Aika taas palata asiaan, etten ihan tyhmyile.
Eli minun tavoitteenahan oli 20 leukaa helmikuun alussa.
Jeps.
Olen yrittänyt parantaa perusvoimatasoa siellä alle kutosissa neuvojesi mukaan. Tätä toteutin sinun 3*4 -->6*6 systeemillä. En ole varma, toteutinko sen parhaalla mahdollisella tavavalla, mutta meni jo.
Eli leuaveto treeniä tuli 4x viikkoon. Aloitin vetämällä 4*4 (10kg), tämä oli ehkä turhankin kova. Vedin kaksi treeniä putkeen samoilla "statseilla" ja aina kolmanteen korotin progressiota (painoja, palautumisaika(vaihteli), sarjoja). Eli siis esim. ma:4x4,ke:4x4, pe:5x4, la:5x4, ma 5*5... Noh, kuitenkin vetelin leukoja ihan mielellään ja kaikki on tullut ylös ja nyt launtaina ja maanantaina vedin 6x6 (10,2kg). Keskiviikolle pitäisi taas nostaa progressiota (varmaan painoa). Eli kehitystä on tullut - en sitten tiedä, kuinka hyvä tuo kehitys on leuavedossa yleensä, saatika näin lyhyessä ajassa.
keskity tää vuosi ykkösen nostamiseen tai ainakin sen perusvoimatason parantamiseen siellä alle kutosissa. sitten tammikuussa intervalleja ja pidempiä sarjoja peliin ja menee kyllä. sun äkkiseltään heitto antaa hyvää suuntaa.
Koska tammikuu alkaa kohtapuoliin, niin pakko kysellä vielä varmuuden vuoksi lisää vinkkejä/apua.
Tämä oli neuvosi tammikuulle: "tammikuussa intervalleja ja pidempiä sarjoja peliin"
"voimakestävyyshommissa
kannattaa ehdottomasti käyttää pääasiassa intervalleja lisäpainoilla, eikä pelkästään kiskoa omalla painolla pidempiä sarjoja. tällai kehitys on pidempää. varsinaisen maksimivoiman tuleekin tipahtaa voimakestävyysjaksolla, muuten ei kroppa toimi taloudellisesti. tietenkin sellanen submax-taso kannattaa pitää. tää yleensä onnistuu juurikin noilla lisäpainointervalleilla."
"intervallit voimakestävyysleikeissä tehdään tietenkin lyhyempinä. koko sanahan viittaa työ- ja lepojaksoihin, ei niiden pituuksiin. esimerkkinä 10*5*70%/ 30". näidenkin rakentaminen voi lähtee enempi kestävyys- tai voimapohjalta riippeun missä on huono ja kisan lähestyessä sit tietenki painotetaan kestopuolta."
Seuraavaksi kysymystulva.
Voisitko antaa nyt apuja/vinkkejä, kuinka treenata pidempiä sarjoja ja intervalleja? esimerkkisi 10*5*70%/30", onko tuo 70% siis viitosmaksimista (lisäpainoista) 70%?
Kuinka monta kertaa viikkoon olisi hyvä treenata?
Miten monta sarjaa olisi hyvä vetää?
Kuinka esimerkiksi itse toteuttaisit/rakentaisit tämän tammikuun treenin ja progression?
Muuta treeniohjelmaa en tähän laita, sillä olen valmis tekemään kaiken leuanvedon ehdoilla. Kannattaako muuten lopettaa hauistreeni(3x viikkoon) palautumisen kannalta?
Kannattaisikohan pitää keskiviikkona ns. testipäivä, jolloin testaisin maksimit jättäen toiston kaksi varastoon? ideana siis se, että helpompi suunnitella treeniä, kun tietää maksimit.
Vähän tulee haastetta 2.1 - 9.1, koska silloin serkkuporukalla mökki varattuna ylläkseltä, niin joutuu varmaan jossain oksassa vetelee, mutta siihenkin olen valmis. Motivaatio riittää - ainakin vielä!
Kiitokset jo etukäteen! Kaikki vinkit ovat tervetulleita!