Lajin valinta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ensimmäiseksi tunnustan, että en ole tämän threadin kaikkia sivuja lukenut - niitä oli niin monta..

Olen istumatyöläinen, tällä hetkellä Jyväskylässä, ja tarvitsisin jotain selkälihasten aukojaa. Kouluaikoina kävin aikidossa (JKL:n Kampus-Do), kun judomattopaini kilpailupakkoineen ei oikein maistunut. Myöhemmin kokeilin aikidoa muualla toisessa seurassa, mutta yllättäen se ei ollut yhtä hauskaa. Yhdessä välissä treenasin boxercisea (nopeatempoinen musiikin tahdissa tapahtuva paritreeni, jossa toisella nyrkkeily- ja toisella pistehanskat) ja pidin siitä paljon. Savatessa (Defense ja Forme) oli myös ihan hauskaa, vaikka se sormien huitominen silmiä päin kyllä vähän arvelutti. Kiipeilyä piti joskus yrittää, mutta se jäi kun ei ollut kaveria sen kiipeilykortin hankkimisruljanssiin. Kilpailemaan en rupea ja tasokokeet kuulostavat jotenkin ... oudolta ajatukselta. Haen hauskaa harrastusta ja monipuolisia liikkeitä, jotka pitäisivät varsinkin selkälihakset kunnossa ja antaisivat vähän voimaa yläkroppaankin. Varsinkin lantio/vyötärön alueen lihakset, pitkät selkärangan viereiset lihakset, niskat ja nykyisin jopa ohimot kiukuttelevat välillä. Takaisinmuuttajalle hyvä ilmapiiri ja harjoituskaverit ovat pop. Mikäli itsepuolustustaidot karttuvat, se on bonusta, mutta ei kaikkein tärkeintä. Judopuku mallia 90-luvun puoliväli ja nyrkkeilyhanskat löytyvät omasta takaa, mutta säläähän saa aina hankittua lisää.

Voisitteko kommentoida tältä pohjalta seuraavia ajatuksia, ja tietenkin kertoa, mitä minä olen kokonaan jättänyt huomiotta.

- Säkkinyrkkeily ja pistehanskoihin lyöminen oli hauskaa, mutta kunto-.. siis varjonyrkkeilyn päälle en koskaan ymmärtänyt ja tosiaan kilpaileminen ei kiinnosta, eikä nenän murtaminen. Jossain välissä kokeilin jotain ihmeellistä svenssonien plikkalapsille suunnattua nyrkkeilylajia, mutta se oli pelkkää salin ympäri juoksemista hyppynarujen kanssa. Olisikohan - kaikesta tästä huolimatta - Jyväskylän nyrkkeilyseuroissa minulle jotain, vai jätänkö ne laskuista?
- .. vai olisiko kenties potkunyrkkeily, jonkinlainen sellainen, sopivampi?
- Millaisia Defendo ja PDFS ovat - verrattuna vaikkapa juuri Savateen? Liittojen/seurojen selitykset varsinkin PDFS:stä ovat varsin ympäripyöreitä..
- Aikido on ehkä se varmin valinta. Katselin, että ainakin jotain porukkaa Kampus-Do:sta oli siirtynyt Aikikaihin.. kai sielläkin kuntoa kertyy, ainakin vähän?

Tässä jokin aika sitten ilmestyi Jarmo Österman:lta kirja Kamppailutaitojen opas, ja se kirja on kyllä tehty juuri ihmisille ketkä miettivät jonkin kamppailulajin harrastamisen aloittamista. Kirjassa on esitelty suunnilleen kaikki yleisimmät kamppailulajit. Minä tilasin kyseisen kirjan heti kun se ilmestyi ja en ole kyllä pettynyt siihen, on erittäin mielenkiintoinen.

Sin Moo Hapkido

Onko ihanaa? mimmosista osa-alueista treenit koostuu? onko sparria? onko kovin fyysistä? salilla kun tulee ahkerasti käytyä, niin ei tarttes paljoo lihaskuntoa kohottavaa olla.

Harrastin vihreään vyöhön saakka. Olisin ilmeisesti päässyt seuraaviinkin vyökokeisiin mutta ei siitä sitten mitään tullut.. Treenit koostuu potku- ja lyöntiharjotuksista, mattopainiharjotteluista sekä jonkin verran myös lihaskunnosta. Pienimuotoinen (n. 5 min/treeni) tulee myös hengitysharjotteita. Laji on mukava ja helppo edistyä vyöarvoissa.
Ainiin ja pystyotteluakin on jonkun verran. Heittoja ja lukkoja tulee myöhemmillä vyöarvoilla enemmän, niistä en osaa sen tarkemmin sanoa mutta vihreeseen mennessä muutamat "basic" lukot ja heitot on kyllä hallussa.

Olen nyt vapaaottelun alottamista harkinnut. Tuli tossa Finnfighter Gymin sivuja selaillut ja osui silmään parin viikon päästä alkava BJJ peruskurssi. Olisikohan ikää liikaa jompaankumpaan noista mahdollisesti kilpatasolla harrastamiseen? Taustaa on parin vuoden painista sekä vihreän vyön Sin Moo Hapkidosta.

Olen nyt vapaaottelun alottamista harkinnut. Tuli tossa Finnfighter Gymin sivuja selaillut ja osui silmään parin viikon päästä alkava BJJ peruskurssi. Olisikohan ikää liikaa jompaankumpaan noista mahdollisesti kilpatasolla harrastamiseen? Taustaa on parin vuoden painista sekä vihreän vyön Sin Moo Hapkidosta.

Kilpatasolla harrastaminen onnistuis sulta varmasti vaikka alottaisit kymmenen vuoden päästä. Tietenki riippuu henkilöstä, mutta ikä nyt ei ainakaan ole se este sun kohalla. Viellä kun on vähä kamppailulaji taustaakin, mutta vaikka et omais mitään ni ei olis paljoa merkitystä.

Se on jännä näin 27-vuotiaana lukea noita viestejä, missä teini-ikäiset miettii onko liian myöhäistä aloittaa joku laji. Taisi joku 14-vuotiaskin joskus kysellä onko jo myöhäistä aloittaa nyrkkeily. Eli kyllä sinulla Behemoth on varsin hyvät lähtökohdat jos tuon ikäisenä on jo tuollaistakin taustaa. Itse aloitin Bjj:n pari vuotta sitten ja nyt menossa ensimmäisiin kisoihin, ja pärjätäkin aion perkele.

Kiitoksia :) Suuntana olis tuo BJJ:n alkeiskurssi ja siitä alkava harrastus ja sitte syksyllä vapaaottelun alkeiskurssi ja sen jatkaminen :)

Kyllähän se matossa nujuaminen kuuluu isosti siihen vapariin, tosin alkeiskurssilla hiotaan aluksi muuta kuin sitä "hyppyjujia" :)
Mutta jos kiinnostaa vain painia niin eiköhän joka salilla ole myös subbari treenit valikoimassa.

Mitenkäs tämä kamppailu-urheilun harrastaminen kannattaisi ihan pohjalta aikuisen ihmisen aloittaa? Tekisi mieli kokeilla jotain uutta, ja etenkin urheilla taas pitkästä aikaa ryhmässä.

Eli 21v Tamperelainen peruskuntoilija olen. Urheilutausta on monipuolista, mutta mitään kamppailulajia en ole koskaan kokeillutkaan. Tällä hetkellä kuntoilumuotoina punttailu, juoksu ja sulkapallo.

Katson vaan jostain paikallisesta seurasta alkeiskurssin, ja menen paikalle katselemaan? Ikähaitari varmaan heiluu välillä 15-50? :david:

Jos se ketään kiinnostaa, niin potku/thainyrkkeily tai savate on lähinnä ollut mielessä. Mieluiten simppeli ja iskupohjainen, matossa telmiminen ei kamalasti kiinnosta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paljonko tuo BJJ maksaa harrastuksen alkuvaiheissa? Kun tuon alkeiskurssin jälkeen ajattelin alkaa harrastamaan niin siin tulee noita pukumaksuja ja muita. Onko kellään sanoa mitään suuntaa-antavaa?

Jostain katsoin noita pukujen hintoja niin olivat siinä 130e tietämissä, ja kuukausimaksu sinne salille on 40e. En tiedä onko siinä muita maksuja kuten jotain lisenssejä, mutta piti vastata sillä olin harkinnut juuri samaa samassa seurassa (siis BJJ alkeiskurssia ja siitä vapaaotteluun siirtymistä syksyllä tai ensi keväänä. Tosin en omaa taistelulajitaustaa). Katsotaan jos ei saa ketään kaveria innostumaan, niin pakko kai sinne on vaikka yksin tulla kattelemaan että mikä on meno :P

Paljonko tuo BJJ maksaa harrastuksen alkuvaiheissa? Kun tuon alkeiskurssin jälkeen ajattelin alkaa harrastamaan niin siin tulee noita pukumaksuja ja muita. Onko kellään sanoa mitään suuntaa-antavaa?

Alkeiskurssi taitaa olla about 100e Puku pyörii 100e molemmin puolin. Brassin jälkeen kuukausimaksu on siinä 40e/kk. Ja kyllä se puku pitää hommata jo sinne alkeiskurssille

Spedetys ei sinne kavereita mukaan tarvitse edes, eiköhän sieltä löydy sen verran samanhenkistä porukkaa.

Älä ainakaan valitse jujutsua tai et koskaan saa naisia.[video]http://www.xtranormal.com/watch/11300417/So..._you_do_jiu_jitsu[/video]

Älä ainakaan valitse jujutsua tai et koskaan saa naisia.[video]http://www.xtranormal.com/watch/11300417/So..._you_do_jiu_jitsu[/video]

Miten hitto tämä jakso naurattaa.. taitaa johtu kahvin yliannostuksesta.. :D

Missä lajeissa tulee eniten fyysisyys ominaisuutena esille? Itse harkitsen jos nyrkkeilyn joskus aloittaisi kun olisi tarpeeksi aikaa... Eli mitä muita semmoisi lajeja joissa painotus olisi eniten fysiikassa ja sitten mahdollisimman vähän tekniikassa?

Missä lajeissa tulee eniten fyysisyys ominaisuutena esille? Itse harkitsen jos nyrkkeilyn joskus aloittaisi kun olisi tarpeeksi aikaa... Eli mitä muita semmoisi lajeja joissa painotus olisi eniten fysiikassa ja sitten mahdollisimman vähän tekniikassa?

Meinaakko sitte, että nyrkkeilyssä fysiikalla on enemmän tekemistä kun tekniikalla?

Meinaakko sitte, että nyrkkeilyssä fysiikalla on enemmän tekemistä kun tekniikalla?

Juu, olisi pitänyt korjata, eli siinä fysiikka kummiskin vaikuttaa. Vrt. esim. Brassijujutsut sun muut mistä olen saanut aikalailla sen kuvan, että pärjää vain jos vetää 5h päivässä tekniikkaa. Muutenkin se että itsellä ei ainakaan mahdu päähän miten muistaa siinä ottelussa sen mistä välistä sitä pitää viedä käsi ja mitä tehdä sitten jne jne jne.
Eli nyrkkeily nyt on vielä kohtuu mahdollista siinä mielessä. Vaikka toki tekniikallakin on merkitystä, niin eikös sen puutetta pysty osittain hyvittämään fysiikalla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom