Ikävää kun itsellä huono kokemus joka sitten aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta seuraavaa synnytystä ajatellessa, mutta olen iloinen kaikkien puolesta joilla on sujunut hyvin ja joilla on vielä rohkeutta synnyttää alakautta uudelleen vaikka olisi käynyt todella huonostikin esim. ekan kanssa.
Pääsen toki loppuraskaudesta (kunhan nyt sais edes sen siemenen itämään ensin ;) ) synnytystapa-arvioon jossa tällä kertaa syynätään tuo "alakerta" paremmin ja katsotaan sitten ne kaksi vaihtoehtoa että kumpaan päädytään.
Pelkään kyllä sektiotakin, mutta jos on valittava kahdesta pahasta niin ainakin nyt tuntuu ehdottomasti siltä, että sektio olisi se pienempi paha. Mieli voi toki muuttua matkan varrella :D Varsinkin kun lukee näitä kertomuksia joissa se toinen synnytys on sujunut hyvin.
Mulla tuli vaan sellainen neuvo mieleen, että voit kyllä pyytää neuvolan kautta lähetettä ns. pelkopolille keskustelemaan jo ennen loppuraskautta tai vaikka jo ennen raskautumista. On kuitenkin todella tärkeää, että saat vanhoja ikäviä kokemuksia puhuttua, ettei ne varjosta koko peloillaan koko uutta raskausaikaa.
Mun hyvä ystäväni sai ensimmäisestä alatiesynnytyksestään todella pahat muistot ja vaikka hän toivoi kovasti toista lasta, hän ei synnytyksen takia uskaltanut yrittää. Kun sitten useamman vuoden (!) päästä aika häivytti muistoja ja hän tuli uudestaan raskaaksi, nuo vanhat muistot heräsi ja toi mukanaan paljon ahdistusta ja huolta, jota hän pääsi purkamaan pelkopolille. Siellä sai puhua siitä edellisestä synnytyksestä ja suunnitella seuravaa.
Tiedän useampiakin ihmisiä, ketkä on saaneet niin sanotun pelkosektion. Eli synnytys on ollut kerta kaikkiaan niin pelottava ja ahdistava asia, että sektioon on päädytty sen vuoksi. Jos pelko on ihan lamaannuttavaa, niin vaikea siinä on kuitenkaan äidin olla aktiivinen alatiesynnyttäjä. Kuitenkin ensisijaisesti tuolla pelkopolilla oman tuttavapiirini kokemukseni mukaan pyritään puhumaan asioita niin, että odottaja uskaltais kokeilla uutta alatiesynnytystä.
Tää mun rakas ystäväni kokeili myös, lopulta useamman keskustelun voimin. Ja kaikki meni todella paljon paremmin kuin eka kerralla eikä mitään traumoja tullut
Hänelle oli tehty tarkka suunnitelma esimerkiksi siitä, että kivunlievityksen eteen tehdä kaikki mahdollinen ja että kiireellisen sektion kynnys on matala, jos synnytys ei etene hyvin.
Oma kokeiluni alateitse syyskuussa 2006 oli myös jotensakin traumaattinen ja tuloksena oli kiireellinen sektio. Mulla nyt kyllä lukee jo papereissa, että alateitse ei ole tulevaisuudessakaan mahdollisuutta synnyttää ahtaan lantion vuoksi. Suunniteltu sektio olisi siis edessä. Ja en sano tätä pelotellakseni vaan lohduttaakseni - mutta mua ainakin se sektio pelottaa ja "inhottaa " paljon enemmän! Vaikka eka kokemus olikin onneton, niin ehdottomasti haluaisin kokeilla uudestaan alateitse, jos vaan se olisi mitenkään mahdollista. Mutta kun ei ole, niin mulla on täällä ihan omat pelkoni voitettavana, jos koskaan toista lasta päätetään yrittää.
Sektiosta toipuminen voi kyllä mennä hyvinkin - siis ilman tulehduksia jne. Näin mulla. Mutta olihan se silti pitkä prosessi ennen kuin leikkauksen jälkeen uskalsi luottaa siihen, ettei maha repeä kahtia kun jotain tekee :D