Leuanveto

Kävin eilen kokeilemassa urheilupuistossa noita poweruppeja ja kolme meni putkeen ja neljäs jäi tekniikasta kiinni. Nyt kun on painoa tullut taas alas (65kg) niin YKL:kin tuntuu tulleen lähemmäs. Pikkurilliavusteinen kakkonen oli aika helppo molemmilla käsillä ja negatiivinenkin tulee hitaasti alas. Siinähän kai kannattaa yrittää pitää staattisia että saa parhaan kehityksen?

Kävi mielessä että unohtais noi lisäpainot kesäksi kun ne ei jostain syystä nyt kulje ja tekis ton YKL:n kesän aikana. Se olikin semmonen ylätason vantasia että sais sen ennen kun täyttää 50V.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkoitus olisi saada 20 leukaa nykyisen 11 sijaan ja käsittääkseni nyt olisi hyvä ottaa lisäpainot mukaan treeniin hermotuksen vuoksi. Treenaan kolmena päivänä viikossa niin kannattaako tässä puhtaasti alkaa tekemään vain yhden tyyppistä treeniä?

Esim. (Nää on villejä veikkauksia, ei vielä oikein mitään hajua paljon tekisin milläkin prosentilla.)
1.pv 3x4x75%
2.pv 4x2x85%
3.pv 4x4x75%

Vai onko mitään järkeä ottaa viikkoon vaihtelun vuoksi kehonpainotreeniä tai vaikka myös maksimitreeni?

Niin siinä vaan kävi 11. toukokuuta jotta sormi hajos ja nyt on sitte köpötelty 4 kertaa viikos ja 3 kertaa viikos leukaaltu. Kuvasin täs vähä viimeestä reeniä ja ny on kolomes viikos aavistuksen perinteesemmällä piikkauksella 5-3-1 toistoon hilattu kisakuntoa ylle. Josei ny mitää yllätyksiä tuu niin viikon päästä sitte Espoos, vaikkei mun pitänykkää, jotenki vaan tajusin jotta 4 kertaa viikos hölökkää paksun poijan niveliille on se määrä. Sitteku kaahiminen on pitkällä tauolla niin tämä tuleva kisa natsas aikatauluuhin.

View: https://www.youtube.com/watch?v=S5GrLXkDAP4

Onkohan täällä jossain kohtaa jotain yleispätevää treeniohjeistusta leuanvetojen treenaamiseen? Tarkoitus olisi saada treenattua sekä lisäpainoilla maksimia, että toistokestävyyttä. Yritin ketjua selailla taaksepäin jonkin matkaa, mutten ainakaan löytänyt mitään. Jos on, niin voisiko joku vihjaista mistä löytyy.

Tässä neuvoja:
Ensinnäkin mitä enenmmän sulla on maksimivoimaa sitä parempi potentiaali sulla on tehdä paljon toistoja. Tää on tällanen yleispätevä tokaisu, mutta tässä maksimivoiman ja toistokestävyyden suhteessa on isoja yksilöllisiä eroja. Esim. itselläni on erittäin hyvä sarjakestävyys verrattuna maksimivoimaan. (toisinsanoen huono irtiottokyky) Lisäpainoleuanvedossa sarjoina 10x50 ja 5x60 maksimin ollessa noin 75 kiloa (bw noin 90) joku toinen jolla irtiottokyky kovalla tasolla voisi ottaa noilla sarjoilla jopa 85-90 kilon ykkösen.
Eli ykkösohjeena: lisää maksimivoimaa. Pääsääntöisesti 6-12 toiston perusvoima alueella lisäpainot mukana tarvittaessa.
Sarjoja ei kannata viedä ihan päätyyn asti vaan pyrkiä jättämään vähintään se 1 varma toisto varastoon. Testit kannattaa sijoittaa viikolle ennen kevennystä. Toistomäärät toki tason mukaan.
Maksimivoiman ja kestovoiman voi tehdä myös samassa treenissä(ensin mv sitten kv). Yleisesti ottaen kuitenkin parasta kehitystä saat aikaan kun teet nämä omina jaksoinaan. Esim. maksimivoima 8 viikkoa ja perään kestovoima 8 viikkoa.

Mikä sun tän hetken taso on lisäpaino ja toistoleuanvedossa? Voin tehdä esimerkkitreenejä helpottamaan ymmärtämistä.

Mikä sun tän hetken taso on lisäpaino ja toistoleuanvedossa? Voin tehdä esimerkkitreenejä helpottamaan ymmärtämistä.

Melko aloittelijoitahan tässä vielä ollaan ja sarjat ja painot on pienet. Melkein voisin myös heittää, että maksimivoima on parempi kuin kesto suhteessa. Tällä hetkellä maksimit lisäpainoilla taitaa olla n.8,5-10 kg välillä (7,5 kg saattaa mennä hyvänä päivänä kakkonen, mutta kymppi ei enää noussut), toistovedoissa ehkä 5. Tosin oon tehny usein ton viisi alkuun "lämppäreinä" ennen maksimivetoja, joten saattais sinne tulla 1-2 lisää.
Sitä tässä eniten mietin, että kun kilot on vielä sen verran pieniä, niin pitäiskö tehdä kevennettyjä vetoja. Niitä kun en hirveän mielelläni tekis, ainakaan laitteella, kun asento ja ote muuttuu kuitenkin jonkin verran. Oma paino on 65 kg, jos sillä on jotain merkitystä.

Tässä neuvoja:
Ensinnäkin mitä enenmmän sulla on maksimivoimaa sitä parempi potentiaali sulla on tehdä paljon toistoja. Tää on tällanen yleispätevä tokaisu, mutta tässä maksimivoiman ja toistokestävyyden suhteessa on isoja yksilöllisiä eroja. Esim. itselläni on erittäin hyvä sarjakestävyys verrattuna maksimivoimaan. (toisinsanoen huono irtiottokyky) Lisäpainoleuanvedossa sarjoina 10x50 ja 5x60 maksimin ollessa noin 75 kiloa (bw noin 90) joku toinen jolla irtiottokyky kovalla tasolla voisi ottaa noilla sarjoilla jopa 85-90 kilon ykkösen.
Eli ykkösohjeena: lisää maksimivoimaa. Pääsääntöisesti 6-12 toiston perusvoima alueella lisäpainot mukana tarvittaessa.
Sarjoja ei kannata viedä ihan päätyyn asti vaan pyrkiä jättämään vähintään se 1 varma toisto varastoon. Testit kannattaa sijoittaa viikolle ennen kevennystä. Toistomäärät toki tason mukaan.
Maksimivoiman ja kestovoiman voi tehdä myös samassa treenissä(ensin mv sitten kv). Yleisesti ottaen kuitenkin parasta kehitystä saat aikaan kun teet nämä omina jaksoinaan. Esim. maksimivoima 8 viikkoa ja perään kestovoima 8 viikkoa.

Ei se aiva nuankaa mee. Jos on täysin lahajatoon anaerobiselta kapasiteetilta niin ei auta vaikka maksimi nousis, ittellä on 9x50kg toistoenkka ja ykkönen 98kg viitonen toki pikkuusen korkiee ku 60kg, mutta 6-12 tai yli johtaa vaan sen maksimin laskuhun ja toistot pysyy siinä mihinä ne on aina ollu. Joillekki 8 viikkoa on jo aika pitkä aika, tosin ei kaikille.

Mä kyl kyseenalastan ton jaksottelun, ainaki henk.koht tasolla ja leuanvedossa. Toimii varmaa jollain, mut ei mulla.

Jos mulla vaikka ääri maksimi nyt n. 55kg ja työsarja potentiaali tasoa: 40kgx1x6 tai 3x5, 30kgx1x11-12 tai 3x8, 20kgx1x15 tai 3-4x10 ja niin edespäin, ni tarkottaisko toi jaksottelu mun kohalla, et teen 2 kuukautta putkeen jossain kohassa jollain 20-25kg painoilla PELKÄSTÄÄN? Oon kokeillu joskus ja ihan 2-3 viikkoaki vieny tatsin maksimivoimassa selkeesti. Ite ainaki huomannu just ton, et raakaa voimaa saamal nousee erittäin kiitettävästi kestävyyski. Treeneissä teen tosin 4-8 toiston sarjoja 3-5 kpl lähes aina, ja himassa alkanu tekeen sit extrana pidempää 10-25 toiston sarjoja(en laske treeniks edes välttämättä), mistä ei myöskään muuta kun hyötyä ollut.

Jos on hetken tatsi hukas niin ei oo mikää maailmanloppu se. Mullon joskus kuukausia tatsit hukas ku ei oo aikaa keskittyä leukoohin.

Melko aloittelijoitahan tässä vielä ollaan ja sarjat ja painot on pienet. Melkein voisin myös heittää, että maksimivoima on parempi kuin kesto suhteessa. Tällä hetkellä maksimit lisäpainoilla taitaa olla n.8,5-10 kg välillä (7,5 kg saattaa mennä hyvänä päivänä kakkonen, mutta kymppi ei enää noussut), toistovedoissa ehkä 5. Tosin oon tehny usein ton viisi alkuun "lämppäreinä" ennen maksimivetoja, joten saattais sinne tulla 1-2 lisää.
Sitä tässä eniten mietin, että kun kilot on vielä sen verran pieniä, niin pitäiskö tehdä kevennettyjä vetoja. Niitä kun en hirveän mielelläni tekis, ainakaan laitteella, kun asento ja ote muuttuu kuitenkin jonkin verran. Oma paino on 65 kg, jos sillä on jotain merkitystä.

Aiva hyvä tua kestävyys on 65kg+9kg =74kg maksimi ja jos 6-7 x 65kg tuloo niin hyvää normaalia silloon on kestovoiman potentiaali.

Ei se aiva nuankaa mee. Jos on täysin lahajatoon anaerobiselta kapasiteetilta niin ei auta vaikka maksimi nousis, ittellä on 9x50kg toistoenkka ja ykkönen 98kg viitonen toki pikkuusen korkiee ku 60kg, mutta 6-12 tai yli johtaa vaan sen maksimin laskuhun ja toistot pysyy siinä mihinä ne on aina ollu. Joillekki 8 viikkoa on jo aika pitkä aika, tosin ei kaikille.

Joo en mä tarkottanutkaan sen mikään automaatio olevan, mutta yleisenä suuntaviivana tuo hyvä maksimi antaa hyvät pohjat kovaan toistotulokseen.
Mä kyl kyseenalastan ton jaksottelun, ainaki henk.koht tasolla ja leuanvedossa. Toimii varmaa jollain, mut ei mulla.

Jos mulla vaikka ääri maksimi nyt n. 55kg ja työsarja potentiaali tasoa: 40kgx1x6 tai 3x5, 30kgx1x11-12 tai 3x8, 20kgx1x15 tai 3-4x10 ja niin edespäin, ni tarkottaisko toi jaksottelu mun kohalla, et teen 2 kuukautta putkeen jossain kohassa jollain 20-25kg painoilla PELKÄSTÄÄN? Oon kokeillu joskus ja ihan 2-3 viikkoaki vieny tatsin maksimivoimassa selkeesti. Ite ainaki huomannu just ton, et raakaa voimaa saamal nousee erittäin kiitettävästi kestävyyski. Treeneissä teen tosin 4-8 toiston sarjoja 3-5 kpl lähes aina, ja himassa alkanu tekeen sit extrana pidempää 10-25 toiston sarjoja(en laske treeniks edes välttämättä), mistä ei myöskään muuta kun hyötyä ollut.

Siis toi 2 kuukautta on aikalailla semmonen hyvä aika missä ehtii hyvin saada kestovoimatasott ns.maksimoitua. Kestovoimakaudellakin toki lisäpainot mukana. Treenin alkuun vaikka joku iisi kolmonen tai pari niin pysyy tatsi niissäkin.
Jaksottelu vois sun kohdalla mennä esimerkiksi näin.
4 viikkoa lisäpainoleuanveto toistot alueella 8-12
4 viikkoa toistot alueella 4-8
Sitten 4-8 viikkoa kestoa jossa alkuun setti lisäpainoilla. Kestotreeneissä toinen esim. 5x12-20 pitkähköillä breikeillä ja toisessa lyhyillä tauoilla vaikka kaseja(esim.10x8 45 sek tauoilla. Progressio joko lyhentemällä taukoja toistoja tai sarjoja tai kaikkia sopivissä määrin.

Kuminauhaa mukaan ja toistoja pyrkiä tekemään sinne 8-12 toiston väliin että saadaan lisää lihasmassaa sinne leuanvetolihaksistoon ja sitä myöten voimat nousuun. Treenin alkuun voisit ottaa vaikka lisäpainoilla tai muutaman omalla painolla. Kun tulee muutamia kymppejä niin kumin vaihto kevyempään.

Kuminauhaa mukaan ja toistoja pyrkiä tekemään sinne 8-12 toiston väliin että saadaan lisää lihasmassaa sinne leuanvetolihaksistoon ja sitä myöten voimat nousuun. Treenin alkuun voisit ottaa vaikka lisäpainoilla tai muutaman omalla painolla. Kun tulee muutamia kymppejä niin kumin vaihto kevyempään.

Eli sittenkin kestovoimalla alkuun?

Eli sittenkin kestovoimalla alkuun?

Nopein tapa se on tuolla tasolla päästä eteenpäin tehdä niitä toistoja reippaasti niin saadaan enemmän tensiota aikaan ja sitä myöten enemmän lihasta. Mut kuten kirjotit niin voit sä hyvin treenin alkuun ottaa lisureillakin sarjan pari jos haluat.
Perusvoima-alueellahan tuossa kympin kieppeillä vielä liikutaan.

Onko teille arvoisat leuanvetelijät muodostunut mitään hyviä apuliikkeitä leuanvetoon, mistä huomaatte parhaiten siirtovaikutuksen itse vedoissa? En nyt hae mitää tieteellistä selitystä, vaan omia kokemuksia. Oli sitte ihan perus selkäliikkeitä laitteissa tai painoilla, tai jtn hifimpää. Ite en esim. tee melkeen koskaan perinteistä leveetä ylätaljaa, mut alataljaa senki eestä ja ''räjähtäviä kulmasoutuja''. Tietty treenaan selkää selkänä, enkä pelkkää leuanvetoa raiskaa, mut silleen kuitenki sivusilmällä vähän koitan saada siihen hyötyä.

Ehdottomasti eritasoveto erilaisilla käden korkeuksilla ja jos selkää treenaat muillakin liikkeillä, niin en suosittele niissäkään vetämään failureen.

Miten mun kannattais alkaa reenaa leukoja, jos tän hetken maximi omalla painolla on 11. Ei varmaan vielä kannata ottaa lisäpainoja käyttöön?

Pitäskö kysästä täällä, jos sais apua leuanvetoon. Toki pitäis varmaan lukea ketjua taaksepäin enemmänkin.. :D
Olen jo vuosia saanut leukoja sen n. 8, päivästä riippuen. Kevyempänä, tyyliin yläasteella meni vähän alle 20. Elopaino kyllä noussut huomattavasti noista ajoista, semmoset 85 kg oli tänään, mutta ei nyt ihan hirveesti fläsää. Kai se painonpudotuskin auttais, mutta samalla varmaan voimatasotkin tippuis.... nohh.
Leukoja oon vetänyt selkäpäivän yhteydessä, esim. 3x sen mitä saa, oon myös kokeillut 5x5 tyyliä, välillä kuminauhoilla kevenneltyjäkin, otetta vaihdellen. Tuntuu ettei mikään auta. Muutaman kerran oon kokeillut lisäpainoilla, 20kglla menee kaksi. Kaikenlaista kokeiltu, ei vaan kehity... nyt kokeilen levätä kunnolla, ehkä pidempi tauko tois potkua...

Pitäskö kysästä täällä, jos sais apua leuanvetoon. Toki pitäis varmaan lukea ketjua taaksepäin enemmänkin.. :D
Olen jo vuosia saanut leukoja sen n. 8, päivästä riippuen. Kevyempänä, tyyliin yläasteella meni vähän alle 20. Elopaino kyllä noussut huomattavasti noista ajoista, semmoset 85 kg oli tänään, mutta ei nyt ihan hirveesti fläsää. Kai se painonpudotuskin auttais, mutta samalla varmaan voimatasotkin tippuis.... nohh.
Leukoja oon vetänyt selkäpäivän yhteydessä, esim. 3x sen mitä saa, oon myös kokeillut 5x5 tyyliä, välillä kuminauhoilla kevenneltyjäkin, otetta vaihdellen. Tuntuu ettei mikään auta. Muutaman kerran oon kokeillut lisäpainoilla, 20kglla menee kaksi. Kaikenlaista kokeiltu, ei vaan kehity... nyt kokeilen levätä kunnolla, ehkä pidempi tauko tois potkua...

Ehdottomasti lisäpainot mukaan ja pitkäjänteisesti jonkinlaisella progressiolla eteenpäin. Esim. 4-6x3-6 yhtenä päivänä viikossa ja toisena päivänä esim. eritasovetoja tai lyhyitä sarjoja omalla painolla mahdollisimman räjähtävästi normaaleja leukoja. Vältä failurea ja mielellään aina vähintään yksi toisto varastoon. Pikkuhiljaa lisäilet joko sarja määrää, toistoja tai vastusta ja leuat ensimmäisenä liikkeenä. Tolleen vaikka 6 viikkoo ja sitten rupeet vetelemään vähän kerrassaan pitempiä sarjoja, jos siis toistokestävyys tavotteena. Tässä siis vain yksi esimerkki tapa lähteä kohentamaan tuota tulosta.

Ehdottomasti lisäpainot mukaan ja pitkäjänteisesti jonkinlaisella progressiolla eteenpäin. Esim. 4-6x3-6 yhtenä päivänä viikossa ja toisena päivänä esim. eritasovetoja tai lyhyitä sarjoja omalla painolla mahdollisimman räjähtävästi normaaleja leukoja. Vältä failurea ja mielellään aina vähintään yksi toisto varastoon. Pikkuhiljaa lisäilet joko sarja määrää, toistoja tai vastusta ja leuat ensimmäisenä liikkeenä. Tolleen vaikka 6 viikkoo ja sitten rupeet vetelemään vähän kerrassaan pitempiä sarjoja, jos siis toistokestävyys tavotteena. Tässä siis vain yksi esimerkki tapa lähteä kohentamaan tuota tulosta.

Kiitos vinkistä! :) lähtee kokeiluun!

Weighted chin-up open- kisat 11.6.

Tän päivän testailut maksimi kakkosesta ja toistoleuanvedossa.

Aika mielenkiintoinen tai pikemminkin raivostuttava tilanne siis nyt. Maksimiykkönen aivan surkea verrattuna tohon millä kakkonen tulee.

Oot kyllä Helka sitkee sissi. Mulla jäis vetämättä noin hitaan ykkösen jälkeen toinen. Ja sama toistoissa, kun alkaa hidastumaan niin mulla menee enää kaksi ja enkka 28. Muutenkin on voimat romahtanut eikä jaksa kuin kolmella kympillä vetää kolmosia? Maksimi ois ehkä vitonen/kutonen nyt? Kuukaus-pari takaperin meni vielä 45:llä kolmonen mut nyt painaa joten vedetään hissukseen toistoja mut pidempiä sarjoja.

Kysytäänpä nyt täällä jos jollain olisi ollut samoja ongelmia.

Elikkäs vastaotteella leukoja vetäessä tuntuu että vasemman hauiksen kohdilla jotenkin muljuaa hermo tai jokin. Ei siis käy kovinkaan kipeää, mutta jotenkin tuntuu epämiellyttävältä tuo. Myötäotteella vetäessä ei ole mitään tuontapaista koskaan ollut.
Joskus vuosia sitten tuli vastaotteella vedettyä paljonkin leukoja eikä sillon ollut mitään ongelmaa, ja itselle vastaote aina ollut jostain syystä paljon parempi noin niinkuin tulosten puolesta.

Mikähän voisi aiheuttaa tälläistä? Onko kellään ollut vastaavaa?

Pystyn kyllä treenaamaan leukoja myötäotteella ihan normaalisti, mutta olisi mukava vetää vastaotteellakin välillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom