Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No eikai toi mun ohjelma näin tyhjentävä voi olla, että ei mitään mielipiteitä tule:D. Tai sitten se vaan meni niin perseelleen että kukaan ei viitsi mitään siitä mainita. Olisi kuitenkin ihan kiva tietää mennäänkö nyt oikein, eli jos joku fiksumpi viitsisi vastata edelliseen postiini.:kippis1:

Tatuks, en juuri sinulle suunnanut viestiäni vaan se oli enemmänkin tällaista yleistä ääneen asioiden pohtimista:D Mutta mitä sinuun tulee, niin tarkemmin taustaasi tuntematta pari asiaa. Eli jos et jaksa laskea kaloreita, mutta haluat olla miinuksella niin vaaka käyttöön. Tottakai kalorit pitää laskea suurinpiirten, mutta jos haluat pudotella painoasi lihasmassaa pahemmin menettämättä niin ensimmäisen diettiviikon jälkeen sellanen puoli kiloa pois viikossa on hyvä tahti. (Riippuu tietysti, jos pudotettavaa on vaikka yli 10kg niin tahti voi aluski reippaampi) Jos tippuu enempi niin lisää ruokaa, jos tippuu vähempi niin vähennä ruokaa ja/tai lisää kulutusta. Ei tämäkään ole kiveen kirjoitettu totuus, mutta nyt yleisesti suht hyväksi todettu painonpudotustahti. Ja pyri syömään aina viikolla suurinpiirtein samanverran joka päivä eli tiedät syötkö tarpeeksi vai liian vähän.Eli jos vaikka kolmanella dieetti viikolla tippuu yht. 1,2kg niin sitten vaikkapa yksi pieni välipala lisää joka päivälle. Painon mittaamisesta sen verran, että mittaa painosi aina aamulla vessareisun jälkeen, ennen kuin syöt aamiasta. Tämä ns. aamupaino on vertailukelpoisempi kuin päivällä mitattu paino, joka vaihtelee päivänaikana.

Heräsi tämmönen kysymys tosta dietin aikasesta "karkkipäivästä". Onko mitään perusteita sille, että onko järkevämpää pitää tämmönen plussapäivä mielummin samana päivänä kuin on treeniä vai samana päivänä kun pyrkii vain lepäämään, venyttelemään ja palauttelemaan?

Käytännössä en tiedä onko sillä suurta merkitystä, mutta periaatteessa pitäisin ainakin itse nämä "karkkipäivät" reenipäivänä. Silloin todennäköisesti ylimääräisestä energiasta on enemmän hyötyä kun lepopäivänä, varsinkin jos ajoitat mässäilyn heti reenin jälkeen. Esim. muutamat suomalaiset klassikipotarit (mm. Hulkki) kertovat korvaavansa dieetillä silloin tällöin palkkarin hiilihydraatit hedelmäkarkeilla.

Tatuks, en juuri sinulle suunnanut viestiäni vaan se oli enemmänkin tällaista yleistä ääneen asioiden pohtimista:D Mutta mitä sinuun tulee, niin tarkemmin taustaasi tuntematta pari asiaa. Eli jos et jaksa laskea kaloreita,

...

Tämä ns. aamupaino on vertailukelpoisempi kuin päivällä mitattu paino, joka vaihtelee päivänaikana.

No mä nyt kuitenkin aloin laskemaan kaloreita :)

Tänään olen syönyt: purkki tonnikalaa, kaksi kananmunaa, neljä palaa ruisleipää kalkkunaleikkeleellä, kalkkunasuikaleita, riisiä, vihanneksia, punajuurisalaattia ja maitorahkaa jugurtilla sekä juonut noin litran rasvatonta maitoa. Noista kaikista tuli mun laskelmien mukaan noin 2400kcal yhteensä (ehkä hieman yläkanttiin).

Olen tänään käynyt tunnin lenkillä jonka jälkeen sykemittari sanoi että 320kcal poltettu sinä aikana, normaalikulutus on jotain päivässä jotain 2600kcal (pituus 179 paino noin 84) eli oiskohan se sitten jotain -350kcal tänään?

Hyvä homma, että olet kuitenkin ruvennut laskemaan kaloreita. Ruokailut näyttää hyviltä, proteiinia tulee varmaankin tarpeeksi näin päällisin puolin katsottuna. Ravintojakaumaa en nyt rupea ruotimaan, koska en ole mikään ekspertti itsekään. Muistatko mikä oli lenkin keskisyke? Tuo lenkki nostaa kyllä kulutusta varmasti vielä juoksunkin jälkeen, että eiköhän se -500 kcal tänään tullut ainakin. Mutta kuten aiemmin mainitsin, vaaka kertoo sitten myös asioita. Eli nyt kun lasket kaloreita niin katsot paljonko tulee viikolla keskimäärin kaloreita päivässä ja näät sitten, että onko siinä liikaa vai liian vähän. Jos tykkäät juoksennella ja sinulla on suht hyvä peruskunto, voisit koittaa intervallityyppisiä juoksuharjotuksia. Niistä löydät varmaan lisää tietoa ja ohjeita kun googlaat "intervalliharjotuksia" tai vastaavaa. Ei muuta kun tsempiä hommaan ja päivittele tänne aina välillä että mihin suuntaan se paino liikkuu!:thumbs:

Muistatko mikä oli lenkin keskisyke?

Keskisyke oli tasan sata ja on ollut muinakin kertoina aika tarkalleen sata.

Ei ole hyvää peruskuntoa ja nykyiselläänkin lenkit on pelkkiä kävelylenkkejä. Jos otan jalkapainot mukaan niin on aika helppo nostaa syke noin 115 (onnistuu rivakalla kävelylläkin) mutta siitä ylöspäin pitäisi jo vähän hölkätä ja sitten se nouseekin johonkin 150 :D kun en osaa juosta tarpeeksi hitaasti ja on niin paljon elopainoa että väsyy tosi nopeesti Mainitsin tämän sen takia kun eikös se optimaalinen syke olisi jotain 130?

no niin. Nyt pitäis ite alottaa ihan tosissaan painon pudotus. Painoa on aivan liikaa ja noin 20kg pitäisi saada pois. Ajattelin aloittaa lenkkeilyn ja samalla lentopallo treenejä 3 kertaa viikossa ja pari sali kertaa viikossa päälle.

Millasella ohjelmalla mun kannattais pudottaminen aloittaa? ja millanen on sopiva tavoite tahti että kuinka paljon esimerkiksi kuukaudessa pois? tällä hetkellä 187/100

saiska: Kannattaa lukea tämä ketju alusta alkaen, sillä noihin kysymyksiin on vastattu jo moneen kertaan ja perusteellisemmin yllä.

Lyhyesti:

Sulla on niin paljon painoa, että paino tulee alas ja lujaa pelkästään ravintoa siistimällä. Jos sulla on tilastoijan luonne, niin voit käyttää vaikka fineliä ruoka-annostesi energian ja koostumusten laskemiseen. Verkosta löytyy joku energialaskurikin johon voi kirjata omat syömisensä, mutta en nyt muista mikä se on. Joku muu varmaan muistaa?

Eli herkut pois ja syöt säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä pieniä annoksia. Olettaen että olet parikymppinen mies, niin laskennallinen peruskulutuksesi on noin 2800 kcal. Tällöin joku 2200-2300 kcal energiansaanti ruoasta voisi olla hyvä - siitä on mahdollista kiristää jos tarve tulee. Hiilihydraatit (n. 30% päivän energiasta) aamulle, rasvaa (n. 30% päivän energiasta) enemmän iltaa kohden ja proteiinia (n. 40% päivän energiasta) pitkin päivää. Rasvaa ja proteiinia suosittelen ravintoon enemmän siksi, että se pitää hyvin nälkää poissa. Älä missään tapauksessa lähde karsimaan kaikkia rasvoja pois. Rasva on ystäväsi dietillä, kunhan nautit sitä kohtuullisissa määrin ja esim. kalaruokien kautta tai salaatteihin oliiviöljyä lisäten. Muista kuidut esim. kasvisten muodossa, niin ruoansulatus toimii. Juomapuolella suosittelen vettä ja paljon (ainakin 2-3 litraa päivässä).

Jos haluat liikkua, niin tee ennemmin rauhallisia kävelylenkkejä. Nivelet paukkuu jos alat lenkkeillä ja pelata lentopalloa laihtuaksesi. Et tarvitse lisäliikuntaa, kunhan siistit ruokailusi em. tavalla. Useimmilla aloittelijadiettaajilla on taipumus ottaa tolkuttomasti lisäliikuntaa ohjelmaansa, ja sitten joko nivelet tai pää ei kestä sitä. Rasvaa on paljon parempi polttaa ravintorintamalla kuin liikkumalla hullun lailla.

Alussa sulta lähtee kilotolkulla painoa. Se johtuu ylimääräisten nesteiden poistumisesta ja on ok. Parin viikon sisällä painon tippumisen pitäisi rauhoittua. Sun painoluokassa joku kilo viikossa vielä menettelee, mutta suositeltavampaa on joku 500 gramman viikkovauhti. Punnitukset samaan aikaan päivästä, mieluiten aamulla aamutyhjennyksen jälkeen. Jos sulla ei ole syömishäiriötä tms. taustalla, niin suosittelen seuraamaan painoa säännöllisesti, koska paino poukkoilee melkoisesti:

dietti_17022008.png

Eli parin kilon päiväheitot ovat ihan normaalia ja jos et seuraa painoa pitkäjänteisesti, niin alat pian kuvittelemaan ettei paino liiku mihinkään ja alat hötkyilemään liikunnan tai ruokailun kanssa. Trendin näet vain säännöllisellä seuraamisella.

Muista myös, että painon pudottamiskampanjat on pidemmän päälle turhia, jos palaat kampanjan jälkeen sitä edeltäneeseen elämäntyyliin. Kilot tulee ennemmin tai myöhemmin takaisin tuolla tavalla.

Yritä siis opetella diettisi aikana arvioimaan annoskokoja sekä niiden energiamäärää ja ravintoarvoja, sekä pyri "ohjelmoimaan" itsesi siten, että järkevä syöminen tulee sinulle toiseksi luonnoksi. Herkuista ei tarvitse luopua, mutta niiden nauttimisen pitää jäädä harvinaisemmaksi. Esim. alkoholi on periaatteessa ok, mutta jokapäiväinen tissuttelu tai vastaavasti pari mäyristä viikonloppuisin tuo läskit kyllä takaisin. Iän karttuessa tämä herkuttelun ongelma vain pahenee, eli kannattaa totutella siihen jo nyt.

Edit: Vielä yksi huomio. Kannattaa ehkä tiputtaa tuo 20 kg useammassa erässä. Eli diettaat 2 kk, pidät kuukauden tauon jolloin syöt päiväkalorit +-0 kcal paikkeille, ja sitten vedät taas 2 kk diettipätkän jne.

voisiko olla toimiva dietti:
aamulenkkejä jonka jälkeen aamupala puuro tai ruisleipää sitten odotella 1,5-3h ja pyörän päälle ja salille,jonne matkaa 10km salilla tekisin norm massa reenii.(lukenut että paras tapa pitää lihat kropassa on massa reeni) reeni olisi 2-jakoinen neljä kertaa viikossa. reenin jälkee palkkari, jossa käytän pelkkää proteiineja/aminohappoja, pitäisikö laittaa maltoo lisäksi??
sitten kotiin, kotona syödä jotain ruisleipää. sitten iltapäivällä on ruoka jossa vältän perunaa yms. ja aina kun on tilaisuus niin protku pirtelöä naamariin, mutta pyrin ottamaan kaikki ruuasta. sitten vielä ruuan jälkeen 3-4 väli palaa, joka voisi sisältää täysjyvä/ruisleipää, maitoa, leivälle jotain kalkkuna leikettä.

Mitä olette mieltä käysikö raaka lapio homma reenistä? ei pitäisi lihoja viedä??? pitäisikö illalla käydä vielä lenkillä yms??? tähän vielä lisään että olen vasta 16v joten en aivan hillittömästi menisi miinus kaloreille toki hieman, kun tässä vielä kehitytään lopulliseen asteeseen. KIITOS:david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos mitenkään voisit laittaa tuota listamaiseen muotoon olisi helpompi lukea..

Treenin jälkeen kannattaa ottaa jotain hiilihydraattiakin,kun kerta pyöräilet päälle vielä lisäksi.
Aamulenkkejä ei varmaan vielä tarvitse,jos ollenkaan..

Mitä palautusjuomia/lisäravinteita kannattaa dietillä käyttää? Itellä ennen diettiä käytössä ollut G MASS, mutta tuskin sopii dietin ajaksi?

Ohjelmani ja nykyiset mitat näkee tän threadin sivulta 140, viimenen post. Siitäkin saa antaa palautetta, kaipaisin todella paljon mielipiteitänne koska jotenkin on kova uskomus että ohjelma on suunniteltu päin persettä

Jos mitenkään voisit laittaa tuota listamaiseen muotoon olisi helpompi lukea..

Treenin jälkeen kannattaa ottaa jotain hiilihydraattiakin,kun kerta pyöräilet päälle vielä lisäksi.
Aamulenkkejä ei varmaan vielä tarvitse,jos ollenkaan..

Eli hyvä dietti? aamulla herätä, lenkille syödä
odotella 1.5-3h pyörän päälle ja salille (on 10km salille)

treeni 2-jakoinen. massa reenillä

palkkari naamariin, jossa minulla tähän asti vain protkuu ja aminohappoja. hiilaria mukaan??

kotiin päästyä vetää ruisleipää tai vastaavaa. olisiko hedelmät pahasta??

ruoka onki sitte jo pian, jossa välttäisin perunaa yms. ja enemmän lihaa.

sitten ruuan jälkeen vielä joku 3-4 välipalaa. ja heraa aina silloon ku tuntuu hyvälle.

olisiko ilta lenkit pahitteeksi?? miten raaka lapio homma kävisi reenistä ja reenin kanssa??

ikää vasta 16v eli en ihan mielettömästi menisi miinus kaloreille, kun kumminkin kehitystä tulee vielä....

tässä nyt olisi listattuna :worship:

:nolo:Meinasin siis tuon ruokavalion.

Ainakin näyttää muuten hyvältä mutta treenin jälkeisellä aterialla voisi olla jotain lihaa tai jotain.
Hyviä rasvoja voisit lisätä

:nolo:Meinasin siis tuon ruokavalion.

ahaa:) aamulla kaura/ruis puuroa riippuen mitä kaapista löytyy.
salin jälkeen kotona hedelmää tai ruisleipää jossa jotain kalkkuna leikettä. päivällisellä ottaa puolet lautasesta rehua, vähän perunaa ja paljon lihaa. välipalat voisi olla ruis/täysjyvä leipää tai hedelmiä heran kanssa. iltapala sitten tuhdimpi ruislipä annos.

tää on siis suunnittelu asteella kuten varmaan huomaa:D

hyviä rasvoja on aika tuhdisti leivällä.
hmm tuo liha salin jälkeen riippuu melkein mitä kaapista sattuu löytyy
jauheliha vois olla yks?? sen kaa maitoo ja jotaki mukavaa keksii.

Kyllähän tuo ainakin minun mielestä näyttää.Ehkä voisit toisen lämpimän aterian lisätä.
Jos paino tippuu liaan nopesti lisäät vähän ruokaa jos ei tipu niin vähennät..
EDIT:tietysti riippuu välipalojen koosta tarvitteeko toisen lämpimän aterian.

Olen noin 194cm pitkä ja 115-120kg kokoinen 17 vuotias miehen alku.
Mun olisi tarkoitus vähän bodata ja laihduttaa samalla. kannattaisikos minun ostaa jotain näitä rasvanpoltto kapseleita(onko niistä oikeasti hyötyä?)
Tekisinkös mä jotain palautusjuomalla? Treenaan noin 3-5 kertaa viikos salilla punttia ja juoksumatolla jne......ja Mitä mömmöjä olette hyviksi ja hyvän makuisiksi todenneet jos jotain suosittelette?

Kiitos ja kumarrus jos joku voisi neuvoa:hyvä:

Olen noin 194cm pitkä ja 115-120kg kokoinen 17 vuotias miehen alku.
Mun olisi tarkoitus vähän bodata ja laihduttaa samalla. kannattaisikos minun ostaa jotain näitä rasvanpoltto kapseleita(onko niistä oikeasti hyötyä?)
Tekisinkös mä jotain palautusjuomalla? Treenaan noin 3-5 kertaa viikos salilla punttia ja juoksumatolla jne......ja Mitä mömmöjä olette hyviksi ja hyvän makuisiksi todenneet jos jotain suosittelette?

Kiitos ja kumarrus jos joku voisi neuvoa:hyvä:

Rasvanpolttokapseleista ei ole hyötyä, ainakaan aloittelijalle. Palautusjuomaa kannattaa käyttää, kokeilemistani parhaimman makuinen on QNT Recovery, suklaan makuinen. Siinä tosin ei ole kovin paljoa proteiinia, mutta sitäkin saa lisää laittamalla sekaan heraa.

Kannattaa treenata niin, että tavoittelet lihaskasvua mutta syöt alle kulutuksen. Tällöin lihakset pysyvät ennallaan tai jopa kasvavat aloittelijalla, ja samalla läski lähtee. Laihduttamisessa on kuitenkin pääpaino ruokavaliolla, eli pizzat ja karkit helvettiin näin aluksi ainakin. Myöhemmin niitä voi syödä jos tuntuu ettei jaksa enää dietata. Sitten taas takaisin dieetille. :thumbs:

Joo sellasta kyselen, että millasta puntti treeniä kannattaa tehdä jos yritän saada vähän ylimäärästä rasvaa pois? Onko ihan turhaa tehdä 6-8 toistoa?

Suositut

Back
Ylös Bottom