Originally posted by hiliviuskas
Olen nyt intissä ollessani miettinyt, että miksi "kaikki" haluavat LJKhon, eikä esimerkiksi sukeltajaksi? Jos haluaa itseään rääkätä, niin se kyllä onnistuu vallan mainiosti sukeltajanakin (miksei myös jv-AUKeissakin).
Niin ja toiseksi, olen myös alkanut ihmetellä ihmisten spolle-mieltymyksiä. Pitävätkö kaikki spollejen koulutusta ja palvelusta jotenkin rankkana ja erittäin haastavana
Siis niille inttiin meneville, jotka haluavat haasteita, kovaa koulutusta ja sykkimistä, muistakaa sukeltajat ja jv-aukit (miksei myös miehistöt).
Mä olisin itse mennyt LJK:hon, mutta tökkäsi näön takia. Olisin halunnut nimenomaan kovuuden vuoksi, ja oishan se ollut siistiä palloilla punainen baretti päässä lomila. Veikkaan, että suurin osa hakee just sen erilaisuuden ja kovuuden vuoksi. Eli haluaa intistään enemmän irti. Sukeltaja-koulutus on mun tietojen mukaan kovempaa kuin LJK:ssa, ja miehiä valitaan paljon vähemmän koulututettavaksi. Sinne kannattaa ehdottomasti hakea, jos on sukellellut aikaisemmin tai on kova uimari.
Spolli-hommat vaihtelee aika paljon paikkakunnan mukaan. Kaikissa paikoissa se ei ole pelkkää väijyssä kökkimistä. Santiksessa SPOL-komppaniassa keskitytään enemmän AKE-puoleen kuin vartioimiseen, kun taas jossain Panssariprikaatissa tulee väijykoppi sotakoiralle äkkiä tutuksi. Ei se kyllä Santiksessakaan mikään kova paikka ole.
Suosittelisin ihan perusnurmiporan hommia, jos ei erikoisyksiköt natsaa. Niissä on ihan mukavasti kovuutta, ja toivottavasti ei nykypäivänä enää niin paljoa komppanian lattian lakaisua tai Operaatio Keltalehtiä(pihan haravointi). Sissikomppania voisi muuten olla kanssa kannattava ratkaisu. Näytti mielenkiintoiselta hommalta. Rajajääkäreillä on kanssa ihan kova koulutus.