Leuanveto kehonrakennuksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ertsi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Suoraan asiaan; Mitä mieltä ootte leuanvedon tekemisestä bodytreenissä? Onko paremmin korvattavissa ylätaljalla/ vastaavalla? Onko peräti täysin turha?

Tuntuu vaan että ei saa minkäänlaista tuntumaa ikinä latseihin, vaikka aina kova leukoja vetämään oon ollukin. Jos meinaa jossain saaha tuntumaan, pitää "ylikontrolloida" liike, eli leveellä ja todella hitaasti alas ja hallitusti ylös.

En tee leukoja riuhtoen ;)

Koitas tehä pulloveria(löytyy ohjeet aloittelijoiden osiosta) ennen leukoja. Saat latsit pumppiin valmiiksi, ja jos teet tosiaan oikein ja leveällä myötäotteella etkä saa tuntumaa, on varmaankin tekniikassa vikaa. Tai tietysti jos teet 20 leukaa heittämällä ni limppua roikkumaan.

Onkohan pakkiksella kukaan koskaan perustellut, miksi treeni ei menisi perille ilman tuntumaakin. Se kuitenkin näyttää olevan elinehto suurimmalle osalle treenaajista.

Jotenkin kummallista, kun ei vaan saa sellaista "tuntumaa" treenattavaan lihakseen - selkä kasvaa - voimaa tulee, mutta ei vetoreenin aikana tunnu siltä että menee oikeeseen paikkaan treeni.

Ja muutenkin tuo latsien aktivoituminen, tuleehan leuanvedossa veto paljon "pystymmästä" kuin esim ylätaljassa, joka taas tuntuu ihan erilaiselta selässä. Painovoima vaan estää sen optimaalisen vetoasennon leuanvedossa (joka olisi varmaan suht samanlainen kuin ylätaljassa). Eikö pitäisi ajatella sitten leuanvetoa kovinkaan eristävänä liikkeenä? Vaan yläselän yleisliikkeenä?

Koitappa seuraavalla kerralla tehdä niitä leukoja ylileveällä vastaotteella vetoremmien kanssa. Itse saan tuolla tavalla parhaan tuntuman selkään, mitään poltetta en koskaan saa aikaiseksi selkään leukoja tehdessä, koska jos joku ensimmäisenä väsyy niin hauikset. Leuat ei olekkaan mikään pumppailuliike, koska sitä on hankala eristää vain selälle.

http://www.youtube.com/watch?v=EoQwoX3arlI Linkin takana Nyyssölä tekee leukoja ylileveällä vastaotteella, ja on toiminut itsellä ehdottomasti parhaiten.

Onkohan pakkiksella kukaan koskaan perustellut, miksi treeni ei menisi perille ilman tuntumaakin. Se kuitenkin näyttää olevan elinehto suurimmalle osalle treenaajista.

Ehkä mulla on sitten vaan ollut väärä käsitys siitä että leuanvedon pitäisi aina mennä vain (tai paljon) latseille. En mä minkään pumpin perässä salilla juokse :D

Koitappa seuraavalla kerralla tehdä niitä leukoja ylileveällä vastaotteella vetoremmien kanssa. Itse saan tuolla tavalla parhaan tuntuman selkään, mitään poltetta en koskaan saa aikaiseksi selkään leukoja tehdessä, koska jos joku ensimmäisenä väsyy niin hauikset. Leuat ei olekkaan mikään pumppailuliike, koska sitä on hankala eristää vain selälle.

http://www.youtube.com/watch?v=EoQwoX3arlI Linkin takana Nyyssölä tekee leukoja ylileveällä vastaotteella, ja on toiminut itsellä ehdottomasti parhaiten.

Onkin unohtunu kokonaan levee vastaote. Kiitti, kokeiluun menee!

..on muuten nyyssis vähän kasvanu noista ajoista :D

Edelleenkin, mitä väliä sillä tuntumalla nyt oli?

Kyllä se leuanveto sinne selkään käy, jos sen tekee edes lähellekkään oikein, ihan sama millä otteella vetelee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Edelleenkin, mitä väliä sillä tuntumalla nyt oli?

Kyllä se leuanveto sinne selkään käy, jos sen tekee edes lähellekkään oikein, ihan sama millä otteella vetelee.

No jos on esim.

1) liike joka ei erityisesti tunnu kohdelihaksessa, kuitenkin ihan ok veto liike - leuanveto

2) liike jossa saat kunnon poltteen helposti kohdelihakseen - ylätalja

kyllä mä noista valitsisin ton kakkosen - eli ylätaljan. Eikö tuo ihan perusjärjenkäytön perusteella kasvattas niitä latseja enemmän? kuitenkin heitetään, "niin mutta leuanvetoon saa enemmän rautaa" - kuka estää tekemästä ylätaljaa ronskimmalla tekniikalla ja isommalla painolla - siis jos niin haluaa.

- selkä kasvaa - voimaa tulee

En vaan löydä ongelmaa tästä yhtälöstä, mikäli haluaa kokoa tai voimaa selkään. Tuntuman nyt saa aika simppelisti mihin vaan kun tekee bodysarjaa lyhyillä palautuksilla ja hitailla negatiivisilla, mutta mä en pidä pelkkää tuntumaa hyvänä lähtökohtana kehitykselle. Saahan siinäkin aika kovan tuntuman olkapäihin kun vaihtaa lamppuja, kiinnittää verhoja, poraa/ruuvaa jotain kattoon jne, mutta ei näitä liikkeitä salilla nää tehtävän.
Jos mietitään liikkeen "luonnollisuutta", niin ei liene vaikea päätös apinasta polveutuvalle lajille, kun vaihtoehtoina on tangossa roikkuminen tai vaijerihärpäkkeen vetäminen alaspäin. Ei sillä että niiden välinen ero olisi mitenkään mullistava. Selkään on usein vaikeampi saada tuntumaa joka tapauksessa.

En vaan löydä ongelmaa tästä yhtälöstä, mikäli haluaa kokoa tai voimaa selkään. Tuntuman nyt saa aika simppelisti mihin vaan kun tekee bodysarjaa lyhyillä palautuksilla ja hitailla negatiivisilla, mutta mä en pidä pelkkää tuntumaa hyvänä lähtökohtana kehitykselle. Saahan siinäkin aika kovan tuntuman olkapäihin kun vaihtaa lamppuja, kiinnittää verhoja, poraa/ruuvaa jotain kattoon jne, mutta ei näitä liikkeitä salilla nää tehtävän.
Jos mietitään liikkeen "luonnollisuutta", niin ei liene vaikea päätös apinasta polveutuvalle lajille, kun vaihtoehtoina on tangossa roikkuminen tai vaijerihärpäkkeen vetäminen alaspäin. Ei sillä että niiden välinen ero olisi mitenkään mullistava. Selkään on usein vaikeampi saada tuntumaa joka tapauksessa.

:D tässä vaiheessa tuntuma kommentit ovat invaliideja ;D onhan tuo totta

kyllä se leuanveto mielestäni on kulmasoudun ohella paras selän massaliike. joskus ala-aste ylä-aste ikäisenä tuli paljon vedettyä leukoja tajuamattakaan että se ottaa selkälihaksiin. ainoathan lihakset mitä tiedettiin olevan olemassa olivat hauis ja ojentaja :hyvä:

sitten kun alotettiin punttitouhut ja päässä oli tietoa niin ihmeteltiin että miten selkä on näin edellä muita lihasryhmiä :D kyllä se leuanveto vaan onse juttu !

Eipä tartte ylileveetä otetta ottaa kunhan ottaa leveänkön, se riittää itselle. Ja sitten vaan vetää niin pirusti ja nimenomaan niiden remmien kanssa. Ei se treenissä välttämättä tunntu minään pumppina, mutta treenin jälkeen kyllä, siis seuraavana päivänä. Vasta itsekin päässyt leuanvedon makuun, aivan turhan pitkään tuota onkin tullut laiminlyötyä.

Bodytreenissä korostetaan niin paljon paitsi tuntumaa, myös vaihtelua, uutta ärsykettä, eri kulmista tehtäviä liikkeitä ja erikoistekniikoita, etten ymmärrä mikä hinku sitä leuanvetoa olisi millään edes korvata. Eiköhän se sinne mahdu muiden säännöllisen epäsäännöllisesti tehtävien selkäliikkeiden joukkoon, eri otteilla vieläpä.

Joo kyllä sen leuanvedon tuloksen aika äkkiä huomaa, kun niitä jaksaa vain tehdä. Lisäsin treeniohjelmaan leukojen sarjamäärät 3x -> 5x + teen niitä 2 kertaa viikossa, ja olen kyllä huomannut heti kehitystä. Selkä on leveentynyt nyt parin kuukauden aikana omaan silmään erittäin hyvin.

Itse teen voimapainotteisesti leukoja leveällä otteella remmien kanssa (lisäpainot ja sarjat 6 molemmin puolin). Normivastaotteella pitäisi saada myös puhtaalla tekniikalla aivan loistava tuntuma lihakseen. Esiväsytys toimii myös mikäli hauiksissa riittää paukkuja.

Mulla on just toisinpäin ku Timballa, aina vetänyt leukoja ja jättänyt ylätaljan melkolailla paitsioon. Ei se selkä (eikä hanska) ole noilla leuoilla ihmeemmin kasvanut, en tiedä onko tekniikassa sit vika vai mitä. Nykyään teen selkätreenissä ylätaljaa lapiokahvalla ja sen jälkeen leukoja omalla painolla ja hitailla negatiivisilla ja tuntuu menevän perille paremmin ku reippaammilla painoilla tehtynä.

Remmit on kyllä ehottomat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom