Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllähän se ainakin ihan alussa ainakin mulla kun nesteet lähteet. sillon jo tulee huomattavasti kevyempi olo.
Paras keino dieetata on tiputtaa turhat hiilarit veke, proteiinia tulee syödä riittävästi että mahdollisimman vähän lihasta lähtisi. Voit syödä useamminkin mutta pienempiä annoksia ettei nälkä yllätä.
Palkkarit normaalisti, toi aamuaerobinen toimii ainakin mulle mutta siitäkin on ristiriitaisia mielipiteitä. Kokeilemalla huomaat mikä on sun kropalle paras menetelmä.

Nais wöörk slotte :D pääsis itsekkin viel tohon kuntoon :) kyl tää dietti tekee hyvää :D

Hei!

Olen uusi pakkotoistolainen. Salitreeniä olen tehnyt 3 krt viikossa viime elokuusta lähtien. Lisäksi käyn epäsäännöllisesti jumpissa, nyt kesällä vähemmän. Lenkkeilyä harrastan 3-4 kertaa viikossa kävellen rasvanpolttosykkeellä, koska en oikein juoksusta ole innostunut. Kesäisin liikuntaa tulee salitreenit ja lenkkikerrat. Lisäksi yritän venytellä mahdollisimman paljon.

Olen todella lyhyt: 151 cm. Painoa minulla on 50 kg ja ajattelin syksyksi vähän kiristellä, mutta terveellisesti. Vaikka salitreeniä olen tehnyt, en mielestäni syö tarpeeksi monipuolisesti ja sorrun siihen useimpien naisten syntiin eli vähäiseen rasvansaantiin. Tarkoitukseni olisi kiristää pari kiloa painoa, jotta masusta lähtisi pikkaisen löllöä pois. Tietenkään mitään paikallista rasvanpolttoa ei ole olemassa, mutta tosiaan ”minidieetti” ja ruokavalion fiksaaminen olisivat nyt ajankohtaisia. ;)
Ajattelin pitää ruokapäiväkirjaa ja vaikkapa kalorilaskurin avulla laskea energiansaantia. Mikä olisi tällä painolla ja liikuntamäärällä sopiva energiamäärä? Teen päivät toimistotyötä ja hyötyliikuntaa ei tule. Tavoitteena olisi syödä noin 6 krt päivässä, kun mulle sopii tiuhaan syöminen. Toisaalta välillä olen yrittänyt töissä elellä välipaloilla, mutta siis nyt olen opetellut syömään lounasta. Kaloreita ajattelin laskea jo ihan sen takia, että saan energiaa laihtumisen kannalta sopivan niukasti. Eipä tuo säästöliekkikään tai lihasten minimaalistuminenkaan oikein innosta, joten maltillisesti ajattelin 2 kiloa kiristellä. ;) Max. 0,5 kg viikossa siis pois. Nesteitä lähtee tietenkin alussa, kunhan alan kiristellä.

Aamulla tykkään syödä. Syön kaurapuuroa vehnäleseiden kera, jogurttia ja hedelmiä. Aika paljon tulee päivän mittaan syötyä hiilareita hedelmien muodossa: banaania ja omenia lähinnä. Lounaana olen syönyt salaattia ja tonnikalaa. Joskus joitakin valmiita tonnikalakastikeaterioita, mutta salaattipainotteisesti. Välipaloina olen syönyt aika paljon omenia. Saatan joskus syödä työpäivän aikana neljä omenaa välipaloina ja sitten iltapäivällä ennen salitreeniä rahkapurkin, johon sekoitan omenan ja pari rkl kaurahiutaleita. Iltaruualla syön kirkasliemistä keittoa/laatikkoruokaa tai kana/kalaruokaa. Jälkiruokana hedelmiä ja maitotuotteita useimmiten. Illalla ennen nukkumaanmenoa syön rahkaa, hedelmiä, raejuustoa, jogurttia ja hiutaleita/leseitä mahan täyteen. Ruokajuomana minulla on vesi ja joskus juon light-limpparia.

Mielestäni syön turhan paljon hedelmiä. Pieniä omenia saattaa mennä jopa 5-6 päivässä – rahkan seassa ja välipaloina. Välipaloihin pitäisi tulla järkevää tasoittumista, jotta verensokeri pysyisi tasaisempana. En ole oikein varma, saanko tarpeeksi pitkäketjuisia hiilareita. Taitaapi tulla hedelmän hedelmäsokeria. Ovathan hedelmät kevyitä, mutta toisaalta kaipaisi jotain monipuolisempaa.
Olen joskus diettaillut, mutta nyt tosiaan pitäisi tärkeänä tasaista energiansaantia ja järkevää kalorivajetta. Minua ei yhtään huvittaisi kärsiä päänsärystä, heikotuksesta tms. Jo nyt vähäinen rasvansaanti heikentää oloa, ja siksi kärsinkin makeannälästä, johon vedän todella paljon purkkaa tai hedelmiä (purkkiananasta, makeita omenia).

Vinkkiä kalorimäärään ja ruokavalion fiksaamiseen kaivataan. Tavoitteena siis kiinteä kroppa, painoa väh. 2 kg max. 3 kg pois ja aika minimaalinen lihasmassan väheneminen.

Ainakin mun korvaan toi ruokavalio kuulostaa varsin terveelliseltä :wtf:
Tee pidempiä lenkkejä, ehkä vähän hölkäten välillä?

Omenat eivät ole pahasta, todellakaan! Jos joku 5-6 pientä omenaa syöt päivässä, niin mikäettei. Et sinä sillä mitään maata kaada. Omenat ovat terveellisiä kuitenkin.

Banaanit (ja EHKÄ purkkiananakset) olisi hyvä jättää suhteellisen minimiin, eli älä syö useampaa päivässä.

Jos rasvansaanti on ongelmallista, mutta syöt kuitenkin mielelläsi kalaa, niin miten olisi kalaruoan useammin syöminen? Tarkoitan useamman kerran viikossa esim. lohta? Iltarahkan sekaan menee helposti pieni lusikallinen rypsiöljyä antamaan hyviä rasvoja. Leikkaa vähän rahkan makua pehmeämmäksi, eli ei pitäisi tuottaa ongelmia. Kaloreita voi sitten karsia muuttamalla ateriamäärän viiteen ja painottamalla ruokailuväliä oikein. Lisäksi osan hedelmistä voi ehkäehkä jättää pois ja korvata kasviksilla?

No voi olla että menee metsään tämä ohje. Jos on asiavirheitä niin pro:t korjatkoon :)

henkilökohtasesti en suosi kauheesti hedelmiä dieetillä jos on kohtuu paljon rasvaa kropassa.
Fruktoosi ei toimi samallalailla ku muut hiilarit, se ei mee maksaa pidemmälle. Jos syöt aamulla hiilareita muutenkin ni siihen voi vetää jonku omenan pohjille mikä täyttää maksan varastoja.
Ja niinkuin joka dieetillä ja bulkilla ja millä, syö kalaöljyä, paljon sitä!

Hei ja kiitos hyvistä vastauksista!

Mulla on aamulla melkoinen hiilaritarve - tuntuu sille. Riittääkö jogurtista tuleva proteiini vai kannattaisiko miettiä siihen jotain lisäproteiinia (rahkaa, raejuustoa?)?

slotte:
Tykkään sauvakävellä tai kävellä reippaasti. Välillä käyn ystäväni kanssa lenkillä, jolloin otamme muutaman juoksupyrähdyksen.

jupeha:
Banaaneita syön päivässä yhden, sillä yleensä tosiaan pilkon rahkan joukkoon esim. ½ banaania.
Rasvaista kalaa voisi myös kokeilla, samoin rypsiöljyn lisäämistä rahkaan.

Kalaöljyä olen napsinut omega-3-kapseleista, mutta eihän se kunnon kalaöljyä korvaa. ;)

Mitäs sanoisitte kalorimäärästä? Itse en oikein tiedä, miten kannattaisi kiristellä sillä puolella.
Entäpä ovatko hiutaleet ja leseet ihan ok osa ruokavaliota?

Sopiva kalorimäärä sulle voisi olla n. 1600-1800kcal, riippuen tietysti miten nopeasti haluat ne tulokset. Mutta taisitkin mainita että aiot edetä maltilla, ja niinhän se pitääkin tehdä jos haluu edes vähän pysyviä tuloksia ;)
Ton kalorimäärän otin täältä.
Viisaammat saa korjata jos on tarvetta.

Sopiva kalorimäärä sulle voisi olla n. 1600-1800kcal, riippuen tietysti miten nopeasti haluat ne tulokset. Mutta taisitkin mainita että aiot edetä maltilla, ja niinhän se pitääkin tehdä jos haluu edes vähän pysyviä tuloksia ;)
Ton kalorimäärän otin täältä.
Viisaammat saa korjata jos on tarvetta.

Tällainen tyhmä kysymys, että voiko tulla pitää realismina -0,5 kg/vko?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos tosissaan treenaa ja tekee aerobista, ja laskee syömiset niin kyllä. Sinnepäin ainakin.
Oliskohan ollut niin että 1kg puhdasta fläsää on 7000kcal. Puol kiloa viikossa eli 3500kcal. 7x-500kcal niin tulee se -3500kcal eli -0.5kg. Teoriassa se toimii noin :D Käytännössä sitten eri juttu.

Kiitoksia taas :)
Jospa käyttäisin kalorilaskuri.fi-sivustoa apuna tai sitten Kutrin kaloritaulukkoja. Vaikeinta on varmaan jakaa kalorit tasaisesti päivään, koska tykkään syödä illallakin - ehkä jättäisin sinne liikaa. Jospa ottaisin keskitien ja kokeilisin 1700 kcal/pv. Ensi viikolla viimeistään alkaa kalorilasku.

Kiitoksia taas :)
Jospa käyttäisin kalorilaskuri.fi-sivustoa apuna tai sitten Kutrin kaloritaulukkoja. Vaikeinta on varmaan jakaa kalorit tasaisesti päivään, koska tykkään syödä illallakin - ehkä jättäisin sinne liikaa. Jospa ottaisin keskitien ja kokeilisin 1700 kcal/pv. Ensi viikolla viimeistään alkaa kalorilasku.

Kalorilaskuri.fi
on todella kätevä, siihen kannattaa tutustua. Helpottaa paljon kaloreiden laskua!

Jos tosissaan treenaa ja tekee aerobista, ja laskee syömiset niin kyllä. Sinnepäin ainakin.
Oliskohan ollut niin että 1kg puhdasta fläsää on 7000kcal. Puol kiloa viikossa eli 3500kcal. 7x-500kcal niin tulee se -3500kcal eli -0.5kg. Teoriassa se toimii noin :D Käytännössä sitten eri juttu.

käytännössä tolla laskutavalla ei tee hevon vittuakaan.

Eilen laskin jo kaloreita.
Kannattaako laskea tarkasti myös kasviksien kalorit? Tarkoitan lähinnä tomaatteja ja kurkkuja.
Entäpä, osaako joku arvella, paljonko painaa rkl kaurahiutaleita? Omenalle olen merkinnyt kalorimääräksi vähän summassa 60 kcal.

Kiitos Fineli-linkeistä!
Kuntokaurahiutaleet tosin painavat ehkä noin 5 g laskelmieni mukaan. Vielä tosiaan kyselen, kannattaako laskea orjallisesti myös kasvisten kalorit. Paljonko te merkitsette omenien kaloreideksi vai ihanko aina punnitsette? Yleensä syön sellaisia 150 g omenoita.

Banaanien syöntiä olen rajoittanut, itseasiassa olen vähän taukoillut niistä. Maanantaina ja eilen kävin lenkille + salitreenissä. Kaloreita olen laskeskellut ja syönyt noin 1600 kcal/pv. Rasvaa saisi varmasti lisäillä, mutta pikkuhiljaa - yritän nyt ensiksi saada laitettua kaiken ylös. Purkkaa olen tosin mussutellut aika vapaasti eli en ole jokaista purkkapalaa (2 kcal?) merkinnyt ja kuluttaahan se jauhaminenkin energiaa. ;)

Vaa'alla kävin eilen ja tänään, höpsö minä. 50,2 kg-50,7 kg oli tuo ero. Mikä kaikki sitä nestettä kroppaan kerää? Eilisen illan 3 dl puuroannos taisi kerätä hiilarinesteet oikein kunnolla aamuksi. Maanantai-iltana söinkin iltapalalla tonnikalaa. :dance:

Ei kannata kovinkaan orjallisesti sitä vaa'an lukua tuijottaa. Varsinkaan parin päivän marginaalilla. Kunhan yhtenä päivänä näyttää vähemmän kuin viikko sitten. Se pari kiloa kuukaudessa on ihan realistinen tavoite pudottaa läskiä.
Tottakai painoa tippuu alussa nesteiden takia ehkä vähän enemmänkin. Siksi juuri se 2 kg tiputus voi tulla nopeamminkin. Pidä kuitenkin se kuukausi vähintään sitä diettiä, niin uskon että pääset tavoitteeseesi.
Tomaateista ja kurkuista tulee se n. 15kcal per 100g, että ei ehkä kannata niitä kovinkaan tarkkaan mittailla. Voi vedellä ihan ilolla, ja kannattaakin, ettei tule niin helposti nälkä. Muista vain proteiinin saanti myös.

Lisätäämpä tänne kysymys, eli ekaa kertaa dieetillä ollaan. Ihan ok lähtenyt tässä painoa, eli 14 kiloa noin vuoden aikana. Kyselisin tässä, että kuinka helposti saa jostain tietystä paikasta läskiä pois. Eli on tuossa rintalihaksien päällä vielä itseäni häiritsevästi läskiä ja se olisi tarkoitus tuosta poistaa. Ja mitat vielä, eli oon 170 pitkä ja aamupaino on 69 tällä hetkellä. Salilla käyn 3-4 kertaa viikossa. Pitääkö jotenkin tietyllä tavalla salilla treenata, jotta tuota läskiä nimenomaan palaisi enemmän rinnan seudulta?

Suositut

Back
Ylös Bottom