Laskuvarjojääkäriksi 2004

Originally posted by naksu

Elikkä meno olisi tammikuussa 2005. LJK:hon ajattelin hakea ja juoksukunnon puolesta pääsykokeiden ei pitäisi olla ongelma.

Sitten joku väitti, että siitä saattaisi olla hyötyä siitä, että on maisterin paperit taskussa, minkä pitäisi olla tilanne silloin kun lähtö on edessä. DI:n papereita ei varmaan vielä kerkiä saamaan. Eli jotain auttaisi näissä psykologisissa yms. testeissä. Mene ja tiedä sitten. :) [/B]

Papereista en tiedä, mutta iällä on merkitystä. Veikkaisin, että 3-4 vuotta normaalia suorittavaa ikäryhmää vanhempia ei oteta kovin mielellään. Tosin kaikki riippuu loppupeleissä miehestä. Omalla kurssillani vanhin oli 3v vanhempi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Prioni77
Papereista en tiedä, mutta iällä on merkitystä. Veikkaisin, että 3-4 vuotta normaalia suorittavaa ikäryhmää vanhempia ei oteta kovin mielellään. Tosin kaikki riippuu loppupeleissä miehestä. Omalla kurssillani vanhin oli 3v vanhempi.

Joo tuota on tullut myös mietittyä ja vituttaa ainakin kovasti jos tuo olisi se syy jos ei pääse. Toisaalta ikää olisi silloin 22v, joten en nyt pitäisi itseäni minään fossiilina siinä tapauksessa. Pitää yrittää puhua se psykiatri ympäri. :)

Originally posted by naksu
Joo tuota on tullut myös mietittyä ja vituttaa ainakin kovasti jos tuo olisi se syy jos ei pääse. Toisaalta ikää olisi silloin 22v, joten en nyt pitäisi itseäni minään fossiilina siinä tapauksessa. Pitää yrittää puhua se psykiatri ympäri. :)

Itse olin about 10 vuotta sitten LJK:ssa ja meillä vanhimmat kaverit oli silloin 25 v. (2 kpl).

Originally posted by Broke
Onttolassa näkyy kans olevan rajajääkärikomppania. Löytyykö keneltäkään ko. paikasta mitään kokemuksia? Rajajääkärikomppaniat kouluttaa rajajääkäreitä(kö?), mutta missäs sissit koulutetaan, vai puhunko nyt yhdestä ja samasta??:confused:

Onttolasta tulee joo rajajääkäreitä, eli suomeksi tiedustelujoukkoja. Onttolaa ja Immolaa sanottiin ennen sissikommpanjoiksi, ja saa niistä vieläkin sissihavun.

Mutta homma on pääosin sissitiedustelua, ei mitään al-qaida-sissimeininkiä.

Originally posted by rafael30
Onttolasta tulee joo rajajääkäreitä, eli suomeksi tiedustelujoukkoja. Onttolaa ja Immolaa sanottiin ennen sissikommpanjoiksi, ja saa niistä vieläkin sissihavun.

Mutta homma on pääosin sissitiedustelua, ei mitään al-qaida-sissimeininkiä.

Kävin intin itse Ivalossa tosiaan viime vuoden puolella, mutta en tarkalleen tiedä minkälaista koulutusta Itä-Suomen rajajääkärikomppaniat tarjoaa. Mutta ilmeisesti enemmän tiedustelulinjaa kuin sissilinjaa?
Ivalossa homma on pääpainoisesti kumpaakin, tiedustelua ja sissikoulutusta, pääosin sissikoulutusta. Metsässä ollaan todella paljon mistä johtunee osittain se, ettei osa kokenut Ivalon palvelustaan kovin miellyttäväksi.
Rajaahan aina sanotaan ns. sisäasiainministeriön valiojoukoksi, mutta ihan sekasta sakkia siellä on. Koulutus tosin karsii alokkaita tosi paljon, keskimäärin 30.

Iivilin tarkentama sisäkuri on välillä aivan yltiöpäisen turhaa pilkunnussimista. Alijohtajat mesuaa aivan tyhjistä asioista, vessojen käyttöä opetellaan erikseen.. Ja eräs asia mikä itseäni liikunnan suurena kannattajana risoi, niin en koskaan nähnyt järkeä aterioiden jälkeisissä lenkkituokioissa rinkkojen kanssa :urjo:

Jos Rajalta haluaa elämyksiä, niin Ivaloon mars mars vauhdilla ja koitetaan toivoa mahdollisimman hyviä kelejä läpi vuoden, kylmiä pakkasia ja lunta ihan helvetisti! Siinä se sissikoulutus kiteytyy :thumbs:

Johtajakoulutusvalinnat

Itse kun kävin -95 intin Oulussa P-SVP:n riveissä, niin johtajakoulutukseen valittiin niin papereiden kuin tsemppaamisen pohjalta. Itse kuulun jälkimmäisiin. Papereiden pohjalta valituista puolet eivät soveltuneet johtajiksi. Joiltain loppui tsemi AUKissa. Muutama fiasko päästettiin RUKkiin asti. Jos koksua pelottaa mennä pitämään morteille sulkeisia niin ei oikein voi kehua valintaa. Itse yritin loppuun saakka hoitaa homman kunnialla ja kessun jämät sitten tippuivatkin.

Ajattelin että olisivat jo unohtaneet minut, mutta nyt 8 vuoden jälkeen kolahti kertauslappu luukusta. No 5 päivää joulukuussa kasarmiharjoitusta ei ole paha nakki. Itse asiassa olisi siistiä päästä taas kunnon metsäkeikalle, kunhan ei olisi pahimmilla paukkupakkasilla. Ihme homma vain että kertauksissa koulutetaan ihan eri aselajin hommia. Yrittävätköhän ne tehdä sotilaistakin moniosaajia kun kerran palvelukseen astuvien määrät näinä sivari-aikoina vain pienenevät?

Originally posted by Konsta

Iivilin tarkentama sisäkuri on välillä aivan yltiöpäisen turhaa pilkunnussimista. Alijohtajat mesuaa aivan tyhjistä asioista, vessojen käyttöä opetellaan erikseen.. Ja eräs asia mikä itseäni liikunnan suurena kannattajana risoi, niin en koskaan nähnyt järkeä aterioiden jälkeisissä lenkkituokioissa rinkkojen kanssa :urjo:

:thumbs:

Kommentoidaan nyt tätä sisäkuriasiaakin. LJK:n ehdottomasti parhaita puolia on se, että sinne otetaan vain yksi saapumiserä/vuosi. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kouluttamassa ole pätemisen tarpeisia alikessuja, kessuja ja kokelaita. Koulutus tapahtuu alokasajan ensimmäisestä päivästä kotiuttamispäivään asti kantahenkilökunnan toimesta. Kuri on kova, mutta meininki reilua ja tasapuolista.

Mä en lähtis oikein vertaamaan kessun jämiä ja koksuja, siinä että kummat on parempia jne...
RUKin (toki myös AUKin) esteenä kun voi olla vaikka huonosti mennyt P2-koe, eli juuri tämä pällitesti. Näin esimerkiksi tapahtui minulle tänä vuonna. Olisin päässyt pisteideni puitteissa mihin varuskuntani AUKiin tahansa, mutta P2-kokeesta tullut 1 piste ratkaisi sen että en päässyt AUKiin (en ainakaan sinne minne halusin).
Ja voin kyllä vakuuttaa, että AUK:ssa on todella paljon itseäni huonompia johtajaehdokkaita että oikein hävettää... Tällä hetkellä olen kuitenkin iloinen, sillä hyvät pisteeni vaikuttivat siihen että pääsin jotakuinkin niihin hommiin mihin sitten loppupeleissä halusinkin ja tällä hetkellä TJ85 :zzzz: .

Oon nyt ite Utissa Spollena, alakerta on täynnä LJK:oon apinoita :D

Ei vaines, mukavia miehiä ja kovia jätkiä. Kunto täytyy olla kova, tulin itseasiassa eilen pois pahkajärveltä leiriltä, missä oltiin samaan aikaan LJK:oon kanssa.

Spollet tuli pois pakettiautoilla, LJKoon kaverit läks suunnistamaan kohti Uttia.. (vesistön ylityksiä, jne) Matkaks arveltu semmonen 60km. Ilman täyspakkausta sieltä ei lähdetä mihinkään. Mahtaavat nauttia reissusta..

Leirillä saunassa ljkoon kaverit puhu, että osa porukasta lopettaa nyt tulevana maanantaina.. jollon heistä tulee tavallisia 6kk jakkejääkäreitä, ei vissiin pää kestä..

Ja hauskaa oli leirilläkin, myöhästyivät koulutuksesta niin seuraavana aamuna olikin herätys jo sitten ennen viittä jne..

Häähää, hajotkaa. :thumbs:

Tähän on kyllä ihan pakko sanoo, että mä kyllä lähtisin ihan mielellään tonne "hajoomaan", sikäli mikäli pääsisin.. Eihän toi kerro muuta kun, että siellä mennään lujaa, ja ne kelle meno on liian lujaa tulee kotiin..

Mut mites noi spollen hommat? Porukka on puhunu, että se ois melkoista lötkyilyy, vai? Kun kuitenkin oon ite miettiny sitä ihan varteenotettavana vaihtoehtona? Hyviä puolia jne?

":offtopic: " Mites kun ljk:hon ainakin vaaditaan täydellinen värinäkö, niin mites tuon rannikkojääkärin tittelin suhteen? Itse olen punavihervärisokea eli tuleeko ongelmia? Onko merivoimat myös suljettava pois vaihtoehdoista?

Originally posted by ]abe

Leirillä saunassa ljkoon kaverit puhu, että osa porukasta lopettaa nyt tulevana maanantaina.. jollon heistä tulee tavallisia 6kk jakkejääkäreitä, ei vissiin pää kestä..

Ja hauskaa oli leirilläkin, myöhästyivät koulutuksesta niin seuraavana aamuna olikin herätys jo sitten ennen viittä jne..

Häähää, hajotkaa. :thumbs:

Heh.. ja vääpelin toimistosta saa A4:sia.... vai miten se meni ;)

Jeps jeps.. Mites on Nikellä treeni kulkenu? Ootko edelleen hakemassa Uttiin? Itellä on ollu toi Utti "haaveena" jo pidemmän aikaa, mutta nyt ilmaantui "pienehköjä" vastoinkäymisiä noitten allergia/astma-hässäköiden kanssa:( ..

No joo-o. Treeni on menny aika.. hmm. Päin helvettiä. Ois voinu tehdä fiksumminkin:

Alotin siis treenaa tonne viime huhtikuussa.

Tein 2 juoksulenkkiä tai 2 pidempää vaellusta viikossa aerobiseksi. Juoksussa syke oli ehkä liiankin korkea, huiteli siellä 160 lähellä. Uin vielä kerran viikkoon, senkin aika kovalla tahdilla. Lenkit alotin 40 minuutista ja pidensin pikkuhiljaa aina tonne tuntiin asti. "Vaellukset" kesti alussa 2h ja lopulta 3,5h, 10kg selässä.

Vaihtelin 2 viikon sykleissä noita vaelluksia ja lenkkejä.

Punttia tein 2 kertaa viikossa koko kropan, kuntopiirin(aika lyhyt) kerran viikossa. Puntti 2 viikkoa kovaa, 2 viikkoa vähän löysemmin.

----

Sitten parin kuukauden kuluttua päätin aloittaa kovemmat ja lyhyemmät lenkit. Juoksin sykkeellä 165+ 30-40min kerrallaan. Tätä tein viikon ja sitten aloin juosta 10kg reppu selässä 5km pätkiä 3 kertaa viikossa, välillä tein noita "vaelluksia". Uin myös 200m vetoja ja pidempää lenkkiä niiden päälle.

Reppujuoksussa tein myös intervallia kun olin tahkonnut tota 5km pätkää jonkun aikaa.. Intervallit olivat liiankin kovia, ei kovin fiksusti toteutettuja jos nyt jälkeenpäin ajattelee..

Punttia tein edelleen koko kropan 2 kertaa viikossa, vaihdoin tosin ohjelmaa kun vanhaa oli kaluttu jo jotain 4kk.. Kuntopiiriä aloin tehdä 2 kertaa viikossa jossain vaiheessa, aloittaen toosi kevyestä(joku 1 sarja neljää liikettä aluksi..)

Joka neljäs viikko oli kevennetty..

---

Taas meni pari kuukautta ja päätin että saatana, nyt loppu punttitreeni ja aloin tehdä viikkoon kolme tunnin kuntopiiriä ja kolme intervallia.

Tätä ehdin tehdä kolmisen viikkoa ja tuntu kyllä pikkasen liialta.

---

Sitten alotin tekemään 2 tasavauhtista lenkkiä, yhden intervallin(nyt jo järkevämmin) ja yhden 5km juoksun viikossa.

Kuntopiiriä aloin tekemään yhden sarjan jokasta testiliikettä niin että yritin saada aina lisää toistoja minuuttiin joka liikkessä. Tätä 3 kertaa viikossa.

Ehdin tehdä tätä kolme viikkoa. Vikan viikon intervalli meni pikkasen yli, pala nousi kurkkuun ja sillälailla. Kuntopiiri ei tuottanut tulosta.

Päätin sitten kysyä neuvoa Timo Immoselta kun se oli aikasemminkin neuvonnut intin suhteen palstallaan. Kehotti keventämään treeniä, testeihin kun on niin pitkä aika ja intervalleja kannattais oikeestaan tehdä vasta paria kuukautta ennen testipäivää.

Nyt sitten alotin kevyemmin noi intervallit, kerta viikkoon alottaen kevyestä. Päälle kolme hölkkää matalalla sykkeellä ja vielä kolme lyhyttä kuntopiiriä, päälle vielä kevyt uintilenkki jos kerkeää. Kolmas intervalli oli jo suht kova, ens kerralla sitten jo "täysiä" kuitenkaan ei mitään pää räjähtää meininkiä. Hölkät on kyllä menny nyt vaihteeksi liian kevyesti viimesen viikon ajan. Noh, tuskin haittaa, ens kerralla reippaammin.
---

Leukoja alotin tekee tossa kuukaus sitten kuutisen kertaa viikossa tikapuusysteeminä (1,2,3,1,2) ja sieltä sitten tulikin 3 toistoa lisää kolmessa viikossa, nous kaheksasta yhteentoista(hohhoh kun oon paska).

Eli nyt tulee 11 leukaa, 32-34 punnerrusta, 40 vatsaa, 60 selkää minuuttiin. 5km reppujuoksu menee varmaankin 25 minuuttiin. Vauhditon pituus on 2.4m, toi viivajuoksuhässäkkä 1m 40s.

Onnettomia tuloksia jos miettii kuinka kauan mä oon treenannut. Mutta kyllä mä uskon että vielä tonne pääsen.

Tulipas romaani. :lol2:

Ihan alkuun: Oli ihan helvetin mielenkiintoista lukee toi, vaikka se pitkä olikin.. Varsinkin kun itellä on samat tavoitteet.

Taitaa sullaki ihan kova motivaatio, ku tuolleen oot treeniäki vetäny. Mut ettei ois jo menny ylikunnon puolelle ton treenimäärän takia. Meinaan, jos ei tulokset oo tohon treenaamiseen nähden oo tahtonu oikein nousta.

Itekki kävin muutaman kerran vetää kesähelteillä ton reppujuoksun maastos. Nyt syksyn alus (tietenkin) sairaistuin.. En oo lähemmä 8 viikkoon käyny yhtään lenkkii, kun kesällä kävin 3-4 viikkoon, salilla oon kuitenkin käyny sen 4krt/vko. Tällä hetkellä pidän totaalisen lepoviikon, josta en usko olevan muuta kuin hyötyä.

Testien yms. puolesta en pelkää, mutta kuten jo mainitsinkin noista allergia-hässäköistä, ne ovat asia, joka minut mitä todennäköisemmin tiputtavat.. Syö miestä aivan hillittömästi, kun ei itse voi asialle mitään tehdä. :rolleyes:

Tähän on kyllä ihan pakko sanoo, että mä kyllä lähtisin ihan mielellään tonne "hajoomaan", sikäli mikäli pääsisin.. Eihän toi kerro muuta kun, että siellä mennään lujaa, ja ne kelle meno on liian lujaa tulee kotiin..

Mut mites noi spollen hommat? Porukka on puhunu, että se ois melkoista lötkyilyy, vai? Kun kuitenkin oon ite miettiny sitä ihan varteenotettavana vaihtoehtona? Hyviä puolia jne?

Haluat helpolla päästä niin kuskiks vaan, haet samantien kutsunnoista lähtien tai ennen inttiin lähtöä soitat niille, että haluat henkilöautokuskiks.

Kyytsäät jotain isoja panppuja ja nautit lepiä.

Spollehommat on aika suolesta.

Siis nimenomaan haluaisin johonki erikoisempaan hommaan, ja mieluummin vielä johki, missä kysyttäs hyvää fysiistä kuntoa.

Miten niin spollen hommat on suolesta?

Siis nimenomaan haluaisin johonki erikoisempaan hommaan, ja mieluummin vielä johki, missä kysyttäs hyvää fysiistä kuntoa.

Kyllä sitä noissa kaikissa spesiaalijääkärihommissa vaaditaan. Rajajoukoissa homma oli kyllä tosin enemmän henkistä kestämistä 10 päivän loskaseikkailujen kanssa, mutta jos sinne lähtee niin pääsee ainakin testaamaan kuntoaan Jukajärven marssissa (52km kilpamarssi rinkkojen ja RKn kera, alkuun kumppareissa). Onhan tuolla muitakin kunnon testaajia, mutta jos tuon meet voittamaan ni kunniaa!

Kuntoa tosin varmasti koetellaan parhaiten just LJKssa.

Kirjotin tarkotuksella spesiaalijääkäri, ettei sekoteta erikoisjääkäriin. Tarkotin erikoisjääkärillä kaikkia raja-, laskuvarjo-,lapin- yms. jääkäreitä.

"Laskuvarjojääkäreitä ovat sekä kaukotiedustelijat että erikoisjääkärit, joita koulutetaan vuorovuosina."

Kummatkos on vuorossa 2005? (Kysyn topicista huolimatta)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom