Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
McStrawberry, tämä palsta ja netti yleensäkin on täynnä ohjeita aloittelevalle treenaajalle ja ruokavalion suunnittelijalle. Sieltä vain tietoa etsimään. Itse ne kannattaa opetella, ei hommasta muuten mitään tule.

McStrawberry, tämä palsta ja netti yleensäkin on täynnä ohjeita aloittelevalle treenaajalle ja ruokavalion suunnittelijalle. Sieltä vain tietoa etsimään. Itse ne kannattaa opetella, ei hommasta muuten mitään tule.

Tässä on nyt tullut selailtua pakkista ja muita nettisivuja kalorilaskuria myöten ja ruokavalio alkaa hieman hahmottua. Nyt kun vielä löydän muutamat postaukset pakkiksesta, niin alan luoda sitä omaa ruokavaliota, joka saa luvan auttaa sen 15 kg:n pudottamisessa.

Itellä ollu dietti nyt päällä pari viikkoa, mut tuntuu et joku mättää.. Aloituspaino oli 68,5kg ja siitä muutamassa päivässä laski 66kg tienoille, kun nesteet lähti. Samaa rataa jatkoin syömisten kanssa eli -500kcal per päivä. Laskin kaiken mitä söin ja kirjotin ylös, jollon syöminen hoitui helpommin. Paino lähti kuitenkin hiljalleen kohoamaan tuosta 66kg ja nousikin 66,7kg tienoille ja tänään aamupaino oli 67,3kg. :eek:
Voihan toi pientä nestepöhöäkin olla, mut kuullostaa jotenkin epäilyttävält ajatellen et hiilarit on pidetty siinä 50-100g per päivä.

nyt ruokailutottumukset uusiksi

Eli kyseessä 20v kaveri, salitreeniä olen vetänyt sekä pelannut salibandya edustustasolla, mutta viimiseen puoleen vuoteen en ole tehnyt oikein mitään :curs:
Pituutta on 180 ja vaaka näytti 90kg.
Nyt on tarkoitus laittaa syömiset uusiksi ja alkaa tiputtaa painoa kunnolla. Vuosi takasin armeijassa olin 70:ssä kilossa ja näytin mielestäni hyvältä.
Ensin nämä läskit vatsan alueelta pois ja sitten salia rutkasti. 2500 kaloria näyttää kalorilaskuri normaalissa aktiivisessa elämässä, mutta ajattelin että jos siitä tiputtaisi vaikka tuohon 2200 kaloriin.
Aamuisin tunnin hölkkälenkki ja iltaisin koirien kanssa vähän rauhallisemmalle kävelylenkille 45 minuutiksi.
Olen selannut foorumin sivuja ja päässyt vähän jyvälle ruokailuista, mutta jos teille jotain ehdotuksia ja vinkkejä tulee niin kaikki on tervetullutta. :hyvä:

Kiitokset jo etukäteen, paljon on saanut inffoa ja hyötyä tästä sivustosta ! :worship:

Eli kyseessä 20v kaveri, salitreeniä olen vetänyt sekä pelannut salibandya edustustasolla, mutta viimiseen puoleen vuoteen en ole tehnyt oikein mitään :curs:
Pituutta on 180 ja vaaka näytti 90kg.
Nyt on tarkoitus laittaa syömiset uusiksi ja alkaa tiputtaa painoa kunnolla. Vuosi takasin armeijassa olin 70:ssä kilossa ja näytin mielestäni hyvältä.
Ensin nämä läskit vatsan alueelta pois ja sitten salia rutkasti. 2500 kaloria näyttää kalorilaskuri normaalissa aktiivisessa elämässä, mutta ajattelin että jos siitä tiputtaisi vaikka tuohon 2200 kaloriin.
Aamuisin tunnin hölkkälenkki ja iltaisin koirien kanssa vähän rauhallisemmalle kävelylenkille 45 minuutiksi.
Olen selannut foorumin sivuja ja päässyt vähän jyvälle ruokailuista, mutta jos teille jotain ehdotuksia ja vinkkejä tulee niin kaikki on tervetullutta. :hyvä:

Kiitokset jo etukäteen, paljon on saanut inffoa ja hyötyä tästä sivustosta ! :worship:

Kyllä mä lähtisin ainakin liikkeelle korkeemmista kaloreista. Jos kerran tulee sitä liikuntaakin, niin luulis jo 2500:llakin painon tippuvan. Ja sit on helpompi tiputtaa kaloreita myöhemmin, jos painon tippuminen jossain vaiheessa tökkää.

Eipä ole homma lähtenyt toimimaan vieläkään. 3 kuukaudessa paino on tippunut käytännössä n. 4 kiloa, vaikka kalorimäärien perusteella tulosta olisi pitänyt tulla minimissäänkin tuplasti... ei voi ymmärtää mikä mättää. Ja ei, ei ole edelleenkään laskuvirheitä kalorimäärissä niin paljoa että tuo ero selittyisi.

Eipä ole homma lähtenyt toimimaan vieläkään. 3 kuukaudessa paino on tippunut käytännössä n. 4 kiloa, vaikka kalorimäärien perusteella tulosta olisi pitänyt tulla minimissäänkin tuplasti... ei voi ymmärtää mikä mättää. Ja ei, ei ole edelleenkään laskuvirheitä kalorimäärissä niin paljoa että tuo ero selittyisi.

peili kertoo enemmän kuin vaaka. ja jos sun kalorit on liian alhaalla niin keho alkaa laittamaan vastaan ja hidastamaan aineenvaihduntaa jolloin kulutuksesi laskee eikä se kalorivaje enään olekkaan suuri. tarkkaa apua sulle on hankala antaa kun lähtötiedotkaan ei ole kovin tarkkoja.

kannattaako dietillä ottaa rypsiöljyä?

samat safkat dietillä kuin bulkillakin. eli kannattaa.

peili kertoo enemmän kuin vaaka. ja jos sun kalorit on liian alhaalla niin keho alkaa laittamaan vastaan ja hidastamaan aineenvaihduntaa jolloin kulutuksesi laskee eikä se kalorivaje enään olekkaan suuri. tarkkaa apua sulle on hankala antaa kun lähtötiedotkaan ei ole kovin tarkkoja.

No niitä oli tuolla ketjussa aikaisemmin, tosin tietysti kukapa niitä sieltä jaksaa kaivaa. Mutta siis lähtöpaino oli hieman alle 100kg, nyt jotain 95,5kg kolmen kuukauden jälkeen. Tavoitepaino n. 80kg. Ja eipä siellä peilissäkään ole mitään tapahtunut, sehän se ongelma onkin. Kalorivajetta on jo kokeiltu tässä kaikkea 500-1500kcal väliltä, ei tunnu tuloksiin vaikuttavan. Ja mättöpäiviä on se yksi viikossa tuota aineenvaihdunnan hidastumista estämään. Mutta ei vaan mikään tunnu auttavan.

Alkaa vaan tosissaan rassaamaan tämä jatkuva nälkä, kun ei sitten siitä hyvästä saa edes tuloksia aikaan. No okei, onhan se 4kg sentään jotain, mutta ei siihen vajeeseen nähden. Kuitenkin keskiarvovaje kipuaa varmaan lähelle 1000kcal/päivä, poislukien tietysti ne mättöpäivät. Pitäisi olla vielä ihan järkevissä rajoissa siis.

En ole myöskään huomannut oikeastaan mitään eroa laihdutusvauhdin kannalta siitä onko ne hiilarit niitä nopeita vai hitaita. Hitaat tietysti silti parempia, eipä sillä. Ainoa vika minkä "menetelmissäni" keksin, että se kalorimäärä painottuu vähän liikaa siihen yhteen isoon lämpimään ateriaan päivässä, mutta se on vähän mun tapauksessa pakollinen paha, eikä silti selitä edistymisen hitautta pelkästään. En tiedä pitäisikö sitten hiilihydraattien määrää yrittää pudottaa entisestään vai mitä ihmettä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No niitä oli tuolla ketjussa aikaisemmin, tosin tietysti kukapa niitä sieltä jaksaa kaivaa. Mutta siis lähtöpaino oli hieman alle 100kg, nyt jotain 95,5kg kolmen kuukauden jälkeen. Tavoitepaino n. 80kg. Ja eipä siellä peilissäkään ole mitään tapahtunut, sehän se ongelma onkin. Kalorivajetta on jo kokeiltu tässä kaikkea 500-1500kcal väliltä, ei tunnu tuloksiin vaikuttavan. Ja mättöpäiviä on se yksi viikossa tuota aineenvaihdunnan hidastumista estämään. Mutta ei vaan mikään tunnu auttavan.

Alkaa vaan tosissaan rassaamaan tämä jatkuva nälkä, kun ei sitten siitä hyvästä saa edes tuloksia aikaan. No okei, onhan se 4kg sentään jotain, mutta ei siihen vajeeseen nähden. Kuitenkin keskiarvovaje kipuaa varmaan lähelle 1000kcal/päivä, poislukien tietysti ne mättöpäivät. Pitäisi olla vielä ihan järkevissä rajoissa siis.

En ole myöskään huomannut oikeastaan mitään eroa laihdutusvauhdin kannalta siitä onko ne hiilarit niitä nopeita vai hitaita. Hitaat tietysti silti parempia, eipä sillä. Ainoa vika minkä "menetelmissäni" keksin, että se kalorimäärä painottuu vähän liikaa siihen yhteen isoon lämpimään ateriaan päivässä, mutta se on vähän mun tapauksessa pakollinen paha, eikä silti selitä edistymisen hitautta pelkästään. En tiedä pitäisikö sitten hiilihydraattien määrää yrittää pudottaa entisestään vai mitä ihmettä.

Ensimmäiseksi eroon tosta mättöpäivästä. 12vkon dieetillä ei mitään mättöpäiviä tarvita. Ei sun aineenvaihdunta siinä jumiin mene.

Itse vedin just 13vkon dieetin. Dieetillä poikkesin omista ruokailuista vaan kyläilyiden yms aikana. Kylässä söin ja join kuitenkin kohtuudella. Paino putos 115kg --> 101kg. Näkymä peilissä on huomattavasti kireempi kun koskaan aikaisemmin.

Ootko miettinyt, että toi jatkuva nälkä voi osittain jopa johtua noista mättöpäivistä? Jos kerran viikkoon vetää mahan täydeltä, niin ainakin mulla seuraavat 2-3pv keho huutaa samanlaista satsia.

Niin ja.. Safkaksi/ välipalaksi suosittelen lämpimästi puuroa. "Lämmin" ateria joka rasvan kanssa pitää nälkää, ainakin allekirjoittaneella, erinomaisesti.

1500kcal vaje on jo liikaa. laita vaje 500-700kcal väliin. mättöpäivän voi mun mielestä ihan hyvin pitää, ei siitä haittaakaan ole. mutta kerran viikossa on turhan tiheä tahti. kerran 2-3viikossa mieluummin. ja aivan kuten Cipelläkin, tuollainen mättöpäivä saa pariksi seuraavaksi päiväksi aikaan järjettömän nälän, todennäköisesti myös sinulla. karsi nopeat hiilarit mahdollisimman minimiin. verensokerin heittely ei ainakaan edistä diettiäsi eikä varsinkaan helpota näläntunteeseesi.

jos ei mitään tapahdu niin pieni takapakki ja tauko on mielestäni aina hyväksi, niin treeneihin kuin laihiksellekkin. eli kalorit kulutustasolle tai ihan pienelle plussalle viikoksi tai kahdeksi ja sieltä taas maltillinen "uusi alku".

kannattaa myös kokeilla aamuaerobista. potkaisee kehon mukavasti käyntiin ja ainakin olo on paljon terävämpi.

Yleensä sitä mättöpäivää suositellaan. Mene ja tiedä sitten. Maltillisia nekin tosin on ollut, eli korkeintaa hieman plussalle menee. Ja siis dieettihän on nyt siis mennyt vain tuon n. 12 viikkoa, mutta sehän jatkuu vielä kesään asti, koska edistyminen on näin hidasta ja tavoitepaino 80kg, eli vielä sellaiset 15kg jäljellä. Mättöpäivä ei sinänsä ole syy siihen nälkään, se on vaan mulla ihan vakiojuttu että mulla on jatkuvasti nälkä, söi sitten miten säännöllisesti ja miten paljon tai vähän tahansa ;)

Mitä tuohon vajeeseen tulee, kuten sanoin niin kokeiltu on tuo 500-1500kcal, ei tuo 1500kcal nyt ole se vakio ollut. Viimeisen n. viikon aikana on tainnut mennä suurinpiirtein niin että -500kcal lepopäivinä, -750/1000kcal liikuntapäivinä. Liikuntapäiviä suurinpiirtein joka toinen päivä. Käytännössä menee kuitenkin aika pitkälti fiiliksen mukaan ettei mene ihan täysin masokismiksi. Sain viimein vaa'ankin niin ei mene punnitukset 2-4vko väleillä kuten tähän asti, näkee vähän paremmin toimiiko senhetkinen "ohjelma" vai ei.

Moro!

Osaiskohan joku arvioida, että kuinkakohan kauan kannattais varata aikaa jos haluis tiputtaa rasvaprosentin noin 15% siihen 10% hujakoille, ehkä vähän allekkin, kuitenkin niin ettei lihasta(?) hirveästi lähtis eli en millekkään nälkäkuurille oo ryhtymässä vaan tiputtamalla ravinnon maltillisesti hiukan alle kulutuksen?

Yleensä sitä mättöpäivää suositellaan. Mene ja tiedä sitten. Maltillisia nekin tosin on ollut, eli korkeintaa hieman plussalle menee. Ja siis dieettihän on nyt siis mennyt vain tuon n. 12 viikkoa, mutta sehän jatkuu vielä kesään asti, koska edistyminen on näin hidasta ja tavoitepaino 80kg, eli vielä sellaiset 15kg jäljellä. Mättöpäivä ei sinänsä ole syy siihen nälkään, se on vaan mulla ihan vakiojuttu että mulla on jatkuvasti nälkä, söi sitten miten säännöllisesti ja miten paljon tai vähän tahansa ;)

Mitä tuohon vajeeseen tulee, kuten sanoin niin kokeiltu on tuo 500-1500kcal, ei tuo 1500kcal nyt ole se vakio ollut. Viimeisen n. viikon aikana on tainnut mennä suurinpiirtein niin että -500kcal lepopäivinä, -750/1000kcal liikuntapäivinä. Liikuntapäiviä suurinpiirtein joka toinen päivä. Käytännössä menee kuitenkin aika pitkälti fiiliksen mukaan ettei mene ihan täysin masokismiksi. Sain viimein vaa'ankin niin ei mene punnitukset 2-4vko väleillä kuten tähän asti, näkee vähän paremmin toimiiko senhetkinen "ohjelma" vai ei.

Mä luulen, että sä lasket kalorit/ kulutuksen väärin.

Ootko laskenu kalorit mättöpäivältä?

Mun ehdotus on että lyöt homman katkolle ja käynnistät uuden dieetin vuodenvaihteen jälkeen. Unohdat mättöpäivät! Jos sellasia on pakko pitää, niin korkeintaan 4-6vkon välein. Pieniä välitankkauspäiviä voi vetää väliin, jos on tarve, mutta ne mä vetäisin tosi maltillisina. Välitankkauspäivinä 50 % hiilareista.

Lähet tosi maltillisesti liikkeelle ja kiristät ruuvia aina vaikkapa neljän viikon välein. Itselläni ruuvin kiristäminen tapahtui vaan ja ainoastaan lisäämällä liikuntaa.

Punnitukset kerran viikkoon. Punnituksiin sama ajankohta ja samat olosuhteet.

Millä sä määrität liikunnalla poltetut kalorit btw?

Moro!

Osaiskohan joku arvioida, että kuinkakohan kauan kannattais varata aikaa jos haluis tiputtaa rasvaprosentin noin 15% siihen 10% hujakoille, ehkä vähän allekkin, kuitenkin niin ettei lihasta(?) hirveästi lähtis eli en millekkään nälkäkuurille oo ryhtymässä vaan tiputtamalla ravinnon maltillisesti hiukan alle kulutuksen?

Mä varaisin 8-12vkoa.

Mä luulen, että sä lasket kalorit/ kulutuksen väärin.
Isoa virhemarginaalia ei tosiaan pitäisi olla. Mutta mahdollisten pienien laskuvirheiden takia pidän sen oletetun miinusmäärän mieluummin tuolla 1000kcal:issa kuin 500kcal:issa. Suurin virhemarginaali tulee varmasti kouluruokailuista, joissa se menee puhtaasti arvioinnin puolelle. Toisaalta tällä hetkellä suht harvoin koulussa syön.

Ootko laskenu kalorit mättöpäivältä?
Kuten tuossa aikaisemmin sanoin, yleensä mättöpäivänä on joko tasakalorit tai ihan vähän yli kulutuksen. Ei siis yleensä mitään hervotonta mättöä.

Mun ehdotus on että lyöt homman katkolle ja käynnistät uuden dieetin vuodenvaihteen jälkeen. Unohdat mättöpäivät! Jos sellasia on pakko pitää, niin korkeintaan 4-6vkon välein. Pieniä välitankkauspäiviä voi vetää väliin, jos on tarve, mutta ne mä vetäisin tosi maltillisina. Välitankkauspäivinä 50 % hiilareista.
Ei tuo katko tuskin suuria auttaisi, oli jo viikon tauko välillä. Ja katkon jälkeen kun on aina paljon vaikeampi aloittaa uudestaan/jatkaa, ja lopputavoite aina vaan vaikeampi saavuttaa ajallaan. Mättöpäivät tosin tietysti voisi jättää pois tai ainakin harventaa, katsoo nyt.

Lähet tosi maltillisesti liikkeelle ja kiristät ruuvia aina vaikkapa neljän viikon välein. Itselläni ruuvin kiristäminen tapahtui vaan ja ainoastaan lisäämällä liikuntaa.
Alku oli ehkä suht rankka tahti varsinkin liikunnan osalta, osittain siksi olikin välillä viikon tauko miinuskalorien osalta ja tässä hiljattain oli pari viikkoa liikunta aika vähällä, kun taisi iskeä ylikunnon tapainen kun ei meinannut sängystä ylös jaksaa. Treenitahti ei tuntunut yhtään pahalta mutta en kyllä moiselle väsymykselle muutakaan syytä näin jälkikäteen keksi. Nyt olisi taas pikkuhiljaa sitä määrää tässä lisättäväkin taas, ollut turhankin vähissä.

Millä sä määrität liikunnalla poltetut kalorit btw?
Erilaisilla mittareilla ja taulukoilla mitä netistä löytyy, noin pääasiassa - niissä vaan kun tuntuu olevan melkoisia heittoja toisiinsa nähden. Kuntopyörällä kun myös ajelen, niin siinä katson sen omasta mittarista vaikka se (sen paremmin kuin moiset taulukotkaan) tuskin turhan tarkkaan paikkaansa pitävät. Jos tiedossa on hyviä ja luotettavia keinoja tarkempaan kulutuksen mittaamiseen, otetaan niitä mielellään vastaan!

Niin, ja selkeyttämisen vuoksi vielä - lasketaanko peruskulutuksessa ja sellaisessa liikunnassa, missä oma elopaino ei varsinaisesti vaikuta (esim. kuntopyöräily) painoon mukaan myös läski? Tästäkin kun olen nähnyt väitteitää molempiin suuntiin paikassa jos toisessakin, kun taas monessa muussa paikassa asiaan ei oteta mitään kantaa. Tuntuu vaan toisaalta kummalta jos läskipaino lisäisi kulutusta yhtä paljon kuin lihaspaino, se lihashan sitä läskiä kuitenkin polttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom