Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
hc-audio sanoi:
Se mua jäi ihmetyttämään että jos ei käsiä saa koukistaa niin kuinka sen tangon voi saada sinne napaan, vai oliko se edes tarkoitus?

No siis jos taaksepäin vähän tosta lueskelet, niin siellähän on korjattu et kyl ne siin supistuksessa koukistetaan ...

juu tota en jaksanu selailla koko hommaa läpi, mutta jos tekee maastavedon (3*x)ja ylätaljan(3*x) ennen alataljaa niin voiko mahdollisesti vielä ottaa esim 3 sarjaa vai pitäsko jätää 2 sarjaan

doya sanoi:
juu tota en jaksanu selailla koko hommaa läpi, mutta jos tekee maastavedon (3*x)ja ylätaljan(3*x) ennen alataljaa niin voiko mahdollisesti vielä ottaa esim 3 sarjaa vai pitäsko jätää 2 sarjaan

Miksei voisi? Jos sulla on selkäpäivä erikseen, niin selkä kyllä kestää tehdä aika suurenkin sarjamäärän. Eli jos rinnalle tekee vaikkapa 8 sarjaa, on selälle joku 12-14 sarjaa passeli määrä. Itse teen neljää liikettä ja näissä 3-4 sarjaa jokaisessa.

Täytyy nyt hieman avautua näistä Hauistreenin ABC ja näistä muista Treeniohje-threadeista. Ensinnäkin, etten sais threadien aloittajalta (Lähinnän modet) vihoja päälleni, niin omasta mielestäni ohjeet on kaikin puolin hyviä ja asiantuntevia ja niitä saa tulla lisääkin ns. tavalliselle treenikansalle. Oon soveltanut monia ideoita myös omaan treenaamiseen ja yleensä varsin toimivasti.

Tä avautuminen johtuu nyt lähinnä noista kehityksistä ja kuvista, joita thredin aloittaja on yleensä laittanut "liitteeksi". Tuntuu aika käsittämättömältä, että kaikki roinaajat mukaanlukien Tomppa, (joka meikäläisen suureksi ihmetykseksi on liittynyt roinaajien porukkaan) postaavat uskomattomia treeniohjeita ja sit laittavat kehityksestä tuloksia tai kuvia mukaan ja kertovat miten esim. 6kk:ssa on saatu selkä tai hauis 50cm isommaksi. Palstalla kuitenkin on suurin osa treenaajia, jotka sinnittelee sillä kaurapuurolla, niin tasapuolisuuden nimissä ois kiva nähdä treenivinkkejä tms. -ohjeita naturaalipuolen treenaajiltakin. Koska kovia ukkoja täältä löytyy siitäkin kastista (Esim. Hulkki). Kyllä kuitenkin tosiasia on se, että kun ne nappulat ja muut on pelissä mukana, niin kehittyy se selkä tai hauis vaikka lapiois lunta (kärjistetty) suurinpiirtein. Kyllähän itsekin aikoinaan vedin yhden kuurin ja lihaa tuli 8kk 20kg lisää, ja treenit oli varmaan päin persettä mitä nyt treenaan. En oo siltikään päässy (tuloksellisesti) samoihin kuin mitä kuurilla monta vuotta sitten. Lihaserottuvuus on tosin eri luokkaa mitä silloin. Onhan se varmasti kiva laittaa kuvia kun kehitys on pikkaisen eri luokkaa kuin mitä naturaalina. Tomppakinhan tämän tietää, kun suurimman osan treenistään on kuitenkin tehnyt natuna. Kysynkin vaan, että onko nyt pikkaisen kihahtanut pissi päähän näillä muutamalla tapauksella... ? Samaan kategoriaan kuuluu tämä kuuluisa 2 x 6 penkkitesti, jossa päästiin 200kg: rautoihin. Vaikka postaajat kyllä rehellisesti kertovat käyttävänsä aineita, niin sama kuvahan siitä syntyy väkisin (etenkin nuoremmalle väelle) kuin jos lukisi bodauslehteä, jossa Dorian Yates kertoo, miten hanskasta tehdään 60-senttinen puolessa vuodessa.

Loppuyhteenveto:

Treeniohjeet ja ohjelmat ym. neuvot ovat asiantuntevia niin Mikellä kuin Tompallakin ja monella muulla, joten lisää vaan! Aina oppii jotain uutta! Roinaushan on jokaisen oma asia. Sitä ei tässä ollu tarkoitus moralisoida. Voi olla, että itsekin jossain vaiheessa "sorrun" taas kuurittelemaan, mut näillä näkymin se yksi kokeilu riitti, koska lihat tuli alas ja vauhdilla. Niinkuin Mike esim. mainitsi: feikkilihaahan se vaan on. Joten sen minkä luomuna saa, niin luultavasti pysyykin pitempään. Joten roinaajille tä ei ollu mitään henk. koht, kuten varmaan tajusitte. En vaan ymmärrä, miksi niitä roinaajien 50kg:n penkkienkkojen nostoja tai posetuskuvia pitää liittää treeniohjeisiin, koska sen "oikean" kehityksen kannaltahan niillä ei oo mitään tekemistä.

Hyvältä treeniohjeelta/vinkiltä tippuu pohja kun perässä on kuva, miten se haba kasvoi tällä ohjelmalla, ja sit maininta, että tuleehan sitä syötyä muutakin kuin kaurapuuroa.. Haloo... oisko pieni herätys paikallaan :whip:

JA korostan että tämä ei ollut vittuilua kenellekään osapuolelle, vaan lähinnä ihmettelelyä ja avautumista ja (ehkä) sitä herättelyä todellisuuteen..

Ps. Palsta on erinomainen.. ja toivottavasti tän avautumisen takia mua ei heitetä roskakoppaan :D

Hyvältä treeniohjeelta/vinkiltä tippuu pohja kun perässä on kuva, miten se haba kasvoi tällä ohjelmalla, ja sit maininta, että tuleehan sitä syötyä muutakin kuin kaurapuuroa.. Haloo... oisko pieni herätys paikallaan :whip:

musta ei ole kovin oleellista millaisia tuloksia mike tai tomi tai kuka tahansa on saavuttanut, saavutettavissa olevat tulokset on joka kaverilla muutenkin niin omasta potentiaalista kiinni. Itse ratkaisen neuvon toimivuuden kokeilemallla sitä ja kyllähän se silloin HETI lihaksessa tuntuu, jos se on hyvä, kuten esim Tomin hauisohjelma...

Iceman sanoi:
Tä avautuminen johtuu nyt lähinnä noista kehityksistä ja kuvista, joita thredin aloittaja on yleensä laittanut "liitteeksi". Tuntuu aika käsittämättömältä, että kaikki roinaajat mukaanlukien Tomppa, (joka meikäläisen suureksi ihmetykseksi on liittynyt roinaajien porukkaan) postaavat uskomattomia treeniohjeita ja sit laittavat kehityksestä tuloksia tai kuvia mukaan ja kertovat miten esim. 6kk:ssa on saatu selkä tai hauis 50cm isommaksi.

Ymmärrän pointtisi. On se kuitenkin niin jänskää, että saleilla näkee kymmeniä ei-kauhean-natuja treenaajia, jotka tuskailevat vuodesta toiseen pienten käsiensä, surkeitten pohkeittensa ja huonon selkänsä kanssa. Eihän sen pitäisi olla mahdollista, sillä roinaajathan kasvavat joka tapauksessa, vai mitä? Mistä se joidenkin roinaajien kehittymättömyys ja surkeat lihasryhmät sitten johtuu? :confused:

edit: vai että kusikin noussut päähän? Vau. No, ehkäpä tässä nyt sitten täytyy lopettaa treenivinkkien kirjoittaminen. No, olisipas tässä kohta ollutkin taas uuden treeniartikkelin kirjoittamisen aika, mutta jääköön nyt sitten väliin...

Ainoa asia mikä mua on hämänny on se, että kun puhutaan että natu-treenaajalle tulee liikaa sarjoja/toistoja, että mistä määristä näissä sitten puhutaan... Joskus joutunu jopa ite ajattelemaan että onkohan tämä sovellettavissa natulle vai ei... ;)

Tomi sanoi:
Mistä se joidenkin roinaajien kehittymättömyys ja surkeat lihasryhmät sitten johtuu?

...
suurimmalla osalla geeneistä, hyvä geeninen roinaaja saa "paskallakin" reenillä lihat kasvamaan ja oikein huono geeninen roinaaja ei vaikka mitkä kikat käyttäis ja veivais hauista selkä seinää vasten tai selkä reenissä ylätaljaa tikku suorana. harvalla roinaajalla oikeasti reenistä(siis sen puhtaudesta tai epä puhtaudesta) tuo kehitys johtuu, yleensä kehittymättömyys johtuu varmasti ruokavaliosta ja reeni intesiteetistä ja niistä geeneistä. kyllä varmasti 95% roinaajista osaa reenata oikein, eipä nuiden pro ukkojenkaan suoritukset yleensä mistään oppikirjasta ole ja hyvin kasvavat eli sekin osaltaan tukee tuota geeni väittämää.

Tomi sanoi:
No, olisipas tässä kohta ollutkin taas uuden treeniartikkelin kirjoittamisen aika, mutta jääköön nyt sitten väliin...

Heh, en tiedä oliko tuo sarkasmia, mutta jos olet oikeasti kirjoittamassa artikkelia, niin olkapääniksit olis tervetulleita. Kasvaa noi hartiat ihan okei, mutta vielä vois imeä hyviä vaikutteita.

neutraali sanoi:
suurimmalla osalla geeneistä, hyvä geeninen roinaaja saa "paskallakin" reenillä lihat kasvamaan ja oikein huono geeninen roinaaja ei vaikka mitkä kikat käyttäis ja veivais hauista selkä seinää vasten tai selkä reenissä ylätaljaa tikku suorana. harvalla roinaajalla oikeasti reenistä(siis sen puhtaudesta tai epä puhtaudesta) tuo kehitys johtuu, yleensä kehittymättömyys johtuu varmasti ruokavaliosta ja reeni intesiteetistä ja niistä geeneistä. kyllä varmasti 95% roinaajista osaa reenata oikein, eipä nuiden pro ukkojenkaan suoritukset yleensä mistään oppikirjasta ole ja hyvin kasvavat eli sekin osaltaan tukee tuota geeni väittämää.

Minusta samat jutut pätee kyllä ihan natuihinkin. Natuilla kasvu luonnollisesti hitaampaa, mutta ne geenit määrään paljon jos muut osa-alueet on kunnossa.

neutraali sanoi:
suurimmalla osalla geeneistä, hyvä geeninen roinaaja saa "paskallakin" reenillä lihat kasvamaan ja oikein huono geeninen roinaaja ei vaikka mitkä kikat käyttäis ja veivais hauista selkä seinää vasten tai selkä reenissä ylätaljaa tikku suorana.
Jännää. En saanut roinallakaan esim pohkeita ja selkää kasvamaan ennen kuin opin käyttämään näitä muutamia oppeja treeneissäni. Ehkäpä sitten treenasin paskoilla geeneillä, kunnes aloinkin treenata uusilla opeilla, jolloin geeniperimäni muuttui uuden treenitavan myötä, ja sain sen ansiosta mm. selkään, pohkeisiin, olkapäihin, reisiin jne lisää kokoa. ;)

edit: pohkeiden kohdalla syytetään eniten geenejä siitä, että pohkeet eivät kasva. Eikö sitä syytä voisi etsiä kenties siitä, että useimmat treenaavat pohkeitaan miten sattuu, jos yleensäkään viitsivät niitä treenata? Itselläni oli huonot pohkeet, kunnes päätin todella hankkiutua niistä eroon. Kestihän siinä yli 1,5 vuotta, mutta nyt näyttää alakerta hieman toisenlaiselta. Geenit? Tuskin, koska pohkeeni olivat onnettomat. Roina? Tuskin, koska olen roinannut myös tikkupohjeaikoinani. Treenityyli? Sitäpäs sopiikin Icemanin ja monen muunkin miettiä. ;)

Tomi sanoi:
edit: vai että kusikin noussut päähän? Vau. No, ehkäpä tässä nyt sitten täytyy lopettaa treenivinkkien kirjoittaminen. No, olisipas tässä kohta ollutkin taas uuden treeniartikkelin kirjoittamisen aika, mutta jääköön nyt sitten väliin...

Vedetään takas tuo... ja niinkuin sanoin... Ehdottomasti niitä treenijuttuja ym. pitääkin kirjoitella. Asiaahan ne ovat tähänkin asti hyvin pitkälti olleet. :)

Carbon sanoi:
Iceman, niin millä tavalla roinaajan kulmasoutu on erilainen kuin natun kulmasoutu?

Mistäs sä tän revit??? ...oonko mä niin antanu ymmärtää...???

En missään nimessä halua tallata Tomin varpaille, koska mies tosiaan on löytänyt treenitavat, jotka ovat roinankäyttöön yhdistettyinä tasanneet miehen fysiikan symmetrian lähes täydelliseksi. Lisäksi Tomi on kirjoittanut varsin kattavasti näistä omista havainnoistaan ja treenitavoistaan Pakkotoistolle, missä ne ovat kaikkien luettavana.

En voi kuitenkaan olla samaa mieltä, jos joku tosissaan väittää esimerkiksi pikkupainoilla hyvällä tuntumalla selän pumppaamisen toimivan myön natikoille, jos se on kerran toiminut roinaajille. Itse yritin pumpata hyvällä tuntumalla treenipainoja oikeastaan koskaan nostamatta muutama vuosi sitten pidemmänkin aikaa, koska uskoin tuntuman tuovan kasvua. Jälkikäteen sitten huomasin, että kehitystä ei ollut tapahtunut käytännössä lainkaan, koska olin vain pumppaillut kuukaudesta toiseen samoilla pikkupainoilla enkä edes yrittänyt kasvattaa sarjapainoja. Tuntuma oli kyllä kova, mutta kehitystä ei tullut.

Pienenä kontrastina tuohon tuntumapumppailuun on minulla se, että olen aina saanut lihasmassan suhteen parhaimman kehityksen aikaan kun olen treenannut progressiivisesti perusmassaliikkeiden sarjapainoja kasvattaen.

Mm. Tomi ja Kalimero ovat todistaneet, että roinalla voidaan saada aikaa huomattavaa lihaskasvua käyttämällä pienehköjä painoja hyvällä tuntumalla. Mutten kuollaksenikaan voi uskoa, että tavallinen naturaalitreenaaja voisi muka saada huomattavaa kasvua selkäänsä tekemällä vuodesta toiseen sitä alataljaa aina samalla 30-50 kilolla vaikka tuntuma ja pumppi olisi kuinka kova tahansa. Mitä sen sijaan voin hyvinkin uskoa on, että jos tuo sama naturaalitreenaaja tekee nyt hyvällä tekniikalla kymmenen leukaa ilman lisäpainoja, ja kasvattaa treenipainojaan siten että hän saa muutaman vuoden päästä 50 kilon lisäpainoilla kympin (tekniikan kuitenkaan kärsimättä), on hänellä tuolloin aika helvetisti isompi selkä kuin nyt.

Hulkki sanoi:
Pienenä kontrastina tuohon tuntumapumppailuun on minulla se, että olen aina saanut lihasmassan suhteen parhaimman kehityksen aikaan kun olen treenannut progressiivisesti perusmassaliikkeiden sarjapainoja kasvattaen.

Näin mäkin tän miellän.. Oli tuntuma mikä tahansa mut jos ei treenipainot kasva, niin ei mieskään.

Hulkki sanoi:
En missään nimessä halua tallata Tomin varpaille, koska mies tosiaan on löytänyt treenitavat, jotka ovat roinankäyttöön yhdistettyinä tasanneet miehen fysiikan symmetrian lähes täydelliseksi. Lisäksi Tomi on kirjoittanut varsin kattavasti näistä omista havainnoistaan ja treenitavoistaan Pakkotoistolle, missä ne ovat kaikkien luettavana.

En voi kuitenkaan olla samaa mieltä, jos joku tosissaan väittää esimerkiksi pikkupainoilla hyvällä tuntumalla selän pumppaamisen toimivan myön natikoille, jos se on kerran toiminut roinaajille. Itse yritin pumpata hyvällä tuntumalla treenipainoja oikeastaan koskaan nostamatta muutama vuosi sitten pidemmän aikaa, koska uskoin tuntuman tuovan kasvua. Jälkikäteen tosin huomasin, että kehitystä ei tapahtunut käytännössä lainkaan, koska pumppailin kuukaudesta toiseen samoilla pikkupainoilla enkä edes yrittänyt kasvattaa sarjapainoja. Tuntuma oli kyllä kova, mutta kehitystä ei tullut.

Pienenä kontrastina tuohon tuntumapumppailuun on minulla se, että olen aina saanut parhaimman kehityksen lihasmassan suhteen aikaan kun olen treenannut progressiivisesti perusmassaliikkeiden sarjapainoja kasvattaen.

Mm. Tomi ja Kalimero ovat todistaneet, että roinalla voidaan saada aikaa huomattavaa lihaskasvua käyttämällä pienehköjä painoja hyvällä tuntumalla. Mutten kuollaksenikaan voi uskoa, että tavallinen naturaalitreenaaja voisi muka saada huomattavaa kasvua selkäänsä tekemällä vuodesta toiseen sitä alataljaa aina samalla 30-50 kilolla vaikka tuntuma ja pumppi olisi kuinka kova tahansa. Mitä sen sijaan voin hyvinkin uskoa on, että jos tuo sama naturaalitreenaaja tekee nyt hyvällä tuntumalla kymmenen leukaa ilman lisäpainoja, ja kasvattaa treenipainojaan siten että hän saa muutaman vuoden päästä 50 kilon lisäpainoilla kympin (tekniikan kuitenkaan kärsimättä), on hänellä tuolloin aika helvetisti isompi selkä kuin nyt.

No jos nyt treenaat kuten minä 2-jakoisella ja isoilla romuilla natuna, niin siirtyisitkö "roinatessasi" 4-jakoisenn pumppailuun? Vai pysyisitkö vanhassa 2-jakoisessa? Itse ainakin pysyisin vanhassa, vaikka roinaisin :)

Eli tulemmeko hulkki siihen että 2-jakoinen rockkaa oli natu tai ei? :)

Hulkki sanoi:
Mm. Tomi ja Kalimero ovat todistaneet, että roinalla voidaan saada aikaa huomattavaa lihaskasvua käyttämällä pienehköjä painoja hyvällä tuntumalla.
Niin no en mäkään nyt pilki kaikkia liikkeitä läpi. :D Teen esim t-kulmasoutua suht hyvällä romumäärällä, koska se on loistava liike tehdä raskaasti. Lisäksi penkkiä oon ottanut 10 x 140, pystypunnerrusta käsipainoilla 10 x 46 kg, joten ei tässä nyt pelkästään pilkkimällä ole itsekään kasvettu. Pilkkimiselle on kuitenkin siinä vaiheessa aihetta, jos sitä tuntumaa ei saa millään siihen treenattavaan lihasryhmään. Pilkin itse selän kanssa muutamia kuukausia, kunnes opin sen liikkeen sellaisella tavalla, että selkä teki 90% työstä, kun se määrä oli ennen ehkä 50% forkkujen ja hauisten tehdessä loput työt. Kyse on siis sen lihaksen toiminnan oppimisesta ja sen hermotuksen hankkimisesta. Kun ne osa-alueet on kunnossa, on raskaat sarjat erittäin hyödyllisiä.

Iceman sanoi:
Näin mäkin tän miellän.. Oli tuntuma mikä tahansa mut jos ei treenipainot kasva, niin ei mieskään.
Totta hitossa treenipainojen tulisi kasvaa. On kuitenkin eri asia kasvattaa niitä treenipainoja siten, että treenattavassa lihasryhmässä säilyisi edes jonkinlainen tuntuma kuin siten, että treenipainot "kasvavat" tekniikan ja tuntuman kustannuksella. Hyvä tuntuma + sarjapainojen nousu = kehitystä ei voi estää. Voiko joku oikeasti väittää että on sama asia tehdä runkkupenkkiä 10 x 100 kuin tehdä sama sarja puhtaasti?

Tomi sanoi:
Niin no en mäkään nyt pilki kaikkia liikkeitä läpi. :D Teen esim t-kulmasoutua suht hyvällä romumäärällä, koska se on loistava liike tehdä raskaasti. Lisäksi penkkiä oon ottanut 10 x 140, pystypunnerrusta käsipainoilla 10 x 46 kg, joten ei tässä nyt pelkästään pilkkimällä ole itsekään kasvettu. Pilkkimiselle on kuitenkin siinä vaiheessa aihetta, jos sitä tuntumaa ei saa millään siihen treenattavaan lihasryhmään. Pilkin itse selän kanssa muutamia kuukausia, kunnes opin sen liikkeen sellaisella tavalla, että selkä teki 90% työstä, kun se määrä oli ennen ehkä 50% forkkujen ja hauisten tehdessä loput työt. Kyse on siis sen lihaksen toiminnan oppimisesta ja sen hermotuksen hankkimisesta. Kun ne osa-alueet on kunnossa, on raskaat sarjat erittäin hyödyllisiä.

Se on kyllä ihme että kumminki noin hyvä voimataso, vaikka treenaatkin pikkupainoilla,IMO :D Jos sun penkkimaximi on vaik 170kg. Ku et kumminkaa vedä suuria roinamääriä :worship:

Back
Ylös Bottom