Lepoviikon pitäminen

"...sinun alaisuudessa..." ai kauhia :LOL: No joo yhteistyöllä eteenpäin. Hyvin on menny! Kiitos vaan kehuista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"...sinun alaisuudessa..." ai kauhia :LOL: No joo yhteistyöllä eteenpäin. Hyvin on menny! Kiitos vaan kehuista.
Henkisesti ainakin, jos ei sentään fyysisesti 😄 Ja on yllättävää kuinka perusasiat toimii 25 vuoden jälkeenkin. Ei tarvita välttämättä giant-supersettejä failureen ja yli. 90 Bodaus-lehdestä muistan itsensä Dorian Yatesin sanoneen että lyhyellä aikavälillä hän treenaisi joka viikko täysillä, mutta koska tähtää pitkälle, niin treenaa vain joka toinen viikko täysillä. Itsellä kehon tunnusmerkkien kuuntelu ei vaan toiminut. Silloin aina ymmärsin jättää sarjan kesken kun kuului räps jostain lihaksesta. Jotkut varmasti osaa tämänkin taidon paremmin, se on selvä.

Maistuishan se, mut jos ja kun on tilil 0€ ni eipä tommossee pysty tällä elämäntilanteella. Thx anyways näistä
Persaukisille vinkki, että lainaapi kirjastosta Voimaharjoittelu -nimisen kirjan. Sen ku lukee ajatuksella 3x miettien sitä punaista lankaa niin on jo vähän fiksumpi. Siis tää

Vielä yksi näkökulma kevennettyyn viikkoon. Itse olen ainakin suunnitellut treenini siten, että kevennetylle viikolle on ihan ihan oikeasti tarvetta. Progressio on rakennettu niin, että volyymi ja intensiteetti kasvavat kolmen viikon aikana, ja tämän jälkeen niin kroppa kuin mielikin kaipaavat kevyempää viikkoa. Silloin puolestaan voi keskittyä tekniikkaan ja erilaisten apuliikkeiden testaamiseen. Kevyeltä viikolta tulee sitten usein lähdettyä freesinä uuteen kolmen viikon puristukseen.

Ennen kuin siirryin noudattamaan omaa ohjelmaani, käytin reilun vuoden verran JuggernautAI-ohjelmaa, ja siinä kevennetyt viikot olivat ainakin minun näkökulmastani ihan pakollisia, koska treenit olivat niin raskaita. Siltä ohjelmalta sain kaksi tärkeää käytännön oppia: sen, kuinka kovaa jaksan tarvittaessa treenata ja toisaalta kevennettyjen viikkojen tärkeyden.

Itse toteutan kevyen viikon joka kolmas viikko siten, että tiputan volyymin 60% "huippu viikon" lukemista.

Varmaan pelkästään punttia nostaville turha paljon lepoa, mutta minulla puntit on pari kertaa viikossa kestävyysurheilua tukemassa ja siinäkin se suurin tavoite on lähinnä voimien jonkun asteinen ylläpito ja yleisterveydellisyys.

Minulla on useampi laji niin kevyt viikko koostuu erilailla. Tiputan puntti treenit vaikkapa yhteen. Aerobiset lajit ja ryhmäliikunta ( kehonhuollolliset) säilyvät ennallaan. Ei ole koskaan koko viikkoa 60% teholla löysäillen. Osaan ottaa myös extemporena extra lepopäiviä. Olen huomannut että puntti treeni vetää nopeiten tukkoon ja ylikuntoon. Aerobisia lajeja voi ottaa myös kevennetyillä viikoilla ihan kovaakin. Tuntuu että palauttavat paremmin kuin totaali lepo. Ennen pidin koko viikon kevyitä sessioita. Itselle liian pitkiä. Luulen että palautumiskykyni on normaalia nopeampi laajan urheilutaustan ansiosta.

Minulla on useampi laji niin kevyt viikko koostuu erilailla. Tiputan puntti treenit vaikkapa yhteen. Aerobiset lajit ja ryhmäliikunta ( kehonhuollolliset) säilyvät ennallaan. Ei ole koskaan koko viikkoa 60% teholla löysäillen. Osaan ottaa myös extemporena extra lepopäiviä. Olen huomannut että puntti treeni vetää nopeiten tukkoon ja ylikuntoon. Aerobisia lajeja voi ottaa myös kevennetyillä viikoilla ihan kovaakin. Tuntuu että palauttavat paremmin kuin totaali lepo. Ennen pidin koko viikon kevyitä sessioita. Itselle liian pitkiä. Luulen että palautumiskykyni on normaalia nopeampi laajan urheilutaustan ansiosta.
Kyllä mä siellä hyvinkin saatan pitää mukana intensiivisyyttä harjoittelussa kevyelläkin viikolla. Kroppa ja fiilis kertoo sen parhaalla tavalla.
Käytännössä toi nyt mulla tahtoo sanoa sitä, että toinen viikon kahdesta puntista on 60% vol. Kumpikin kun on yksijakoisia treenejä.
Uinnin, pyöräilyn ja juoksun kanssa sitten tiputan siihen 60% vol eli jos nyt vaikka kestävyyden vol on 6h niin lasken siitä 60% eli kevyen viikon vol olisi n.3h 40min ja samassa suhteessa, että jos vaikka otetaan 10*20s vetoja ylämäkeen niin otan 6*10s vetoja enkä yritä tehdä niitä niin kovaa, kuin mitä tekisin normaali harjoittelussa.
Ja jos fiilis ja kroppa sanoo, että ei ole syytä tehdä vetoja ollenkaan niin sitten en kyllä tee.
Parempi arvata levon puolelle.

Mulle sopiva tapa hoitaa kevennys jotta palautuminen ja tuloksekkuus toimivat.

Mitä tarkoitat että lihas alkaa kasvaa kuuden viikon jälkeen? Kyllä se proteiinisynteesi on heti harjoituksen jälkeen proteiinia saadessa lihaskohtaisesti nousussa.
Onkohan tää peruja siitä ikivanhasta - 80luvun Bullworker vai Twister mainoksesta jossa kehuttiin että treenaa kaksi viikkoa niin saat upeat lihakset.
Jäbä treenas kaks viikkoa ja lähetti jousen takas kirjeellä:
-nyt olen treenannut kaksi viikkoa, voitte lähettää lihakset 😎

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom