Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä, 30 prosenttia 2000 kcal:sta on 600 kcal:ia. Tämän verran kaloreita pitäisi siis saada sekä proteiineista että rasvoista. 40 prosenttia 2000 kcal:sta on taas 800 kcal:ia ja tämä pitäisi saada hiilihydraateista. Yksi proteiini- ja hiilihydraattigramma vastaa 4 kcal:ia, joten proteiinia tulisi päivän aterioista saada noin 150 grammaa ja hiilareita noin 200 grammaa. Rasvagramma taas sisältää 9 kcal:ia, joten rasvaa tulisi saada noin 90 grammaa.

Ravintosisällöt taas tietysti selviävät pakkausten kyljistä ja annokset punnitsemalla (tai hyvin arvioimalla).

Elikkä, 30 prosenttia 2000 kcal:sta on 600 kcal:ia. Tämän verran kaloreita pitäisi siis saada sekä proteiineista että rasvoista. 40 prosenttia 2000 kcal:sta on taas 800 kcal:ia ja tämä pitäisi saada hiilihydraateista. Yksi proteiini- ja hiilihydraattigramma vastaa 4 kcal:ia, joten proteiinia tulisi päivän aterioista saada noin 150 grammaa ja hiilareita noin 200 grammaa. Rasvagramma taas sisältää 9 kcal:ia, joten rasvaa tulisi saada noin 90 grammaa.

Ravintosisällöt taas tietysti selviävät pakkausten kyljistä ja annokset punnitsemalla (tai hyvin arvioimalla).

Mun mielestä dieetillä on hyvä ottaa hiilareista pois niin paljon kuin mahdollista (järki käteen kuitenkin) ja korvata hiilareiden jättämä kalorivaje rasvaa ja proteiinia lisäämällä. Ainakin itsellä toimii tälläinen järjestely paremmin kuin hyvin. Low carb diet burns fat like there's no tomorrow :thumbs:

Tänään alko dieetti ensimmäistä kertaa. Vaikeeta pysytellä poissa jääkaapilta :D
Mites dieetillä yleensäkin juominen, saako juoda vettä niin paljon kuin mieli tekee?
Ite oon ~176cm ja 82,5kg tarkoitus ois pari kolme kiloa laihtua näin aluks. 6 viikkoa pitäs dieetata näin aluks :)

Tässä vielä tää dietti mitä tänään aloin toteuttamaan, mielipiteitä?

aamupala: 2 ruisleipää ja pari siivua kalkkunaa + ehrmann + 2kpl omega3 + 1/2 t-lusikkaa greenteata

lounas: Mitä koulussa nyt on

välipala ennen salia: 1dl heraa + 1 t-lusikka greenteata, 1 rkl oliiviöljyä

salin jälkeen: 1.5-2dl muscle+

illallinen: lihaa/kanaa + tummaa makaronia/riisi

iltapala: tonnikalaa öljyssä

ennen nukkumaan menoa: 1dl maito90 + 1rkl oliiviöljyä

Juotavaksi aterioille vettä tai maitoa.
Ja tuohan on siis treenipäivän ruokalista, lepopäivänä ei palkkaria ja illalla oliiviöljyä, muuten sama.
Onko oliiviöljyä tuossa liikaa? riittääkö jos pelkäästään illalla ottaa sitä?

Tänään alko dieetti ensimmäistä kertaa. Vaikeeta pysytellä poissa jääkaapilta :D
Mites dieetillä yleensäkin juominen, saako juoda vettä niin paljon kuin mieli tekee?
Ite oon ~176cm ja 82,5kg tarkoitus ois pari kolme kiloa laihtua näin aluks. 6 viikkoa pitäs dieetata näin aluks :)

Tässä vielä tää dietti mitä tänään aloin toteuttamaan, mielipiteitä?

aamupala: 2 ruisleipää ja pari siivua kalkkunaa + ehrmann + 2kpl omega3 + 1/2 t-lusikkaa greenteata

lounas: Mitä koulussa nyt on

välipala ennen salia: 1dl heraa + 1 t-lusikka greenteata, 1 rkl oliiviöljyä

salin jälkeen: 1.5-2dl muscle+

illallinen: lihaa/kanaa + tummaa makaronia/riisi

iltapala: tonnikalaa öljyssä

ennen nukkumaan menoa: 1dl maito90 + 1rkl oliiviöljyä

Juotavaksi aterioille vettä tai maitoa.
Ja tuohan on siis treenipäivän ruokalista, lepopäivänä ei palkkaria ja illalla oliiviöljyä, muuten sama.
Onko oliiviöljyä tuossa liikaa? riittääkö jos pelkäästään illalla ottaa sitä?

Ottaisin itse tuon ennen salia tarkoitetun ruokalusikallisen oliiviöljyä tonnarin kyytipoikana. Parempi kohdistaa rasvat enempi iltaan/iltapalaan. Et kuitenkaan tee sillä ennen salia mitään muuta kuin hidastat proteiinin imeytymistä ja se ei ole varmastikaan silloin tarkoitus. Ota illalla siis enempi.

Nestettä eli vettä kannattaa juoda riittävästi. Joku sanoi joskus, että jos kusi on keltaista, juot liian vähän :D Tiedä sitten onko tuolla todellista perää, mutta älä pihistele silti sen veden kanssa. Liika ei silti ole hyväksi sekään.

Eikä öljyä (rypsäri tai oliivi) voi nauttia liikaa jos vaan kalorit ei ylity ;)

Mites tämä rasvanpalo oikein toimii. Nytten olen jo pari kk diettaillu ja tiputtanut noin 12 kiloa, mutta silti fättiä vielä löytyy mahasta pieni kerros ja perseestä enemmän. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, elikkäs paljon proteiinia, hyviä rasvoja(kala/oliivi esim) ja hitaita hiilareita vain aamusta(nopeat melkein kokonaan pois). Urheilua en harrasta kovinkaan paljon, mutta näin laskettuna kehoni jää päivittäin n1000 kaloria miinukselle (perjantaista mättö AKA ryyppypäivää en laske)

Rasvaprosentista en ole varma, mutta tossa 15-20%välill' se kait on (kylkiluut näkyy kädet vaakatasossa). Niin tota joo, elikkäs kauanko tolla -1000cal/päivä pitäs mennä ton 65 kilon ihannepainon saavutukseen? Voiko sitä edes laskea suuntaa-antavasti vai onko se täysin yksilöllistä?

ja vielä että miten toi rasvaprosentti voitais mitata mahdollisimman halvalla ja tarkasti

Ongelma on siinä että kroppa ei toimi noin. Jos viikossa -500 ois 0,5 kiloa rasvaa ni 1500kcal ois sillon 1.5 kiloa rasvaa, mut käytäntö on eri juttu. Kaloreiden laskeminen rupee muutenkin mun mielestä olee jo vähän 80-luvun juttuja.
Ja jätä toi mättöpäivä väliin ihan suosiolla, se ei muuta ku pilaa sun dieettis.

et kai sä ny mitään 4 vuotta aio olla dieetillä?
Itsekuria peliin, muuten voit unohtaa sen hyvän kropan.
Vai luuletko että tarviit kolmea pizzaa ja sipsiä ja limua että "boostaat" aineenvaihduntaa tai "täytät glykogeenivarastoja"? Epäilen.. Kyse on ainoastaan mielenheikkoudesta, enkä nyt tosiaan yritä väittää että oisin joku umpispartalainen ja onnistuisin itekkään aina välttämään kaikkia herkkuja.
Alota vaikka sillä että pidät viikossa yhden (1) vapaan aterian, esimerkiksi sunnuntaina päivällinen. Yheltä istumalta syöt vapaasti, sit ku perse nousee penkistä ni se oli siinä.

E: tänki lässytyksen tilalle ois riittäny ytimekäs: Pysy sit läskinä :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No justiin sanoit, että se tarkoittaa ryyppypäivää. Mulla se ainakin tarkoitti kaljaa, viinaa ja sitten kebabbia illalla ja/tai seuraavana päivänä.

Itse oon ihmetellyt aina tuota viinan juontia dietillä. Niin kuin ei voisi olla paria kolmea kuukautta ilman viinaa tai mässäystä. Herkuttelulla ja mätöllä tekee dietistä itselleen vain vaikeampaa, kun pääsee taas hyvän makuun ja sitten pitää taas kitkutella.

Ehdottomasti pidät sen mättöpäivän, mutta kohtuudella kuitenkin. Vanne kiristyy otsan ympärillä jos liian kauan on täysin herkuttelematta.

Mikäs vittu ammattilaisen neuvo tää ny oli?
Jos vanne alkaa kiristyy sillon ku ei yks kerta roskaa viikossa riitä ni sit suosittelen dieettaamista hypnoosin avulla.

Ongelma on siinä että kroppa ei toimi noin. Jos viikossa -500 ois 0,5 kiloa rasvaa ni 1500kcal ois sillon 1.5 kiloa rasvaa, mut käytäntö on eri juttu. Kaloreiden laskeminen rupee muutenkin mun mielestä olee jo vähän 80-luvun juttuja.

Onhan käytäntö tietysti eri asia kuin teorialaskut, mutta en silti menisi hylkäämään kalorien laskua. Itsellä ainakin se auttaa saamaan parempaa käsitystä siitä miten syö. Keskityn enemmän prode-, hh- ja rasvagrammojen tarkkailuun mutta on niitä kaloreitakin hyvä toisinaan vilkaista jos on vähänkään epävarma että syökö sopivia määriä (esim. mulla jäisi joka päivä kalorit ~700-900kcal paikkeille ellen vahtaisi ja laskisi joka päivä, koska luulen aina syöneeni hirveästi vaikken oikeasti olekaan). Onhan se nyt hiukan vanhanaikaista ehkä mutta mulle ainakin välttämätöntä.

e. ja mättöpäivästä.... jos se ei haittaa dieettiä niin mikä ettei. Ei diettaamisen tarvitse olla vastenmielistä, jos tekee mieli juoda/syödä vähän enemmän niin sitten antaa mennä. Pitää vain varoa ettei jää päälle ja ottaa se riski että tulokset saattavat viivästyä.

joo, siis suuntaa antavana se voi toimia. Kirjotin ehkä vähän liian kärjistetysti, mut ei se pelkkö absoluuttinen kalorimääräkään oo ees puolta totuutta.
Ruoan hormonaalinen vaikutus on mun mielestä paljon paljon tärkeämpi ku kalorimäärä.
Ja tärkeimpänä insuliinin kontrolloiminen.

Kalorien lasku voi olla paikallaan ensimmäisessä dietissä, mutta sen jälkeen pitäisi kyllä jo osata katsoa ihan silmämääräisesti ilman laskuja, että mennään kutakuinkin oikeilla kaloreilla. Todellinen kalorimäärä kun näkyy kuitenkin loppujen lopuksi vasta vaa'asta.

Tuollainen laskeminen johtaa vain siihen, että esim. normaalista työpaikkaravintolan/koulun ruokailusta tulee henkisesti ongelmallista kun tarkkoja arvoja ei löydy mistään ja laskut kusee (tai sitten pitää alkaa rehata eväitä joka paikkaan).

^totta. Mutta kaloreiden laskussa on oikeasti vaikeaa olla ees suurinpiirtein tarkka, koska aineenvaihdunta on muuttuva tekijä koko aika. Yhtenä päivänä esim mulla voi 4000kcal olla liikaa, ja siitä 2 päivää ni liian vähän. Sen takia ite mieluummin kierrätän käytännössä pelkkiä hiilareita.Esim:
1.-4pv. 50g, 5pv 150g 6-10 alle 100g tai vast. Ja siihen päälle paljon protskua ja rasvaa ja kalaöljyä. Rypsäripullo mul on aina autossa, siit on hyvä särpii työmatkoilla pientä siivua.

Tuollainen laskeminen johtaa vain siihen, että esim. normaalista työpaikkaravintolan/koulun ruokailusta tulee henkisesti ongelmallista kun tarkkoja arvoja ei löydy mistään ja laskut kusee (tai sitten pitää alkaa rehata eväitä joka paikkaan).

Meillä työpaikan ruokalassa on aina esimerkkiannos päivän ruuasta jossa on annoksen kalorit ilmoitettu :) Itse en tosin kaloreita laske juurikaan. Käyn puntarilla viikon välein ja katson mihin suuntaan paino on liikkunut. Jos ei ole laskenut, niin sitten syödään hieman vähemmän seuraavalla viikolla jne. Toisinpäin tietysti jos ollaan massalla. Keep it simple! :thumbs:

Fuhrer: Joo. Ihan samaa mieltä. Laskemalla kaloreita ensimmäisessä dietissä oppii kuitenkin aika paljon siitä, että miten paljon hiilareita, proteiinia, rasvaa ja energiaa mahtuu eri tyyppisiin ruoka-aineisiin ja aterioihin. Saa sellaisen näppituntuman, jonka avulla on helpompi pitää painoa kontrollissa silloin kun ei ole dietillä.

Kalorien lasku voi olla paikallaan ensimmäisessä dietissä, mutta sen jälkeen pitäisi kyllä jo osata katsoa ihan silmämääräisesti ilman laskuja, että mennään kutakuinkin oikeilla kaloreilla. Todellinen kalorimäärä kun näkyy kuitenkin loppujen lopuksi vasta vaa'asta.

Totta, mutta mielestäni jos on hiukankin epävarmuutta, kannattaa mieluummin tarkistella laskemalla kuin huomata sitten että hups, onkin lihonut.

En syö melkein koskaan mitään, minkä koostumusta en tiedä tai pysty arvioimaan :D

e. olen kyllä samaa mieltä siitä että fiksumpaa on kattoa hiilareita/rasvaa/prodea kuin vain kaloreita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom