Laskuvarjojääkäriksi 2004

Originally posted by hiliviuskas
Olen nyt intissä ollessani miettinyt, että miksi "kaikki" haluavat LJKhon, eikä esimerkiksi sukeltajaksi? Jos haluaa itseään rääkätä, niin se kyllä onnistuu vallan mainiosti sukeltajanakin (miksei myös jv-AUKeissakin).

Niin ja toiseksi, olen myös alkanut ihmetellä ihmisten spolle-mieltymyksiä. Pitävätkö kaikki spollejen koulutusta ja palvelusta jotenkin rankkana ja erittäin haastavana

Siis niille inttiin meneville, jotka haluavat haasteita, kovaa koulutusta ja sykkimistä, muistakaa sukeltajat ja jv-aukit (miksei myös miehistöt).

Mä olisin itse mennyt LJK:hon, mutta tökkäsi näön takia. Olisin halunnut nimenomaan kovuuden vuoksi, ja oishan se ollut siistiä palloilla punainen baretti päässä lomila. :) Veikkaan, että suurin osa hakee just sen erilaisuuden ja kovuuden vuoksi. Eli haluaa intistään enemmän irti. Sukeltaja-koulutus on mun tietojen mukaan kovempaa kuin LJK:ssa, ja miehiä valitaan paljon vähemmän koulututettavaksi. Sinne kannattaa ehdottomasti hakea, jos on sukellellut aikaisemmin tai on kova uimari.

Spolli-hommat vaihtelee aika paljon paikkakunnan mukaan. Kaikissa paikoissa se ei ole pelkkää väijyssä kökkimistä. Santiksessa SPOL-komppaniassa keskitytään enemmän AKE-puoleen kuin vartioimiseen, kun taas jossain Panssariprikaatissa tulee väijykoppi sotakoiralle äkkiä tutuksi. Ei se kyllä Santiksessakaan mikään kova paikka ole.

Suosittelisin ihan perusnurmiporan hommia, jos ei erikoisyksiköt natsaa. Niissä on ihan mukavasti kovuutta, ja toivottavasti ei nykypäivänä enää niin paljoa komppanian lattian lakaisua tai Operaatio Keltalehtiä(pihan haravointi). Sissikomppania voisi muuten olla kanssa kannattava ratkaisu. Näytti mielenkiintoiselta hommalta. Rajajääkäreillä on kanssa ihan kova koulutus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by uga

BTW, monella kaljupäällä menee nilkat palveluksen aikana, suurin osa hyppää nimittäin niillä intin paskavarjoilla jotka tulevat sukkana alas, paremmilla (liitovarjoilla?) tulee vain pieni joukko. Näin ainakin joskus 1997..

Se pallovarjo on maailmalla jonkinlainen standardi joukkojenpudotusvarjo, jota käyttää kaikki armeijat isoissa joukkojen pudotuksissa, koska niillä saadaan miehet alas nopeasti ja matalalta. ;) Liitovarjoilla hyppää tietääkseni vain pienet ryhmät ja niillä hypätään korkealta. LJK:ssa hypyt taidetaan hypätä jostain 300-400 metristä.

Itse olen nyt treenaillu jonkin verran. Vatsoja menee 48, punnerruksia 38, selkiä 60 ja leukoja 6-11 ja koordinaatiotesti alle sen rajan. Se reppujuoksu menee noin 13-14 minuutissa (ne vikat 3km) ja uinti menee hieman yli 4min ja sukellus ja hyppy pitäis olla ok. Hiihtoa en ole vielä pääsyt testailemaan, mutta ainakin ala-asteella ja yläasteella olin kova hiihtämään. :) Saa nyt nähdä, että miten menee testit.

Minullakin on ollut jo kauan haaveena päästä LJK:hin joskus vuonna '05 eli vajaan kahden vuoden päästä, pääasiassa kiinnostaa se hyppely, kovuus ja :david: -maine ;) Olen itsekin joitakin noista testeistä kokeillut itse ja onnistun kyllä saamaan 25 punnerrusta, 50 vatsaa, 17 leukaa, reilu 60 selkää minuuttiin ja hyvin onnistuu 2 palikan noukkiminen altaa pohjalta uimahallissa. Vatsojen kanssa vaan aina menee kauheeksi hötäkäksi :whip: Tosin mua on ruvennut pelottaan polvien heikkous, että voi olla mahdollista päästä sisään, mutta polvet saattavat hajota kesken kaiken :(

Mikäs ero on sitten näillä erikoisjääkäreillä ja kaukotiedustelijoilla, joita koulutetaan vuorovuosina? :nolo:

Sotilasjuttuja

Tässä siis puhuttiin kessuista ja koksuista ...

Meidän komppaniassa (Korohoro) oli pari kokelasta jotka olivat aivan pihalla ihmissuhdetaitojensa osalta, eivät yksinkertaisesti OSANNEET hallita tilanteita alaisten kanssa vaikka kuinka hyvin suuntasivat heittimet. Toinen näistä tyypeistä meni kaiken lisäksi aivan lukkoon ja helotti punaisena jos joku skappari huomautti jostain asioista. Äijästä tulikin lopulta pelkkä vitsi.

Komppaniassa oli 2 kersanttia jotka olivat koko komppanian parhaat sotilaat, satavarmasti. :5:

Originally posted by jarhu
Minullakin on ollut jo kauan haaveena päästä LJK:hin joskus vuonna '05 eli vajaan kahden vuoden päästä, pääasiassa kiinnostaa se hyppely, kovuus ja :david: -maine ;) Olen itsekin joitakin noista testeistä kokeillut itse ja onnistun kyllä saamaan 25 punnerrusta, 50 vatsaa, 17 leukaa, reilu 60 selkää minuuttiin ja hyvin onnistuu 2 palikan noukkiminen altaa pohjalta uimahallissa. Vatsojen kanssa vaan aina menee kauheeksi hötäkäksi :whip: Tosin mua on ruvennut pelottaan polvien heikkous, että voi olla mahdollista päästä sisään, mutta polvet saattavat hajota kesken kaiken :(

Mikäs ero on sitten näillä erikoisjääkäreillä ja kaukotiedustelijoilla, joita koulutetaan vuorovuosina? :nolo:

Mä olen nyt lukenu näitä viestejä ja yks suurin puute mikä teidän treeneistä paistaa, on hiihtoharjoittelu. Suurin osa testeissä hylätyistä tulee reppujuoksun ohella hiihtotestistä. On aivan uskomatonta miten huonolla tasolla nykynuorten hiihtotaito on. Utissa kuitenkin puolet koulutuksesta tapahtuu talvella ja silloinhan hiihdellään paljon. Jos mahdollista, niin kannattaa harjoitella eräsuksilla hiihtämistä, se on hyvin erilaista normaaleihin murtsikkasuksiin verrattuna.

Noista allergiajutuista; itse olen allerginen melkein kaikelle mahdolliselle, mutta en pitänyt siitä testeissä mitään meteliä, eikä siitä kukaan kysynyt mitään. Kesällä sitten vaan lääkettä naamaan...

Kyllä Uttiin kannattaa pyrkiä, on paljon elämyksiä tarjolla. Itselleni mieleenpainuvinta oli pitkät ja rasittavat siirtymiset sotaharjoituksissa sekä tietysti hypyt sekä joukkojenpudotusvarjolla, että liitovarjokoulutuksessa saadut vapaapudotushypyt. Sitä oppii itsestään paljon uusia asioita...

(kurssi 35)

Mites valmiusjoukoissa käyneet? Onko kielitaito ja psykologinen tärkein. Lapussa luki että paremmuusjärjestykseen... Kielitaito on keskitason yläpuolella ja lihaskunto yläkropassa kohallaan, mutta juoksussa voi olla joku 2500-2600m. Kokemuksia?

Originally posted by Cannon
Mä olen nyt lukenu näitä viestejä ja yks suurin puute mikä teidän treeneistä paistaa, on hiihtoharjoittelu. Suurin osa testeissä hylätyistä tulee reppujuoksun ohella hiihtotestistä. On aivan uskomatonta miten huonolla tasolla nykynuorten hiihtotaito on. Utissa kuitenkin puolet koulutuksesta tapahtuu talvella ja silloinhan hiihdellään paljon. Jos mahdollista, niin kannattaa harjoitella eräsuksilla hiihtämistä, se on hyvin erilaista normaaleihin murtsikkasuksiin verrattuna.

Eikös se kuitenkin riitä että saa sen vajaa 30p fyysisistä, vaikka niin että hiihdosta ei pisteitä heru? Tavoitteeksi vaikka juoksu tohon 13 minuuttiin ja lihaskuntoliikkeistä 2-3p per liike ja pisteitä tulee n.30. Ja tän luulis riittävän vai?

Jos ei hiihtotestissä selviä aikarajojen puitteissa maaliin, on koko testi hylätty. Eli homma on sitten sitä myöten selvä. Ei asiaa pidemmälle.

Ei kannata jättää mitään arvailujen varaan, se testi on rankempi kuin luulisi. Toi on vähän sama kun mä hain suoraan intin jälkeen kauppakorkeaan ja jätin matikat lukematta, kun ajattelin et ei siitä tarvii saada niin paljon pisteitä. Muista aineista pitää vaan sit saada lähes täydet... eihän siinä hyvin käynyt.

Utissa pärjää kun on tasaisesti hyvä kaikessa.

Originally posted by Cannon
Jos ei hiihtotestissä selviä aikarajojen puitteissa maaliin, on koko testi hylätty. Eli homma on sitten sitä myöten selvä. Ei asiaa pidemmälle.

Ei kannata jättää mitään arvailujen varaan, se testi on rankempi kuin luulisi. Toi on vähän sama kun mä hain suoraan intin jälkeen kauppakorkeaan ja jätin matikat lukematta, kun ajattelin et ei siitä tarvii saada niin paljon pisteitä. Muista aineista pitää vaan sit saada lähes täydet... eihän siinä hyvin käynyt.

Utissa pärjää kun on tasaisesti hyvä kaikessa.

Noh, pitää sitä sitten kävästä hiihtämässä ennen testejä, kunhan tulee lunta tännekkin... Kait sitä pari kertaa ehtii hiihtää ennen testejä.

Tasasen hyvä kaikessa? jaa-a. Tuntuu ettei oikein suju niin hyvin kun pitäis ja on alkanut vituttaa melkeen koko homma. Kyllä mä treenaan vielä tosissani kuitenkin. Tästä vissiin joku kuutisen viikkoa ja sitten se on ohi..

Kun on käynyt testeissä, missä vaiheessa saa tietää pääseekö vai eikö pääse sisään? Testit on kaksi päiväiset, miten majoitus hoituu? Milloin saa tietää milloin testit on(täsmälleen)? Millaiset psykologiset testit on?

Originally posted by grawier
Kun on käynyt testeissä, missä vaiheessa saa tietää pääseekö vai eikö pääse sisään? Testit on kaksi päiväiset, miten majoitus hoituu? Milloin saa tietää milloin testit on(täsmälleen)? Millaiset psykologiset testit on?

Mä en ole ihan varma millaisella aikataululla tieto nykyään tulee. Muistaakseni helmikuu oli jo aika pitkällä siinä vaiheessa, kun tieto mulle tuli. Jos on astumassa palvelukseen jossain muualla ennen tätä, voi soittaa Uttiin ja kysellä tarkemmin ohjeita.

Majoitus testien aikana tapahtuu kasarmilla, me nukuttiin muistaakseni muutamassa luokassa, joita normaalisti käytettiin oppitunteihin. Sinne oli rahdattu niin monta kerrossänkyä, kuin vaan saatiin mahtumaan. Ikkunoista veti aivan täysillä ja aika moni saikin nuhan / korvat kipeeks sen yön aikana.

Jos sut on hyväksytty testeihin, tulee sieltä viimeistään nyt joulukuussa tarkempaa tietoa ajankohdasta ja testien sisällöstä.

Psykologiset on osittain ihan noi intin b-testit, eli kuvan piirtämistä, numerosarjojen jatkamista jne jne. Pää siitä tulee kipeeks. Sitten siellä on henkilökohtaiset haastattelut, joissa kysellään kaikkea maan ja taivaan väliltä, kannattaa olla skarppina.

Originally posted by Broke
Siis nimenomaan haluaisin johonki erikoisempaan hommaan, ja mieluummin vielä johki, missä kysyttäs hyvää fysiistä kuntoa.

Miten niin spollen hommat on suolesta?

Väijjykiinniolovloppuja esim. utissa joka neljäs viikko, siihen lisäks leirit, jotka menevät vlopun yli ( kerran kuukaudessa LJK:n kanssa leiri).

Eli käytännössä oon nyt yli intin puol välissä, taitaa olla yks vloppu enemmän kiinni ku mitä oon ollu vapaalla tai sit se on ollu fifty-fifty.

Uskoisin et raskain, mutta myös paras koulutus SPOL tulee utissa. En mene vannomaan. Kuitenkin LJK:n läsnäolo vaikuttaa tehtäviin asioihin paljon ja esimerkiksi LJK:n kanssa yhdessä tehtävät sotaharjoitukset on kunnon hajohajoleirejä.

Kuka tykkää mistäkin. Mielellään olisin rankassa koulutuksessa ja rankoilla leireillä, mutta lähinnä kiinniolovloput tekevät SPOL:iisien hommista paskoja.

LJK:n äijät juoksee ittensä ihan paskaks viikolla, lähtevät vlopuks lepimään. Ei ylimääräisiä väijykineksiä, spollet hoitaa ne.. Perkl.

Pari päivää aikaisemmin tulin juuri 7 päivän leiriltä... LJK:n partioita jäljeistettiin joka päivä / yö. Sulkulinjoissa makasin n. 2- 7h päivässä, koska olen tarkka-ampujana, siihen päälle 15 min - 1,5h siirtymiset, 1-3h yössä vartiota + hälytykset ja jatkuvat nakkihommat... Oli hyvin täyteläinen leiri, jos ei muuta :kuola:

Kuka haluaa samanlaisiin hommiin ku LJK kaverit, liikkuivat oikeastaan putkeen 7d metsässä ( myös pimeässä, ja kaikki pehmoperseet, taskulampun voit jättää huoletta kotia), huoltotiputukset tuli lentokoneista, jne, niin ... ei muuta ku onnea :D

Täytyy olla pirun hyvä fysiikka, mutta vielä parempi päänuppi et siell jaksaa.

edit : Lisäyksenä oma mielipiteeni - Ilman 3000m juoksukuntoa on turha pyrkiä LJK:oohon, rnikka selässä 3000m on jees.
Ja suksista, ovat yllättävän raskaat äkikseltään...

Kaikki noi asiat, joita mainitsit LJK:n "mielettömyydestä" on just niitä mitkä tekee siitä kokemisen arvoisen. Sillä hetkellä kun on kylmä, nälkä, väsy ja jokapaikkaan sattuu, ei varmasti aavista että myöhemmin just niitä ajoista tulee ne parhaat muistot. Aika todellakin kultaa muistot, vaikka ei uskois.

Onneks on sitten kertauksia riittävän usein, niin asiat palautuu mieleen konkreettisempana ja ylimääräinen "hohto" katoaa taas vähäksi aikaa.

Tässä mukavaa tekstiä LJK:sta:

http://www.specialoperations.com/Foreign/Finland/lask.htm

Mun mielestä ehdottomasti parhaimmalta kuullostava osuus oli:

Lumen tultua alkaa laskuvarjojääkäreiden talvikoulutus. Hiihtokilometrejä kertyy rinkan kanssa mittava määrä. Tiedustelupartion toimintaa talvioloissa harjoitellaan paljon. Erätaitokoulutusta talvioloissa laskuvarjojääkärit harjoittelevat Pohjois-Suomessa järjestettävässä pelastautumisharjoituksessa. Harjoituksessa partiot liikkuvat puuttomalla tunturialeella, harjoittelevat metsästystä, kalastusta ja majoittumista lumiluolissa.

Toi viimeinen lause ainakin kuullostaa siltä, että siellä saa kärsiä aika urakalla. :) Toisaalta 2005 olisi itsekin tarkoitus tuonne lähteä. Oikeastaan odotan melkein innolla sitä, että pääsisi hajoamaan oikein urakalla kokonaisen vuoden. :D

Itse asiassa toi Lapin reissu, eli erätaitoharjoitus talvella, on kaikista paras. Siellä ei enää siirrytä mitään mahdottomia matkoja ja kun inttiäkin on enää reilu kymmenen päivää jäljellä, on meno aika rentoa. Asutaan lumiluolissa ja kalastellaan / ammutaan riekkoja intin haulikoilla. Jos jää hauleja, niin me ainakin helikopterinoutoa odotellessa tehtiin lumiukkoja ja ammuttiin niitä...

Siellä ammutaan myös pari poroa ja opetellaan nylkemään suurriistaakin. Sviddu, että maistuu itsetehty poronkäristys hyvältä kaikkien sissimuonien jälkeen...

Kaikin puolin hieno reissu, kannattaa ottaa kamera mukaan. Tosin keli vaikuttaa ratkaisevasti reissun onnistumiseen.

Originally posted by ]abe
Uskoisin et raskain, mutta myös paras koulutus SPOL tulee utissa. En mene vannomaan. Kuitenkin LJK:n läsnäolo vaikuttaa tehtäviin asioihin paljon ja esimerkiksi LJK:n kanssa yhdessä tehtävät sotaharjoitukset on kunnon hajohajoleirejä.

Duoda noin.. mites tuonne utin spollekoulutukseen voi päästä.. Onko se jotakuinkin spolle-RUK tms?

Originally posted by ]abe
putkeen 7d metsässä ( myös pimeässä, ja kaikki pehmoperseet, taskulampun voit jättää huoletta kotia
Ei taskulamppuja tarvii kotiin jättää. Ne peitetään ja niihin lyödään nuppineulalla reikä...
Tuo lapin harjoitus on ihan lomaleiri. Jos on hyvä luminen talvi niin hiihtokilometrejä tulee riittävästi jo ennen tuota leiriä. Pahin on ehkä sulan maan pääharjoitus, jossa tulee, ah, niin ihana syksyinen metsä varsin tutuksi.:D
Sinne vaan!:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom