä mitä tähän pitäisi sanoa.. Olisi varmaan parempi ettei sanoisi mitään, mutta olen mä kyllä kovempiakin vetoja nähnyt.. eikä ole edes maailmanennätyksiksi mainostettu

View: https://www.facebook.com/amirkhanimakwan/videos/1756548854559925/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom