Originally posted by halooo
Juoksin juuri äsken 15 km ja vasenta polveani särki koko matkan ajan. Ainoo mitä pystyin tekemään pienentääkseni kipua oi tehdä vasemmalla jalalla sellaista suurempaa ja pyöreämpää juoksuliikettä. Tämä särkeminen ilmaantui myös viime kerralla toissapäivänä, muttei sitä ennen ole ikinä tullut. Juoksenko liian usein (joka toinen pävä)? Onko se jonkinlainen rasitusvamma? Onko kellään mitään vinkkejä että mitä pitäisi tehdä?
Kuinka paljon olet aikaisemmin juossut? Jos olet hyvässä fyysisessä kunnossa on tavallista, että lihakset ja aerobinen kunto kestää liikuntaa paremmin kuin luut ja nivelet.
On olemassa 10%:n sääntö jota yleensä juoksussa noudatetaan ja se tarkoittaa sitä, että viikossa ei saa nostaa viikottaisia juoksukilometrejä yli 10%. Jostain on toki aloitettavata, mutta mistä, se riippuu fyysisestä kunnosta. Itse aloitin juoksemalla noin 12km viikossa vaikka pystyin helposti juoksemaan tuon matkan putkeen.
Olen itse kärsinyt vastaavanlaisista ongelmista, jonka seurauksena jouduin kerran olemaan lähes 6kk juoksematta. Tuona aikana tuli luettua paljon tietoa koskien juoksuharjoittelua. Kun uudestaan aloitin juoksun, niin aloitin ensin juoksemalla joka toinen päivä 3km rauhallisesti kahden viikon ajan, jonka jälkeen aloin juosta niin, että 3 päivää juoksua, päivä taukoa, 2 päivää juoksua, päivä taukoa ja sama alusta. Nostin aina viikottaista kilometrimäärää noin 10% kunnes juoksin kaikkina juoksukertoina 5km. Näin sain jalat totutettua helposti 25km:iin viikossa 1½kk:ssa. Mitään kipua ei myöskään ollut missään.
Tämän alun jälkeen johon kului hiukan yli kuukausi aloitin sitten juoksemaan erityisen ohjelman mukaan. Ohjelmia eri matkoille löytyy vaikka kuinka. Optimaalisinta olisi varmaan treenata jotain 5km ohjelmaa, mutta nämä kestävät yleensä vähintään 2kk, joten tähän ei oikein ole aikaa.
Vähän vaikea sanoa mitä sun tilanteessa pitäisi tehdä. Netistä kyllä löytyy kasoittain juoksuun liittyviä sivuja. Katso vaikka:
http://www.runnersworld.com
ja kysy sieltä "injuries" foorumista...