Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
kiitos jupeha.. Mites sitten sanoisitte siitä kun vasen olkapää on lähtenyt 4kertaa sijoiltaa ja oikea 2 kertaa.. Kannattaisitko kysyä salilta " Personal Traineria " aluksi ettei treenaa niitä väärin ja ettei ne muljahda taas pois paikoiltaan.. Leikkausta minulle on suunnitteltu mutta haluan nyt yrittää vielä viimeisen kerran ilman kirurgisiatoimenpiteitä

Eipä mitään :)

Varmasti jokaiselta salilta löytyy ohjaaja/vetäjä joka voi suunnitella sinulle sopivan ohjelman, eli sellaisen missä olkapäitä varotaan enemmän. Tietenkin tuo asia pitää mainita kun ohjelmaa pyytää. Muutenkin alussa kannattaa käydä ohjatusti nuo liikkeet läpi. Oppii treenaamaan oikein ja samalla välttää virheelliset tekniikat joista voi koitua murheita.

Aattelin nyt tännekkin purkaantua... Tammikuusta alotin hyvät elämän tavat takaisin -prokkiksen. Tavoitteena kiinteempi ja sutjakas kroppa, hyvät elämäntavat (turha tissuttelu pois) ja treenaaminen takas viikkorutiineihin.

Pituutta on 159 ja painoa oli alottaessa 58, nyt 59. Olen treeanannu tammikuusta asti noin 4-6 kertaa viikossa 3aerobista (juoksua ja spinniä) ja 3 jakosella-ohjelmalle. Huhtikuusta alkaen oon käynny kerta viikkoon juoksemassa heti noustua.

Sitte toi ruokapuoli. Aamusin puuro (1dl kaurahiutaleita) ja kahvi, lounaalla jugurttia/leipää/rahkaa ja hedelmä, välipalana myslipatukka/heldelmä, illallisena yleensä kanaa, pastaa ja kasviksia + ruisleivät, iltapalana rahka ja mahdollisesti hedelmiä. Viimesen kuukauden aikana oon laskenu kalorit ja niitä tulee päivässä 1000-1500 jos mun laskut pitää paikkaa. Kerta kahteen viikkoon mässäytän reilut 2000. Lisänä syön möllerin tuplat ja magnesiumit.

Paino ei siis tipu vaa sitä on tullu lisää... Eilen luin sit ekaa kertaa tosta säästöliekistä ja alko se mietityttää. Kroppa kyllä näyttää erillaiselta kuin tammikuussa. Eli nyt kaipailisin vähä apuja miten jatkaa eteenpäin. Kiitos jo nyt :)

Ensiksi propsit hyvästä päätöksestä:thumbs:

Tuo painon nousu voi johtua elimistöön kerääntyneestä nesteestä nyt kun olet taas aloittanut treenaamisen. Onpa lihastakin saattanut jonkin verran kertyä;) Sen verran kauan olet kuitenkin dieettaillut, että kyllä painoa olisi jo pitanyt lähteäkin, joten säästöliekin oireita saattaisi olla.

Liikuntamäärät näyttäisivät olevan ihan kohtuullisia, ainakin meikäläisen silmään. Ruokapuolesta pistää silmään melkoisen alhaiset kalorit. Liikuntaa tulee kuitenkin sen verran runsaasti, että saattaa olla tuo 1000-1500 kcal turhan vähän, ja 2000 kcalia päivässä ei voi hyvällä syylläkään kutsua miksikään mässäilyksi. Kokeilepa viikon parin ajaksi nostaa kalorit tuonne 2000 paikkeille ja katsot, miten paino lähtee muuttumaan.

Vielä tuosta laittamastasi ruokailusta: Aamulle olisi hyvä laittaa jotain proteiinipitoista, esimerkiksi rahkaa tms. Rasvaa et saa oikeastaan mistään, vaikka rasvan saanti olisi ensiarvoisen tärkeää, jopa dieettillä. Voisit vaikka korvata välipalan myslipatukan (vaaleaa viljaa ja sokeria) kourallisella pähkinöitä (hyviä rasvoja ja proteiinia).

Mistäköhän mahtaa johtua, että nyt kun on reilut -10kg tippunut ja olen jatkanut kyllä dieettiä aivan samalla meiningillä, mutta nyt vai on koko ajan kauhea nälkä. Ennen en tälläistä huomannut, mutta nyt kun on muutama kilo lisää tippunut, niin tuntuisi että nälkä on kova ympäri vuorokauden melkein. Ja miinuskaloreilla olen pyrinyt olemaan päivittäin n. -500kcal. Tähän varmasti on selvä ratkaisu, että sitten vain syöt enemmän, kyllä näin ajattelin tehdäkin, mutta tavoitteena olisi vielä toisen 10kg tiputtaa, ja siihen tarvitaan miinuskaloreilla oloa.

Ajattelin vain kysyä, että onko tälläisestä jollain kokemusta? mistä voisi johtua? onko selitystä.

Vielä tuosta laittamastasi ruokailusta: Aamulle olisi hyvä laittaa jotain proteiinipitoista, esimerkiksi rahkaa tms. Rasvaa et saa oikeastaan mistään, vaikka rasvan saanti olisi ensiarvoisen tärkeää, jopa dieettillä. Voisit vaikka korvata välipalan myslipatukan (vaaleaa viljaa ja sokeria) kourallisella pähkinöitä (hyviä rasvoja ja proteiinia).

Kiitoksia :worship: Mistäs muusta hyviä rasvoja vois saada kuin pähkinöistä, niille ku satun olee allerginen. Viikonloppuaamusin oon tehny itelleni aamupirtelön (mansikoita, maustamatonta jugurttii ja kauraleseitä) vaihtelun vuoks tolle puurolle :)

Pitää ens viikosta nostaa noi kalorit ja kattoo mitä käy :) Kertoilen tänne sit tuloksia :)

ravinnosta

vielä tosta ravinnosta, elikkäs ruskea leipä, raejuusto, maitorahka, banaanit, omenat yms?? Eikö ole ihan hyvää esim vaikka välipalalle ja sitten aamiaiselle puuroa ja lounaalla vaikka kalaa tai naudanlihaa...

Ja sitten vielä yksi kysymys vaikka juoksen itseni ihan paskaksi ja treenin jälkeen paikkoja kiristää miksi aamulla tuntuu että kun minulla olisi uudet jalat, ei satu mihinkään?

vielä tosta ravinnosta, elikkäs ruskea leipä, raejuusto, maitorahka, banaanit, omenat yms?? Eikö ole ihan hyvää esim vaikka välipalalle ja sitten aamiaiselle puuroa ja lounaalla vaikka kalaa tai naudanlihaa...

Ja sitten vielä yksi kysymys vaikka juoksen itseni ihan paskaksi ja treenin jälkeen paikkoja kiristää miksi aamulla tuntuu että kun minulla olisi uudet jalat, ei satu mihinkään?

Banaani ei ole niin hyvää.

Toiseen kysymykseen voisi sanoa, että luultavasti sinulla on vain hyvä palautumiskyky. Sekin vaihtelee yksilöllisesti, joten ole onnellinen, voit harjoitella enemmän :)

Nitaa: Aamupalaks 2 porkkanaa on aika turha. Eli ruisleipää tai puuroa ja sit proteiinia +20g.
Älä niitä hedelmiä jätä pois äläkä syö ikinä alle 1500kcal ettei syty säästöliekki, sillä se on itse piru.

Rasvaa tulee vähänlaisesti, et varmasti saa 50g päivittäin. Eli rypsiöljyä vaikka sinne sun tänne pari grammaa. Soijalesitiini ei oo kallista ja se on hyvä rasvanlähde. Saa luontaistuotekaupasta. Yitä nyt sitä p30/hh40/r30 jakaumaa noudattaa. Ei pää antais periks syödä rasvaa mutta pakko se on.

Muistathan monivitamiinit. Parina päivänä on näemmä tullut liikaa hiilareita iltapalalla. Ja se -2kg on optimaalinen vauhti. Kesäkunto on yliarvostettua, aina on hyvä aika olla kunnossa. Eli ei kiirettä. Muistathan reenata isoilla painoilla ja vähillä toistoilla että lihat säilyvät. Tsemppiä!

KIITOS. Juuri tälläista palautetta olen tässä odotellut. Se on kumma juttu miten pää ei meinaa antaa periksi tuossa että "uskaltaisi" vaan syödä riittävästi ja niitä rasvoja myös. Miten muuten onko parempi vetää tonnikala öljyssä vai vedessä? Onko tuossa öljyssä siis hyviä vai huonoja rasvoja? Toivon että hyviä sillä vedessä oleva on ihan huttua.

Reenattua on tullut aina niin hampaat irvessä ja verisuonet pullistellen että lihojen uskon säilyvän. Pitää nyt koittaa olla kärsivällinen tuon painon pudotuksen suhteen.. hiljaa kai se hyvä sitten tulee. Kun vaan saisi tämän heikkohermoisen pään tajuamaan sen myös.

KIITOS. Juuri tälläista palautetta olen tässä odotellut. Se on kumma juttu miten pää ei meinaa antaa periksi tuossa että "uskaltaisi" vaan syödä riittävästi ja niitä rasvoja myös. Miten muuten onko parempi vetää tonnikala öljyssä vai vedessä? Onko tuossa öljyssä siis hyviä vai huonoja rasvoja? Toivon että hyviä sillä vedessä oleva on ihan huttua.

Reenattua on tullut aina niin hampaat irvessä ja verisuonet pullistellen että lihojen uskon säilyvän. Pitää nyt koittaa olla kärsivällinen tuon painon pudotuksen suhteen.. hiljaa kai se hyvä sitten tulee. Kun vaan saisi tämän heikkohermoisen pään tajuamaan sen myös.

Ota vedessä ja lisää rypsäriä jos tarvitset, niin itse teen. Maku tulee täysin vastaavaksi kuin öljyssä olevat on. Nuo on yleensä jotain auringonkukkaöljyjä tms. jotka eivät ole niin hyviä kuin perinteinen rypsäri.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Banaani ei ole niin hyvää.

Toiseen kysymykseen voisi sanoa, että luultavasti sinulla on vain hyvä palautumiskyky. Sekin vaihtelee yksilöllisesti, joten ole onnellinen, voit harjoitella enemmän :)
Banaani on ihan ok jos syö samalla proteiinia esim. rahkaa niin GI tasoittuu. Ainakin näin mulle on sanottu. Banaanin kypsyysaste vaikuttaa myös sen imeytymiseen.

Tarina kahdesta aloittavasta laihduttajasta.

He ovat hyvin samanlaisia, ikää heillä on 20v, kumpikaan ei ole ylipainoinen, mutta he eivät ole tyytyväisiä kehonsa rasvaprosenttiin, joka on n. 21%. Kummalakaan ei ole kauhean hyvä kunto, salihistoriaa löytyy muutaman kuukauden verran.

Kummatkin ovat lukeneet paljon Pakkotoistoa, eli heidän ruokailunsa on kohdillaan. He syövät 5-6 ateriaa päivässä 3-4 tunnin välein, ja saavat jokaisella aterialla paljon proteiinia. Heidän perus energiankulutus on n. 2150.

Kumpikin harjoittelee 2-jakoisella ohjelmalla päivinä ma, ti, to, pe. Lisäksi kumpikin tekee sunnuntaisin 60minuutin aerobisen harjoituksen.

Iiro Intoilija ajattelee, että sunnuntain aerobinen harjoitus ei ole tarpeeksi ja polkee salipäivinä ennen treenaamista 45-60min kuntopyörällä, kuluttaen n. 500Kcal tätä tehdessä. Iiro tietää tämän lisäävän hänen energian tarvettansa, joten hän syö näinä päivinä 2300-2400kcal. Lepopäivinä hän tyytyy 1700-1800 kaloriin. Iiron suurin pelko on, että hän treenaa kuitenkin liikaa, mikä voisi rasittaa liikaa hänen kroppaansa.

Mauno Maltti puolestaan tekee ennen salitreeniä 15min intervall-tyyppisen harjoituksen, kuluttaen n. 200Kcal. Hän syö treenipäivinä 2100-2200kcal. Lepopäivinä myös hän tyytyy 1700-1800 kaloriin. Mauno kuitenkin miettii, että onko hänen harjoittelunsa määrä liian pieni polttaakseen rasvaa.

Siis, kumpi tekee enemmän oikein? Tai vähemmän väärin? Ovatko he sittenkään lukeneet tarpeeksi Pakkotoistoa? :o
Pitäisikö näiden kahden herran löytää jonkinlainen kultainen keskitie? Mikäli näin on, niin neuvoja kehiin :)

Banaani on ihan ok jos syö samalla proteiinia esim. rahkaa niin GI tasoittuu. Ainakin näin mulle on sanottu. Banaanin kypsyysaste vaikuttaa myös sen imeytymiseen.

Laihiksella banaani on turhaa hiilaria ja nostaa insuja -> GH alenee ja rasvan varastoituminen lisääntyy.

Parempaakin hiilaria on saatavilla laihiksella, sen mitä sitä nyt yleensäkin kukin tarvitsee... sekin on yksilöllistä :)

Itse aloitin juuri kunnolla salilla käynnin sekä dieetin. Tarkoitus on saada ensin läskiä pois ja sitten lihasta lisää, tai miksei molemmat samalla. Ikä 22, pituus 174 cm ja paino 72 kg. Käyn salilla tunnin verran 3 kertaa viikossa ja lisäksi aerobista päivinä kun lihakset/aika antaa myöten. Aamuliikunta ei onnistu. Muuten olen tyytyväinen, mutta vatsan seudulla on ainakin kilo ylimääräistä ollut jo monta vuotta. Tämä ruokavalio on siis juuri tehty ja aloitettu:

klo.
07.20 HERÄTYS
07:30 Maitorahka 2 dl rasvattoman jogurtin sekä 1,5 dl kaurahiutaleiden sekaan
11:40 Kouluruoka rasvattoman maidon kera (esim. makkarasoppa, perunamuusi ja lihapullat tai mitä sattuu olemaan tarjolla) ja kohtuu iso salaatti
15.30 TREENI
16.35 Palautusjuoma 30 g hera/30 g malto
17.00 VENYTTELY
17:30 Toinen lämmin ruoka rasvattoman maidon kera (usein mikroaterioita valikoiden)
19:00 50 g heraa veteen
22:30 Maitorahka + pari ruokalusikallista rypsiöljyä
24.00 NUKKUMAAN

Tälläinen siis on arkisin ruokavalioni. Riittääkö tuo vai pitäisikö mahduttaa vielä rahkaa tai jotain vastaavaa jonnekin? Laskeskelin että tulee 1800-2000 kcal riippuen aterioista. Entäs nuo mikroateriat, en ole erityisen kokkaavaa sorttia, voiko niissäkin olla riittävän hyviä vaihtoehtoja? (karsin juuri ainakin maksalaatikon pois hiilareiden takia) Rasvaa tulee melko heikosti, millä sitä voisi lisätä? (esim. maidosta tulee huonoja rasvoja?) Syönkö saman verran muinakin päivinä vaikka olen dieetillä? (en juo palautusjuomaa välipäivinä) Välipäivinä saatan pyöräillä tai pelata sulkapalloa jos ei lihakset ole aivan sirpaleina. Onko p 30/ hh 40 / r 30 hyvä suhde dieetille? Viikonloppuisin tulee lähes aina välipäivä ja hiilaritankkaus alkoholin takia. Kaikenlaiset vinkit kelpaa!

Viikonloppuisin tulee lähes aina välipäivä ja hiilaritankkaus alkoholin takia. Kaikenlaiset vinkit kelpaa!

Pisti heti silmään, tämäpä sitten pitäisi korjata heti samantein.

Varmista vain, että saat joka aterian yhteydessä hyvin proteiinia.

Kilojen pitäisi lähteä vaikka en alkoholinkulutukseen puuttuisikaan sillä treenikertoja ja kovuutta on tullut roimasti lisää aikaisempaan verrattuna. Painoni on pysynyt samana jo monta vuotta ilman tätä ruokavaliota ja treenimäärää.

...Muuten olen tyytyväinen, mutta vatsan seudulla on ainakin kilo ylimääräistä ollut jo monta vuotta....

Kyseenalaistan koko dieetin tarpeellisuuden. Noilla mitoilla ei hirveän läskissä kunnossa voi ihminen kait olla, ja tuo sanomasi kilo ylimääräistä vatsan seudulla lähinnä naurattaa.. Jos kuitenkin haluat dieetata, niin huolehdi vain että saat tarpeeksi proteiinia (n. 2g/paino kg) ja seuraile painon putoamista, 0,5kg viikossa on sopiva.

Minun vinkkini on kuitenkin vakavasti harkita koko dieetin unohtamista ja alkaa kunnon treenaaminen ja sopiva massankasvatus. Siinä se kehon koostumus muuttuu kivasti ja joku säälittävä kilo vatsalla ei näy eikä tunnu missään. Dieetillä et tuskin lihaksia tule saamaan lisää.

Nyt on lähtenyt abuut 12,5-13kg painosta pois. Mutta miten saada nämä löysät ihot kireiksi :( treenaamalla kovaa vai kattomalla syömistä entistä tarkemmin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom