Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
^^Juu en todellakaan olekkaan mikään punkero, ja jos ei ois noi fitnessmalli kisat eessä niin en ees mitään dieettiä alottaisi vaan jatkaisin syömistä ja treenaamista:D eli ei mulla paljoo ole laihdutettavaa, mutta kuitenkin sillee että sais nuo rasvat ja nesteet tuosta päältä pois. Huolestuttaa vain että vähätkin lihat lähtee :S

niin ja ikäähän mulla on pyöreät 20v. Dieetti tähän ajankohtaan tuli liina aikasin, mut minkäs teet, ellen sitten vaan skippaa nuita kisoja..

Kulutuksesi lienee siellä rapiat 2500 tuolla liikunnalla, joten lähde tiputtelemaan n. 1900 kcal/vrk ja kiristä tarpeen mukaan. Älä kuitenkaan romahduta syömistesi määrää missään vaiheessa, jotta leptiinitasot pysyvät jotenkuten ylhäällä. 8-14 päivän välein on hyvä syödä pari päivää kulutuksen mukaisesti.

Karista hiilihydraatit minimiin ja vältä tärkkelystä, aseta HH n. 10-15 % päivän energiansaannista ja lisää rasvan määrää ruokavaliossa. HH/PR/R jako voisi olla vaikka 10/45/45.

Jos kisoihin on vielä aikaa, suosittelisin kreatiinia kaveriksi, jotta treenitehot pysyvät huolimatta alhaisesta hh-määrästä. Merisuola ennen treeniä on myös kokeilemisen arvoista. VHH vähentää nesteitä huomattavasti kropasta ja kreatiinin avulla nesteitä saadaan ennen kaikkea lihakseen, minne niitä tarvitaankin treenitehojen pitämiseksi. Etuna on rasvan palaminen ilman näläntunnetta ja insujen heittelyä. Juo kahvia tai nappaile purkista, mikäli käytät kofeiinia. Antaa potkua harjoitukseen ja auttaa myös (tosin yksistään erittäin vähän) rasvanpoltossa.

Parin viikon välein on hyvä suorittaa hiilaritankkaus, josta lienee juttua täällä useammissakin ketjuissa.

Tsemppiä projektiin! En tiedä tavoitteitasi tarkasti, mutta voit tuolta perustalta räätälöidä itsellesi parhaiten sopivan dieettiohjelman.

^Ensimmäiset "kisat" eli castingi on jo ylihuomenna. Siellä ei tarvi olla vielä tikissä, mutta kunto suuntaa antava. Finaalihan on sitten fitness expossa.
Vielä en tiedä missä on väli karsinnat, eiköhän aikapaljon selviä sielä castingissa :)
En tosin rupea edes diettaamaan jos en enää pääsee tuolta jatkoon, vaan tosiaan jatkan sitä massan hankkimista, kisa ois mulle vähän niinkuin "alku haistelua" tulevaisuuden BF lavoille :P
Tosin tieto taito, eikä kunto, vielä riitä kuin alkuun :)
Kiitos tuosta viestist oli apua! kreatiinin jätin jo pois, missä vaiheessa se kannattaisi jättää? sekä hiilareita olen jo jonkun verran alentanut.
Aerobista ei varmaan tarvi nyt lisätä.

Minä en ole nyt saanut painoa oikein putoamaan.
Olen syönyt noin 1500 kcal/pv. Liikuntaa on tullut viikossa noin 4 h lenkkeilyn muodossa ja punttia 3 krt viikossa. Punttitreenin (noin 40 min/krt) lisäksi olen aina tehnyt 20 min aerobista.
Ilmeisesti on rasvaa ja proteiinia hiilarimäärään nähtynä liian vähän. Syön kuitua aika paljon, mutta ei pitäisi puurolla korvata rahkaa. Milläköhän kannattaisi korvata hiilareita - noin ihan välipaloja?
Jos esim. välipala on 2 omenaa ja jogurtti, niin miten tämän muuttaisi dieettaavalle sopivaksi? Aamuisin olen syönyt vain kaurapuuroa, jossa on noin 1,25 dl hiutaleita, vehnäleseitä ja vähän suolaa. Lisäksi tietysti hiukan jogurttia ja maitoa. Töissä olen syönyt tomaattia ja omenan aamukahvilla. Tomaatteja, raejuustoa, kirsikkatomaatteja, kurkkua jne. syön nälän pitämiseksi poissa.

Minä en ole nyt saanut painoa oikein putoamaan.
Olen syönyt noin 1500 kcal/pv. Liikuntaa on tullut viikossa noin 4 h lenkkeilyn muodossa ja punttia 3 krt viikossa. Punttitreenin (noin 40 min/krt) lisäksi olen aina tehnyt 20 min aerobista.
Ilmeisesti on rasvaa ja proteiinia hiilarimäärään nähtynä liian vähän. Syön kuitua aika paljon, mutta ei pitäisi puurolla korvata rahkaa. Milläköhän kannattaisi korvata hiilareita - noin ihan välipaloja?
Jos esim. välipala on 2 omenaa ja jogurtti, niin miten tämän muuttaisi dieettaavalle sopivaksi? Aamuisin olen syönyt vain kaurapuuroa, jossa on noin 1,25 dl hiutaleita, vehnäleseitä ja vähän suolaa. Lisäksi tietysti hiukan jogurttia ja maitoa. Töissä olen syönyt tomaattia ja omenan aamukahvilla. Tomaatteja, raejuustoa, kirsikkatomaatteja, kurkkua jne. syön nälän pitämiseksi poissa.

Yksinkertaisia reseptejä ovat kaurapuuron heivaaminen pois aamupalalta ja sen vaihtaminen esimerkiksi kananmuniin. Proteiini ja rasva aamulla vaikuttavat metaboliaan.

Valitettavasti juuri välipalojen pakkosyöminen on usein yhtenä esteenä laihtumiselle. "Välipala" -syömisen kulttuuri liittyy pitkälti painonvartijoiden vaalimiin jatkuvan mässäyksen dieetteihin, joissa ainoastaan pisteillä on väliä. En vain vielä ole koskaan nähnyt lihasmassaa omaavaa painonvartijaa.

Syö useammin ja vähän kerrallaan ei ole oikeasti toimiva keino dieetillä, koska silloin keho on jatkuvassa insuliinikuormituksessa. Opin tämän pari vuotta sitten kantapään kautta, sillä sain kyseisellä metodilla ainoastaan aineenvaihduntani jumiin ja lihakset palamaan. Sen jälkeen olen aina ihmetellyt jatkuvasti puputtavia kevyitä tyttöjä, koska itse normaalisti lähes satakiloisena äijänä pärjään nykyään hyvin kolmella aterialla päivässä. Fitness -tyypin urheilulajeissa toki palautus(tai loading)juoma on tärkeä osa kehitystä, mutta senkin voi nauttia ilman hiilihydraatteja; tulokset eivät eroa.

Aloittelin uutta dieettiä selkeästi pienemmillä HH -määrillä, n. 150-200g päiväsä. Rasva paloikin mukavasti ja 10 kiloa lähti alkukevääseen mennessä, jolloin vastaan tuli se ainaisen tuttu jumi, joka kesti kolmisen viikkoa. Tutkin hieman kirjallisuutta ja päätin yrittää ratkaista ongelman syömällä pari päivää yli kulutuksen, jonka jälkeen jatkoin karsimalla HH edelleen ja lisäämällä rasvoja. Ja kas kummaa se toimi :) Rasva alkoi taas kadota vyötäröstä ja paino alkoi pudota maltillisesti.

Suosittelisin puhtaasti omasta kokemuksesta, että testaisit kolmen aterian järjestelmää. Syö itsesi täyteen joka aterialla ja valitse lautaselle runsaasti proteiinia ja rasvaa, jotka pitävät helposti kylläisenä; oikein hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kala ja lähes kaikenlainen liha. Tämä tosin edellyttää hiilihydraattien pudottamista minimiin (20-50g päiv.), koska HH:n kera nautittuna makroravinteilla on paha tapa varastoitua. 10-14 pv välein on kuitenkin hyvä pitää pari ns. tankkauspäivää, jolloin voi nostaa hieman HH määrää, sekä yleistä makroravinteiden ravinnonsaantia aavistuksen kulutuksen yli. Tällä saadaan kehon leptiinitasot normalisoitua.

Nämä vinkit olivat sitten ihan omaan perstuntumaan (-16kg joulukuusta lihakset tallella! :) ) ja omatoimiseen Pubmedin tutkimukseen perustuvia, mutta toivon että voisit saada niistä mahdollisesti lisätehoa dieettiisi! Isot ruokavalioremontit eivät ole koskaan helppoja ja kokeilemalla pitää löytää itselle sopiva vaihtoehto :)

Yksinkertaisia reseptejä ovat kaurapuuron heivaaminen pois aamupalalta ja sen vaihtaminen esimerkiksi kananmuniin. Proteiini ja rasva aamulla vaikuttavat metaboliaan.

Valitettavasti juuri välipalojen pakkosyöminen on usein yhtenä esteenä laihtumiselle. "Välipala" -syömisen kulttuuri liittyy pitkälti painonvartijoiden vaalimiin jatkuvan mässäyksen dieetteihin, joissa ainoastaan pisteillä on väliä. En vain vielä ole koskaan nähnyt lihasmassaa omaavaa painonvartijaa.

Syö useammin ja vähän kerrallaan ei ole oikeasti toimiva keino dieetillä, koska silloin keho on jatkuvassa insuliinikuormituksessa. Opin tämän pari vuotta sitten kantapään kautta, sillä sain kyseisellä metodilla ainoastaan aineenvaihduntani jumiin ja lihakset palamaan. Sen jälkeen olen aina ihmetellyt jatkuvasti puputtavia kevyitä tyttöjä, koska itse normaalisti lähes satakiloisena äijänä pärjään nykyään hyvin kolmella aterialla päivässä. Fitness -tyypin urheilulajeissa toki palautus(tai loading)juoma on tärkeä osa kehitystä, mutta senkin voi nauttia ilman hiilihydraatteja; tulokset eivät eroa.

Aloittelin uutta dieettiä selkeästi pienemmillä HH -määrillä, n. 150-200g päiväsä. Rasva paloikin mukavasti ja 10 kiloa lähti alkukevääseen mennessä, jolloin vastaan tuli se ainaisen tuttu jumi, joka kesti kolmisen viikkoa. Tutkin hieman kirjallisuutta ja päätin yrittää ratkaista ongelman syömällä pari päivää yli kulutuksen, jonka jälkeen jatkoin karsimalla HH edelleen ja lisäämällä rasvoja. Ja kas kummaa se toimi :) Rasva alkoi taas kadota vyötäröstä ja paino alkoi pudota maltillisesti.

Suosittelisin puhtaasti omasta kokemuksesta, että testaisit kolmen aterian järjestelmää. Syö itsesi täyteen joka aterialla ja valitse lautaselle runsaasti proteiinia ja rasvaa, jotka pitävät helposti kylläisenä; oikein hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kala ja lähes kaikenlainen liha. Tämä tosin edellyttää hiilihydraattien pudottamista minimiin (20-50g päiv.), koska HH:n kera nautittuna makroravinteilla on paha tapa varastoitua. 10-14 pv välein on kuitenkin hyvä pitää pari ns. tankkauspäivää, jolloin voi nostaa hieman HH määrää, sekä yleistä makroravinteiden ravinnonsaantia aavistuksen kulutuksen yli. Tällä saadaan kehon leptiinitasot normalisoitua.

Nämä vinkit olivat sitten ihan omaan perstuntumaan (-16kg joulukuusta lihakset tallella! :) ) ja omatoimiseen Pubmedin tutkimukseen perustuvia, mutta toivon että voisit saada niistä mahdollisesti lisätehoa dieettiisi! Isot ruokavalioremontit eivät ole koskaan helppoja ja kokeilemalla pitää löytää itselle sopiva vaihtoehto :)

Mielenkiintoisia väittämiä. Ite olen jumittanut samassa painossa nyt parisen viikkoa ja ajattelin kokeilla tuota 3 aterian järjestelmää. Olis kiva kuulla mita muut ovat mieltä tästä?

Jos nyt jotenkin suunnittelisi ruokailut tässä nopeesti.

Aamu: 4 paistettua kananmunaa keltuaisineen, ehrami, kalaöljy, vitamiinitabut

Mahdollisen treenin jälkeen palautusjuoma: hh25-30g, p 40g (Palautusjuomasta ei kannata jättää hh pois?)

Päivä: Kanaa/jauhelihaa/kalaa, raejuusto, kalaöljy, jtn hedelmiä

Ilta: Kanaa/jauhelihaa/kalaa, ehram, oliiviöljy

Miltä tuollanen näyttäis?

Mielenkiintoisia väittämiä. Ite olen jumittanut samassa painossa nyt parisen viikkoa ja ajattelin kokeilla tuota 3 aterian järjestelmää. Olis kiva kuulla mita muut ovat mieltä tästä?

Jos nyt jotenkin suunnittelisi ruokailut tässä nopeesti.

Aamu: 4 paistettua kananmunaa keltuaisineen, ehrami, kalaöljy, vitamiinitabut

Mahdollisen treenin jälkeen palautusjuoma: hh25-30g, p 40g (Palautusjuomasta ei kannata jättää hh pois?)

Päivä: Kanaa/jauhelihaa/kalaa, raejuusto, kalaöljy, jtn hedelmiä

Ilta: Kanaa/jauhelihaa/kalaa, ehram, oliiviöljy

Miltä tuollanen näyttäis?

Oikeastaan ihan täysin samalta kuin oma ruokavalio, pl. että lopetin hiilarit palautusjuomasta kauan sitten kun niistä tuli huono olo ja kaivoin pubmedistä dataa, jossa pelkällä heralla (PRO) päästiin proteiinisynteesin suhteen samoihin tuloksiin kuin hiilarilla ja proteiinilla (CHO+PRO). Salaattia tulee vedettyä oikein urakalla joka aterialla tomaattien kera ja jälkiruoaksi mustia viinimarjoja. Nyt syön myös pienen palan 100% ruisleipää isolla voikasalla aterian yhteydessä, josta sitten ne päivän hiilarit oikeastaan tulevatkin. Hedelmät olen korvannut marjoilla.

Yleisesti ottaen myös olo on ollut aina parempi kun olen pudottanut HH minimiin; tosin en ole vielä pysyvästi miksikään karppaajaksi alkanut, koska itsekuri ei riitä siihen muutoin kuin dieetillä :D Hyvän olon lisäksi unentarve on vähentynyt ja on paljon skarpimpi olo.

Huonoista puolista voisi sanoa, että palautuminen treeneistä kestää kauemmin ja voimantuotto ei ole yhtä hyvä. Kreatiini on kuitenkin tuonut lisää tehoa, joten tämäkään miinus ei enää vaivaa. Toki tehoa on aina enemmän kun koneessa on hiilaria polttoaineena. Ajattelin tämän dieetin kiristysvaiheen jälkeen lisätä taas hiilaria hieman juuri treenitehojen nostamiseksi takaisin sinne 10-15 % energiansaannista.

Lisäksi pehmistä pitää saada joskus... :kuola:

Ps. tämä 3 aterian systeemi ei ole mikään oma keksintö, vaan lähdin aikoinaan sitä kasaamaan Antti Heikkilän ajatusten pohjalta. Perusajatusta tarvitsee vain hieman muokata punttihommiin sopivammaksi ja tulosta on kyllä tullut :) Yllättävän tärkeäksi on havainnut juuri sen mitä syö lisäksi myös ruokailujen ajoittamisen treenitehojen ja palautuksen maksimoimiseksi miinuskaloreillakin, mikä on todella tärkeää natikkaharrastajille.

On myös hyvä muistaa, että me kaikki olemme yksilöitä myös metabolian suhteen. Omasta aineenvaihdunnasta on oppinut, että käyn koko ajan vähän "hitaalla". Jos syön kalorilaskureiden arvojen mukaan, lihon. Mulle ratkaisu löytyi hiilihydraattien rajoittamisesta. Jos taas haluan kerätä massaa, se onnistuu todella vaivatta kun alkaa lastaamaan tärkkelystä naamaan; oma kroppa on oikea hiilari-imuri :D Massa kerääntyykin sitten ennenkaikkea vyötärölle... :jahas:

Kiitos vastauksista!

Minulla on ongelmana ihan se, että hiilareihin on todellakin himo. Kuten mainitsin, on hiilarisaanti suhteessa rasvaan ja proteiiniin järkyttävää. Ehkäpä mun ei tarvitsisi paljon kalorilaskureita edes vilkaista, jos lisäisin reippaasti proteiinia ja rasvaa aterioilla.

Olen tottunut siihen välipalanaposteluun, joten 6-7 pientä ateriaa päivässä menee helposti. Järkevintä olisi kokeilla aluksi 5 aterian rytmiä, mikä sisältäisi aamulla esim. kananmunaa ja rahkaa. Sitten päivällä tonnikalaa, rahkaa, öljyä tms. Välipalaksi rahkaa ja kasviksia ehkäpä? Vähän vain jännittää, tuleeko energiaa sitten liikaa ja ennen kaikkea, miten vähäinen hiilarien saaminen vaikuttaa energiatasoon.

Kiitos vastauksista!

Minulla on ongelmana ihan se, että hiilareihin on todellakin himo. Kuten mainitsin, on hiilarisaanti suhteessa rasvaan ja proteiiniin järkyttävää. Ehkäpä mun ei tarvitsisi paljon kalorilaskureita edes vilkaista, jos lisäisin reippaasti proteiinia ja rasvaa aterioilla.

Olen tottunut siihen välipalanaposteluun, joten 6-7 pientä ateriaa päivässä menee helposti. Järkevintä olisi kokeilla aluksi 5 aterian rytmiä, mikä sisältäisi aamulla esim. kananmunaa ja rahkaa. Sitten päivällä tonnikalaa, rahkaa, öljyä tms. Välipalaksi rahkaa ja kasviksia ehkäpä? Vähän vain jännittää, tuleeko energiaa sitten liikaa ja ennen kaikkea, miten vähäinen hiilarien saaminen vaikuttaa energiatasoon.

Tiedän tunteen; hiilareihin voi jäädä koukkuun. Lihoin viime syksynä aika huomattavasti, koska massankeräämisen aikana aloin lisätä vähitellen edellisen kevään vähähiilihydraattisen dieetin jälkeen (102->90) hiilihydraatteja aterioilla.
Homma riistäytyi lopulta käsistä ja elämä oli yhtä leivänahmimista, aterioilla ei yksi kukkurallinen lautanen spagettia riittänyt, vaan piti vetää vielä lisää. Suklaata saattoi mennä pari levyä päivässä, olinhan massakaudella. Työnkuvaan kun liittyivät vielä säännölliset kokoukset, joissa oli aina jotain pullaa ja tietysti kokouksen jälkeen piti mennä kokouskaljalle.... Paino ja voima nousivat kyllä kolisten, penkissä 150 kilolla meni jo toistoja, mutta näytin 105 kiloisena lähinnä ryhävalaalta ja olo oli myös sen mukainen. Väsytti ja vitutti. Portaita kävellessä puuskutin kuin höyryveturi :D

Marras-Joulukuussa sitten niskasta kiinni, lenkkitossut jalkaan ja hiilareita vähitellen alemmas, koska ei viitsinyt enää katsella itseään peilistä. Lopputuloksena nyt kesällä paino on 88kg, lihakset säilyneet erittäin hyvin ja voimatasot jopa nousseet joissain liikkeissä. Aerobinen kuntokin on kohdallaan. Kaikenkaikkiaan ukko näyttää taas rasvan osalta entiseltään, mutta pattia on tullut lisää... Kantapään kautta olen oppinut, että kun hiilareille antaa pikkusormen, ne vie koko miehen. Nyt kun on karsinut hiilarit lähes kokonaan, ei tee edes mieli mitään pullaa, keksejä tai leipää töissä tai kotona. Ilman perunaakin pärjää hyvin, toisinaan syön muutaman päivän välein yhden tai kaksi entisen 8-10 sijaan. Tummaa riisiä saattaa mennä se kaksi ruokalusikallista entisen kattilallisen sijaan. Helpotusta totutteluun on tuonut, kun opettelin tekemään vähähiilarisen pizzapohjan kananmunista ja minimaalisesta määrästä grahamjauhoja :kuola:

Ens vkl syön kyllä pehmiksen... :evil:

^Ensimmäiset "kisat" eli castingi on jo ylihuomenna. Siellä ei tarvi olla vielä tikissä, mutta kunto suuntaa antava. Finaalihan on sitten fitness expossa.
Vielä en tiedä missä on väli karsinnat, eiköhän aikapaljon selviä sielä castingissa :)
En tosin rupea edes diettaamaan jos en enää pääsee tuolta jatkoon, vaan tosiaan jatkan sitä massan hankkimista, kisa ois mulle vähän niinkuin "alku haistelua" tulevaisuuden BF lavoille :P
Tosin tieto taito, eikä kunto, vielä riitä kuin alkuun :)
Kiitos tuosta viestist oli apua! kreatiinin jätin jo pois, missä vaiheessa se kannattaisi jättää? sekä hiilareita olen jo jonkun verran alentanut.
Aerobista ei varmaan tarvi nyt lisätä.
Jep eli pääsin finaaliin, eilen oli rankkapäivä ja kuvaukset ja huomenna alkaa kolmen kk dieetti ja 5jg pois.

Jep eli pääsin finaaliin, eilen oli rankkapäivä ja kuvaukset ja huomenna alkaa kolmen kk dieetti ja 5jg pois.

Onneksi olkoon :hyvä:

Sitten vain loppurutistus;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen tässä nytten vuoden päivät treenannut ''oikein'' ja tulosta on paremmin tullut, kuin mitä aiemmin. Paino on noussut reilusta 70kg --> 85kg. Pituutta löytyy sellaset 176cm. Lihasta on tullut läskin ohella. Nytten ajattelin dietata ylimääräistä pois(vaikka en lihava ole kenenkään mielestä) ja saada tiukka vartalo. Sitten niitä kysymyksiä

1. Voinko dieetillä syödä riisiä, makaroonia, nuudeleita jne ihan normaalisti? Ihmetyin vähän, kun 100g riisiä sisältää kaloreita yhtäpaljon, kuin karkit(wtf?)

2. Varmaan viisasta on syödä siten, että ei koskaan mahaa täyteen, vaan jättää sellasen sopivan ei nälkä eikä täysikään olo? Eli pieniä annoksia vaikka 5-6 kertaa päivässä

3.Aamulla hiilareita paljon ja vähennän niitä koko ajan iltaan mennessä. Iltapalla ei juuri enää yhtään.

4. Salilla siirryn pidempiin toistomääriin(10-15) ja lisään aerobista vähintään kahdesti viikossa.

.
Olen tässä nytten vuoden päivät treenannut ''oikein'' ja tulosta on paremmin tullut, kuin mitä aiemmin. Paino on noussut reilusta 70kg --> 85kg. Pituutta löytyy sellaset 176cm. Lihasta on tullut läskin ohella. Nytten ajattelin dietata ylimääräistä pois(vaikka en lihava ole kenenkään mielestä) ja saada tiukka vartalo. Sitten niitä kysymyksiä

1. Voinko dieetillä syödä riisiä, makaroonia, nuudeleita jne ihan normaalisti? Ihmetyin vähän, kun 100g riisiä sisältää kaloreita yhtäpaljon, kuin karkit(wtf?)
Niin? karkit sisältää sokeria=hiilihydraatteja.Makaronit sisältää tärkkelystä=hiilihydraatteja.
Voi syödä.
2. Varmaan viisasta on syödä siten, että ei koskaan mahaa täyteen, vaan jättää sellasen sopivan ei nälkä eikä täysikään olo? Eli pieniä annoksia vaikka 5-6 kertaa päivässä
Riippuu ihan ruoka-aine valinnoista paljonko voi syödä. vrt. 100g porkkanaa ja 100g leipää
3.Aamulla hiilareita paljon ja vähennän niitä koko ajan iltaan mennessä. Iltapalla ei juuri enää yhtään.
Ottaisin vain aamulla ja treenin jälkeen.Ehkä myös ennemmin jos tarve vaatii.
4. Salilla siirryn pidempiin toistomääriin(10-15) ja lisään aerobista vähintään kahdesti viikossa.
Salilla pidät samat toistomäärät! ja lisäät aerobista ja vähennät syömistä pikkuhiljaa.

1. Dietillä voi syödä mitä tahansa kunhan kalorit pysyy miinuksella mutta olisi hyvä syödä hyvää ruokaa ja terveellistä ruokaa, kuten normaalistikkin. Makaroonien/riisien kalorit on merkitty kuivina, keitettyinä painaa n.3xenemmän, eli on siinä vähän enemmän syötävää kuin karkeissa. Tietenkin jos vaihdat riisit ja pasta kasviksiin kuten minä tein eli n. 50g pastaa sisältää samanverran kaloreita kuin 500g vihanneksia ja salaattia(enemmänkin jos syö paljon porkkanaa yms.)

2. Miksi helvetissä pitäisi olla nälkä? Itse lapan ainakin ruokaa niinpaljon että olen kylläinen.

Mielestäni tuo on vähän ''hölmöä'' sanoa, että voit syödä mitä vaan, kunhan et syö yli kulutuksen. Tarkoitus olisi tosiaan syodä se 5-6 kertaa päivässä, enkä ajatellut mitään munkkeja tai sellaisia vedellä. Olen ymmärtänyt, että esim riisissä oleva kalori on ''parempi laatuista'' eli jos syön 100g riisiä ja 100g karkkia niin tuo karkki aiheuttaa läskiä/lihomista huomattavasti enemmän.
Vai onko makarooni, riisi, pasta ja nuudeli käypää dieettiruokaa?

Niin ja onko muka kannattavaa tehdä dietillä 5-8 sarjoja? Ajattelin tehdä sellasia 12

Mielestäni tuo on vähän ''hölmöä'' sanoa, että voit syödä mitä vaan, kunhan et syö yli kulutuksen. Tarkoitus olisi tosiaan syodä se 5-6 kertaa päivässä, enkä ajatellut mitään munkkeja tai sellaisia vedellä. Olen ymmärtänyt, että esim riisissä oleva kalori on ''parempi laatuista'' eli jos syön 100g riisiä ja 100g karkkia niin tuo karkki aiheuttaa läskiä/lihomista huomattavasti enemmän.
Vai onko makarooni, riisi, pasta ja nuudeli käypää dieettiruokaa?

Niin ja onko muka kannattavaa tehdä dietillä 5-8 sarjoja? Ajattelin tehdä sellasia 12

Joo, on siinä eroa syötkö makeisia vai riisiä. Eroavat huomattavasti ravintoarvoiltaan. Tumma pasta, riisi ja esim ruisnuudelit käyvät hyvin dieetillä. Laihiksella itse pidän toistomäärät samoina kuin massallakin. Siinä en näe syytä miksi pitäisi muuttaa systeemiä. Omat henk.koht enkatkin on tullut juurikin dieetillä...

Mun mielestä dieetillä kannattaa ennemminkin laskea volyymiä ja keskittyä intensiteettiin, ts. verrattain vähän sarjoja, lyhyehköt sarjat ja raskaat painot. Lihas kun ei kovin kiihkeästi miinuskaloreilla kasva, joten voisi olla järkevää keskittyä voiman ylläpitämiseen ja jopa kehittämiseen. Kyllä ne hankitut lihakset vähintään ennallaan pysyvät niinkin. Tällä volyymin pienentämisellä lisäksi ehkäistään ylirasittumista, joka saavutetaan dieetillä helpommin.

Mites tuo aamulla ennen aamupalaa tapahtuva lenkkeily. Saako merkittävää hyötyä jos vertaa normaaliin iltalenkkiin. Vai meneekö hifistelyks?

Mites tuo aamulla ennen aamupalaa tapahtuva lenkkeily. Saako merkittävää hyötyä jos vertaa normaaliin iltalenkkiin. Vai meneekö hifistelyks?
Ei ollenkaan hifistelyä, vaan ihan rasvanpolton perustotuuksia. Ennen aamupalaa lihasten glykogeenivarastot ovat melko tyhjät ja energia lenkille otetaan lähes ainoastaan jenkkakahvoista. Samoin toinen hyvä paikka aerobiselle rasvanpolttomielessä on heti punttitreenin jälkeen, kun glykogeenivarastot ovat myöskin tyhjillään.

Tänään kävin jälkeen kuusi(aamulla) vetämässä 32min kestävän kävelyhölkän kuntosalin juoksumatolla.En tarkoituksella päästänyt sykettä kovin korkeaksi, vaan pidin sen siinä +- 140.Välillä tiputin sitä hetken kävelemällä sinne 120. Kaloreita tässä kului 305kcal. Onko tuo riittävä aerobinen treeni?

Back
Ylös Bottom