Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Huh, nyt on tässä pari päivää sitten tullut otettua itseä niskasta kiinni ja aloitettua dieetti viimeinkin. Tuntuu, että on aika hyvin tässä saa silti syödä kun vain syö oikein, kun ennen on tullut melko paljon musuttettua pikaruokaa ja ranskis/kalapuikko yms mössöä. Ja tosiaan kun täällä neuvottuja ruokia on tosiaan syönyt niin ihan yllättynyt, että kuinka paljon vähemmän tuollaista "oikeaa" ruokaa täytyy syödä, että nälkä lähtee(no juu onhan tuo toki ennenkin ollut tiedossa, mutta mutta..). Kiitos tosiaan kaikille ketkä jaksavat tässäkin ketjussa neuvoa meitä aloittelijoita, siitä on todella suuri apu:)

Tota tuli aikoinaan itekkin ihmeteltyä. Tulee äkkiä neljäsosa dieettipäivän kaloreista, jos innostuu päiväkahvilla kiskomaan keksiä ja juo pari lasia limsaa:D

jepp, domino paketissa on 24 keksiä ja 1500kcal, niitäkun vedät 2 päiväs niin paljo muuta tarvi syödäkkä :D ja se näkyy kyl sit vatsassakin:D

Onkus kukaan kokeillut sellaista että ollaan esim. 2 viikkoa plussakaloreilla ja sitten 2 viikkoa miinuskaloreilla? Pakkiksella olen tästä kuullut jossain puhuttavan, mutta en tähän hätään löydä ko. lirpaketta.

Nyt on sitten tullut minunkin aika aloittaa elämäni ensimmäinen dietti.

Suunnielmana olisi saada liikakilot/läskit pois ja sen jälkeen aloittaa salilla käynti tavoitteena lihasmassa. Eli perustietoa, olen 16-vuotias poika n. 175/80(??), en ole tuota painoa mitannut vähään aikaan, koska henkilövaakamme on rikki. Salilla olen käynyt viimevuoden keväällä säännölisen epäsäännöllisesti, eli tekniikat pitäisi olla hallussa.

Dietti siis alkoi maanantaina ja viikkoni tulee olemaan suunnilleen tälläinen:

MA: Sali
TI: lenkki/muu aerobinen
KE: sali ja aamulenkki
TO: vapaa
PE: sali
LA: vapaa
SU: lenkki/vapaa

Ohjelmanani käytän tuota Arc:in tekemää 1 jakoista.

Ja esimerkiksi tämän päivän safkat:

Aamupala: 4 viljan puuro, 1 kokonainen ruisleipä (2 puolta), kalkkuna leikkeet, n. 5dl maitoa.
Lounas: kouluruoka: peruna-jauheliha vuoka, salaatit ja n. 4 dl maitoa.
Välipala: sama kuin aamulla + raejuusto ja toinen leipä kalkkuna leikkeillä.
Illallinen: Kotiruoka: nakkikeitto + raejuusto ja 4 dl maitoa
Iltapala: Porkkana raaste + raejuusto ja maitoa 3 dl

Olisiko tuossa ohjelmassa tai ruokailuissa jotain parannettavaa, ja jos on niin mitä.

No ainakin soijalesitiini, kalaöljykapselit ja monivitamiinit mukaan ruokavalioon.

Ravinto pilkkoutuis kivemmin jos joisit vettä etkä maitoa. Maidon kalsiumit ja vitamiinit korvaan ite syömällä maitorahkaa, raejuustoa ja Polarin 5% juustoa.
Pakko mainostaa tota juustoa 100g: 170kcal, 31g P, 0g HH, 5g R, 124% päivän kalciumtarpeesta:)

Mut joo melkeen pelkkää hifistelyä, vaikeehan sitä maitoa on olla litkimättä koulussa kun joudun safkoista pari egee maksamaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on sitten tullut minunkin aika aloittaa elämäni ensimmäinen dietti.

Suunnielmana olisi saada liikakilot/läskit pois ja sen jälkeen aloittaa salilla käynti tavoitteena lihasmassa. Eli perustietoa, olen 16-vuotias poika n. 175/80(??), en ole tuota painoa mitannut vähään aikaan, koska henkilövaakamme on rikki. Salilla olen käynyt viimevuoden keväällä säännölisen epäsäännöllisesti, eli tekniikat pitäisi olla hallussa.

Dietti siis alkoi maanantaina ja viikkoni tulee olemaan suunnilleen tälläinen:

MA: Sali
TI: lenkki/muu aerobinen
KE: sali ja aamulenkki
TO: vapaa
PE: sali
LA: vapaa
SU: lenkki/vapaa

Ohjelmanani käytän tuota Arc:in tekemää 1 jakoista.

Ja esimerkiksi tämän päivän safkat:

Aamupala: 4 viljan puuro, 1 kokonainen ruisleipä (2 puolta), kalkkuna leikkeet, n. 5dl maitoa.
Lounas: kouluruoka: peruna-jauheliha vuoka, salaatit ja n. 4 dl maitoa.
Välipala: sama kuin aamulla + raejuusto ja toinen leipä kalkkuna leikkeillä.
Illallinen: Kotiruoka: nakkikeitto + raejuusto ja 4 dl maitoa
Iltapala: Porkkana raaste + raejuusto ja maitoa 3 dl

Olisiko tuossa ohjelmassa tai ruokailuissa jotain parannettavaa, ja jos on niin mitä.

Ite jättäisin dietillä kyllä nakit pois.

Aamiaisella tuntuu jäävän proteiininsaanti vaan tohon pariin kalkkunan leikkeeseen ja maitoon? ite laittasin tohon rahkan mukaan, tai jos ei kalorimäärä anna periks niin toinen leipäpois.

paino 90kg 173cm

proteiinit 243
hiilihydraatit 120
rasvat 70
yht 2100 kaloria

näin tullut suunnilleen syötyä n. viikon ajan, mitä kannattaisi muuttaa? salitreeniä 5 krt viikossa, aerobista en ole vielä juurikaan tehnyt.

Tuosta diettaamisesta tällainen kysymys: Olen 16vuotias, 178cm ja pituuskasvu vielä kesken. Jos vedän 8 viikon H.I.I.T reenin/dietin niin voiko sillä olla haittavaikutuksia pituuskasvuun? Kiitos vastauksista, ja älkäähän vastatko jos ette tiedä :)

Itse olen 16- vuotias 182cm pitkä salilla kävijä.
Puotin vuoden vaihteessa 13kg vajaassa kahdessa kuukaudessa syömällä pelkkää ananasta, raejuustoa ja maitorahkaa.

Aloitin samalla aerobisen kuntoilun, eli lenkillä kävin lähes joka ilta. Aluksi ihan rivakkaa kävelyä ja pikku hiljaa kevyttä hölkkää. Kunto nousi ja 5km matka sujui aluksi n.45min:n ja nyt se menee 32min:n.

Samalla kävin salilla pitääkseni lihaskuntoa yllä. Kyllähän tuo dietti on aika rankka, joten lihasta se söi väkisinkin pois.

Nyt on painoa 182cm/82kg painoindeksi: 24.8.

Itse olen nyt lukenut tuon laihduttamisen oppaan ja minulla on aivan uusi asenne laihduttamiseen. Hitaasti hyvä tulee.
Olen huomannut, että kuukauden parin jälkeen tuosta "salama-laihtumisesta" alkaa tämä PAINONHALLINTA, joka on suoraan sanottuna aivan helvetin vaikeeta. Kokoajan tekee mieli syödä karkkia, pitsaa, käydä hampurilaisella yms.

Nyt on tullut sellainen 1.5kg lisää, paino oli siis n.81kg parhaimillaan.

Olisi tarkoitus jatkaa näillä PT:n laihdutusneuvoilla, kun salilla käyn myös 2-3 kertaan viikossa.

Onko tuo perus HERA80 kovin hyvä lisäravinteeksi, jos yritän pudottaa painoa samalla.

30g annos, ei paljoa sisällä rasvaa tai HH:ta eikä kaloreita verrattuna siihen miten se saa palauttamaan ja tuomaan kylläisen olon.

Kiitos vastauksesta. :thumbs:

Voisin vähän luetella syömisiä... Eli onkos tässä mitään järkeä?

Eli mitä olen tänään syönyt. Yleensä syön jotain tällaista, usein on kyllä pastaa tai riisiä perunan tilalla.

2x appelsiini
3x ruisleipä kalkkunaleikkeellä (ei voita)
180g paistettua lohta
200g perunamuusia
3x kananmuna
100g kasviksia
2,5dl maitorahkaa jugurtin kanssa
2l maitoa

Proteiinia laskin tulleen noin 140 grammaa, vielä tuohon semmoinen 20g lisää niin tulisi syötyä se 2xomapaino verran protskua. Kaloreita suunnilleen 2100kcal jos nyt laskin oikein.

Ruokailitottumuksista hyvävä puolena voisin sanoa sen että olen lopettanut levitteiden käytön kokonaan leivillä, huonona puolena taas että käytän vielä reilusti suolaa kun teen ruokaa.

Vielä semmoinen kysymys että onko sillä väliä jättääkö kananmunan löysäksi vai keittääkö sen kovaksi? Itse kun tykkään keitettynä jättää keltuaisen ihan löysäksi ja paistaessa jätän reilusti löysäksi noin kokonaisuudessaan.

Tuo on ihan hyvä ja pitemmällä tähtäimellä, jos lisäät liikunnan niin painoalkaa putoamaan sopivaa vauhtia.

Toisaalta käytä ennemmin riisiä, kuin pastaa. Pastasta tulee liian paljon kaloreita ja hiilihydraatteja. Samoin peruna.

En nyt ole kannustamassa mihinkään atkinsonin dieettiin, jossa vältellään hiilareita. Kunhan jättää pahat hiilarit pois mitä tulee karkista, alkoholista, pika-ruuasta yms.

Hiilihydraatit on kuitenkin melko tärkeitä salilla kävijälle, eikös se ole yhdenlainen polttoaine ? :anssi:

edit: Ota keltuainen pois kokonaan ! ;)

Unohdin mainita että käyn kyllä salilla 4 kertaa viikossa ja muutaman kerran viikossa lenkillä. Tänään kävin tunnin lenkillä (sykekeskiarvo 133) ja sitten vielä salilla.

Unohdin muuten mainita tuosta kalorimäärästä suklaat (noin 100g) :D Välillä iskee niin kova karkinhimo että pitää jotain hakea, tosin se on tooosi harvoin. Eli lähemmäs 2500kcal menee tuo luku.

edit: unohdin myös mainita että hyvin usein syön ruokaa ilman mitään lisukkeita, eli energialisä kokonaan pois ja pelkästään kasviksia lautasella. Toki hankin tarvittavat hiilihydraatit muuten ja pidän huolen että ei tule liian vähän energiaa. Uskoisin että kun jättää sen ison määrän hiilareita pois aterialla niin voi päivän mittaan ottaa niitä pienemmissä annoksissa ja tämä olisi vähän parempi tapa.

Paras on luultavasti vetää lounaan aikaan hiilarit naamaan, illalla tulevista hiilareista ei hyötyä taida olla juurikaan.

Kannattaa pitää joskus aina silloin tällöin noita "herkkupäiviä", eli ei ole niin tarkkaa mitä syö. Ne on niin ihmeellisiä päiviä ihmismielelle, ainakin minulle ! :)

''Itse olen painellut menemään suhteilla p30/hh40/r30 eli makroravinteiden prosentuaalinen jakautuminen päivän kokonaiskaloreista'' diettaillaanko tuollaisilla makrojakaumilla yleensä?
Itellä on ''massakausi'' suurinpiirtein noilla jakaumilla, niin mites nyt dietti? Sais jotkut jakaumat niin pääsis rakentelee. Ekaa kertaa tiputtelemassa, kesällä rannalle ;)

(painoa nyt 92 eli roteiinia tulee vedeltyä se 180g/päivä)

Suositut

Back
Ylös Bottom