Leuanvedot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turre101
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pistää ihmetyttämään että mikä on kun leuanvedot ei yksinkertaisesti kulje.

Muuten treeni kulkee hyvin mutta kahden vuoden aikana parhaillaan leukoja on mennyt 10 sarja, välillä ei mene kuin 3-4 leukaa?!?

Se tuntuu tuskalta jo kun tartut tankoon ja jättäydyt roikkumaan, heti on sellanen tukkonen olo että hädin tuskin menee se ekakaan. Mitä ihmettä tässä tulee tehtyä väärin, sama on vastaotteella leveällä ja kapealla, myötäotteella ei mene paljoa mitään.

Tanko on pakosta ovenkarmeissa matalalla, ja kapealla, toistaiseksi kun en ole saanut hommattua kunnollista tuonne "saliin". Jalat joutuu pitämään koukussa.

Leuanveto on ensisijaisesti suhteellisen yläkropan voiman mittari. Helpoin tapa vetää enemmän leukoja on pudottaa rasvaprosenttia ja massaa alakropasta. Toinen on tekniikka ja spesifinen harjoittelu.

Toistojen määrän lisääminen leuanvedossa onnistuu parhaiten... vetämällä paljon leukoja. Helvetin paljon. Ei ole oikotietä onneen. Todella hyvä juttu että sulla on himassa tanko, voit aluksi vetää vaikka pari leukatreeniä per päivä. Yhteen vedonlyöntiin treenasin Tsatsoulinen <a href="http://www.cbass.com/Pavel'sLadders.htm">tikapuusysteemillä</a>, yks tikapuu aamuin-illoin ja yks lepopäivä viikossa. Toi oli muun punttitreenin päälle. Hyvin nousi tulos eikä mennyt paikat tukkoon.

Jos ei noita spesifisesti treenaa paljon, niin kyllä ne tulokset tippuu. Itte treenailin aikanaan ennen punttauksen aloitusta himassa leukoja rekkitangolla. Lihaa on tietty nyt parikyt kiloa enemmän, mutta voimat on kasvanut monta sataa prossaa silloisesta. Kahdenkymmenen jälkeen tulee silti sippi nopeasti nyt niinkuin silloinkin.

Treenaat vaan leuanvetoja, ei siinä muuta. Painat 85 kiloo ni ei 10 leukaa ole ollenkaan huonosti. Pitkät kädet on toinen juttu, ku pitää nostaa itteään suuremman liikeradan ku lyhytkätinen, niin toistoja ei luonnollisesti mene niin paljon. Hauikset on ne, joista loppuu puhti ensimmäisenä, niin että sitä mukaan ku tulee voimaa ja kestävyyttä hauiksiin, niin myös leukoja menee enemmän.

Semmonen 25 leukaa menee minulla riippumatta kumminpäin kädet on. Andy Mccoy väitti vetävänsä yli 25 leukaa yhdessä tv-ohjelmassa.

No älä välitä. Yhtä helvettiä se leukojen vetäminen on minullakin. Painoa on lähemmäs 120 kg, pitkät kädet, läskiä alakehossa ja mikä parasta vähän voimaa. Vedä siinä sitten leukoja. Sehän siinä hauskaa onkin kun voimataso ei vastaa kehon kokoa. Aina nuorempanakin oli sama juttu että puolta kevyemmät ja puolta lyhyemmät huitelee ohi mennen tullen.

Dopeyn ohjeet on varsin hyviä jos haluat toistoja lisää.
Yksi vaihtoehto olisi kanssa esim treenata leukoja 3 kertaa viikossa ja muuten selän vain kerran viikossa, tehot vain pitää tarpeeksi alhaisina.

Yleensäkin vaikka rakenteesi leukojen tekemiseen olisi huono, on huono kehitys silti lähinnä ohjelmasta kiinni. Mutta mitkä sitten on tavotteet, enemmän toistoja vai enemmän massaa? Nämäkin kulkevat pitkälti käsi kädessä, eikä tiheämmän frekvenssin ohjelmat todellakaan tarkoita vähemmän massaa vaikka monet niin uhoavat. Riippuu ihan mikä itselleen sopii parhaiten, toki menetelmiä kannattaa myös vaihdella. Sillon yhessä topikissa oli sun ja jonkun aalla alkavan kanssa puhetta leuoista, en nyt muista kuka se toinen oli enkä jaksa sitä topikkia ettii, mutta vaihdoitko sen jälkeen ohjelmaa ja oliko siitä yhtään apua?

edit Toivottavasti en muista tätä ihan väärin koitin kuitenkin äsken searchiä mutten löytänyt tätä leukapohdintatopikkia :)..

Yks mitä voi käyttää treenissä on tietyst sellanen antigravitaatiolaite(???). Sitten kun alkaa meneen tarpeeks niin siirtyy itse asiaan.

Itselläni nousi inttivuotena leuat yhdestä toistosta sen verran, että lopputesteissä meni 14. Ihan vaan ylätaljaa ja haukkaa treenaamalla...

Originally posted by Sakkeus
Yleensäkin vaikka rakenteesi leukojen tekemiseen olisi huono, on huono kehitys silti lähinnä ohjelmasta kiinni. Mutta mitkä sitten on tavotteet, enemmän toistoja vai enemmän massaa? Nämäkin kulkevat pitkälti käsi kädessä, eikä tiheämmän frekvenssin ohjelmat todellakaan tarkoita vähemmän massaa vaikka monet niin uhoavat. Riippuu ihan mikä itselleen sopii parhaiten, toki menetelmiä kannattaa myös vaihdella. Sillon yhessä topikissa oli sun ja jonkun aalla alkavan kanssa puhetta leuoista, en nyt muista kuka se toinen oli enkä jaksa sitä topikkia ettii, mutta vaihdoitko sen jälkeen ohjelmaa ja oliko siitä yhtään apua?

Pitkät kädet on, ja yksi seikka tietysti on se että tuota painoa on puoleentoista vuoteen kertynyt ~25kg ja vähän yli, toki hauiksissakin on sarjapainot sieltä pelkästä tangosta nousseet 35 - 40kg tietämille mutta kyllä sillon riisin paksusena leukoja meni hurjat 12-13 puhtaasti ennenkun tipahti lattialle hiki päässä. :)

Itse asiassa täytyy myöntää että leuanvedot ei kuulu varsinaisesti mun ohjelmaan, usein vaan aloitan selkä+hauispäivän kokeilemalla sarjan tai pari niitä leukoja kunnes vitutus iskee. Kuulemmahan leuanveto on parhaita selkäliikkeitä massamielessäkin, itse olen selkää kiusannut vaan parilla erilaisella kulmasoudulla, ylätaljalla ja maastavedolla (+SJMV:llä). Leuanvedot ja etunojapunnerrukset oon laskenut "kuntopiiri"-luokan liikkeiksi ja niitä vaan tehnyt alotuslämmittelynä.

Mäkin muistan että joskus aiemminkin leuoista jotain horistiin, mutten muista mitä ohjelmista puhuttiin, ollenkaan. Mä pyrin vaan siihen että lihas väsyis, jotta se kasvais. ;)

Syö vaan miestä kun on niin aktiivista harrastajaa ja treenaa kovaa, sitten tuupertuu ennenkun saa ees leukatangosta kiinni.

Mun veli

Veljeni on melkein täsmälleen sinun mittaisesi ja painoisesi 186/85-90 ja pistää käsillä kevyeen 15-20 leukaa että pitäisi sitä mennä enemmän.... eikä hän mikään superäijä ole tosiaankaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by turre101
Itse asiassa täytyy myöntää että leuanvedot ei kuulu varsinaisesti mun ohjelmaan, usein vaan aloitan selkä+hauispäivän kokeilemalla sarjan tai pari niitä leukoja kunnes vitutus iskee.

Olet itse vastanut kysymykseesi... Et kyllä treenaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Jos vedät koko ajan niin pitkää sarjaa kun vaan menee, niin olet tietenkin tukossa, joten yritä vetää puhtaita hienoja sarjoja, laskemalla toistomääriä, ja vaikka väilillä huilaamalla leuanvedosta... Tekniikkaa: yritä käyttää mahd. paljon selkää.

Pari kuukautta sitten taisin saada 2-3 leukaa vedettyä (painoa nyt ja silloinkin 85-88) ja kädet on luonnollisesti ihan tuhottoman pituiset ja painoa löytyy enimmäkseen reisistä.
Nyt on treeneiltu selkää maastavedolla, ylätaljalla leveä myötäote, alatalja ja haboille myös kolme sarjaa jotain (4 jakoinen ohjelma).
Leuanveto tulos liikkuu nyt siinä jossakin 10 paikkeilla ja lämmittely liikkeenä käytän leuanvetoa nykyisin joka treeni kerralla.
"Omalta" saliltani löytyy vehje jossa leuanvetoa voi tehdä helpotetuin painoin. Ei siis tarvi periaatteessa raahata sitä koko omaa ruhoansa mukana! Tällä on hyvä aloitella jos tulokset on vaatimattomia!
Itselläni tänään selkäpäivä edessä ja tarkoitus olisi aloitella leuanvedolla tyyliin 10,9,8 jos voimat riittää. Kaitpa ton nyt voi jo sisällyttää ohjelmaansa kun jo muutama nouseekin! ;)

Originally posted by Ämmbee

Jos vedät koko ajan niin pitkää sarjaa kun vaan menee, niin olet tietenkin tukossa, joten yritä vetää puhtaita hienoja sarjoja, laskemalla toistomääriä, ja vaikka väilillä huilaamalla leuanvedosta... Tekniikkaa: yritä käyttää mahd. paljon selkää.

Joo, loppuunastivetäminen ei todellakaan ole paras tapa toistomäärien kasvattamiseen leuanvedossa, ja kyllä ne siivet kasvaa ihan mukavasti toistomäärien kasvaessa vaikka et reenaiskaan loppuun asti. Tuon Pavelin tikapuureenin on monet huomanneet aivan toimivaksi...kannattaa kokeilla.

Koulun "kuntotestissä" pari viikkoa sitten kokeilin ensimmäistä kertaa leuanvetoa, kun ei salilta, eikä kotoa löydy tankoa. Sain kiskottua väkisin 10 toistoa, joista pari viimeistä hirvittävällä tekniikalla. Ajattelin, että kyllä mä sinne kahdenkymmene hujakoille nyt ainakin pääsen kun on tullut käytyä salilla ja kaikkee.... :rolleyes: Oli kyllä ihan helvetin raskas liike:eek:
Vitutuksen määrää lisäsi kaveri, joka painaa 59 kg ja ei harrasta mitään liikuntaa, mutta veti 21 toistoa, ja voi sitä leijumisen ja vittuilun määrää...Kyllä nyt viimeistään on pakko hankkia tanko himaan.

Itse asiassa täytyy myöntää että leuanvedot ei kuulu varsinaisesti mun ohjelmaan, usein vaan aloitan selkä+hauispäivän kokeilemalla sarjan tai pari niitä leukoja kunnes vitutus iskee.

Joo no ite en tolla jaolla oo saanut ikinä mitään kehitystä selkään tai haboihin, en massaa en voimaa en toistoja, mitään (kuten on palstalla sanonu ainakin 10 kertaa aikasemmin), muutaman kerran oon kokeillut tuota parin kuukauden ajan. Etenkin kun vedät loppuun asti niin ei mikään ihme ettei voima kasva. Tietenkin superhyvä tapa treenata niille joilla tuo toimii.

Jos saat massaa tuolla tavalla niin hemmetin hyvä juttu, se on pääasia bodauksessa, mitä ihmeen väliä on leuoilla. Jos taas ne toistot leuoissa merkkaa etkä tolla ohjelmalla niitä oo lisää saanu niin en oikein ymmärrä mikä on pointti nurista :) ? Ohjelma vaihtoon vaan jos massaa ei tuu. Jos leuat merkkaa, ohjelma vaihtoon tai ohjelman säätöä. Jos massaa tulee ja leuat ei merkkaa niin so not leuoista...

Ite en oo leukojen toistomääristä stressannu kahdeksaan vuoteen, pääasia on kasvaminen, sillon 70-kilosena meni 29 leukaa, nyt 103 kilosena menee (vastaotteella) hikiset 19 jos tekee puhtaasti bodaustyylillä, kunnon venytykset ja supistukset ja pysäytykset, itse asiassa toistomaksimityylillä en oo kokeillu vuosiin, en edes intin lihaskuntotestissä... Tosin tuskin menis lähellekkään 29:ää nopeesti tehtynä, ehkä jotain 24 hyvällä munkilla.. Toki kehitys toistoissa ja lisäpainojen käytössä on merkki kehityksestä joten tietenkin sekin merkkaa mutta kasvaminen ja tuntuma on paljon tärkeempää.

Joo siis en oo pahemmin leuoista stressannut, jos olisin niin olisin antanut niille tilaa ohjelmassa perusteellisemmin. :) Lähinnä ihmettelin sitä että vaikka muuten hauis- sekä selkäliikkeissä tulee kehitystä hitaasti mutta varmasti, niin leuat menee lähinnä alaspäin. Mutta avainsana taitaa olla että leuanvetoja jos haluaa niin täytyy treenata nimenomaan leuanvetoja. :) Taidanpa ruveta kiskasemaan noita enemminkin tässä vaikka aina välipäivinä treenien välissä.

Toisaalta jos miettii, niin omaa kehoahan siinä liikutetaan, joten ylätalja on ihan hyvä "arviointiväline", enhän mä ylätaljassakaan mitään sarjaa läheskään 85kg:lla tee niin tuskinpa niitä leukojakaan hurjasti menee. :)

Meinasit ettet kehittynyt selkä+hauis-jaottelulla? Tää ohjelman säätöhän on jatkuvaa ja vielä koskaan en oo täydellistä ohjelmaa saanu aikaan, mutta omasta mielestä tämä hieman kusee, etenkin selkä+hauis, parempi olisi jos hauis saisi suoran ja epäsuoran rasituksen - tämän tavan olen huomannut _toimivaksi_ itselläni ja siltä pohjalta lähdinkin, kunnes tajusin että 3 jakoista ohjelmaa on hankala ellei mahdoton tehdä suora+epäsuora-periaatteelta, esim. rinta+hauis, jalat, selkä+ojentajat+olkapäät ei ollut kovin toimiva, rintapäivänä oli ojentajat ja olkapäät kun vellipuuroa. Nelijakoiseen taas en tohdi siirtyä koska siinä välit kasvaa turhan isoiksi, tykkään että sama lihasryhmä saisi viikon sisään kaksi kertaa kyytiä että ärsykettä tulee tarpeen usein. Tämä vaatii pohdintaa vielä kuten aina. :)

Silloin kun en käyny salilla, leukoja meni puhtaasti ~13, nykyään hyvä jos 8. Painonnousustahan toi johtuu, ainakin mulla.

Joo siis en oo pahemmin leuoista stressannut, jos olisin niin olisin antanut niille tilaa ohjelmassa perusteellisemmin. :) Lähinnä ihmettelin sitä että vaikka muuten hauis- sekä selkäliikkeissä tulee kehitystä hitaasti mutta varmasti, niin leuat menee lähinnä alaspäin. Mutta avainsana taitaa olla että leuanvetoja jos haluaa niin täytyy treenata nimenomaan leuanvetoja. :) Taidanpa ruveta kiskasemaan noita enemminkin tässä vaikka aina välipäivinä treenien välissä.

Toisaalta jos miettii, niin omaa kehoahan siinä liikutetaan, joten ylätalja on ihan hyvä "arviointiväline", enhän mä ylätaljassakaan mitään sarjaa läheskään 85kg:lla tee niin tuskinpa niitä leukojakaan hurjasti menee. :)

Meinasit ettet kehittynyt selkä+hauis-jaottelulla? Tää ohjelman säätöhän on jatkuvaa ja vielä koskaan en oo täydellistä ohjelmaa saanu aikaan, mutta omasta mielestä tämä hieman kusee, etenkin selkä+hauis, parempi olisi jos hauis saisi suoran ja epäsuoran rasituksen - tämän tavan olen huomannut _toimivaksi_ itselläni ja siltä pohjalta lähdinkin, kunnes tajusin että 3 jakoista ohjelmaa on hankala ellei mahdoton tehdä suora+epäsuora-periaatteelta, esim. rinta+hauis, jalat, selkä+ojentajat+olkapäät ei ollut kovin toimiva, rintapäivänä oli ojentajat ja olkapäät kun vellipuuroa. Nelijakoiseen taas en tohdi siirtyä koska siinä välit kasvaa turhan isoiksi, tykkään että sama lihasryhmä saisi viikon sisään kaksi kertaa kyytiä että ärsykettä tulee tarpeen usein. Tämä vaatii pohdintaa vielä kuten aina. :)

Kyllähän nelijakoisella hd-splitillä saa kahdeksan päivän sisään helposti kaksi treeniä kaikille lihasryhmille. Seitsemällekin päivälle nelijakoisen saa säädettyä kunhan tehot (liikkeet,sarjamäärät, ehkä myös %-tehot) säätää kohdalleen. Kolmellakin treenillä varmasti onnistuu, esim

ma pena, vinopena punteilla, dippi, soudut, habaliike, vipunostot sivulle, pohkeet (yhteensä 8 liikettä, treenin pituus 45-55min)
ke reidet, vatsa (yhteensä 4-7 liikettä, treenin pituus 40-60min)
pe kapee pena, pystypunnerrus punteilla, habaliike, kyynärvarsiliike, taljat, pohkeet (yhteensä 7 liikettä, treenin pituus 45-55min)

Tuohon vielä niitä leukoja vaikka tikapuusysteemillä palautumisen puitteissa.

Mahdollisuuksia on miljoonia :kippis1: ...

Jep, mutta nelijakosia kammoan kun sellasella tuli tahkottua yli puoli vuotta ja kehitys oli aikamoisen vaisua jos "laisinkaan", mulla teho kärsii liian moneen jaetulla, sen verran hyvin kumminkin tuntuu palautuvan että ei tarvitse niin pitkää väliä. Koko kroppa-treeneissä taas panostus lihasryhmää kohden on mun mielestä surkea enkä tykkää, näin ollen 3 jakonen on se kompromissi. Ehdotukses ihan järkevä, mutta mukaan kuuluu maastavetoa, kulmasoutua tangolla ja käsipainolla, peruspilareita selkätreenissä.

Onhan noita kiinnostavia mitä voisi kokeilla, esim. nelijakosena joku tyyliin jalat, selkä, rinta+olkapäät, kädet olisi hieno kun saisi täysillä rääkätä yhtä lihasta monella liikkeellä ja tuhansilla sarjoilla.. :)

Toinen erikoisempi olisi rinta+yläselkä, jalat+alaselkä, kädet+olkapäät. Tuo olisi teoriassa pirun toimiva, rinta ja selkä vastakkaiset lihakset ja monet sanoneet tuosta positiivista, ja entuudestaan tiedän että ainakin mulla käsipäivä on pirun toimiva, tiedä sitten miksi. Sitä vaan ei ole tähän mennessä saanut sopimaan oikein kuvioihin

Mulla periaatteena että kyllä sitä kehitystä tapahtuu millä vaan ohjelmalla melkeinpä, kunhan se on yhtään järkevä. Jollain paremmin, jollain hieman hitaammin. Kaikki ne aika yhtälailla hyviä on, muuten porukka käyttäisi jotain selvästi enemmän. Eli mitä turhia paineita, menee nyt jonkun aikaa tällä ja katsoo taas miten toimii, sehän se on yksi hieno puoli tässä lajissa että säätämiselle ei ole loppua - johan muuten kyllästyisi. :)

Jep, mutta nelijakosia kammoan kun sellasella tuli tahkottua yli puoli vuotta ja kehitys oli aikamoisen vaisua jos "laisinkaan", mulla teho kärsii liian moneen jaetulla, sen verran hyvin kumminkin tuntuu palautuvan että ei tarvitse niin pitkää väliä.

En oikein nyt tajunnut, kun jos treenaat kropan kaks kertaa läpi 8:n päivän ohjelmalla treeni-lepo-systeemillä, oli se sitten epäsuora-suora tai kaksi suoraa treeniä lihakselle, niin tuleehan siitä paljon vähemmän lepopäiviä lihakselle kuin jos treenaat esim kuuden tai seitsemän päivän kierrolla työntö/jalat/veto-ohjelmalla :confused:......

Ja sanot tuossa että rinta+yläselkä, jalat+alaselkä, kädet+olkapäät -jako vois olla hyvä mut edellisessä postauksessa sanoit että ojentajat ja olkapäät on tuolla jaolla velliä rintapäivänä maanantaina :) ?

Kyse on vain tehosta, niitä kovia sarjoja, liikkeiden ja sarjojen määriä ym säätelemällä saa ohjelman kuin ohjelman toimimaan millä tahansa jaolla ja frekvenssillä, melkein kenellä tahansa.

Suositut

Back
Ylös Bottom