Laskuvarjojääkäriksi 2004

Sulla on kyllä ihan hyviä pointteja tuossa. Sulla on ollut juuri samanlainen tilanne, kuin mulla. Spol aukkiin pääsi 12 ja niistä lähti meillä kaksi rukkiin. Itse sairastin keuhkokuumetta ja ties mitä miehistökaudella. Sitten tuli testit ja en tajunnut mistään mitään. Pällitestit meni itseasiassa varsin hyvin. Mutta loppupeleissä juuri ne ratkaisivat eniten, samoin muut kirjalliset kokeet. Olisin kyllä lähtenyt rukkiin mielelläni, mutta en päässyt. (Eli olenkohan vain katkera?) Sain siirron ja minut lopulta ylennettiin muualla ja loppu aukki meni tosi hyvin ja seli seli seli.
Toinen niistä rukkiin päässeistä oli viimeisenpäälle lukumiehiä... Cooper meni myös hänellä hyvin, mutta siinä kaikki. Veltto mies ja ei mitään asennetta. Itse palvelin sitten maasotakoululla, mutta kontiorantaan jääneistä alikeista ylennettiin todella hyvä johtaja ja vimpanpäälle hyvä sotilas. Ja voi luoja sentään niitä koksuja jotka pääsi esim. kontiorannasta silloin kivääri puolen rukkiin... Voi luoja! Loppujenlopuksi rukkiin on helppo päästä, jos ei ole väliä mille linjalle menee. Ja kaikista rukkilaisista tulee koksuja. Kersantiksi ei yletä, ellei ole särmä koko ajan. On aivan totta mitä sanoit siitä, että ei kukaan lähde armeijaan tähtäimessä kessun natsat. Ainakaan heti alusta alkaen. Mutta kuten sanoin, joissain paikoissa ylennetään ties mitä aseen korjaajia ja muita "erikoismiehiä". Melkein mahdoton aihe väitellä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo se on kyllä taivaan tosi että virhevalintoja yms. tapahtuu paljon, itselläni oli taas niinpäin että yksi alaisistani ylennettiin kersantiksi pelkästään AUK2:n koulumenestyksen perusteella, ja koko johtajakauden hän lusmuili ja sluibaili tekemättä yhtään mitään.

Minulla on tosiaan myös semmoinen kuva että yllättävän monessa paikassa nuo RUK-valinnat tehdään jotenkin kyseenalaisesti, eli ei noilla Pääesikunnan antamilla ohjepisteytyksillä. Mutta kyllä monesta paikasta on RUK:hon myös varsin vaikea päästä, esim. PMPAn spol-hommat, jossa yleensä varuskunnasta pääse yksi (KaiPR:stä 2).

Mutta tosiaan, turha aihe väitellä, tapauksia löytyy varmaan kiljoona molempiin suuntiin. Tai sanotaanko näin, että varmasti selvästi suurin osa niin kokelaista kuin kersanteista on varsin särmiä ja armeijasta innostuneita tyyppejä. Mutta molemmista löytyy ne lusmunsa, ja tämä tietysti myös väistämättä johtaa niihin tilanteisiin että joskus on särmä kessu ja lusmu koksu tai toisinpäin.

Originally posted by Jyrki-Poika
Sulla on ollut juuri samanlainen tilanne, kuin mulla. Spol aukkiin pääsi 12 ja niistä lähti meillä kaksi rukkiin.

Kaksi rukkiin, silloin kun minä olin armeijassa (II/96 jpr) ainoastaan yksi pääsi rukkiin. Minä en kylläkään ollut spolle, mutta tuo on varma tieto.

Kaksi rukkiin, silloin kun minä olin armeijassa (II/96 jpr) ainoastaan yksi pääsi rukkiin. Minä en kylläkään ollut spolle, mutta tuo on varma tieto.

Joo siis JPr:stä ei pääse kuin yksi spol RUK:hon, Jyrki-Pekka on palvellut ilmeisesti Kontiorannassa.

Aivan. Toinen joukkueen johtajaksi miehistölle ja toinen apariksi aukkiin.

Ja sellaista kysyisin, että miten saadaan toisten kirjoitusta tuolleen tummempana vastauksiin? Olen nimittäin varsinainen hakkeri ja en tajua mitään mistään tietokoneissa...

Originally posted by Jyrki-Poika
Ja sellaista kysyisin, että miten saadaan toisten kirjoitusta tuolleen tummempana vastauksiin? Olen nimittäin varsinainen hakkeri ja en tajua mitään mistään tietokoneissa...

quote-painikkeesta se onnistuu.

Onkohan kuntopiirin tekemisen kanssa väliä, jos lihakset on vielä kipeät seuraavassa treenissä? Ojentajat on melko jumissa ja yläselässä tuntuu kanssa muttei niin paljoa... osaiskohan joku kertoa? Voi olla just kun vaihdoin ohjelmaa että siksi kipeytyy enemmän näin alkuun..

Eli kannattaako ottaa lepo vaiko treenata DOMSista huolimatta?

Jeps jeps.. Mites on Nikellä treeni kulkenu? Ootko edelleen hakemassa Uttiin? Itellä on ollu toi Utti "haaveena" jo pidemmän aikaa, mutta nyt ilmaantui "pienehköjä" vastoinkäymisiä noitten allergia/astma-hässäköiden kanssa:( ..

Originally posted by Broke
Jeps jeps.. Mites on Nikellä treeni kulkenu? Ootko edelleen hakemassa Uttiin? Itellä on ollu toi Utti "haaveena" jo pidemmän aikaa, mutta nyt ilmaantui "pienehköjä" vastoinkäymisiä noitten allergia/astma-hässäköiden kanssa:( ..

Hieman suoraan sanottuna "harmitti", kun sain tietää, että tuo astma/allergia on esteenä sekä Uttiin, että sukeltajaksi pääsemiselle..... Tosin myös tuo näkö haittaa, niin että sinne jäi ne haaveet sillon vuos sitten... :(

Iivilille. Mitähän käytännön eroa on rajavartioston ja maavoimien antamalla sissikoulutuksella?
Onkohan kellään tältä palstalta kokemuksia kainuun rajalta? Pitäisi valita sen ja spolle linjan väliltä eikä tietoa tunnu olevan tarpeeksi.

Vai, että sama allergiattomuus pätee myös taistelusukeltajilla.. Ite en löytäny mainintaa tuosta, mutta jotenkin osasin päätellä sen, kun kerran erikoisjoukoista on kyse.. Ja lentäjäksi on turha edes uneksia pääsevänsä..

Onko kellään "allergigolla" sitten kokemuksia uttiin hakemisesta?

moro!

PV:n ja Rajan sissikoulutuksella ei ole mitään suurempia eroja paitsi koulutuskohtaisissa asioissa. Toiset sanovat että Rajan koulutus on rankempaa kuin PV:lla toiset taas ei. Ainoa missä on vissi ero, niin sisäkurissa. Rajavartioston puolesta sitä löytyy ja ihan tarpeeksi, ja sissipioneerikoulutus on laajempaa, nimittäin ainoastaan varsinaiset pioneerit saa kattavamman koulutuksen siinä suhteessa.

Mutta!

Ei se intti ole sitä mitä se oli ennen ja tämän voi vähän vanhemmat jäbät vahvistaa(kysykää vaikka mikeltä). Jos haluaa vastenmielisen ja antoisan palveluksen, niin valkkaa ilman muuta etenkin Ivalon Rajan(niin kauan kuin se pystyssä on) tai jos haluaa lepo hommia ni Kaartiin SPLÅÅ-linjalle!
Utti ja sukeltajakurssi onkin sitten asia erikseen!

Originally posted by Silvermalard
Iivilille. Mitähän käytännön eroa on rajavartioston ja maavoimien antamalla sissikoulutuksella?
Henk.koht. kokemusta ei ole, mutta tunnen/tunsin aika monta sekä Rajavartioston (eli sisäministeriön alaisia) että Puolustusvoimien sissejä, Kajaanista ja Ivalosta. Kaikki sanoivat suunnilleen, että itse koulutuksessa ei ole juuri mitään eroa, vain siinä ns. sisäkurissa (mistä Konsta tuossa mainitseekin) on eroa, eli siinä, mitä kasarmilla tapahtuu. Rajalla siinä mennään monen mielestä liiankin pitkälle, typeryyteen asti, mutta sekin on aina luonne- ja makuasia. Jollekin kova kuri on toiselle löysäilyä. Esim. mun makuun II/98 saapumiserän aikaan oli Kainuun Prikaatissa varsin löysää ja helppoa, tod.näk. nykyään vielä jonkin verran löysempää. Jotkut olivat asiasta eri mieltä.

Long time ago, kun itse palvelin, oli erikoisjoukkoja silloin LJK, SuKu ja Rannikkojääkärikoulu (joka sittemmin lakkautettiin). Palvelin RannJK:ssa ja ehdottomasti kokemuksesta sanoisin, että kannattaa hakeutua erikoisjoukkoon (eli tänä päivänä sukeltajaksi tai punabaretiksi). Ajalta jäi loistava tsemppihenki ja tukku todella hyviä kavereita. Porukka on niin homogeenista, että siellä viihtyy ja henki vaan lujittuu mitä kovempaa mennään.

Testit (kuten koko palveluskin) on yleensä rakennettu siten, että psykopuoli on se tärkein, sporttiosaston tulokset tulee olla hyvää tasoa, ei kuitenkaan välttämättä huippu-urheilutasoa (kilpaurheilijat eivät juurikaan ole kovassa huudossa erikoisjoukoissa, ellei kyse ole sotilaslajeista). Juoksukunto on tärkeä, samoin vakuuttava uintitaito. Lihaskunto-osuudessa on hyvä omata kova toistokunto, esim. parikymmentä leukaa, voimakestävyyttä ja ketteryyttä arvostetaan. Päätä pitää löytyä sen verran, että "uskaltaa" hypätä veteen hyppytornista ja muutenkin kestää pilke silmäkulmassa testin paineet.

Jos ja kun sisään pääsee, kannattaa valmistautua juoksemalla lenkit saappaat jalassa. Ainakin silloin kun meidän kurssin aloitti 120 ultramotivoitunutta nuorukaista, niistä (kovasta kunnosta huolimatta) joutui kymmenkunta keskeyttämään marssimurtumien yms. terveydellisten seikkojen takia (ja samanverran keskeytti sitten muista syistä).

Originally posted by Silvermalard
Mitähän käytännön eroa on rajavartioston ja maavoimien antamalla sissikoulutuksella?

Itte kävin rajajääkäri/tiedustelukoulutuksen rajavartiostossa (Immola, k-sr) kaverin ollessa samaan aikaan pv-sissinä. Samat asiat siellä opitaan, sisäkuri vaan on aivan eri luokkaa. Kuin myös leirit, jotka olivat ´02 rajavartiolaitoksella täyttä hellvettiä. Yksi merkittävimpiä eroja taisi olla siinä, miten tavarat kulkee mukana pusikossa, rinkoissa vai tekassa. Saman sissihavun sieltä saa mukaansa, mutta sen verran voin sanoa että aika suffelia oli kaverilla pv:n puolella, ei tosin kevyttä sielläkään.

Puistosissit ei saa kunnioitusta rajavartioston puolelta.

Oli kyllä meilläkin varmaan löysää ivalon sisseihin verrattuna...

En noista muista koulutushaaroista tiedä, mutta ainakin Öbiksessä noilla taistelusukeltajilla oli meno aika rankaa (itse kun sitä alokkaana vierestä seuraili). Tiedä sitten on koulu vielä Öbnäsissä vai jossain muualla?

Olen ite näistä asioista pihalla ku tamppoonin naru, joten älkääs konkarit vetäkö hernettä nenään, jos vaivaan vähän kysymyksillä..

Onttolassa näkyy kans olevan rajajääkärikomppania. Löytyykö keneltäkään ko. paikasta mitään kokemuksia? Rajajääkärikomppaniat kouluttaa rajajääkäreitä(kö?), mutta missäs sissit koulutetaan, vai puhunko nyt yhdestä ja samasta??:confused:

Originally posted by pååtta
minkälaiset ne psykologiset testit on?.Kysytäänkö siellä tyyliin "haluaisitko olla puutarhuri" tai "pelkäätkö verta"

No jos ne on samanlaiset kuin 10 v. sitten (ja uskon että on) niin ns. psygologinen osuus on just ton tapaisia kysymyksiä. Siitä osiosta joko selviytyy tai sitten ei ... ja tässä tapauksessa on se jääkäreihin pääsy pienin ongelmista.
Tärkeämpi osuus on ns. älykkyystestillä, jossa joutuu ratkaisemaan pikku pähkinöitä rajatussa ajassa. Vääristä vastauksista sakotetaan tietysti.

Moni sortuu juuri tohon "älykkyys" osioon kun ei ota sitä tosissaan. Armeijassa pätee nykyään pitkälti sama kuin työelämässäkin, eli se jolla on älliä, pääsee pitkälle. Te joilla testit on edessä, älkää aliarvioiko niitä - vaikka varmasti kuulette testin pitäjän vähättelevän tuloksen merkitystä ... "se" on just sitä psykologiaa.

Itse olen tässä lykkäillyt armeijaan lähtöä aluksi täysipäiväisen työn takia pikkufirmassa, jolloin lähtö ei alunperin ollut oikein mahdollista silloin kun olisi pitänyt lähteä...

Elikkä meno olisi tammikuussa 2005. LJK:hon ajattelin hakea ja juoksukunnon puolesta pääsykokeiden ei pitäisi olla ongelma. Ongelmia tuo mukanaan enimmäkseen punnerrusosuus, koska toistoja olen ollut aika huono mättämään mielettömiä määriä, mutta en ole kyllä koskaan treenaillutkaan sitä. Toisena vaihtoehtona olisi sitten sukeltajat, mutta mietityttää vähän, että millaista uimataitoa sinne vaaditaan? Eli jos sinne pyrkisi, niin kannattaiskos yrittää mennä jonkun uimaseuran valmennukseen, jotta oppisi energiataloudellisemman uintitekniikan? Kuinkas te jotka sukeltajiin pääsitte teitte?

Sitten joku väitti, että siitä saattaisi olla hyötyä siitä, että on maisterin paperit taskussa, minkä pitäisi olla tilanne silloin kun lähtö on edessä. DI:n papereita ei varmaan vielä kerkiä saamaan. Eli jotain auttaisi näissä psykologisissa yms. testeissä. Mene ja tiedä sitten. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom