Hei!
Olen uusi pakkotoistolainen. Salitreeniä olen tehnyt 3 krt viikossa viime elokuusta lähtien. Lisäksi käyn epäsäännöllisesti jumpissa, nyt kesällä vähemmän. Lenkkeilyä harrastan 3-4 kertaa viikossa kävellen rasvanpolttosykkeellä, koska en oikein juoksusta ole innostunut. Kesäisin liikuntaa tulee salitreenit ja lenkkikerrat. Lisäksi yritän venytellä mahdollisimman paljon.
Olen todella lyhyt: 151 cm. Painoa minulla on 50 kg ja ajattelin syksyksi vähän kiristellä, mutta terveellisesti. Vaikka salitreeniä olen tehnyt, en mielestäni syö tarpeeksi monipuolisesti ja sorrun siihen useimpien naisten syntiin eli vähäiseen rasvansaantiin. Tarkoitukseni olisi kiristää pari kiloa painoa, jotta masusta lähtisi pikkaisen löllöä pois. Tietenkään mitään paikallista rasvanpolttoa ei ole olemassa, mutta tosiaan ”minidieetti” ja ruokavalion fiksaaminen olisivat nyt ajankohtaisia. ;)
Ajattelin pitää ruokapäiväkirjaa ja vaikkapa kalorilaskurin avulla laskea energiansaantia. Mikä olisi tällä painolla ja liikuntamäärällä sopiva energiamäärä? Teen päivät toimistotyötä ja hyötyliikuntaa ei tule. Tavoitteena olisi syödä noin 6 krt päivässä, kun mulle sopii tiuhaan syöminen. Toisaalta välillä olen yrittänyt töissä elellä välipaloilla, mutta siis nyt olen opetellut syömään lounasta. Kaloreita ajattelin laskea jo ihan sen takia, että saan energiaa laihtumisen kannalta sopivan niukasti. Eipä tuo säästöliekkikään tai lihasten minimaalistuminenkaan oikein innosta, joten maltillisesti ajattelin 2 kiloa kiristellä. ;) Max. 0,5 kg viikossa siis pois. Nesteitä lähtee tietenkin alussa, kunhan alan kiristellä.
Aamulla tykkään syödä. Syön kaurapuuroa vehnäleseiden kera, jogurttia ja hedelmiä. Aika paljon tulee päivän mittaan syötyä hiilareita hedelmien muodossa: banaania ja omenia lähinnä. Lounaana olen syönyt salaattia ja tonnikalaa. Joskus joitakin valmiita tonnikalakastikeaterioita, mutta salaattipainotteisesti. Välipaloina olen syönyt aika paljon omenia. Saatan joskus syödä työpäivän aikana neljä omenaa välipaloina ja sitten iltapäivällä ennen salitreeniä rahkapurkin, johon sekoitan omenan ja pari rkl kaurahiutaleita. Iltaruualla syön kirkasliemistä keittoa/laatikkoruokaa tai kana/kalaruokaa. Jälkiruokana hedelmiä ja maitotuotteita useimmiten. Illalla ennen nukkumaanmenoa syön rahkaa, hedelmiä, raejuustoa, jogurttia ja hiutaleita/leseitä mahan täyteen. Ruokajuomana minulla on vesi ja joskus juon light-limpparia.
Mielestäni syön turhan paljon hedelmiä. Pieniä omenia saattaa mennä jopa 5-6 päivässä – rahkan seassa ja välipaloina. Välipaloihin pitäisi tulla järkevää tasoittumista, jotta verensokeri pysyisi tasaisempana. En ole oikein varma, saanko tarpeeksi pitkäketjuisia hiilareita. Taitaapi tulla hedelmän hedelmäsokeria. Ovathan hedelmät kevyitä, mutta toisaalta kaipaisi jotain monipuolisempaa.
Olen joskus diettaillut, mutta nyt tosiaan pitäisi tärkeänä tasaista energiansaantia ja järkevää kalorivajetta. Minua ei yhtään huvittaisi kärsiä päänsärystä, heikotuksesta tms. Jo nyt vähäinen rasvansaanti heikentää oloa, ja siksi kärsinkin makeannälästä, johon vedän todella paljon purkkaa tai hedelmiä (purkkiananasta, makeita omenia).
Vinkkiä kalorimäärään ja ruokavalion fiksaamiseen kaivataan. Tavoitteena siis kiinteä kroppa, painoa väh. 2 kg max. 3 kg pois ja aika minimaalinen lihasmassan väheneminen.