Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Samkoon: Se riippuu geeneistä mistä se läski lähtee. Ei ole mitään tiettyä juttua millä saat juuri rintalihaksien päältä fläsät pois.

Niin, ei paikallista läskinpolttoa oo olemassakaan..
Lähtee tasasesti missä sitä on, tosin jos läskiä on jossain paikassa enemmän, kestää sen palaminen tietenkin kauemmin. Näin on viisaammat kertoneet :hyper:

Painoni pyörii edelleen 50,2 kilon paikkeilla. Eilen aamulla paino siis 50,2 kg ja tarkoituksena olisi päästä sinne 49 kiloon tai 48,5 kiloon, kuten noissa aikaisemmissa postauksissani sanoin.

Sattumoisin rytmini ja kovan yritykseni takia en ole oikein järjestänyt dieettiäni oikein. Viikonloppuna mussuttelin nälkääni kaurahiutaleita vähän reilummin jogurtin kera. Siitä sitten tuli lisäkaloreita ja vähän turvotustakin. Uuteen viikkoon lähdin uudella innolla. :)

Liikuntaa tulee siis edelleen 3 krt viikossa salitreenin lisäksi 4-5 kävelylenkkiä. Kalorimääräni oli aluksi 1600 kcal, mutta nyt kokeilen syödä 1500 kcal ja vähentää purkan jauhamista. :)

Valitettavasti pelkään kroppani olevan jumissa, koska
a) syön liian vähän rasvaa
b) ruokavalio on ehkä yksipuolinen?

Olen aikaisemmin pitänyt vain ruokapäiväkirjaa ja laskenut kaloreita aika rennosti. Kokeilin nyt kaloritaulukkoja (Kutri) eilisestä lähtien ja sainkin huomata, että mullahan on ravintoainesuhteet päin persiitä!

Kaloritaulukko on laskenut suhteet seuraavasti:
27 % proteiinia
30 % rasvaa
43 % hiilihydraatteja

Eilisen ruokavalion suhteet:
31 % proteiinia
9 % rasvaa (!)
61 % hiilihydraatteja

Kartan rasvaa, kun olen tällainen perusrasvakammoinen nainen. :jahas: Hiilihydraattien suuren määrän selittää omenien syöminen - niitä menee aivan liikaa. Tykkään omenista, koska tulee samalla nopeaa hiilaria, verensokerini nousee ja makeannälkää vie pois. Söin eilen 8 omenaa, joista kaksi puuron/rahkan seassa, muuten välipaloina. Kuitua tuli 61 g, mutta ei missään nimessä pitäisi näin syödä! Jos esim. söisi 5 omenaa päivässä, säästäisin 180 kcal, jotka voisi suoraan käyttää rasvansaantiin.

Aineenvaihduntani siis on vähän hidastunut, kun rasvaa tulee vähän. Periaatteessa rasvanlähteet ovat kuntokaurahiutaleet, omega-3-tabletit ja muustahan sitä ei juuri tällä ruokavaliolla tulekaan! Lämpimästä ruuasta (broilerileike ja pasta) tuli tooosi vähän rasvaa, koska eihän siinä juuri ole.

Mitenkäs kannattaisi käyttää nyt kaloreita rasvaan? Jotenkin on saatava sitä lisää, että alkaa elimistö taas pelittää paremmin. Se on vain niin "hauskaa" kuin hiilareita saa syödä enemmän vastaavaan rasvamäärään nähden. Toisaalta, rasva täyttyisi erilailla ja hillitsisi syömishimoa, jolloin repsahduksiakin tulisi vähemmän.

Rasvaa ei multa imutella, joten täytyy vaan odottaa, että jää tissit lähtee tästä pois. Varmaan ollut juttuakin, mutta vaikuttaako alkoholi mitenkä suuresti laihdutukseen? Eli tässä nyt tulee viikonlopppusin juotua kavereitten kanssa. (ei tänävuonna yhtään kokonaan selvää viikonloppua)

...Se on vain niin "hauskaa" kuin hiilareita saa syödä enemmän vastaavaan rasvamäärään nähden. Toisaalta, rasva täyttyisi erilailla ja hillitsisi syömishimoa, jolloin repsahduksiakin tulisi vähemmän.

Näköjään tiedät itsekin vastauksen ongelmaasi, eli lisää rasvaa ja vähemmän hiilaria. Ehkäpä kromia kannattaisi kokeilla, kun kerran sanoit saavasi kiksit nopeista hiilareista; kromi oletettavasti tasaa verensokeria ja saattaisi hillitä nopeiden hiilareiden himoja. Jos kysymys on enemmän psykologinen, eli haluat jotain pureskeltavaa jatkuvasti, niin omenat voi vaihtaa vaikka kurkkuun.

Olen tässä puolessa vuodessa pienentänyt rasvaprosenttia 20%->13%. Tämä tuntuu olevan se maaginen raja jonka jälkeen on alkanut tökkiä, ja pahasti. Tapahtuuko tässä jokin muutos, että keho pyrkii pitämään rasvat samoissa lukemissa? Onko viisaammilla neuvoja annettavana?

Taustaa: Mies, 179cm, 76kg, 5v. punttitreeniä takana. Salilla 4. kertaa viikossa (nyt siirryin HST-treeniin, eli 3krt. viikossa), pari intervalliharjoitusta viikossa ja jokunen aeroobinen. Yhdessä vaiheessa kävin lisäksi 3krt. viikossa aamulenkillä, mutta se on jäänyt nyt vähemmälle. Kalorit siinä 2000kcal. Syön proteiini- ja kasvispainoitteisesti. Syön 2-3 tunnin välein, annokset pieniä, välipaloina ehrmann tai protskudrinkki.

Kaikki neuvot tervetulleita :)

Olen tässä puolessa vuodessa pienentänyt rasvaprosenttia 20%->13%. Tämä tuntuu olevan se maaginen raja jonka jälkeen on alkanut tökkiä, ja pahasti. Tapahtuuko tässä jokin muutos, että keho pyrkii pitämään rasvat samoissa lukemissa? Onko viisaammilla neuvoja annettavana?

Oletko ollut sitten miinuskaloreilla puoli vuotta? Vaikutat normijampalta, etkä norsulta, joten olisi paikallaan, että aina 12-16 dieettiviikon jälkeen painetaan jarrua ja syödään tarkalleen kulutuksen verran noin 2-4 viikon verran. Näin saadaan taas kone käyntiin, jonka jälkeen voidaan jatkaa dieettiä jos tarpeen on. Painonpudotushan vaikenee koko ajan rasvaprosentin laskiessa, mutta ei kai tuossa mitään maagista lukemaa ole, kuten tuo 13%. Tietenkin olet myös muistanut, että perusenergiankulutus laskee painon myötä.

jaahas , pitänee palata tänne totuuden lähteelle :) joskus tuossa yli puoli vuotta sitten tajusin tätä topiccia lukiessani että puheet omalla kohdallani "säästöliekistä" yms voi unohtaa, ja se on suuri tekosyy sille että paino ei putoa. Noh, vuoden vaihteen paikkeilla vähentelin syömistä, ja melkein koko kevään on nyt menty mielestäni reilusti miinuskaloreilla, olen syönyt noin 2000kcal/pvä jos olen oikein laskenut. Aika vähän oli liikuntaa mahdollisuus harrastaa (noin 1-2krt/vko)esim tuossa maalis-huhtikuussa, silti painon sain putoamaan 77,3 kiloon, eli yli 10kg miinukselle pääsin (yli vuoden takaisesta lähtötilanteesta, 87,4kg). Nyt sitten touko-kesäkuussa lisäsin liikuntaa (2-3 pyörälenkkiä ja yksi girya-kuulatunti/ viikko) ja tuloksena on ollut melkein pari kiloa lisää painoa, tänä aamuna 78,8kg. Olo on silti ihan hyvä, suurin virheeni onkin ollut se että en ole mittauttanut rasvaprosenttiani missään vaiheessa eikä nyt ole tietoa mikä on kehitys.
Kysymys: voiko mässäilypäivistä kiinni pitänyt kaveri olla säästöliekillä? Välillä ei ole edes jäänyt yhteen päivään, esim lomalla. Kuitenkin melko tarkkaan se 2000kcal on pitänyt, eli miinuksella ollaan oltu.
Toinen kysymys: jos tuota aineenvaihduntaa koittais palautella ja muutenkin pitää kaalin takia taukoa tästä stressaamisesta, onko 2-4 viikkoa kulutuksen mukaista syömistä oikea aika? 2 viikkoakin tuntuu pitkältä ajalta "antaa periksi" ja syödä normaalisti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinka paljon kaloreita mun tulisis syödä dietillä? noin?
Oon n. 175cm ja +80kg

miltä kuulostaisi:

aamupala 8.00: 3-4 isoa porkkanaa + 1dl hera

lounas 11.00: kanasalaatti + vettä

välipala: Ananas, 140 g, Maitorahka, 250 g + vettä

ilallinen: lihaa + tummaa makaroonia/riisi + vettä

iltapala: 1dl hera ja vaikka Maitorahka, 250 g

Paljon mahtaa kaloreita tulla tollaseltä päivältä?
mitä juotavaa pitäisi dietillä juoda mieluiten?
Mitä vaihtoehtoja olisi vaihtelun suhteen?

Oon n. 175cm ja +80kg

miltä kuulostaisi:

Kalorilaskuri.fi :whip::whip:

Oon n. 175cm ja +80kg

miltä kuulostaisi:

Äkkiä katottuna niin semmoset 1500-1700, ei mikään tarkka, Omasta mielestä sinun kokoiselle ihmisille hiukan liian vähän dietilläkin.

Oon n. 175cm ja +80kg

miltä kuulostaisi:

Itse olen 175 ja 78kg nyt diettailun jälkeen. Eli aikalailla samoissa mitoissa kuin teikäläinen. Tämän kerroin vain siksi, että tiedät itsekin että olemme vertailukelpoisia keskenään :).

Sinun ei tarvitse laihiksen alussa muuttaa paljoakaan ruokailuasi (ellet sitten vedellyt jotain himo bulkkia!), pienennät vain vähän jokaista annoskokoasi. Tuohon kun vedät päälle 2-3 aerobista viikossa niin hyvä tulee. Kun painon putoaminen hidastuu niin vähennät taas hitusen ruokailua. Aerobista en tuosta 2-3 kerrasta viikossa enää nostaisi ettei lähtis hyvätkin lihat menee. ...

Itse olen 175 ja 78kg nyt diettailun jälkeen. Eli aikalailla samoissa mitoissa kuin teikäläinen. Tämän kerroin vain siksi, että tiedät itsekin että olemme vertailukelpoisia keskenään :).

Sinun ei tarvitse laihiksen alussa muuttaa paljoakaan ruokailuasi (ellet sitten vedellyt jotain himo bulkkia!), pienennät vain vähän jokaista annoskokoasi. Tuohon kun vedät päälle 2-3 aerobista viikossa niin hyvä tulee. Kun painon putoaminen hidastuu niin vähennät taas hitusen ruokailua. Aerobista en tuosta 2-3 kerrasta viikossa enää nostaisi ettei lähtis hyvätkin lihat menee. ...

Korjaten sen verran, että kun painon putoaminen hidastuu, nosta kalorit noin +200 - +500 pariksi päiväksi, jotta leptiinitasot normalisoituu. Sitten taas miinukselle.

mun on tosi vaikea arvioida miten kartottaisin mun dieetin.
Kuitenkin mulla on koirat, joten niiden kanssa tulee liikuttua, sekä töissä kävelen jatkuvasti n.6-8h pv, + silloin tällöin pyöräilen töihin ja takas yht. 9km
+ salilla 2-4kert viikko riippuu miten töiltä kerkeän.
Pituutta noin 170 ja painoa oli kerääntynyt huikeat 63kg jos vaaka näytti oikein :)
Itellä kun ei ole vaakaa niin ei oo totakaan nin päässy seuraamaan.

En siis osaa arvioida/laskea paljon tarvisin kaloreita päivässä, jotta ei paino putoais hirveesti enempää kun sen 1kg viikossa.

Pituutta noin 170 ja painoa oli kerääntynyt huikeat 63kg jos vaaka näytti oikein :)

Jos tuosta laihdutat niin suohan ei kohta enää ees nää!!! Punttia ja safkaa lärviin!!!

E: Tietenkin huomioiden, että olet nainen? :D Siinä tapaukseksessa tuskin olet hakemassa mitään hirveitä massoja, joten unohda tuo toinen lauseeni. :) Mutta aika pahalta oikeasti kuulostaa jos tuosta vielä laihdutat.

...En siis osaa arvioida/laskea paljon tarvisin kaloreita päivässä, jotta ei paino putoais hirveesti enempää kun sen 1kg viikossa.

Aivan varmaa vastausta ei tähän voi antaa, koska oman kehon tuntemus menee aina kaikkien laskukaavojen ohi. Kuitenkin esim. kalorilaskuri.fi antaa tiedoillasi (arvasin iän) suunnilleen 2600 kcal ja Harris-Benedictin kaavasta sain tulokseksi noin 2575 kcal. Tällä energiansaannilla siis paino pysyisi samana.

Kilo viikossa kuulostaa hurjalta tahdilta, koska se on tuolla massalla prosentuaalisesti paljon. Kyllä sekin onnistuu, mutta uskon sen verottavan lihasmassaa pahasti. En nyt halua antaa samaa tylsää/järkevää ohjetta, joka löytyy melkein jokaisen laihdutuskysymyksen vastauksesta, joten ohjeistankin syömään reilun tuhannen kalorin vajauksella, eli noin 1500 kcal päivässä. Eiköhän tuolla paino tipu ainakin jonkun aikaa.

^^Juu en todellakaan olekkaan mikään punkero, ja jos ei ois noi fitnessmalli kisat eessä niin en ees mitään dieettiä alottaisi vaan jatkaisin syömistä ja treenaamista:D eli ei mulla paljoo ole laihdutettavaa, mutta kuitenkin sillee että sais nuo rasvat ja nesteet tuosta päältä pois. Huolestuttaa vain että vähätkin lihat lähtee :S

niin ja ikäähän mulla on pyöreät 20v. Dieetti tähän ajankohtaan tuli liina aikasin, mut minkäs teet, ellen sitten vaan skippaa nuita kisoja..

^^Juu en todellakaan olekkaan mikään punkero, ja jos ei ois noi fitnessmalli kisat eessä niin en ees mitään dieettiä alottaisi vaan jatkaisin syömistä ja treenaamista:D eli ei mulla paljoo ole laihdutettavaa, mutta kuitenkin sillee että sais nuo rasvat ja nesteet tuosta päältä pois. Huolestuttaa vain että vähätkin lihat lähtee :S

niin ja ikäähän mulla on pyöreät 20v. Dieetti tähän ajankohtaan tuli liina aikasin, mut minkäs teet, ellen sitten vaan skippaa nuita kisoja..

No, kuinka paljon aikaa kisoihin ja mikä paino on tavoitteena? Tiukka "kisadieetti" voisi ollakin järkevä, kun alkuun aavistelin, että kyseessä olisi "tavallinen" painonpudotus, jossa tuota tahtia ei kannata pitää.

Back
Ylös Bottom