Lepoviikon pitäminen

Hei! Olen kuullut jostain sellaista et 6 viikon jälkeen lihakset aloittavat kasvun. Mulla tavoite lihasmassaa kasvattaa, mutta pulmana se, että joudun joka neljäs tai viides viikko pitämään lepoviikon (aikasempien kamppailujen ylikunnon kanssa) johtuen... Eli kertokaa joku tietävämpi et haittaako tämä asia fysiikkani kehittymisessä? Vai yritänkö kärvistellä esim 7 viikkoa kovaa treeniä ja sit vasta lepoviikko...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lepoviikko on musta vähän harhaanjohtava termi. Lepoviikon ei tarvitse kestää viikkoa, vaan se voi kestää vaikka vain 4 päivää, jos tuntuu, että keho on levännyt tarpeeksi. Muut elämän asiat vaikuttavat ainakin itsellä tähän. Kun itse elin ajanjakson, jolloin stressiä oli todella vähän, niin kovia treenejä jaksoi tehdä useammin ja pidempiä ajanjaksoja. Kun elämässä tuli paljon stressiä, piti lepoa ja kevyempiä treenejä lisätä enemmän.

Lihas ei ymmärrän, onko treenattu 6 vai 7 kovaa viikkoa. Oman kropan kuuntelu on tärkeää.

E. Erityisesti, jos palaudut ylikunnosta, niin sen merkitys korostuu entisestään.

Lihas alkaa kasvaan kyllä ihan heti saatuaan ärsykettä mokomaan. Täyslepo on aika eri asia kuin kevennetty harjoittelu aika ajoin, esim just joka 3. tai 4. vko. Täyslepoo en juuri suosittele. Jos sulla kuitenkaan ei ole mahdollisuuksia tehdä mitään tuona omana paussina, sitten se treenijakso mennään sen mukaan ja palautellaan rauhassa. Mihin toi sun rytmi siis perustuu? Ylitreeniä, mutta ei mee läpi tuo sun ajatus.

Riippuu ihan miten treenaa, miten ohjelma on rakennettu ja miten kokenut on niin varsinaista kevennystä ei tarvitse säännöllisin väliajoin ollenkaan. Jos vaan bodaa niin en näe syytä treenata malliin x viikkoa liian kovaa ja sitten pakkokevennys, harvemmin voimaillessakaan. Pitää vaan treenin järkevänä ja tarvittaessa päivän mukaan ottaa iisimmin. Ja iisimmin ei välttämättä tarkoita että käy vaan liikeratoja läpi vaan esim. itse saatan tehdä penkkipäivästä isovolyymisen selkäpäivän. Joutuu silti töihin mutta rasitus on lopulta paljon pienempi, myös henkisesti. Kerran tai pari vuoteen sitten 1-2vk täyslepoa ihan kaikesta, mutta sekin on suurimmalta osalta taukoa aivoille kun ottaa koko salitouhun ajatuksista vähäksi aikaa pois.

Minä kyseenalaistan myös koko "kevyt viikko" termin. Ei keventelyä kannata kalenterin ja viikonpäivien mukaan tehdä. Yhtä hyvin voi riittää kun ottaa pari päivää kevyemmin tai ottaa extra lepopäivän. Tai vaihtaa puntti treenin aerobiseen. Itse en suunnittele koskaan kevennyksiä etukäteen. Pidän kun kropassa siltä tuntuu. Koko viikon kevennys on ihan liian pitkä. Treenaan määrällisesti usein. Mutta vaihtelen voimatreenien määrää. Joskus otan vain 1-2 puntti treeniä viikossa. Loput aerobista ja kehonhuoltoa. Se toimii itsellä kevennysviikkona. Koko viikkoa kevyeen en ole ottanut yli 10 vuoteen. Poislukien jos olen ollut kipeä. Ennen otin orjallisesti joka 4. viikko kevyeen. Huomasin etten saanut siitä mitään hyötyä. Yhtä hyvin toimi 2 kevyttä treeniä.

Silloin kun itsellä on hyvä tietoisuus kehonsa palautumisesta, Neron ja Predatorin tapa varmasti paras, mutta kaikilla, varsinkaan aloittelijoilla, ei useinkaan tuota käsitystä kehonsa palautumisesta ole. Siksi tuo ennalta ohjelmoitu palautuminen useimmille hyvä. Tuolta ylikunto -ketjusta löytyy aika ikäviä kertomuksia levon puutteen seurauksista, mutta ovat toki ääripäitä, yleensä ongelmana lähinnä kehityksen pysähtyminen.

Mitä tarkoitat että lihas alkaa kasvaa kuuden viikon jälkeen? Kyllä se proteiinisynteesi on heti harjoituksen jälkeen proteiinia saadessa lihaskohtaisesti nousussa.

Jos tuntuma omasta kropasta on tosi hyvä, keventäminen satunnaisesti toimii hyvin. Aika monesti se oman tuntuman mukaan lepäily vaan on johtanut hieman syvemmälle kuoppaan mitä oli ajatus. Jälleen puhelen kymmenien muiden nostajien kokemusten perusteella, ettei tää jää oman kokemani varaan. Omat treenit rytmitän hyvinki vahvasti intuitiolla kyllä. Se sopii mulle, kaikille ei.

Suht usein fiiliskeventäjillä se kevennys otetaan vähä liian myöhään ja rasituksesta toipuminen vie turhan kauan aikaa. Sen takia määräajoin ohjelmoidut kevennykset rytmittää tekemistä hyvin. Omassa jengissä yleisin rytmi on 3 nousujohteista viikkoa ja yksi kevyempi. Tää ei koskaan täyttä lepoa ole ja sisältö vaihtelee aika paljon eri urheilijoiden kohdalla. Toiseksi yleisin malli on kova, keskikova, kova, kevyt.

Kevyt ei kuitenkaan aina oo kauttaaltaan kevyt. Mä saatan teettää testimäisiä treenejä sillon sen keventyneen yleiskuorman takia ja niihin saadaan sillon vähä enempi potkua. Tällöin se edeltävä treeni tän liikkeen osalta on kevyempi sitten.

No joo se kyllä totta ettei aloittelija osaa lukea kroppaansa vielä riittävän hyvin. Olette oikeassa. Ihan perusteltua silloin pitää ennalta sovitut levot.

Kyllä se koskee hyvin pitkällekki edenneitä ja ihan huipputasolle asti. Mä uskon, että monilla se automaattisesti hieman tasaa sitä ikäänku vääränlaista intoo. Sitä kautta sit ehkäisee vammoja ja ylitreeniä ja pysyy se pidempi nousujohde päällä. Mutta niinku itekin sanoit ja omaltakin kohdalta tiedän, omat tuntemukset kertoo paljon jo, jos viittii ajoissa kuunnella. Mulla on muutamia mukana, kellä se kevennys on enempi oma valinta, mutta lähes kaikki pyytää niitä ja kovinkin hanakasti vannovat niiden nimiin.

Voihan se säännöllinen keventely olla vaikka syypää siihen, että paikat pysyy kunnossa vuosienkin/vuosikymmenten kovan treenin jälkeen vs. moni intoilija paskoo ittensä lopullisesti vuodessa-parissa. Niitä tarinoita varmaan mahtuu joka salille. En nyt yleistä, mutta kaikki ihan paskana olijat aina sanoo "ei sitä mitään keventelyjä tarvi, kesällä sit 2 viikon tauko"...

Jos lopetin "treeniblokin" esim. 3*8 100kg penkissä ja sen jälkeen oli pakollista lepoa salilta 1,5viikkoa ja tänään pääsin taas reenille. Noh tyhmästä päästä kärsii.....

Tein siis 3*3 102,5kg ja oli helvetin painavaa rautaa... Tarkotus tehdä toinen samallai reeni aböut 3-4päivän päästä.
Oon joskus pulleampana(95kg) tehny 4*8 110kg ja nyt (83kg) niin mietin kuinka huonolta kuullostais tavoitella vaikka 5-6viikon päähän 6*8 102,5kg(sarjat jaettuna 2 reenikertaan aböut viikon sykliin)
Eli siis nostaisin 1 toiston per sarja per sykli.

Kivittäkää mut rohkeesti vaan. Oon ekaa kertaa täällä ja varmasti aivan sekavaa luettavaa

Kysytkö nyt siis, että onko järkeä tavoitella tehdyn 3x8x100kg jälkeen 3x8x102,5kg n. 6vk päästä, vaikka oli 1,5vk tauko välissä? No ihan vapaasti.

Jos lopetin "treeniblokin" esim. 3*8 100kg penkissä ja sen jälkeen oli pakollista lepoa salilta 1,5viikkoa ja tänään pääsin taas reenille. Noh tyhmästä päästä kärsii.....

Tein siis 3*3 102,5kg ja oli helvetin painavaa rautaa... Tarkotus tehdä toinen samallai reeni aböut 3-4päivän päästä.
Oon joskus pulleampana(95kg) tehny 4*8 110kg ja nyt (83kg) niin mietin kuinka huonolta kuullostais tavoitella vaikka 5-6viikon päähän 6*8 102,5kg(sarjat jaettuna 2 reenikertaan aböut viikon sykliin)
Eli siis nostaisin 1 toiston per sarja per sykli.

Kivittäkää mut rohkeesti vaan. Oon ekaa kertaa täällä ja varmasti aivan sekavaa luettavaa
Ai että kannattaako koittaa vahvistua, no aina.

Jep jep sitä on ennen nukkumaanmenoa murehdittu todnäk ihan turhia juttuja. Kunhan käy vaa ja nauttii tekemisestä :) jostain syystä vaa pelkään et reenaan liikaa ja sit ei kehittyisi sen takia

Jos tulee useita ei eteenpäin meneviä treenejä putkeen, treenaat joko liikaa tai liian vähän. Tätä tasapainottelua se useimmilla on. Pitkät tauot on monille myrkkyä ja koska kroppa lähtökohtasesti haluaa olla laiska, eipä se tauko sille muuta opeta. Uusiks vaan treeniin kiinni ja kyllä se siitä. Jos kauheesti ahdistaa, hyppää mun jengiin ja teen sit ton kaiken suunnittelun sun puolesta. Sitä täs on tullu tehtyä yli 30v jo.

Kyllä se koskee hyvin pitkällekki edenneitä ja ihan huipputasolle asti. Mä uskon, että monilla se automaattisesti hieman tasaa sitä ikäänku vääränlaista intoo. Sitä kautta sit ehkäisee vammoja ja ylitreeniä ja pysyy se pidempi nousujohde päällä. Mutta niinku itekin sanoit ja omaltakin kohdalta tiedän, omat tuntemukset kertoo paljon jo, jos viittii ajoissa kuunnella. Mulla on muutamia mukana, kellä se kevennys on enempi oma valinta, mutta lähes kaikki pyytää niitä ja kovinkin hanakasti vannovat niiden nimiin.
Allekirjoitan tämän isoilla kirjaimilla. Olen ollut sinun alaisuudessa nyt 15 viikkoa tai jotain, ja 3 kovaa ja 1 kevyt on toiminut ihan törkeän hyvin. Itse reilusti 40v ja ikäni treenannut, jopa kilpaillut voimannostossa nuorempana, luulin tuntevani itseni. Olen aina ollut äärimisen kiinnostunut treenaamisesta ja ravinnosta, lukenut ja kokeillut paljon. Mutta niinkin yksinkertaiset raamit mitä JTO minulle antoi, vaikutti enemmän kuin kehitykseeni kuin yksikään muu yksittäinen tekijä ikinä! Jokaisella meillä heikot kohtamme, toiselle ongelma saattaa olla lepo. Mulle se oli jääräpäisyys treeneissä. Näin ollen paikat on repeillyt ja hajonnut aikojen saatossa. Nyt uskon että voin treenata vielä pitkään ja hyvässä kunnossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom