Leuanveto

raskaampi nostaa myös suhteessa omaan painoon. samoin kuin muissakin liikkeissä. raskaampi nostaa aina enemmän lähes poikkeuksetta.

toistoissakin pitäs olla sitten aina sama massa mitä liikutellaan. ei tietenkään voida olettaa, että 60kg ja 80kg ois samalla viivalla toistokisassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiku tota suhteutusta vaan mietin. Jos on vaikka aiemmin mainittu esimerkki 120kg henkilöstä, jolla sit kehossa reippaasti ylimäärästä ja saa omalla painollaan ihmeen kaupalla yhden toiston.
Ja sit taas 60kg siimakäsi, jolla kevyempi ruho ja lähes automaattisesti voimaakin vähemmän, joka vetää 60kg lisäpainolla ykkösen. Ni kumpiki vetää samalla painolla, mut en mä jotenki pysty pitään näitä silti lähellekkään samanverosina suorituksina. En väitä, etteikö olis, mut tuntuu vaan jotenki ''väärältä''. Oon mä TÄSTÄKIN asiasta vissiin vängänny ainaki kerran aiemmin jossai muodossa ;D.

Kyllä mun mielestä on selvästi kovempi suoritus tuo 60 kiloisen 60 kilon veto kuin 120 kiloisen ykkönen omalla painolla vaikka absoluuttinen kuorma vedossa sama onkin. Koska elävä massa liikkuu helpommin kuin kuollut. Vielä kärjistetympi esimerkki tuosta olisi 200 kiloinen voimamies vetää yhden toiston omalla painolla vs 100 kiloinen äijä leuan 100 kilon lisäpainolla.
Tää keskustelu nyt vain taisi lähteä liikkeelle siitä kun puhutaan leuanvetotuloksista se oma paino on oleellinen osa laskettavaksi siihen tulokseen mukaan. Esim. itse nousin reilu viikko sitten 3 toiston suht tiukkaan maksimiin 68 kiloon ja omapaino oli 92,7 joten yhteiskuorma oli 3x160,7kg

Eiku tota suhteutusta vaan mietin. Jos on vaikka aiemmin mainittu esimerkki 120kg henkilöstä, jolla sit kehossa reippaasti ylimäärästä ja saa omalla painollaan ihmeen kaupalla yhden toiston.
Ja sit taas 60kg siimakäsi, jolla kevyempi ruho ja lähes automaattisesti voimaakin vähemmän, joka vetää 60kg lisäpainolla ykkösen. Ni kumpiki vetää samalla painolla, mut en mä jotenki pysty pitään näitä silti lähellekkään samanverosina suorituksina. En väitä, etteikö olis, mut tuntuu vaan jotenki ''väärältä''. Oon mä TÄSTÄKIN asiasta vissiin vängänny ainaki kerran aiemmin jossai muodossa ;D.
Ei ne olekaan yhtä kovia. 120@60 on parempi kuin 120@120. Ihan kuten penkissä tai missä tahansa liikkeessä. Eihän tämä nyt niin monimutkaista ole. :D

Mua kyllä hämää aina kun leuoissa tai dipeissä yms porukka ilmoittaa vain sen lisäpainon, ei kokonaismassaa. Se on vähän sama kuin penkissä sanoisi vaan kuinka monta 20kg limppua nousi jättäen tangon ja hilut pois.

Miksi ei? Ei dipissäkään työnnetä KOKO omaa painoa, vaan aika samaa luokkaa, ku joku etunojapunnerrus. Leuoissa sit taas vedät mun logiikan mukaan lähes koko ruhos(miinus kädet).

Eikö dipissä missä jalat roikkuvat vapaana, puhuta aika saman kokoluokan kuormasta kuin leuoissa? Etunojapunnerruksissa jalat sitten taas maassa mikä vähentää kuormaa käsiltä.

Nii no näitähän ei voi oikeen millään mitata oikeen :d. Leukoja saan 25, punnerruksia ja dippejä +-50. Eli osittain perustanu tän myös omiin kokemuksiin, ku leuoissa puolet siitä mitä noissa.
Dipissäki voi työntökulmaa toki manipuloida aika laajasti. Mut esim. käsilleseisontapunnerruksessa sit taas työnnät erittäin pitkälti koko kropan painon ylöspäin, koska siinä kaikki paino on suoraan yläspäin ni ei jätä epäilemisen varaa hirveesti. Potato/potatoe ohanäit ;D, kuha ajattelen ääneen.

Saatko muka etunojapunnerruksia saman verran kuin dippejä?

Ps. Hyvä toi kädenvääntö quote sulla :D. Ei eka eikä vika kerta, ku ton kuulee.

Näin on :D

Miksi ei? Ei dipissäkään työnnetä KOKO omaa painoa, vaan aika samaa luokkaa, ku joku etunojapunnerrus. Leuoissa sit taas vedät mun logiikan mukaan lähes koko ruhos(miinus kädet).
Mihin se massa voi kadota dipissä jos ainoa kiintopiste on kämmenet?

Dipissä ja leuanvedossa on täysin sama tilanne jos liikkeet tehdään puhtaasti. Kokonaismassa on 100%:sti kämmen-alueella, kyynärpää ja olkapää on liikkuvat nivelet. Jos oikein matemaattisestii aletaan asiaa tarkastelemaan, kyynärvarren ja olkavarren painot pitäisi huomioida eri tavalla mutta suhteessa kokonaismassaan ne on niin pienet että sellaista hifistelyä ei tarvita.

no noin se menee. fyysikkojen mukaan (korjatkaa toki) massa on massaa eli on se sitten levyinä nivusissa tai läskinä/ lihaksina, se on massaa ja sen liikuttaminen ylöspäin vaatii tietyn voiman eli isolla pojalla/ tytöllä se on valmiina vrt lisäpainot. jos nyt oletetaan, että kyynärvarret painais saman verran, sillon 60kg nostajan 60kg lisäpaino on sama suoritus kuin 120kg nostajan oman painon ykkönen. fysiikan näkökulmasta.

punnerrus on eri ja kuinka paljon siinä tulee käsille omalla tyylillä voi vaikka mitata kädet puntarille -tyylillä. useimmiten siellä 70% paikkeilla.

Eikös rasvaprosentin pitäisi ola määrittävä tekijä, eikä absoluuttinen paino? Siis jos pieni hurjasti omapainoleukoja vetävä kaveri vain skaalattaisiin samoilla mittasuhteilla isommaksi, niin minkä fysiikan lain mukaan hänen leuanvetotuloksensa tippuisivat? Eikö edelleen hänen työtä tekevät lihaksensa olisi suhteessa yhtä voimakkaita muuhun kroppaan nähden? Itse asiassa uskon kyllä että isompi on suhteessa omaan kroppaansa heikompi/kömpelömpi/hitaampi, mutta ihmettelen mihin se loppujen lopuksi perustuu?

Tämmöinen välikysymys, kun google tuntuu antavan kovasti eriäviä tuloksia:

Onko vasta- ja myötäotteen välillä eroa, kuinka paljon ottavat selkään? Puhun siis leveästä otteesta kummallakin. Kysyn siksi, koska teen tällä hetkellä G6:a, missä selkää ei juurikaan muuten treenata, joten olisi mukava saada leuat kohdistettua mahd. hyvin sinne. Vastaotteella saan 5-6 toiston sarjoja kolme ja myötäotteella taas 3-4 toiston sarjoja kolme. Jotenkin paremman tuntuman olen silti vastaotteella saanut, vaikka puhutaan että ottaisi enemmän hauikseen jne. Kyllä myötäote noinkin vähäisillä toistoilla itsellä otti lähes yhtälailla hauikseenkin.

kyllä kumpikin ote latseihin nappaa, mutta hieman enemmän leveä myötäote. enemmän merkitystä on suoritustekniikoilla pysyykö käsillä vai ottaako selkään.

Eiks dipissä jalat nyt oo kuitenki hieman ns. kuollutta painoa?
Chest-Dip-Lean-Forward.jpg
Jos jalat esim. lepää tuolla selkeesti taaempana, ni eiks se oo vähä sama juttu, ku punnerruksissa jalat mitkä jää myös ''takaalalle''? Painovoiman ulottumattomissa hieman tai jtn :Dd.
Joo toihan on tollanen helpotettu dippi. Näkee monesti saleilla kun laitetaan 20 kilon limppu lisäpainoksi ja samalla huijataan vetämällä jalat taakse. Paino pysyy silti samana koska jaloista häviää paino kokonaan. Mitä lie egoilua.

Eikös rasvaprosentin pitäisi ola määrittävä tekijä, eikä absoluuttinen paino? Siis jos pieni hurjasti omapainoleukoja vetävä kaveri vain skaalattaisiin samoilla mittasuhteilla isommaksi, niin minkä fysiikan lain mukaan hänen leuanvetotuloksensa tippuisivat? Eikö edelleen hänen työtä tekevät lihaksensa olisi suhteessa yhtä voimakkaita muuhun kroppaan nähden? Itse asiassa uskon kyllä että isompi on suhteessa omaan kroppaansa heikompi/kömpelömpi/hitaampi, mutta ihmettelen mihin se loppujen lopuksi perustuu?

http://strengtheory.com/whos-the-most-impressive-powerlifter

Lihastohtorilta on settiä (joka ilmeisesti perustuu Greg Nucklesin artikkeliin osittain)
https://lihastohtori.wordpress.com/2015/12/15/voimastandardit/

http://www.super-sets.com/2016/01/14/suhteellisesta-voimatasosta/

https://en.wikipedia.org/wiki/Allometry

Dipissä jalat taakse laitettuna tasapainotetaan asentoa jotta saa enemmän etunojaa, jolloin olkapään kulma muuttuu suhteessa vartaloon ja nostossa voi käyttää rintaa enemmän.

En ole fyysikko mutta väittäisin etten nukkunut tunneilla, kyllä tässä tulee jo mieleen spede shown naisen logiikka sketsit. Massan säilymislain voi suoraan soveltaa tähän, jos ainoat kiintopisteet on kämmenet, koko massa kohdistuu niiden kautta liikkeessä käytettäviin niveliin(kyynärpää, olkapää)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom