Leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei sattuisi jto:lla, cunculla tai jollakulla muulla gurulla olemaan mulle hyviä vinkkejä ku ei tämä leuanveto suju nyt yhtään niin ku pitäis..? Elikkäs minähän menen elokuussa tuonne leuanvedon SM-kisoihin ja valmistautuminen kisoihin ei ole lähtenyt sujumaan ollenkaan..

Taustoista ja lähtökunnosta sen verran, että joulukuussa aloitin panostamaan leuanvetoon kunnolla, silloin meni omalla painolla muistaakseni vähän reilu 20 leukaa.. Vedin voimapainotteista treeniä huhtikuuhun asti, tulokset nousi hienosti ja selkä leveni.. Oman painon ollessa reilu 70kg lisäpainoykkönen oli parhaimmillaan noin 60 kiloa. Kuten voi arvata, hermotus oli tällöin tottunut maksimivetoihin, omalla painolla meni silloin noin 20 leukaa.. Valitettavasti loppukeväästä treenaaminen jäi kuukaudeksi vähän toiselle sijalle ku oli niin paljon muuta mietittävää eikä treeni vain maistunut. Vedin siinä sitten pienen dieetin, paino tippui aika reilusti ja tulokset kans.

Kesäkuussa aloitin kestävyyspainotteisemman treenin, intervalleja rupesin hinkkaamaan.. Siinä mielessä kyllä kehitystä tapahtui, että sarjojen välisiä taukoja pystyi lyhentämään reilusti. Nyt olen kokeillut vetää näitä vähän pitempiä sarjoja, sujuu kyllä aivan helvetin huonosti. Maksimi varmaan 25 toiston luokkaa..Tuntuu siltä ku ei olis ikinä leukoja vetänytkään ku menee niin heikosti. Enkä oikein osaa sanoa että mikä mulla tässä on se heikko kohta, grippi kyllä on tähän mennessä riittänyt, tuntuu että selkään ei tule kovin kummoista poltetta ellei sitten roiku kunnolla ala-asennossa.. Ehkä hauikset tuntuu väsyvän ekana? Niitä en muuten erikseen treenaa, yläkropan vetävien lihasten treeni koostuu lähinnä leuanvedosta ja kulmasoudusta 2-3x viikossa..

Mitäs tässä nyt kannattaa tehdä? Kuukausi aikaa kisoihin.. Olishan se kiva tuolle cunculle edes vähän tarjota vastusta, nyt ku näyttää siltä että en varmaan vedä puoliakaan niistä leuoista mitä cunccu :) Vai ollaankohan me edes samassa sarjassa, meinaatkos cunccu vedellä alle 85-kiloisissa?

Onkos muita pakkislaisia ilmoittautunut tuonne?

Mitäs tässä nyt kannattaa tehdä? Kuukausi aikaa kisoihin.. Olishan se kiva tuolle cunculle edes vähän tarjota vastusta, nyt ku näyttää siltä että en varmaan vedä puoliakaan niistä leuoista mitä cunccu :) Vai ollaankohan me edes samassa sarjassa, meinaatkos cunccu vedellä alle 85-kiloisissa?
Joo, kasivitosissa kisataan. Itellä on ongelmaa gripin kanssa, joten koitan panostaa siihen tän viimesen kuukauden (tai ainaki osan siitä). Sulla ei siitä kuitenkaa tuntus olevan kyse. Sulla mahtaa olla ongelma siinä, että tuota voimakestävyyttä ei oo tarpeeks. Jto on ainaki sanonu moneen otteeseen, että voimakestävyyttä treenattaessa toimii hyvin intervallit ja sitte ku lähestyy kisat tai ennätyskokeilu tms. niin siirrytään yksittäisiin pitempiin sarjoihin.

Vähän samaan tyyliin vedät ku voimatreenissäki, että pitkät tauot ja keskityt joka sarjaan sitte kunnolla ja kunnolla palautuneena. Sulla ku tanko taitaa kotosalta löytyä, niin voit käyttää vaikka useamman kymmenen minuutin taukoja tai tarvittaessa vaikka tuntien taukoja. Näissä omalla painolla tehtävissä sarjoissa ei ihmeempiä lämmittelyjäkää tarvita. Tai no ei nyt välttämättä ihan tämmöseksi meikäläisen tyyliseksi tartte tätä vetää. :D

Vedät samantyyppisellä progressiolla ku lisäpainojenki kanssa voimatreenin. Painojen kasvattelun sijaan vaan kasvattelet toistoja. Mitään ihmeempiä apuliikkeitä on tässä vaiheessa turha enää harrastella, keskittyy siihen leukojen vetelyyn sillä otteella mitä kisoissaki tuut käyttämään. Kyllä sää tässä vaiheessa varmaan jo tiiät ihan hyvin minkälainen treeni sopii sulle.

Jos tässä enemmän ois aikaa, niin oiva apuliike pitkien sarjojen kehittelyyn on crossfit-tyyppiset kippausleuat. Kuukauden päästä ku on kisat, nii ei silti välttämättä kamalasti kannata apuliikkeisiin keskittyä. Vaikka toisaalta jonkinlaista kippausta kannattaa yrittää harjotella kisoja varten, kunhan ei niin kovasti potki että siihen pleksiin kolahtelee jalat. Mikään pakkohan tuo ei toki oo, jos kulkee leuat ilmanki tota. Suurempi riskihän tossa toki on saaha hylättyjä leukoja kippaustyylillä vedellessä. Painon tiputtaminenki auttaa toki aina, mikäli vielä ylimäärästä löytyy.

---
Hyvinhän tätä tekstiä tullee, mutta eipä nyt mitään ihmeempää asiaa siihen saaha sisällytettyä. Jtolta ny toki vois vielä kysellä mietteitä, että miten se ite lähtis toteuttamaan ton intervalleista varsinaiseen voimakestävyystreeniin siirtymisen.

Vois kyllä melkein kokeilla tuollaista pitkin päivää -tyyppistä vetelyä kunhan muistaa välillä keventää jos meinaa mennä paikat tukkoon.. Sitä en olekkaan sitten yläasteen harrastellut :D Ei se nyt enää ainakaan tästä huonompaan suuntaan voi mennä.

Kippailuja ei ole tullut harrasteltua, hyvähän se olis jos osais kippausleukoja oikeasti hallitusti tehdä ettei niitä hylättyjä tulisi. Tuntuu että luonnostaan jotenki ylikontrolloidusti vedän nuo leuat..

Painoa en kyllä taida enää pudotella, tuli tosiaan sillon keväämmällä pudoteltua aika reilusti ja nyt olen kyllä tosi kevyt, aamupaino taitaa olla jotain 66-67 kilon luokkaa. Ylimääräistä kyllä vielä löytyis ihan reilustikin eli kyllä siitä muutaman kilon aina pois sais mutta pelottaa että tulokset laskisi entisestään.

Pitääköhän siellä kisoissa oikeasti käydä aivan siis kunnolla pysähdyksissä ala-asennossa ku säännöissä tais jotain sellaista lukea? Olis kyllä kiva nähdä joku mallisuoritus että vois sillä tyylillä treenata jo tässä vaiheessa ettei sitten käy niin että tuleekin siellä ikävä yllätys ku huomaa että onki vaikeampaa vedellä ku luuli..

kuin usein kevyitä viikkoja? intervallit ON voimakestävyyttä. miten oot niissä edistynyt? pitkien sarjojen välissä tulis olla pitkät 10-20´ tauot. 1-3 sarjaa päivässä 2-4 krt/vko riittää piikkaillessa. keskittysin kippailun sijaan kisatekniikan hiomiseen ja rytmin treenaamiseen. lisäks harkitsisin vakavasti lyhyen 5 sekan roikkumispaussin pitämistä ennen hapotuksia, eli esim. 10+8+6+4+2 tms. tostahan tulis jo 30.

Silloin ku siltä tuntuu, aika harvoin mutta nyt viimekuukausina on tullu vähä väkisin niitä kevyitä viikkoja ku ei ole päässyt salille reissujen jne. takia.. Heikosti edistyin intervalleissa, ainut että taukoja pystyin lyhentämään reilusti mutta painoja/toistoja/sarjoja ei oikein voinut lisäillä.. Tauot pidin 15-30 sek pituisina, sarjoja 6-10 ja toistoja 4-6... 2-3x viikossa vetelen leukoja.. Joskus aiemminkin taisit mainita tuosta roikkumisesta ja joskus olen sitä kokeillutkin, pitääpä kyllä vielä tesmailla uusiksi.. Nyt kuitenki siirryn pikkuhiljaa näihin vähä pidempiin sarjoihin. Kiitos vinkeistä kummallekin, jospa se tästä (tai sit ei) :D

kyl se siitä. 2-3 intervallitreeniä viikossa on aika paljon. niihin kannattaa myös lähtee hieman iisisti, sillä ovat vallan reipasta kamaa. alkuun vaikka minuutin paussit ja vaikka pidentää hieman sarjoja ja sitten kun alkaa kroppa heräileen vasta kuroo sitä paussia umpeen. ylitreeniä sanosin. voit pitää yhen voimatreenin viikossa pitkienkin kanssa, mutta ei kannata huolestua, jos se maksimiykkönen tipahtaa. sen kuuluukin tehdä niin. keskity niihin pitkiin vaan ja laatua kehiin.

Nyt on tullut se kohta pari viikkoa vedeltyä pitempää sarjaa pidemmillä palautuksilla ja nyt treeni taas maistuu muultakin ku puulta.. Auttamatta kyllä liian myöhässä aloitin mutta oppipahan ainaki sen että ei se hermotus muutu aivan niin nopeasti ku uskoin :) Noh, nyt otan semmosen asenteen että en ota niistä kisoista mitään stressiä, menen sinne ja teen parhaani, jos ei lihaksilla niin tahdonvoimalla sitten :D Nyt on tullut harjoiteltua tuota että käyn ainakin omasta mielestäni selvästi pysähdyksissä ala-asennossa nii eipä tuo juuri sen vaikeampaa ole ku se tyyli millä normaalistikin vetelen.. Harmi vaan että tanko on oven karmien välissä niin ei voi kunnolla vetää leukaa sinne tangon päälle, mutta oikealle korkeudelle kyllä vetelen nyttenkin..

Mites muuten, kannattaako välttää failureen asti vetelyä nyt ku kisat lähestyy vai kannattaako nimenomaan vedellä failureen asti?

Mistähän muuten johtuu että ku vetelee pitempää sarjaa niin tuntuu forkuissa semmoinen jännä tunne, vähän semmoinen ku tulee jos polvilumpio kolahtaa johonkin, tiedätte varmaan mitä meinaan? Siis se jälkituntemus mikä siitä tulee, ei se kipu vaan semmoinen "värähtely", juu nou? :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moi muut leukailijat!

Oon tässä riuhtonu leukoja vastaotteella ja tuloksia on tullut mukavasti ja nyt olis tarkoitus alkaa venkoilemaan lisäpainojen kanssa ja myötäotteella omalla painolla.

Ajattelin systeemiä, jonka jto oli laittanu topikin puolessa välissä identtisille tuloksille minun tulosten kanssa, mutta hiukan modattuna.
Eli ykkönen tulee 20kg:lla, vitonen 15kg:lla ja noin kymppi 5kg:lla

Eli näin:
Ma:4*4*10kg 2' palautuksilla vastaotteella
Ti:sarjoja pitkin päivää myötäotteella
Ke-
To:3*8*2,5kg 2' palautuksilla vastaotteella
Pe: sarjoja pitkin päivää myötäotteella
La-
Su:5*5*op räjähtäviä vastaotteella

Miltäs toi kuulostaa ja kauan tota kannattaisi noudattaa? Kenties 4vko, 6vko vai 8vko? Entäs mikä olisi sopiva progressio sarjojen ja toistojen suhteen lisäpainoilla vedetyissa reeneissä? Jonkunlaista progression määrää oon miettiny, mutta olis kiva kuulla mitä kokeneemmat sanoo, ku on niin alottelija näissä vielä.

Tää leukojen veto muuten koukuttaa<3

apulus: se todella tiukkojen pitkien sarjojen vetely ennen kisaa on yhtälailla yksilöllistä kuin se voimakestävyysjakson pituuskin. jotkut ei salli yhtäkään failure-sarjaa ja jotkut voi tehdä niitä nousujohteisesti aika paljonkin. täähän on nyt sulle aika hyvää kroppaoppia jatkoa ajatellen.

rytmo: tossahan ei sulla oo mitään progressiota esillä. muutama huomio: en pitäytyis vaan yhdessä sarja- ja toistomäärässä. se ajaa nopeemmin tasanteisiin, vaikka tossa muuten vaihteluu onkin. vetelisin pitkin päivää myös vastaotteella. palautukset on aika lyhyet, jos voimaa halutaan. nopeusvoimaa kannattaa tehdä useammin. harjoittelu tulee jakaa kausiin ominaisuuksia ajatellen.

jto: No miltä kuulostais, jos vaihtaisin ton sunnuntain räjähtävät pitkin päivää vetelyks.
Tossa mä vähän yritin kysellä mikä ois sopiva progressio lisäpainojen kanssa heiluessa, kun vähän uutta hommaa on vielä mulle, mutta miltä kuulostais seuraavanlainen progressio: 4*4*10kg -> 6*6*10kg ja 3*8*2,5kg -> 4*10*2,5kg. Tollasta olit ehdotellut ketjussa aikaisemmin. Ja kun tosiaan olen nyt voimaa hakemassa niin olisiko noissa sarjojen välissä viisi minuuttia sopiva paussi? Pitkin päivää vedetyissä sen sijaan paussit ovat yleensä puolen tunnin luokkaa.

jto: No miltä kuulostais, jos vaihtaisin ton sunnuntain räjähtävät pitkin päivää vetelyks.
Tossa mä vähän yritin kysellä mikä ois sopiva progressio lisäpainojen kanssa heiluessa, kun vähän uutta hommaa on vielä mulle, mutta miltä kuulostais seuraavanlainen progressio: 4*4*10kg -> 6*6*10kg ja 3*8*2,5kg -> 4*10*2,5kg. Tollasta olit ehdotellut ketjussa aikaisemmin. Ja kun tosiaan olen nyt voimaa hakemassa niin olisiko noissa sarjojen välissä viisi minuuttia sopiva paussi? Pitkin päivää vedetyissä sen sijaan paussit ovat yleensä puolen tunnin luokkaa.
Itse kehityin lisäpainoilla vetelyssä hyvin kun vetelin The Twenty Pull-ups Challengella. Vetelin aina viikot 1-4 ja sitten sen jälkeen lisäsin painoja ja aloitin saman homman alusta. Monta kuukautta vetelin tuolla ja lisäpainoykkönen nousi jostain 35 kilosta 60 kiloon ja kehon paino nousi samalla reilusti, plussalla nimittäin olin..

rytmo: yleensä paras systeemi on "se mitä et vielä oo kokeillut". oikeesti punttitreeni on pirun yksinkertasta. pitää vaan tarjota kropalle syy kehittyä. jos lisäät sarjoja ja toistoja, kannattaa lisätä painojakin. eli mieluummin ota tavotteeksi 3kk:n perusvoimajaksolle: 4*4*10kg -> 6*6*15kg ja 3*8*2,5kg -> 4*10*7,5kg.

^
Ei toi treeni ny tässä vaiheessa "uraa" kauheen yksinkertaselta vielä tunnu:rolleyes:. Tai siis kyllähän reeni kulkee yksinkeertasesti ja iisisti mut oikeenlainen reeni on vielä hiukan hakusessa.

No, jos nyt tekisin suosittelemasi 12 viikon perusvoimajakson seuraavanlaisella progressiolla:

1vko. 4*4*10kg, 3*8*2,5kg
2vko. 5*4*10kg, 3*9*2,5kg
3vko. 6*4*10kg, 4*10*2,5kg
4vko. kevyt
5vko. 4*5*12,5kg, 3*8*5kg
6vko. 5*5*12,5kg, 3*9*5kg
7vko. 6*5*12,5kg, 4*10*5kg
8vko. kevyt
9vko. 4*6*15kg, 3*8*7,5kg
10vko. 5*6*15kg, 3*9*7,5kg
11vko. 6*6*15kg, 4*10*7,5kg
12vko. kevyt ja testit

Onko noi öpaut Ok? Jotenkin vaan tuntuu, että toi 4*10*2,5kg on liian paha 3*9*2,5kg:n jälkeisellä viikolla, eli oisko tohon jotain järkevämpää vai kokeilenko kuitenkin tota?

Sitten vielä noista kevyistä viikoista, että olisiko mitään mieltä ottaa ykkösmax. ja joku kevyempi jumppa päälle?

ei. kun luet nyt ton 3*4 -> 6*6 threadin ekan postin ALLA olevan lisäyksen. unohdat kaiken etukäteissunnittelun ja meet joka treenissä fiiliksen mukaan pikkuhiljaa lisäillen sarjoja, toistoja ja kilojakin. niin se etenee parhaiten ja kehitys voi olla paljon parempaa kuin toi sun malli. jätä 1-2 toistoo varaa joka sarjaan, jos treenaat useemmin kuin kerran viikossa. ykkösmaksimi KEVYELLÄ viikolla??? jos kerran treenaat perusvoimaa, miks sit testaisit ykkösiä? kevyillä VOI kyl tehdä kovankin treenin, mutta se ois sitten siellä loppuviikosta tai seuraavan kovan viikon alussa. ei niitä kevennyksiä kuule turhaan tehdä.

^
Oon mä sen alun lukenut ja myös sen allaolevan lisäsäyksen. Toi ykkösmaksimi kevyellä viikolla vaan putkahti mieleen, että jos sillä pitelisi max. voimaa yllä. Jos pitäisi volyymin todella pienenä/tehon kovana.
Oon mä etukäteen ennenkin suunnitellut, kun on helppo katsoa paperista miten olisi tarkotus edetä, mutta kuitenkin kehoa ja jaksamista seuraten. Usein sen perusteella lisäillyt/vähentänyt ja on toiminut, kuten olet täällä neuvonut. Esimerkkinä pitkin päivää vetelyissä n.kuukaus takaperin paperissa luki, että 16*3*op viikon jälkeen ois 16*4*op, mutku oli iisii ni muutin 16*5*op.

Yks mutta tuli matkaan, myötäotteella vedetyt tekee kipiää oikeeseen olkapäähän. Huomannut ennenkin saman. Pidetty taukoa niistä mut ei oo auttanu. Nyt pitäs keksiä jotain kivaa niiden tilalle. Kenties eritasovetoja, kun yhden käde leuka on ollu semmosena pikku haavena. Tutkitaan...

maksimivoima laskee aika monilla peruskauden aikana hieman, mikä kuuluu asiaan (!), mutta se ei sinänsä häviä minnekään. kroppaa vaan opetetaan tekemään eri asioita. ei aihetta huoleen siis. eritasovetoja suosittelen kyl estoitta. ne auttaa normaalivetoonki hyvin. sama idea niissäkin, eli pikkusen kannattaa jättää varaa. mitä useemmin treenaa, sitä enemmän melki kantsii tehdä hieman iisimpiä sarjoja ja keskittyä vaikka nopeuteen kuin sarjan tiukkuuteen.

^
Mitenkäs noita eritasovetoja ois hyvä lähtee tekemään? Oisko hyvä vedellä yhdessä reenissä kuten noi lisäpainohässäkät vai pitkin päivää, silleen varmaan oppis hyvin itse liikettä, koska ihan uus juttu mulle? Pitää tänään testailla lähtötasot. Jos nyt ei pyyhettä parempaa löydy tähän hätään mitä laittaa tangon ympäri niin se varmaa kelpaa ihan mainiosti?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom