Leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Missäpäin kipu on tarkemmin ? Itellä ollu tuola kyynärpään päädyssä usenki vihlovaa kipua kovien settien jälkipäivinä. Menny usein kylmällä, vahauskoneella ja nyrkillä ohi.

Kipu ei ole ojentajien päissä vaan noin puolessa välin kyynärpäätä ja olkapäätä. Kipua tuntuu noin 15cm pituudella. Kokeilen hoidoksi kylmää. Levossa kipua ei tunnu mutta kipu tulee myös kun venyttää kylkiä kun on kädet suorana ylös.

Treenaan muuten samalla salilla :) Lähellä on toinen vastaava sali josta kyllä pidän enemmän, kun siellä on dippiteline säädettävällä leveydellä ja vatsa- sekä selkäteline. Kuvauksia varten toi sali oli toki parempi kun paikka on paljon kauniimpi.

20 leukaa ohjelma on menossa mulla. Lähtötulos oli 5 hyvää ja 6 sätkien.

Niinpä, kuvausta varten valitsin tuon paikan. Tykkään myös siitä että tanko ei pyöri. Välillä on näkynyt yksinäisiä heppuja treenaamassa kyseisillä paikoilla, eli oon saattanu bongata sut joskus :).

Minkälaista ohjelmaa teet 20 leuan saavuttamiseen?

- - - Updated - - -

Olipas hyvännäkösiä leukoja.

Kiitokset!

^
Kuinka monta kertaa viikkoon sä oot vetäny ton setin? Ja lähes jokainen sarja failureen ei ainakaan mulla toimisi, joten en ihmettelisi, jos tulokset junnaa paikallaan.

Suosittelen lämpimästi jto:n 3*4->6*6 systeemiä! Ota siitä selvää. Kolme kuukautta tota niin paras sarja voisi olla esim. 8*30kg.

Joo olit oikeassa. Eihän tästä feilureen vetämisestä ole mitään hyötyä. Edelleen tulos junnaa 25kgx4. Oikeastaan päätä nykäisemällä olisi mennyt 25kgx5, mutta olkoon. Kehitystä on tullut lähinnä siinä, että selkätreenissä jaksaa tehdä enemmän sarjoja, eikä kuitenkaan ole lihakset tulleet enää edes kipeiksi. Aikaisemmin mulla tuli aina leuoista latsit helliksi, mutta nyt ei tunnu seuraavana päivänä mitään.

Mutta alkaa tuntua, että leuoissa on samaa ongelmaa kehityksen suhteen, kun kaikissa muissakin yläkropan liikkeissä: eli pitkät kädet tekevät sen, että sitcking pointista ei pääse millään ilveellä ohi. Leuat on tosin silti paljon vahvemmat kuin penkki, jossa meni josku 95kgx6x2, kun taas leuoissa menee yhteenlaskettu op+lisäpaino lähemmäs 120kgx6. Mutta eipä noi taida olla millään tavalla verrannolliset, luultavasti jossain dipissäkin saisi samanlaista tulosta lisäpainoila, vaikka se on punnerrusliiike.

pitkät kädet ei oo mikään syy kehityksen pysähtymiseen. sun treenien junnaavuus on.

pitkät kädet ei oo mikään syy kehityksen pysähtymiseen. sun treenien junnaavuus on.

No, tottahan tämä on. Viime aikoina on ollut vaikeuksia hahmottaa, mitä mä oikein haen salitreeniltä. Mutta: tajusin just tänään salilla ollessa, että siellähän on kaksi lisäpainovyötä. Toisessa on aika kevyet renkaat ketjussa, painaa varmaan joku 1-2 kiloa. Toisessa taas on aika raskaat ketjut, painaa varmaan ainakin 5 kg, ellei enemmän. Tämä oli just se ketju, mitä käytin viime treenissä. Eli kun oli toi ketju+25kg, niin siitä tuli joku reilu 30kg lisäpainoa yhteensä. Ei se muuta sitä, että sain silti vain 4 kunnon toistoa, mutta painoakin oli enemmän, kuin oli tarkoitus.

Ketuttaa vaan, että tajusin tämän asian vasta tänään. Kehitystä siis oli kuitenkin tullut, jos olisin tajunnut sen aikaisemmin, niin tän päivän treeni olisi varmaan näyttänyt erilaiselta. Ehdin jo hylätä koko ajatuksen kehityksen hakemisesta leuoissa, ja tein sen sijaan yhden sarjan mavea huonolla tekniikalla ja liian isoilla painoilla. Mun pitää päästä eroon tästä adhd-mentaliteetista salilla, ja keskittyä kunnolla johonkin.

treenannut leukoja nyt noin 2kk, vastaotteella. Nyt on oikea olkapää kipuilemassa, ei vihlo liikkeissä välttämättä ollenkaan, mutta auta armias kun meen nukkumaan, ni saatan herätä ihan armottomaan vihlontaan, ihan niinkun joku vetäisis puukolla olkapäähän sisälle. Onko kellään ollu samanlaisia vaivoja? voiko toi vastaote olla mulle huono? pitäskö tehä myötäotetta ennemmin? siinä ainakin huomasin, että on nyrkki "paremmin" tangossa...

hartiat tiukkana, eli lihasjännitys siel koko aika, vaikka ala-asennossaki nousee hartiat korvii nii ei rentona -> olkapäät pysyy terveenä

sitä en tiiä onko sulla sit tota?

Se tässä on kummaa, kun pidän olkapäät "kuopissaan". Mutta aina seuraavana pvnä/yönä tulee näitä satunnaisia vihlomisia...nyt 4pv edellisestä treenistä, ja alkaa olkapää tuntua paremmalta (ei vihlontaa, vähän erikoinen tunne kiertäjäkalvosimessa (?) kun laittaa käen 90asteen kulmaan, ja taittaa sisäänpäin toisella kädellä (vähän siihen tyyliin ku treenais sitä) Voikohan selkälihasten jäykkyys kiristää kiertäjäkalvosinta, ja sitä kautta se vihoittelisi?

hartiat tiukkana, eli lihasjännitys siel koko aika, vaikka ala-asennossaki nousee hartiat korvii nii ei rentona -> olkapäät pysyy terveenä

sitä en tiiä onko sulla sit tota?

Tajusin just viime treenissä, miten iso korrelaatio lisäpainoileuoilla on perus oma-paino leuanvetoon. En tiedä, oliko mun oma paino oikeati pudonnut kahdessa päivässä niin paljon, mutta aika painottomalta olo tuntui, kun ilman lisureita vedin leukoja. Meinasi jopa tulla uusi enkka, en ole koskaan ennen saanut omalla painolla enemmän kuin 12 leukaa, nyt jäi 13 vielä parista sentistä kiinni. Tokassa sarjassa meni vielä 9, joka sekin on enkka, koskaan ennen ei ole feilureen vedetyn ekan sarjan jälkeen mennyt tokassa sarjassa niin paljon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Milloin kannattaa alkaa käyttämään lisäpainoja leuoissa?

Mulla ainakin 10 leukaa omalla painolla oli sellainen luku, mistä ei enää päässyt eteenpäin pelkästään omalla painolla vetämällä. En tiedä, auttoivatko ne lisäpainot tossa eniten, myös hauiskäännöt ja kaikenlainen yläselän treenaus, leukojen lisäksi sekä souduilla ja taljoilla, toivat lisää kehitystä. Ja mös leuoissa, sekä lisäpainoilla että ilman, yritin saada itseni ylös aina mahdollisimman nopeasti ja räjähtävästi. Näpit ja forkut eivät hyydy niin nopeasti, kun toistot pystyy tekemään lyhyemmässä ajassa.

Mikä olis hyvä treeni/tapa jolla sais tehtyä enemmän leukoja ? Jäänyt tod pitkäks aikaa junnaamaan noi leuat. Oon yleensä tehnyt 3 sarjaa nii paljo, kuin pystyy. Yleensä menee 6 - 5 - 3.

En oikee kerkee ny lukee tätä threadii, ni e ole varma löytyykö tähä jo entuudestaan vastausta. Joten sori, jos kyselen vanhaa asiaa :)

Mikä olis hyvä treeni/tapa jolla sais tehtyä enemmän leukoja ? Jäänyt tod pitkäks aikaa junnaamaan noi leuat. Oon yleensä tehnyt 3 sarjaa nii paljo, kuin pystyy. Yleensä menee 6 - 5 - 3.

En oikee kerkee ny lukee tätä threadii, ni e ole varma löytyykö tähä jo entuudestaan vastausta. Joten sori, jos kyselen vanhaa asiaa :)

Yksi tapa on tehdä treenin aikana joku tietty volyymi toistoja, eli vaikka 30 toistoa. Teet määrän niin pienissä osissa kuin pystyt, eli vaikka ykkösinä. Kun kehityt, voit tehdä välillä kakkosia tai kolmosia. Lopulta pystyt tekemään tuon 30 toistoa kolmessa erässä, eli 3x10. Tapoja on monia, mutta tuossa on ainakin ihan toimiva.

Kipu ei ole ojentajien päissä vaan noin puolessa välin kyynärpäätä ja olkapäätä. Kipua tuntuu noin 15cm pituudella. Kokeilen hoidoksi kylmää. Levossa kipua ei tunnu mutta kipu tulee myös kun venyttää kylkiä kun on kädet suorana ylös.

Mulla on samaa kipua tullut, kun pidensin vähän liikerataa ala-asennossa. Tulee muutenkin tehtyä joka salipäivä jonkinlaista leukaa. Kevyen viikon jälkeen kivut poissa, mutta sitten taas uudestaan alkaa tosin ajan kuluessa lieventyy. Myös ennen treeniä tehty lämmittely ja pieni venyttely vähentää kipua.
Viimeisissä sarjoissa lievempää. Tää on mun mielestä ihan normaalia lihaskipua, kun tehdään joko uutta liikettä tai kokonaistyömärää nostetaan selvästi.

Yleensä menee ohi ihan ajan ja levon kanssa. Ei ehkä kannata äkillisesti treenimääriä kasvattaa tai kun tekee uutta liikettä, niin maltilla lisäilee vastusta tai määrää.

Okei, kiitti neuvost. Vois kokeill tota nyt ja kattoo tuleeko tulosta :)

Googlaa "Russian Pullup program". Toimii. Vetäsin juuri tuon 5:n leuan ohjelman. Ylihuomenna kokeilen toistomaksimia. Raportoin täällä. Reilusti yli kymmenen pitäisi tulla.

Pavelin suitsuttama "Grease the groove"-filosofia toimii myös jos on pääsy leuanvetotangolle pitkin päivää. Kuten ylempänä todettiin, ideana on vetää helppoja sarjoja hyvällä muodolla pitkin päivää. Voit aloittaa esim. 2 leukaa 10 kertaa päivässä ja lisätä viikoittain yhden leuan sarjoihin (fiiliksen mukaan tietty).

jos haluaa hyväksi leuoissa, niitä kannattaa tehdä. volyymin tulee LISÄÄNTYÄ, ei pysyä tietyllä tasolla. pavelin määräjuttu on ok, mutta siinä siis tulee ehdottomasti olla progressio ja yhden sarjan rasitus kannattaa pitää mieluummin "kohtuullisena" kuin "helppona". muuten se kehitys ei niin vaan tuu. mitään ihmeellistä ja uuttahan tollasessa ei ole. pavel vaan on läntänny sille "systeemille" kivan nimen ja (TM) perään, jenkeissä kun ollaan.

lisäksi viikkorasituksen rytmittäminen on aika ehdoton juttu. 2-4 viikkoo nousujohteisesti määrissä ja sit selkee kevennys ja pari kovempaa testitreeniä perään. sit taas määrään. kun kiskoo muutaman kuukauden määrää ylös, on aika hyvät pohjat lähtee tekeen enemmän tehollisempia treenejä harvemmalla treenifrekvenssillä. joka tapauksessa ellei sitä kehitystä tuu, jossain on SYY. se pitää selvittää. on aika vähän syitä, miks kehitystä ei vois tulla lähes koko ajan.

jos haluaa hyväksi leuoissa, niitä kannattaa tehdä. volyymin tulee LISÄÄNTYÄ, ei pysyä tietyllä tasolla. pavelin määräjuttu on ok, mutta siinä siis tulee ehdottomasti olla progressio ja yhden sarjan rasitus kannattaa pitää mieluummin "kohtuullisena" kuin "helppona". muuten se kehitys ei niin vaan tuu. mitään ihmeellistä ja uuttahan tollasessa ei ole. pavel vaan on läntänny sille "systeemille" kivan nimen ja (TM) perään, jenkeissä kun ollaan.

lisäksi viikkorasituksen rytmittäminen on aika ehdoton juttu. 2-4 viikkoo nousujohteisesti määrissä ja sit selkee kevennys ja pari kovempaa testitreeniä perään. sit taas määrään. kun kiskoo muutaman kuukauden määrää ylös, on aika hyvät pohjat lähtee tekeen enemmän tehollisempia treenejä harvemmalla treenifrekvenssillä. joka tapauksessa ellei sitä kehitystä tuu, jossain on SYY. se pitää selvittää. on aika vähän syitä, miks kehitystä ei vois tulla lähes koko ajan.

Muutoin helppo allekirjoittaa viestisi tämän kohdalla ja ylipäätään foorumilla, mutta alleviivattuun kohtaan täytyy hieman tarttua pilke silmäkulmassa. Toki olet vapauttanut vastuuta "lähes"-liitteellä, mutta itse löydän vallan suuren määrän tekijöitä, miksi leuanvedossa ja muussa fyysisessä suoritteessa tulee aikanaan rajat vastaan :) Tätä ilmiötä alkaa toki esiintymään enemmän siinä vaiheessa, kun harjoittelussa mennään jo kierrokset kaakossa isoimmalla vaihteella.

Itse treenaan 2-jakoisella. Ensimmäisenä vetopäivänä vedän leukoja lisäpainolla kädet vasaraotteella 3 x 6 ja toisena vetopäivänä 3 x max semileveällä myötäotteella. Lisäpainopäivänä pyrin 2-3 viikon välein lisäämään pikkasen painoja ja kun ei enää nouse 3 x 6, niin otan vähän pakkia seuraavissa treeneissä ja vedän vähän kevyemmällä lisäpainolla 3 x 8 toistoa. Eikö tämmöinen systeemi ole optimaalinen kehitykselle? Ainakin mä järkeilen sen päässä niin. Liikaa hifistely ja tarkan progression seuraaminen tuntuu olevan hankalaa ja pyrin tekemään vähän fiillispohjalta. Onko toi joka viikko 3 x max tekeminen väärin? Vai kannattaako ne vetää juuri progressiolla esim viikko 1: 3 x 10, vk 2: 3 x 12, vk 3: 3 x 14, vk 4: 3 x 16 --> viikko 5: 3 x 11, vk 6: 3 x 13, vk 7: 3 x 15, vk 8: 3 x 17 --> vk 9: 3 x 12, vk 10: 3 x 14 jne?

Miten leuanvetoa siis kannattaa 2-jakoisella ohjelmalla (työntävät ja vetävät) tehdä? Tavoitteena ei ole saada ykkösmaksimia isoksi, vaan saada toistomääriä lisättyä.

Mainioita neuvoja, kuten odottaa saattaakin.

Kirjoittelin omat 2 senttiäni leuanvetoihin liittyen muutamaan blogipostaukseen jokin aika sitten.

http://www.super-sets.com/2012/07/16/leuanvetoa-osa-3/
http://www.super-sets.com/2012/07/02/alkuun-leuanvedossa/
http://www.super-sets.com/2012/06/20/leuanveto-ylavartaloliikkeiden-kuningas/

Mielenkiinnosta muutama kysymys: Mitä pidät tarpeeksi leveänä ja hyvänä pohjana? 15-20 toistoa kehonpainolla ennen siirtymistä lisäpainojen käyttöön? Jossain 12 toiston kohdalla harjoitusvaikutus muuttuu enemmän voiman kehittämisestä lihaskestävyyden puolelle. Kyllähän kehonpainolla voi hinkata leukoja pidempäänkin, mutta itse olen pitänyt tuota 12-15 toistoa hyvänä rajana siirtyä muihin keinoihin.

Itsellä pieni kokeilu tuon 15 Russian fighter pull up programin kanssa ei tuottanut kovin mairittelevaa tulosta. Vaikka pari toistoa sai sarjaan lisää, niin lisäpainoilla tehtäessä rautaa putosi selvästi dippivyöstä. Omalla kohdalla olen huomannut, että lisäpainoilla tehtävät leuanvedot kantavat hyvin kehonpainoilla tehtäviin sarjoihin (yllätys yllätys). Samaten lisäpainoilla tehtävä leuanveto on kuin maastaveto - vedä itsesi piippuun asti, niin seuraavat treenit tai jopa viikot ovat kaikkea muuta kuin nousujohteisia. On lähes aina hyvä idea jättää toisto tai pari pankkiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom