lcd tv:n hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
Voisin esittää oman mielipiteeni tästä television hankkimis kuviosta,elikkä kannattaa oikeasti miettiä niitä omia tarpeita kun alkaa hankkimaan 700-3000€ televisiota koska omasta mielestä henkilön joka ei käytä tietokonetta televison kanssa ja ei katso taivaskanavia(tässä vain muutama esimerkki) niin on turha ostaa tänä päivänä full hd- töllöä,koska juurikin niin kuten täällä jo aiemmin mainittiin että se digikuvan reso on liian alhainen näille televisioille. Jos lcd tai plasman ostaa nii kannattaa kiinnittää huomiota todelliseen kontrastiin,se dynaaminen kontrasti on täyttä kusetusta ja kannattaa kiinnittää huomiota television kuvanparannuspiireihin yms. koska esim. philipsin 9000-sarjan pixel plus 3 toimii erittäin hyvin digikuvalle ja sillä pääsee mielestäni erittäin hyvään kuvanlaatuun jos siis verrataan muihin lcd-tölsyihin. Toinen joka mielestäni toimii hyvin on lg:n Lx1r ja sen faroudja kuvapiiri on erittäin arvostettu laajalti,ko. televisiota ei vaan tuppaa näkemään enää,hyvä telsu dvi ja hdmi liitäntöineen ja lisäksi tietokone käytössä pystyy joko 1366*768 resoon tai 1360*768 resoon. Esim. osissa samsungin malleista sanotaan ohjekirjassa suoraan että televisio ei toimi hdmi:n kautta tietokoneella,tietty se toimii vga:n kautta mutta omasta mielestäni eron huomaa vga vs dvi!
Tietty jos haluaa varautua tulevaisuuden varalta niin full hd televisio on vaihtoehto numero 1 mutta esim. yleltä on sanottu etteivät edes suunnittele teräväpiirtoon siirtymistä ennen vuotta 2010,mutta eihän yleltä koskaan mitn tulekkaan,poislukien lätkän-mm!?!Mutta canal + tietty on uhannu avata ens vuoden loppuun mennessä 6-10 hd-kanavaa. Tietty nyt kun tuo ps3 on ilmestynyt niin siitä jos haluaa sitten myöhemmn kaiken irti niin 1080p telkku olisi hyvä olla mutta pelikäytössä siitä laitteesta otetaa irti vain n.40% sen tehosta ja tällä hetkellä ei taida olla vielä yhtään 1080p peliä?!
Elikkäs jos tällä hetkellä haluaa välttämättä siirtyä taulutöllö-aikaan ja katsoo vain kaapeli tai haravan kautta tulevaa ohjelmistoa niin laittaa se hieman reipas tonni 1366*768 lcd:seen tai plasmaan mutta kannattaa ottaa niistä televisioista selvää juurikin ne asiat joista myyjät eivät puhu ja joita ei liikkeen tuotetiedoista löydy.
Olipas sekavaa avautumista,toiv joku saa selvää jos kiinnostaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harvemmin jaksaa nipottaa muiden viestien kirjoitusasusta, mutta kannattaisiko ihan oikeasti miettiä kappalejakoa ja välimerkkejä uudelleen?

Ihan mielenkiintoisia pointteja varmaan, mutta tuollaista kirjaimien läjää harvempi jaksaa kunnolla lukea.... ;)

Tosiaan nyt kannattaisi hetki ehkä odotella, mikä tarkkuus ja mikä tekniikka vakiintuu televisioissa ja sitten vasta sijoittaa se kuukauden tai parin liksa telkkuun.

En moiti leO---:ta, se oli tajunnanvirtaa.

Itse kanssa katselin littutelkkua itselleni, mutta päätin 400 euron Saloran laajakuva-putki-tv:n olevan ihan hyvä vielä. Kuvanlaatu on parempi mitä jossain 1k€ kapistuksissa ja toimii vielä monta vuotta. Eikä minulle ole vielä vuosiin tulossa mitään teräväpiirtoon viittaavaa.

Hinnat tulee ihan älyttömästi alas. Tänään oli mainoksessa Expertillä 37" töllö 860€.

Jossain oli juttua, että Sony laskisi hintoja loppuvuodesta niin paljon, että 32" LCD maksaisi noin 300e. Saas nähdä, tuleeko toteutumaan...

Etsippäs tuo juttu niin voin harkita että pitääkö viivästyttää telkun hankintaa... :)

Mutta tietysti siitä ei päästä mihinkään että hinta ja laatu ovat aina suhteessa toisiinsa tiettyyn pisteeseen saakka.

Ja olen muuten aikaisemmin tässä thredissä moittinut plasman huonoa liukuväritoistoa, mutta taidan perua väitteeni koska vika onkin tainnut olla lähdemateriaalissa, eli digitvssä. Dvd:tä en kerennyt tuolloin kokeilemaan ja siitä jäi tuo mielikuva liukuväreistä jota olen huomannut nyt ihan putkitelkkarillakin.

Eli, IMO, plasma on ylivertainen tekniikka vieläkin :D

Etsippäs tuo juttu niin voin harkita että pitääkö viivästyttää telkun hankintaa... :)

Mutta tietysti siitä ei päästä mihinkään että hinta ja laatu ovat aina suhteessa toisiinsa tiettyyn pisteeseen saakka.

Faija oli lukenut tuon jutun ulkomailla jostain lehdestä, joten eipä oikein voi linkkiä heittää. Onhan hinnat tullut koko ajan aika nopeasti alaspäin. Aika moni Euroopan maa siirtyy digiaikaan, mikä on nostanut telkkujen kysyntää roimasti, joten Sony voi laskea hintoja. Toisaalta jos kysyntä kasvaa liikaa niin voihan vaikutus olla myös käänteinen. Saas nähdä.

edit: Onkos nykyajan plasmoissa sitä ongelmaa, että kuva palaisi kiinni?

On, tai ei pala mutta tulee haamukuva jonka saa pois ruudusta lumisateella. Toisilla tuntuu tulevan herkästi ja taas toisilla ei, mutta eivät varsinaisesti pala kiinni ruutuun ikiajoiksi.

Harvemmin jaksaa nipottaa muiden viestien kirjoitusasusta, mutta kannattaisiko ihan oikeasti miettiä kappalejakoa ja välimerkkejä uudelleen?

Ihan mielenkiintoisia pointteja varmaan, mutta tuollaista kirjaimien läjää harvempi jaksaa kunnolla lukea.... ;)

Tosiaan nyt kannattaisi hetki ehkä odotella, mikä tarkkuus ja mikä tekniikka vakiintuu televisioissa ja sitten vasta sijoittaa se kuukauden tai parin liksa telkkuun.

Nojoo myönnetään että sekavaltahan se näyttää mutta mythbustersien uus jakso alko klo22.00 discoveryltä ja naikkonen hikoili niskassa että pääsisi jo mesettämään koneelle!!

Mutta takaisin aiheeseen,joku puhui plasmojen kuvankiinnipalamis riskistä?!

Itse kokeilin samsungin ja lg:n muutamalla 2006 vuoden mallilla että jätin kuvan stopille n.8-12 tunniksi ruudulle ja taisi olla pelkästään samsungin malli missä taalasmaan sepon kuva jäi hetkeksi "kiinni" mutta sekin hälveni n.10 sekunnissa pois.Näyttäisi kuvanpalamisenesto toimivan.

Eli itse en stressaisi tuota asiaa jos plasman ostaminen kiinnostaa,itseänikin kiinnostaa toiseksi televisioksi juurikin plasma koska se tulisi pelkästään norm.televisiolähetysten katsomiseen ja se näyttää tuon matalamman natiiviresonsa puolesta paremmalta kuin alle 1500€ 32" lcd:issä.(omien kokemusten mukaan)

Toinen juttu joka on liikkeellä plasmoista ja lcd:istä elikkä niiden virrankulutus niin viime vuoden malleista lcd:issä oli aika samanlainen kulutus kuin vastaavan kokoisissa putkitöllöissä (pois lukien ambilight) ja siihenkin vaikuttaa suuresti se että onko lcd:n taustavalo päällä,jos siis katsoo pimeässä huoneessa niin ei taustavaloa mielestäni tarvitse, ja käsittääkseni ne lcd:t joissa taustavalotekniikka toteutettu ledeillä
niin kuluttaisi hieman vähemmän (tämä siis mutua).

Plasmoissa virrankulutukseen vaikuttaa myös se että minkälaista materiaalia katsotaan, kuvamateriaalit joissa paljon vaaleita sävyjä tarvitsevat enemmän sähköä kuin tummat sävyt ja näin ollen koska tämän päivän elokuvat ja ohjelmat ovat aika tummasävyisiä niin kulutus laskisi ilmoitetusta.

Sharp on ainakin sivuillaan kuuluttanut että heidän uudet lcd:nsä kuluttaisivat n.30% vähemmän kuin heidän edeltävät mallinsa.

Se että sonylta tulisi 300€ littutöllöjä nii täytyy kyllä hieman epäillä jos siis puhutaan täysin uudesta mallisarjasta niin kyllä on paneelienvalmistuksessa siirrytty mullistavaan tekniikkaan että ollaan hinta saatu noinkin alas koska tähän mennessä mielestäni sonylta ei ole tullut kuin yksi ns. markettimallisarja elikkä u-sarja jossa tietääkseni sama pva-paneeli kuin samsungin s-73. Niissäkin hinnat tosiaan taitavat olla 32" noin 850-1000€?!?
Mutta jos näin on että sonylta tämmönen tulee nii siinäpä hyvä mökkitöllö ettei tarvitsisi kuvaputkea sinne raahata mutta jos sonyltakin tulee tämmöinen televisio niin samaa voisi odottaa samsungiltakin koska samalta tehtaalta heidän paneelit tulee.

Tässä on paljon omia mielipiteitä ja jos joku huomaa että siellä joku selvä virhe on niin otan mielelläni vastaan korjauksia.

Ja yritin panostaa tuohon tekstin ulkonäköönkin,onko yhtään parempi?:)

...siihenkin vaikuttaa suuresti se että onko lcd:n taustavalo päällä,jos siis katsoo pimeässä huoneessa niin ei taustavaloa mielestäni tarvitse...

Taustavalo palaa aina, sen tehoa pystyy vain säätämään. Jos taustavalo olisi pois päältä kuvaruutu olisi täysin musta.

Dvdplazalla on juttua noista kiinnipalamisista, joidenkin mielestä palaa jo aivan hetkessä kiinni eikä katoa itsestään. Itse taas en päässyt kyseistä ilmiötä omassani todistamaan.

Joku dvdplazalla oli mitannut 42" plasmalle keskim. virrankulutukseksi noin 150W elokuvaa katsottaessa, eli ei mikään aivan hirveä lukema.

Taustavalo palaa aina, sen tehoa pystyy vain säätämään. Jos taustavalo olisi pois päältä kuvaruutu olisi täysin musta.

Dvdplazalla on juttua noista kiinnipalamisista, joidenkin mielestä palaa jo aivan hetkessä kiinni eikä katoa itsestään. Itse taas en päässyt kyseistä ilmiötä omassani todistamaan.

Joku dvdplazalla oli mitannut 42" plasmalle keskim. virrankulutukseksi noin 150W elokuvaa katsottaessa, eli ei mikään aivan hirveä lukema.

Kiitos kun korjasit,niin siis taustavalon voimakkuutta säätämällä voidaan vaikuttaa virrankulutukseen,tais mennä ambilightit yms. sekasin nyt.

Joo no toi kiinnipalaminen on aivan itse testattua mutta noissa kaikissa plasmoissa joita testasin niin oli tuo kiinnipalamisenesto että olisi ollut mielenkiintoista kokeilla televisiota jossa tuota em. estoa ei olisi että mikä olisi lopputulos.

150W ja 42", aika alakanttiin menee jos vertaa pahimpiin mitä olen kuullut, paljonkohan kuluttaisi samankokoinen putkitöllö!?!
Tuo 150W on noin puolet siitä mitä monet luulee sen olevan!
Osaako kukaan laskea että mitä maksaisi noin suurin piirtein vuodessa tuolla plasmalla televison katselu jos katsottaisiin n.4 tuntia päivässä?!?!

Se että sonylta tulisi 300€ littutöllöjä nii täytyy kyllä hieman epäillä jos siis puhutaan täysin uudesta mallisarjasta niin kyllä on paneelienvalmistuksessa siirrytty mullistavaan tekniikkaan että ollaan hinta saatu noinkin alas..

Jossakin huhuiltiin että suuret paneelivalmistajat olisivat kohta saamassa uuden, muistaakseni jonkinlaiseen laser-tekniikkaan pohjaavan ruututeknologian sarjatuotantoon plasmoja korvaamaan, jonka pitäisi puolittaa isojen ruutujen hinnan ja tarjota samalla parempaa kuvaa - tämä sitten polkisi LCD:n hintoja alaspäin.

En moiti leO---:ta, se oli tajunnanvirtaa.

Itse kanssa katselin littutelkkua itselleni, mutta päätin 400 euron Saloran laajakuva-putki-tv:n olevan ihan hyvä vielä. Kuvanlaatu on parempi mitä jossain 1k€ kapistuksissa ja toimii vielä monta vuotta. Eikä minulle ole vielä vuosiin tulossa mitään teräväpiirtoon viittaavaa.

se nyt on aika sama mikä telsu on analogisessa, ei mikään litteä pääse tuottamaan hyvää kuvaa vaikka olis kuinka huono.

Jossakin huhuiltiin että suuret paneelivalmistajat olisivat kohta saamassa uuden, muistaakseni jonkinlaiseen laser-tekniikkaan pohjaavan ruututeknologian sarjatuotantoon plasmoja korvaamaan, jonka pitäisi puolittaa isojen ruutujen hinnan ja tarjota samalla parempaa kuvaa - tämä sitten polkisi LCD:n hintoja alaspäin.

Joo tuosta samaisesta tekniikasta olen myös kuullut mutta tietääkseni ensiksi markkinoille on kuitenkin tulossa sed-teknologiaan perustuvia televisiota, siitä että koska tämä tapahtuisi onkin sitten liikkeellä useampaa aikataulua, mutta sen tiedän että tämä sed-telkkareiden ilmestyminen on ainakin siirtynyt useampaan otteeseen!

Ehdottakaahan viisaammat minulle lcd telkkuja seuraavilla tarpeilla:
32"-42" tulisi "kotiteatteriin" ja huoneessa on katseluetäisyys noin 3,5m. Siihen kytketään mediacenter pc joka hoitaa ~kaiken. Hintaluokka jossain <1200€, koska ei viitsi näillä markkinatilanteilla enempää töllöön sijoittaa. Katseluetäisyys on sellainen että 42" on siinä ja siinä meneekö liian isoksi.

Toinen makkarin kattoon ja siinä koko vois olla max 26". Pitää olla antenniboxi sisällä. Hintaluokka <800€.

Itse olen noita tutkinut ja olen ajatellut joko Samsungia tai Sonya, mutta jos jollain on ehdottaa hyvää laitetta minun tarpeisiin niin olen erittäin kiinnostunut kuulemaan ehdotuksen. Saksasta ajettelin ne tilata kunhan tarve on selvillä.

Näissä threadeissa suositellaan aina sitä minkä on itse ostanut.

Jotta ei tulis poikkeusta niin kotiteatteriin ottaisin 37" tai 42" Panasonicin Viera plasman, Saksasta voisi lähteä tuohon hintaan 42":kin. Itselläni on 42" kiinni DVI-HDMI kaapelilla läppärissä, resona 720P. 37" löytyy vanhempi malli TH-37PV60E (mikä menee Suomesta ostettunakin näköjään alle 1200€ jalustalla ja kotiovelle tuotuna) tai uudempi TH-37PV71F, 42" tuohon hintaan vain TH-42PV60 (mikä itselläni on, loistava laite). Jos haluat seinään sen kiinni niin Bilteman muutaman kympin teline ajaa saman asian kuin valmistajan parin huntin vermeet.

Panan plasmaa itsekin suosittelisin, varmasti paras hinta/laatu-suhde.

Tosin saksasta en ostaisi koska markkinoilla oleva laatu on vielä kovin "vaihtelevaa", sieltä joko tulee hyvä tai sitten joku sirinämalli (ja näitä siis tuntuu olevan joka merkillä, sis plasmat ja lcd:t).

Ehdottakaahan viisaammat minulle lcd telkkuja seuraavilla tarpeilla:
32"-42" tulisi "kotiteatteriin" ja huoneessa on katseluetäisyys noin 3,5m. Siihen kytketään mediacenter pc joka hoitaa ~kaiken. Hintaluokka jossain <1200€, koska ei viitsi näillä markkinatilanteilla enempää töllöön sijoittaa. Katseluetäisyys on sellainen että 42" on siinä ja siinä meneekö liian isoksi.

Toinen makkarin kattoon ja siinä koko vois olla max 26". Pitää olla antenniboxi sisällä. Hintaluokka <800€.

Itse olen noita tutkinut ja olen ajatellut joko Samsungia tai Sonya, mutta jos jollain on ehdottaa hyvää laitetta minun tarpeisiin niin olen erittäin kiinnostunut kuulemaan ehdotuksen. Saksasta ajettelin ne tilata kunhan tarve on selvillä.

Poiketaanpa linjasta ja ei suositella omaa vaan tossa kotiteatterikäytössä kannattaa kiinnittää huomiota siihen että tukeeko televisio hdmi:n tai dvi:n kautta tietokoneen kautta television natiiviresoluutiota,koska esim.samsungin eräissä malleissa sanotaan jo ohjekirjassa ettei hdmi:n kautta toimi tietokonetilassa, sonylla tietääkseni toimii pikselintarkasti useat mallit ja lg:llä myös. Muitakin varmasti on mutta nämä siis omien kokemusten mukaan.

Noita tietoja vaan aika harvat myyjät tietää ja siksi kannattaa yrittää etsiä joku ko. television omistaja tai ottaa yhteyttä valmistajan maahantuojaan.

Nyt muuten alkaa saamaan Full HD telkkuja suhteellisen edullisesti. Esim. 42" Mirai löytyy jo 1500 euron hintaan ja vastaava LG on pari sataa kalliimpi. Jos nämä ei vielä edustakaan sitä parasta mahdollista, niin nämä pakottavat osaltaan hintoja alaspäin. Todella kova hintojenlasku jouluun nähden ja uusia laitteita ilmestyy jatkuvasti.

Näyttää olevan paremmat liitännät mm. Pointtina oli että nämä edulliset tuotteet pakottavat hieman parempien mallienkin hintoja alas ja se on kuluttajalle kiva asia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom