Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Plussalla ollessa sarjapainot nousevat ihan mukavasti,mutta kysynkin,että paljonko vaikuttaa elopainon nousu sarjapainojen nousuun?Siis tarkoitan sitä,että kertooko sarjapainojen nousu myös siitä,että voimat ja lihakset kasvaisivat?Itsellä on viime aikoina noussut varsinkin penkissä sarjapainot koko ajan,mutta samalla myös tuo elopaino on noussut.

Ensimmäistä kertaa ajattelin alkaa dieettamaan.Monta kiloa kannattiaisi kerralla dieetata pois?Jos paino on noussut 6kk sisällä esim.10kg,niin kannattaisiko painoa tiputtaa pois tyyliin 6-7kg,jolloin 3-4kg voisi olla uutta lihasmassaa?

Entäs,kannattaisiko lähi viikkoina kokeilla uutta maksimia,ennen kuin alkaa kunnolla dieettaamaan?Minkälainen treeni olisi paras dieetille?Ajattelin alkaa tekemään 5x5x treeniä

Plussalla ollessa sarjapainot nousevat ihan mukavasti,mutta kysynkin,että paljonko vaikuttaa elopainon nousu sarjapainojen nousuun?Siis tarkoitan sitä,että kertooko sarjapainojen nousu myös siitä,että voimat ja lihakset kasvaisivat?

Monta kiloa kannattiaisi kerralla dieetata pois?

Entäs,kannattaisiko lähi viikkoina kokeilla uutta maksimia,ennen kuin alkaa kunnolla dieettaamaan?Minkälainen treeni olisi paras dieetille?

Sarjapainot nousevat luonnollisesti paremmin, kun saadaan enemmän energiaa. Sarjapainojen nousu kertoo lihasten hermotuksen parantumisesta, eli voimien kasvusta. Lihas kasvaa kyllä mukana, jos syödään tarpeeksi. Pitkällä tähtäimellä sarjapainojen täytyykin kasvaa, jos lihasta meinataan kasvattaa. Dieettaa niin kauan, että oot tyytyväinen. Jos sua maksimit kiinnostaa, niin koita pois. Dieetillä tulis vetää ihan normitreeniä, kuten bulkillakin.

Moro oon 16v jannu 181cm pitkä ja painoa 86kg ja nyt olis tarkotus ens kesään mennessä päästä ns. ''rantakuntoon''. Treenihistoria on lyhyt ja melko mitäänsanomaton; huhtikuussa aloin käymään salilla ja kesäkuuhun asti jaksoin käydä ja kehitystä tuli melko paljon erityisesti jaloissa joita ohjaajakin pari kertaa kehaisi :) .

Tuli kesä ja sali jäi taka-alalle, kun yleinen perseily, laiskuus ja dokaaminen kiinnosti enemmän (''en jaksa mennä salille meen dokaa'') ja treenaminen oli tosi vähäistä, saavutettu kehitys katosi ja herra Rasva on tähän päivään asti lisännyt vaikutusvaltaansa kehossani.

Nyt ois tarkotus ottaa dieetti jossa noin 1800kcal päivässä ja treenata suunnilleen näin;

Ma: Sali
Ti:45min aamuaerobinen / Hiit. (Vähän vielä hakusessa kumpi maistuu paremalle)
Ke:45min aamuaerobinen / Hiit
To: Sali
Pe: Lepopäivä / Mahdollinen kevyt aerobinen tai sali (pe tai la, yks lepopäivä ainakin)
La: Katso perjantai
Su: 45min-60min aamuaerobinen / Hiit

Idea ois sellasella 0.5-1kg/vko vauhdilla tiputtaa painoa ja ylläpitää edes vähäsen nykyisiä lihaksia. Mites tollanen ohjelma, lisää jotain, vähemmän jotain?

Kiitos etukäteen.

eilen alkoi oikeastaan elämäni ensimmäinen oikea dieetti. Lähtöpaino on 85kg ja pituus 177cm
Jos treenailen salilla sen 3-kertaa viikossa, niin otanko vielä aerobista vaikka sen 4-kertaa? Koska jos vedän palkkarin salin jälkeen, niin siitähän tulee jo ne kalorit, mitä siellä kulutti. Eli onko hyvä vetää vaikka juoksulenkki ja sali samana päivänä? Jos pitää viikossa yhden päivän lepoa, niin meneekö ylikuntoon? Pyrin syömään 2-3 tunnin välein pieniä annoksia, joissa kaikissa kuitenkin proteiinia vähintään se 20g. Hiilareita vältän muuten paitsi aamulla.

Älä sotkeudu tohon kalorihommaan. Tärkeintä salissa on se että se potkasee aineenvaihduntaa pidemmälle jaksolle, jolloin sitä energiaa palaa palautumiseen, eli kudoksen korjausprosesseihin. Jos jotain lisäks vielä haluat tehä ni suosittelisin HIIT:iä jossain muodossa. Juosen, kuntopyörällä yms. Ite oon tykänny vetää jyrkkään mäkeen vetoja.
Tosta ylikunnosta (ylitreenauksesta) on vaikea sanoa, riippuu mitä treenaa niinä kuutena päivänä. Monet suosittelee ja ite käyttää hiilarinsa treenin jälkeen, mut ite oon kans tykänny mieluummin aamulla jos päivässä yhen annoksen syö. Treenin jälkeen jos syön hiilaria palkkarissa ni tulee todella pehmee olo pitkäks aikaa. Todennu paremmaks pelkkä hera+krea+gluta.

Moro oon 16v jannu 181cm pitkä ja painoa 86kg ja nyt olis tarkotus ens kesään mennessä päästä ns. ''rantakuntoon''. Treenihistoria on lyhyt ja melko mitäänsanomaton; huhtikuussa aloin käymään salilla ja kesäkuuhun asti jaksoin käydä ja kehitystä tuli melko paljon erityisesti jaloissa joita ohjaajakin pari kertaa kehaisi :) .

Tuli kesä ja sali jäi taka-alalle, kun yleinen perseily, laiskuus ja dokaaminen kiinnosti enemmän (''en jaksa mennä salille meen dokaa'') ja treenaminen oli tosi vähäistä, saavutettu kehitys katosi ja herra Rasva on tähän päivään asti lisännyt vaikutusvaltaansa kehossani.

Nyt ois tarkotus ottaa dieetti jossa noin 1800kcal päivässä ja treenata suunnilleen näin;

Ma: Sali
Ti:45min aamuaerobinen / Hiit. (Vähän vielä hakusessa kumpi maistuu paremalle)
Ke:45min aamuaerobinen / Hiit
To: Sali
Pe: Lepopäivä / Mahdollinen kevyt aerobinen tai sali (pe tai la, yks lepopäivä ainakin)
La: Katso perjantai
Su: 45min-60min aamuaerobinen / Hiit

Idea ois sellasella 0.5-1kg/vko vauhdilla tiputtaa painoa ja ylläpitää edes vähäsen nykyisiä lihaksia. Mites tollanen ohjelma, lisää jotain, vähemmän jotain?

Kiitos etukäteen.

Ei tolla kalori/treeni-määrällä tuu onnistumaan kauheen hyvin.
Oot vielä noin nuoriki ni tarviit reilusti sapuskaa. Itse ottasin mieluummin vaikka 3-4 salia jollain isolla jaolla kuten ylä/alakroppa tai vetävät/työntävät, ja siihen päälle 2-3 HIIT.

Älä sotkeudu tohon kalorihommaan. Tärkeintä salissa on se että se potkasee aineenvaihduntaa pidemmälle jaksolle, jolloin sitä energiaa palaa palautumiseen, eli kudoksen korjausprosesseihin. Jos jotain lisäks vielä haluat tehä ni suosittelisin HIIT:iä jossain muodossa. Juosen, kuntopyörällä yms. Ite oon tykänny vetää jyrkkään mäkeen vetoja.
Tosta ylikunnosta (ylitreenauksesta) on vaikea sanoa, riippuu mitä treenaa niinä kuutena päivänä. Monet suosittelee ja ite käyttää hiilarinsa treenin jälkeen, mut ite oon kans tykänny mieluummin aamulla jos päivässä yhen annoksen syö. Treenin jälkeen jos syön hiilaria palkkarissa ni tulee todella pehmee olo pitkäks aikaa. Todennu paremmaks pelkkä hera+krea+gluta.

Tiedän sen, että ihan illalla(jälkeen klo 20) ei enää mitään hiilaria, vaan vaikka paljasta rahkaa, tonnikalaa vedessä ja jotain hyvää rasvaa. Onko se pahaksi tuonne asti syödä hiilaria esim ruisleivästä tai tummasta/vaaleasta riisistä?

eikös melkeen kaikessa ole hiilaria kasviksista ja varsinkin hedelmistä lähtien? Pitäisikö syödä ehrmannia viidesti päivässä :D

Miten kauan tuota hiitiä pitäisi tehdä? Jos aamulla menee salille ja alkaa juoksemaan matolla, niin riittääkkö se alle 10min kun vetää ihan täpöllä ja sitten vaikka 20min siihen päälle kevyttä juoksua.

Ehrmannissa sitä hiilaria vasta onkin :D En laske kasviksista tulleita hiilareita mukaan.
Ja jos sanotaan että välttää niin ei tarkota että ei välttämättä sais laittaa kahviin sitä kermaa, vaan sitä että ei tietoisesti syö mitään hiilaria omasta lähteestään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisitko vähän perustella? Ite oon siinä käsityksessä, et hiilarin saaminen aamulla ja treenin ympärillä on hyvin tärkeää.

Jälleen kerran, kaikki riippuu kaikesta. Se mikä toimii mulla ei välttämättä toimi sulla.
Ok, jos sulla on kaks 100 kiloista tyyppiä about samoissa rasvoissa, ja alat niille tekee dieettiä.
Niin pitää ottaa huomioon yksilölliset erot esimerkiksi insuliiniherkkyydessä. Minä, entinen sika, en kestä hiilaria lähellekkään niin hyvin kuin toiset samanpainoiset/kokoiset, paitsi nykyään paremmin kylläkin.
Mutta itse saan parhaan tuloksen sillä että yksinkertaisesti droppaan hiilarit pois ruokavaliosta, ja silloin tällöin, kun on esim. todella kuiva ja tyhjä olo, syön hiilaria, kuten eilen tein.

Mutta sitten taas toinen henkilö, joka kestää hiilaria paremmin, voi syödä vaikka joka aterialla sitä, järjen rajoissa tietenkin, koska hän ei tuota insuliinia niin paljoa samasta määrästä sokeria kuin minä.
Insuliinin hallinta on tärkein juttu dieettaamisessa, jos insuliiniarvot ovat koholla, rasva ei poistu solusta.
Lowcarb ( alle 0,5g/kg/vrk ) Toimii suurimmalla osalla esim. suomalaisista hyvin, koska täällä on totuttu syömään enemmän lihaa ja marjoja yms. aikojen saatossa.
Ja sitten pitää muistaa että mitä kireämpi henkilö on kyseessä, sitä enemmän voi syödä hiilaria ilman että se tarttuu läskiksi. Eli jos olet joku 5-6 kiloa vaikka sikspäkistä niin voit periaatteessa syödä vähän vapaammin hiilaria kuin läskimpi kaverisi.

En lähe sanomaan kumpi on parempi, jakaa tasasesti pitkin päivää joku mietitty määrä hiilaria vai pitää tankkauspäivä. Se on kuitenkin varmaa että cheattipäivistä ei ole varsinaisesti hyötyä niin kuin yleensä luullaan.

Tuli vähän sekava postaus mutta toivottavasti ymmärsit pointin :)

Alkaa mennä kyllä vähän yli hilseen kun ihmiset tällä puhuu täällä että ruisleipäkin on epäterveellistä. Hiilihydraatit eivät automaattisesti ole epäterveellisiä ja liikkuvalle ihmiselle erittäinkin suotavia. IMO alkaa tämä keto/vhh hypetys mennä hieman yli...Tredi on kuitenkin EKAA kertaa dietillä ja mielestäni tässä tilanteessa on huomattavasti tärkeämpää panostaa ruuan laatuun kuin määrän. Kun ruuan laatu on kunnossa seuraava askel on sitten makrojakauman viilaaminen suurinpiirtein "oikeaksi", tämäkään ei ekalla dietillä mielestäni ole mikään kvanttifysiikkaa. Ja kolmas askel on sitten se ravintoaineiden ajoitus, eri syödään se hh aamulla ja rasva illalla noin suurinpiirtein, tämäkään ei sinne rakettitieteen puolelle mielestäni mene. En kiistä keton/vhh:n toimivuutta mutta ensi dietiksi en lähtisi suosittelemaan, kukin tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee.

En minäkään väittänyt että low carb olisi ainut keino. Totesin vain että esim. minulla se toimii parhaiten. Ja uskon että monet ketkä dieettaamaan alkaa tulevat paljon paremmin toimeen yksinkertaisesti kontrolloimalla insuliinia, eikä laskemalla idioottimaisen dogmaattisesti kaloreita. Ja joo, ruisleipäkin voi olla, ja yleensä onkin melko "epäterveellistä" esim vaasan ruispaloissa on kolmannes vehnäjauhoa.
Ihmisillä on paha tapa juuttua yhteen metodiin ja puskea sitä eteenpäin.
Ite käytän dieetillä hiilareita sen 40-60g/vrk. Päivästä ja treenistä riippumatta.
Mut oon jeesannu hieman kevyemmälle kaverille ruokavalion jossa oli joka päivä yli 200g/hh
Monet naisetki ketä oon jeesaillu ohjelmissan syö enemmän HH:ta kuin minä.
Ja olen entinen possu, niinkuin täälläkin varmaan moni, ja siinä tapauksessa vaikka olisi ekaa kertaa dieetillä ei voi jättää huomioimatta em. asioita.

Sillä ei oo väliä kuin paljon ja mitä syöt, vaan sillä kuinka paljon siitä imeytyy.

Musta VHH sopii ihan hyvin ensimmäiseksi dieetiksi. Hillitsee tehokkaasti makeanhimoa ja oikein toteutettuna tulokset puhuvat puolestaan. Tietysti siinä tarvitsee aika paljon ottaa asioista selvää ja hankkia tietoa, mutta se ei mielestäni ole ollenkaan huono juttu. Päinvastoin, tiedon lisääntyessä lisääntyy myös oman kropan tuntemus, kun osaa tulkita kehon viestejä paremmin (esim. nyt mulla on turvonnut olo, koska söin vehnää -> ei kannata yms).

Tredi on kuitenkin EKAA kertaa dietillä ja mielestäni tässä tilanteessa on huomattavasti tärkeämpää panostaa ruuan laatuun kuin määrän

VHH:ssahan juuri panostetaan ruuan laatuun. Se on vaan vähän erilaista laatua kuin mihin moni on tottunut.

Kuten Fuhrer sanoi, eri ihmisille sopivat erilaiset ruokavaliot, mutta usein painon kertyminen johtuu "possuilusta" ja VHH on tehokas keino katkaista kierre. Jos kuitenkin huomaa, ettei se sovi itselle, sen kun muuttaa virallisterveellisempään suuntaan.

Moro!

Salilla on nyt tullut käytyä viime huhtikuusta asti painonpudotuksen merkeissä, tosin kesällä oli töiden ja reissujen takia hieman taukoa. Paino oli alkuun 115kg ja tällä hetkellä mennään 105kg:ssa, pituutta ~185cm. Tahti on ollut aika verkkaista omasta mielestäni ja ajattelin, että voisin ottaa myös lenkit mukaan ohjelmaan. Millasiahan lenkkejä kannattaisi alkaa tehdä? Ihan reipasta kävelyä varmaan alkuun kun peruskunto ei ole kovin hääppöinen? Olen myös täältä lukenut, että aamulenkit tyhjään vatsaan polttaisivat hyvin rasvaa. Onko tässä perää? Tähän mennessä olen siis vain käynyt salilla 2-3 kertaa viikossa. Ohjelmana käytin pari ensimmäistä kuukautta 3-jakoista, mutta nyt olen siirtynyt Arskan kuusikkoon, joka tuntuu sopivan itselleni paljo paremmin. Ainakin sitä on mukavampi vääntää.

Ruokailut onkin ehkä itselläni se vaikein kohta. Salaatti ei oikein meinaa maistua, vaikka kuinka olen yrittänyt totuttautua siihen. En myöskään ole aivan varma miten pitäisi syödä. Mitä täältä olen seurannut, niin on sanottu, että pitäisi hiilihydraatteja yrittää karsia. Olen sen johdolla jättänyt vaalean leivän pois käytännössä kokonaan, mutta taas lämpimällä ruoalla tuntuu vaikealta luopua riisistä tai pastasta. Peruna nyt ei oikein muutenkaan uppoa. Myöskään herkkuja ei ole tullut syötyä parin viimeisen kuukauden aikana kuin muutaman kerran sukuloidessa. Toinen ongelma on omasta mielestäni se, että on vaikea saada tarvittavat proteiinit päivän ruoasta (2g per rasvaton painokilo, eli minulle ehkä ~150g?).

Laitetaan nyt vielä tämän päivän ruokailut tähän, että jos löytyy jotain korjattavaa, niin voi korjata.

Aamulla seitsemän jälkeen Ehrmanni sokerittomalla mehutiivisteellä. Välillä kaurapuuro leseistä/hiutaleista rasvattomaan maitoon. Riippuu vähän fiiliksestä, että kumpi nappaa.

Päivällä koulun safkat, ei leipää, salaattia riippuen siitä mitä on tarjolla. Vähän perunaa/riisiä/pastaa.

Koulun jälkeen kolmen aikoihin jälkiuunipala (molemmat puolet) juustolla ja kalkkunaleikkeellä.

Päivällisenä lihapullia ja vähän makaronia (5 lihapullaa, ~100g keitettyä makaronia) ja kaksi lasia rasvatonta maitoa. Kurkkua ja porkkanaa.

Iltapalaksi tulen vielä syömään yhden rahkan sokerittomalla mehutiivisteellä.

Näiden lisäksi limua menee aika paljon (jopa litra päivässä), mutta se on lightiä. Limun avulla olen myös saanut makeanhimon kuriin. Jos tekisi mieli karkkia, niin ottaakin lasillisen tätä.

Elikkäs, miltä tuo ruokailu näyttää ja kommentteja/vinkkejä yleisesti olisi mukava myös saada. Minulla ei ole mitään tavoitetta asetettuna, muuta kuin, että laihtuminen ja peruskunnon kasvattaminen.

Vhh:n ja keton toimivuutta en kiistä, mielestäni tuo ylenpalttinen hiilaripelko on kuitenkin aivan älytöntä. Monille sopii vhh mutta jos samaan aikaan harrastaa enemmänkin liikuntaa niin en näe ruisleivän/puuron/tumman riisin yms. pelkäämisessä mitään järkeä. Ja tuohon possuilukierteen katkaisemiseen ei vhh kaikille sovi, ne mässykohtaukset lauantaina romuttaa herkästi koko viikon ;) Itse syön dietillä kohtuu vähän hh:ta(n.20-25%) mutta enpä dietillä juuri aerobiseen koske.

Mitkä mässykohtaukset lauantaisin?
Mun mielestä low carb juurikin opettaa syömään kunnon ruokavalion mukaan koska et voi työntää suuhun mitä tahansa paskaa sattuu hyllystä löytymään.

Mikä sitten on ylenpalttista hiilaripelkoa, siitä voi olla montaa mieltä :) Kyllä siihen aika nopeasti tottuu, jättää vaan tietynlaiset ruuat syömättä samoin kuin virallisterveellisessäkin tehdään.

Ja tässä huomaa taas yksilöllisyyden, jos mä söisin joka päivä ruisleipää/puuroa/tummaa riisiä, en jaksaisi liikkua läheskään niin hyvin kuin jaksan nyt. Se menis niin, että simahtaisin n. tunti ruokailun jälkeen tai sitten tulisi kipuja :) Mulla raja menee siinä about 50g/pvä, keskiarvo ehkä 30g.

Suositut

Back
Ylös Bottom