Lajin valinta

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Innolla odotan! Joskus vuosia sitten harrastin potkunyrkkeilyä kuntoilumielessä, kun ei ikä riittänyt ja tykkäsin siitä kyllä tosi paljon. Oon kuullut, että thainyrkkeily on rankkaa treeniä! Pelkäänkin, että miten mun kunto alkuun riittää, mutta kai se siitä! Mä olen nyt jahkaillut kauan jotain kamppailulajia ja kun se kynnys yksin lähteä on niin iso, mutta nyt olen päättänyt rohkaistua. Ei siihen kuole ;)

olin aikoinani kiinnostunut potkunyrkkeilystä ja eräs kaveri sanoi, että olisin ihan liian lyhyt (155cm) joten luovuin haaveesta.

Tämä on kyllä vakava ongelma potkunyrkkeilijälle. Sinusta ei ehkä koskaan tule maailmanmestaria, kun pidemmät kilpasiskot vievät kultamitalit. EM-tasolla voit pärjätä lyhyempänäkin. - Tai sitten voit harrastella ihan rauhassa...

^ Jep, siksi kai luovuinkin siitä haaveesta. Mitenköhän tosiaan sitten tuon thain laita tän pituuden kanssa?

Kaikissa pystylajeissa pituudesta on hyötyä painoluokan sisällä, mutta ei se nyt mikään syy ole olla harrastamatta jos vähän lyhyempi sattuu olemaan. Thaikussa pituudesta on hyötyä pystypainissa ja yleisesti kaikissa lyönneissä ja potkuissa paremman ulottuvuuden takia. Silti lyhyitä ottelijoita löytyy paljon ja erilaisia tyylejä sen pituuseron voittamiseksi on paljon. Ei 155cm ole liian lyhyt, tuolla kun päätyy aika kevyeen painoluokkaan todennäköisesti(oletuksena siis, että massa vastaa myös pituutta) ja siellä ne muutkin on sitten samalla tavalla lyhyitä.

^ Jep, siksi kai luovuinkin siitä haaveesta. Mitenköhän tosiaan sitten tuon thain laita tän pituuden kanssa?

Ihan hyvin olisit voinut aloittaa potkunyrkkeilynkin niin kuin AndyS ja Pandakarhu tuossa jo sanoivatkin. Muay Thain kanssa sama juttu - ei se pituus ole ongelma kun painoluokissa kisataan. Seurassa tietysti on hyvä olla myös muita naisia, jotta pääsee treenaamaan enemmän kokoistensa kanssa.

Jep, tottahan tuo on. Kävinkin nyt kokeilemassa tota Muay Thaita ja oli hauskan oloista! Aion vielä käydä kyllä kokeilemassa BJJ:tä jonka jälkeen päätän kumman aloitan. Jotenkin kummasti alkoi se matto nyt kiinnostamaan! :D

Itse olen lyhyt ja paksu (toivottavasti tämä olotila muuttuu seuraavan vuoden aikana :D) kolmekymppinen äippä ja ihan hyvin olen pärjännyt, tai no ainakin roikkunut mukana sekä muay thaissa että lukkopainissa. Ja kuntotaso oli ihan nollassa kun aloitin ja painoindeksi huiteli päälle 30. Varmaan jotkut naureskelee, mutta sittenhän voi istua vaikka päälle niin hiljenee aika nopeasti XD ja jos tavoitteena on päästä kuntoon ja saada paino putoamaan ihan aikuisten oikeesti niin pakkohan sitä on uskaltautua ihmisten ilmoille, pari vuotta kun jaksaa käydä niin varmasti on jo ulkomuotokin muuttunut kokonaan. Itse olen mukana vaan kuntoilumielessä. Muutama tyyppi tosiaan käy molemmissa, vaikka toinen olisikin ns päälaji. Joku täällä sanoi että painia ei voi aloittaa myöhemmällä iällä, itse olisin kyllä toista mieltä. Ainahan löytyy niitä kavereita jotka eivät aluksi vähän erilaista kävijää halua hyväksyä porukkaan, mutta hyvä henki salilla suojaa tämmöisiltä tyypeiltä aika hyvin, joten silläkin on merkitystä kun treenipaikkaa valitsee.

Joku täällä sanoi että painia ei voi aloittaa myöhemmällä iällä, itse olisin kyllä toista mieltä. Ainahan löytyy niitä kavereita jotka eivät aluksi vähän erilaista kävijää halua hyväksyä porukkaan, mutta hyvä henki salilla suojaa tämmöisiltä tyypeiltä aika hyvin, joten silläkin on merkitystä kun treenipaikkaa valitsee.

Mistä meinasit löytää painiseuran, johon pääsee mukaan aikuisena ilman mitään taustoja? Kuntopainia on tarjolla ehkä kahdessa seurassa Suomessa.

Mistä meinasit löytää painiseuran, johon pääsee mukaan aikuisena ilman mitään taustoja? Kuntopainia on tarjolla ehkä kahdessa seurassa Suomessa.

Oiskohan menny termit sekasin? "Paini"- kaikenlainen vääntely eri muodoissa (lukkopaini, BJJ, judo, sambo) ja kreko- vapaapaini.

Joo siis käsitteellä paini tarkoitin nimenomaan erilaista vääntämistä ihan vaan kuntoilumielessä. Jos taas haluaa päästä ihan painipainiseuraan painimaan isojen poikien kanssa niin varmaan kannattaa vähän aikaisemmin aloittaa :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo siis käsitteellä paini tarkoitin nimenomaan erilaista vääntämistä ihan vaan kuntoilumielessä. Jos taas haluaa päästä ihan painipainiseuraan painimaan isojen poikien kanssa niin varmaan kannattaa vähän aikaisemmin aloittaa :rock:

En tiedä miten muualla, mutta ainakin täällä Rovaniemellä osa lukkopainia/BJJ:tä/vapaaottelua jonkin aikaa jo treenanneista kavereista käy krekopainiseuran treeneissä oikeiden painijoiden riepoteltavana, jotta oma pystypaini kehittyisi. Ei tosin ole sama asia kuin se, että lähtisi aivan pystymetsästä painitreeneihin.

Jos ostaa kotiin vain nyrkkeilysäkin + hanskat, oppiiko itsenäisellä säkin hakkaamisella mitään? Tarviiko lyömiseen oikean tekniikan, jota ei voi amatööri oppia yksin ilman mitään seuroja?

Tavoitteena on oppia vain lyömään edes jotenkin. En ole elämässäni joutunut "tappeluun", mutta silti olisi kiva jos olisi edes jotain perustaitoja sitä 0,00001 % todennäköistä tappelutilannetta vastaan.

100m pikajuoksu vois olla huomattavasti toimivampi itsepuolustus.

Toki voit youtubea katsomalla ja säkkiä lyömällä jonkinmoisen tekniikan kehittää.

Jos ostaa kotiin vain nyrkkeilysäkin + hanskat, oppiiko itsenäisellä säkin hakkaamisella mitään? Tarviiko lyömiseen oikean tekniikan, jota ei voi amatööri oppia yksin ilman mitään seuroja?

Tavoitteena on oppia vain lyömään edes jotenkin. En ole elämässäni joutunut "tappeluun", mutta silti olisi kiva jos olisi edes jotain perustaitoja sitä 0,00001 % todennäköistä tappelutilannetta vastaan.

Lyömiseen tarvitaan tekniikkaa. Väärin lyömällä rikot itsesi. Voit oppia lyömään videoiden avulla, mutta hitaammin ja huonommin.

Ei mitään apua "tappelussa", koska säkki ei lyö takaisin.

Onhan siitä nyt paljonkin apua "tappelussa" että on tottunut lyömään edes säkkiä youtube oppaana verrattuna ettei ole mitään pohjaa. Ei sitä esim. jossain kickboxingin alkeiskurssilla mitään sellaista henkilökohtaista ohjausta saa että treenaaminen olisi jotenkin ylivertaista ohjatuissa treeneissä, samat lätinät silta valmentajalta tulee kuin mitä youtube videoissa leuka alhaalla, hartiat rentona, kahdella ekalla rystysellä lyönnit jne. jne. Luonnollisesti sparri ja tekniikkaharjoittelu pareittain on sitten eri asia, mutta jos ei tälle tielle halua lähteä, niin ei muuta kuin säkki kattoon ja treenaamaan!

Jos välttämättä haluut heilua yksin niin kannattaa alusta asti tehdä varjoa ison peilin edessä ja tai kuvata omaa tekemistä videolle ja ihastelle siitä virheitä. Tietty jos ei tiedä yhtään mitä virheitä edes etsii niin vähän vaikeeks menee, mutta youtubea ahkerasti kattomalla saa varmaan paremmin tachia kuin tekemättä mitään.
Mut joo, säkin ja hanskojen hinnalla käy jo minkä tahansa alkeiskurssin ja useimmissa nyrkkeilysaleissa varmaan harjottelee vähintään puol vuotta hyvällä valmennuksella ja treenikavereilla. On hitusen motivoimampaa mennä ohjattuihin treeneihin kuin yksin hakata säkkiä. Ja jos itsepuolustus on se mikä kiinnostaa, niin karv maga, defendo tai joku muu ip-laji on parempi kuin kehälajit, joissa opetellaan tiettyä urheilulajia. Jos sulla on oikeesti sellanen olo että "haluat oppia jotain", jotta et jäädy mahdollisessa "tappelussa" (oikeestihan ip-tilanteet alkaa jo paljon ennen "tappelua"), niin mee ihmeessä jollekin ip-lajin alkeiskurssille ja sen jälkeen päätä haluatko jatkaa vai et.

Jos välttämättä haluut heilua yksin niin kannattaa alusta asti tehdä varjoa ison peilin edessä ja tai kuvata omaa tekemistä videolle ja ihastelle siitä virheitä. Tietty jos ei tiedä yhtään mitä virheitä edes etsii niin vähän vaikeeks menee, mutta youtubea ahkerasti kattomalla saa varmaan paremmin tachia kuin tekemättä mitään.
Mut joo, säkin ja hanskojen hinnalla käy jo minkä tahansa alkeiskurssin ja useimmissa nyrkkeilysaleissa varmaan harjottelee vähintään puol vuotta hyvällä valmennuksella ja treenikavereilla. On hitusen motivoimampaa mennä ohjattuihin treeneihin kuin yksin hakata säkkiä. Ja jos itsepuolustus on se mikä kiinnostaa, niin karv maga, defendo tai joku muu ip-laji on parempi kuin kehälajit, joissa opetellaan tiettyä urheilulajia. Jos sulla on oikeesti sellanen olo että "haluat oppia jotain", jotta et jäädy mahdollisessa "tappelussa" (oikeestihan ip-tilanteet alkaa jo paljon ennen "tappelua"), niin mee ihmeessä jollekin ip-lajin alkeiskurssille ja sen jälkeen päätä haluatko jatkaa vai et.

Perhana hyvin sanottu. Ja saattaa jopa saaha kavereitaki :)

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom