Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Millanen ois ihanne syke rasvan polttoon lenkillä ja pitäskö täs tehä kävelylenkkejä vai hölkkä? 178/80
Yleisesti ottaen on tutkittu, että intervallityyppinen harjoittelu olisi tehokkaampaa. Se kiihdyttää aineenvaihduntaa vielä treenin jälkeenkin, mikä tarkoittaa suurempaa kulutusta. En-nyt-muista-missä oli juuri äskettäin tehty tutkimus naisten kuntopyöräilystä. Ensimmäinen ryhmä pyöräili 20 min kerrallaan intervalliharjoittelua ja toinen 40 min tasaista vauhtia. Harjoittelukertojen määrä sama per/viikko. Ensimmäinen ryhmä laihtui huomattavasti enemmän.

nyt aattelin pudottaa painoa pari kiloa niin minkä tyyppiset ruuat ois hyviä laihduttamisen aikana?vissiin kaikki vähärasvanen ja hedelmät yms..?tämän hetkinen tilanne on 180/70 niin semmonen -5kg ois ihan hyvä ku alavatsassa on vähä ylimäärästä

nyt aattelin pudottaa painoa pari kiloa niin minkä tyyppiset ruuat ois hyviä laihduttamisen aikana?vissiin kaikki vähärasvanen ja hedelmät yms..?tämän hetkinen tilanne on 180/70 niin semmonen -5kg ois ihan hyvä ku alavatsassa on vähä ylimäärästä

Proteiinipitoset safkat on hyviä. Hiilareista suosit hitaita hiilareita paitsi tietenkin treenin jälkeen palkkarissa voi ottaa nopeeta hiilaria. Pidä myös huoli, että saat tarpeeksi hyviä rasvoja, mutta kato tarkkaan ne rasvat, että pysyt tavotekaloreissa. Kalaöljykapselit on suht tärkeä ravinne dieetillä ja rasvoissa kannattaa suosia niiden lisäksi esim. rypsiöljyä.

kalorilaki ei päde jos halutaan polttaa ainoastaan jotain tiettyä ainetta kehosta, esim rasvaa. Rasvaa voi esim polttaa myös syödessä enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Kalorilaki pätee ainoastaan jos pudoitetaan painoa, ihan vaan tuota ketjun aloittajapostia viisastelen tässä.

Rasvanpoltossa on otettava huomioon myös TARKKAAN aineenvaihdunnalliset tekijät.

kalorilaki ei päde jos halutaan polttaa ainoastaan jotain tiettyä ainetta kehosta, esim rasvaa. Rasvaa voi esim polttaa myös syödessä enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Kalorilaki pätee ainoastaan jos pudoitetaan painoa, ihan vaan tuota ketjun aloittajapostia viisastelen tässä.

Rasvanpoltossa on otettava huomioon myös TARKKAAN aineenvaihdunnalliset tekijät.

Mistäs tämä tieto on peräisin?

Eli alotin lenkkeilyn tossa kesäkuun alussa laihduttamisen tueksi, kun ei tuntunu lähtevän pelkällä ruokavalion muutoksella se salillakäymisen mötä kertynyt fläsä.
Aluksi juoksin aivan liian kovaa, jo 2km jälkeen olin aivan uupunut ja laatta melkee lens, mutta onnekseni sain käyttööni sykemittarin ja aloin sitten sitä hyödyntäen muokata omaa lenkkeilyäni--> 150-160 sykkeellä, 8km, noin 50min, pelkkää kevyttä hölkkää ei kävelyä. Näillä sykkeillä on lenkin ajan ihan hyvä olo ja myös sen jälkeenkin, mutta kun lueskelin noista lenkkeilysykkeistä, niin useassa paikassa suositeltiin paljon alhaisempia sykkeitä kuten: 120, 130, 140. Kysymyksenä siis laihdutusta ajatellen, kannattaisiko laskea sykettä sinne 120+, ja pidentää lenkkiä vai jatkaa nykyiseen malliin?

LISÄYSTÄ, kun ei vounu enää editoimaan:

Tähän mennessä on muutosta tullut 86kg(9.3.07)->75.5kg(Tänään) HUOM lenkkeily aloitettu vasta kesäkuussa.

Käyn siis lenkillä melkeinpä joka päivä, usein myös salipäivinä ja joskus saatan aamulla juosta HIIT:in ja sitten iltapäivällä 8km lenkin. Dietin alussa aloitin -500 kaloreilla ja vähitellen nyt siirtynyt lähemmäs -1000 kaloria(käytän kalorilaskuria). Pyrin keräämään kalorit terveellisellä ruoalla: kotiruokaa, salaattia, rahkaa, aamupuuroa, hedelmiä... Onko noi OK? Vai kannattaisko vähentää/lisätä lenkkeilyä? Syödä enemmän/vähemmän?

-1000 kcal riittää varmasti! Itse olen vetänyt nyt sellaista -500 kcal linjaa, jolla on lähtenyt kuudessa viikossa kuusi kiloa. Hieman on pitänyt toppuutella ettei lähtis liian vauhdilla. Toki arviot kulutuksesta voivat meillä molemmilla aavistuksen heittää, jolloin lukemat on erit, mutta -1000kcal kuulostaa kyllä aika kovalta.

Itse en suuremmin ole aerobista lisännyt ja jos olen lenkillä käynyt, niin sitten olen sinä päivänä syönytkin enemmän, että joka päivä tuo -500 kcal suurinpiirtein toteutuu.

LISÄYSTÄ, kun ei vounu enää editoimaan:

Tähän mennessä on muutosta tullut 86kg(9.3.07)->75.5kg(Tänään) HUOM lenkkeily aloitettu vasta kesäkuussa.

Käyn siis lenkillä melkeinpä joka päivä, usein myös salipäivinä ja joskus saatan aamulla juosta HIIT:in ja sitten iltapäivällä 8km lenkin. Dietin alussa aloitin -500 kaloreilla ja vähitellen nyt siirtynyt lähemmäs -1000 kaloria(käytän kalorilaskuria). Pyrin keräämään kalorit terveellisellä ruoalla: kotiruokaa, salaattia, rahkaa, aamupuuroa, hedelmiä... Onko noi OK? Vai kannattaisko vähentää/lisätä lenkkeilyä? Syödä enemmän/vähemmän?

Itse suosittelen vahvasti, että pidät joka viikko ainakin yhden totaalilepopäivän dietistä, jolloin myös vedät kalorit reilusti plussalle, tämän lisäksi ehkä yhtenä miinuspäivänä vielä liikunnat veke. Kroppa tarvitsee lepoa, erityisesti dietillä vielä enemmän, kun se diettikin on kuitenkin vielä ylimääräinen rasite ruumiille. Liika kehon rääkkääminen voi suht helposti johtaa ylikuntoon, joka onkin sitten harvinaisen syvältä b-rapusta.

Nimimerkillä toista kertaa ylikunnossa saman dietin aikana...
Eli muista huilia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rohkaistun minäkin kyselemään neuvoja viisaammilta...

Speksit:
- mies
- n. 97kg (salin vaaan mukaan) keväällä punnusvaaka antoi lukeman 94.5kg ja samaan aikaan salin vaaka 100kg
- 176cm
- BF ei koskaan mitattu, mutta veikkaisin siinä 20% koska vyötärön ympärys jenkkakahvoista 107cm, oikeaoppisesta mittauskohdasta 102cm ja kuitenkin rinnan ympärys on suuremi, kuin vyötärön paksuin kohta

kalorilaskurit sun muut väittää:
- salipäivänä kulutus n. 3250 kcal
- normipäivänä n. 2400 kcal

Tavoitteena on saada paino sinne 85-87kg akselille. Eli kymppi pois.

Vedän tällä hetkellä neljä salireeniä viikossa kaksjakoisella. Syyskuussa varmaan siiryn kolmijakoiseen ja lisään tunnin sählyä ja ½h 1h sulkapalloa viikossa.

En vielä syö näin, mutta ajattelin, että paremmin titävät vois kommentoida, ni menee paremmin. Perusrunko tolle ruokavaliolle tulee olemaan...

aamiainen(6.30...8.30:
-kaurapuuro rasvattomaan maitoon n. 250g
-viipale ruisleipää + 5g levitettä + juustosiivu + 2 kalkkunaleikesiivua
-kananmuna
-3 dl mehua(sokeroitua, en voi sietää aspartaamia)

väliin kuppi kahvia

lounas(11.30):
-300g kouluruokaa (kinkkukiusaus, riisiä ja kastiketta, kalaa ja perunaa...)
-150g salaattia
-lasi rasvatonta piimää

välipala:
-½dl proteiinijauhetta

päivällinen (n. klo 19.00):
-225g riisiä/pastaa
-150g kastiketta/muuta vastaavaa (sis. kermaa)
-150g salaattia
-ruisleipäsiivu
-½ prk tonnikalaa vedessä

iltapala:
-2 banaania
-1 prk rahkaa
-½dl protskujauhetta
-1dl rasvatonta maitoa
-1dl vehnäleseitä

+ monivitamiinivalmiste

Kaloreita tulee tällä menulla n. 2500. Suhteet on n. 40% hiilareista / 31% protskusta / 29% rasvoista. Kuitua tulee n. 35g päivässä. Viikossa tulee neljän treenipäivän mukaan tarpeeksi n. 20 200 kcal (meneekö edes sinne päin). Tarjontaa on sitten vastaavasti n. 17500, jolloin päivittäinen vajaus viikon aikana on n. 385 kcal.

Toi iltapala muokkautuu kyllä sen mukaan, että toi on treenipäivän iltapala. Muina iltoina syön kevyemmin ja viikonloppuisin tulee syötyä vähän kevyemmin, koska nukun enemmän. Karkeasti arvioiden tulee siis n. -400kcal/päivä.

Minua ei haittaa, jos lihakset vähän lähtee, koska tavoitteenani on nimenomaan tuo rasvaprosentin ja painon pudottaminen. Siksi en ole niin nuuka tuosta, että minulle tulee pari banaania iltaisin iltapalalla. Sitäkin saa toki kommentoida ja kertoa kuinka hölmöä se on, mutta kun en niin paljoa pidä pelkästä rahkan mausta. Tietty sen voi sen rahkan maustaa mehukeitolla, mutta en vaan suostu käyttämään sitä sokeritonta.

Lähinnä kaipaan pientä fiksausta tohon diettiin, jotta se oikeesti toimisi. Tuollahan nyt ei näe nälkää juurikaan, joten tulokset ei näy päivässä. Vähemmän kaloreita/enemmän/jotain pois/korvataan jotain... Mieluusti enemmän ruokaa ja vähemmän jauhoja.

Olen ihan harrastelija, joten Hifistely Mucho Grande voidaan minun puolesta siirtää ammattilaisosastolle. Niin, no sen verran vielä, että olen käynyt kuntosalilla n. 14 vuotta. Välissä on ollut taukoja, joista viimeisin päättyi tammikuussa kolmen ja puolen vuoden jälkeen (+ 10kg :curs:).

Kiitti kaikille. Ja tosi loistava treadi...

...Minua ei haittaa, jos lihakset vähän lähtee, koska tavoitteenani on nimenomaan tuo rasvaprosentin ja painon pudottaminen. Siksi en ole niin nuuka tuosta, että minulle tulee pari banaania iltaisin...

Jos lihaksia lähtee niin silloinhan rasvaprosentin lasku hidastuu merkittävästi, koska painoa lähtee myös lihaksista ja peruskulutus myös laskee. Eli kannattaisi ihan tosissaan yrittää niitä lihaksiakin pitää.

OK. Olen ymmärtänyt, että toi hiilareiden välttäminen illalla on nimenomaan sen takia, että energia ei kerry niin helposti rasvaksi ja lihakset saa yöks ravintoa, jolla kasvaa. Toisaalta, jos mennään n. -500 kcal kokoajan, niin periaatteessa ei rasvaa pitäisi kovasti keryä.

Eli jos tulee miinuskaloreita ja illalla vetää tuhdisti protua ja jonkin verran hiilaria, niin tekeekö se kovasti hallaa? Meinaan sitä vaan, että tuleeko keskinkertaisesta dieetistä hyvähkö dieetti sillä, että jättää iltarahkasta banaanit pois?

(Nyt kun oon lusikoinu pelkkää rahkaa naamaan, ni taitaa olla niin, että siihen tottuu nopemmi, ku pitämään jääpuikkoa persiissä.)

Ei mun pointti tos ollu toi iltapala, vaikka tosiaan voi vähän siltä näyttää kun ton banaani homman olin viel tohon ottanu. Mutta pointti oli ylipäätään se, että lihaksia kannattaa pyrkiä säilyttämään jos tavotteena on rasvaprosentin lasku.

Toki treeni jatkuu, vaikka dietti tuleekin.

Elikkä vaaka näyttää 117,5kg, mitta 179.
Painoja olen nostellut epäsäännöllisesti, kun kotona löytyy penkki ja painoja.
Myös nyrkkeilysäkki löytyy. Ruokapuoli päin helvettiä, ei kasviksia ollenkaan.
Myönnetään, olen TODELLA nirso ruuan suhteen, liioittelematta oksennan jos syön kananmunaa, kokeiltu. Tämä ehkä turha postaus mutta oli pakko päästä avautumaan, kenelläkään mtn vinkkejä tilanteeseen? Salille enkä uimahalliin kehtaa mennä.

Viimeksi muokattu:
...Elikkä vaaka näyttää 117,5kg, mitta 179...

...olen TODELLA nirso ruuan suhteen...

...uimahalliin en kehtaa mennä...

Mikään asiantuntija ole, mutta semmoinen maalaisjärkinen fiilis on, että koita löytää ne kasvikset, joista pidät; kurkku, tomaatti, salaatti ja hedelmät. Se "puoli kiloa päivässä" sisältää myös hedelmät ja kuorittu appelsiini painaa n. 200-250g, joten aika helpolla saa suositellun määrän kasviksia kasaan. Proteiinin saantia voi sitten täydentää lisäravinteilla, jos rahka, tonnikala, kananmuna ei mene alas. Ei kaikki syö kaikkea. Itse en syö pakasteseitä missään muodossa, vaikka olen lähes kaikkiruokainen. En myöskään syö silliä, vaikka lähes kaikki ihmiset jotka tunnen syövät sitä uusien pottujen kanssa.

Unohda kehtaaminen. Käypä katsomassa paikallista uimahallia ja siellä uivaa porukkaa. Itse kun kävin yhdessä vaiheessa uimassa aamuisin ennen duunia Helsingin Mäkelänrinteelle olin taviksista nuorimmasta päästä. Olen nyt 30-v. Muut uimarit oli niitä kisakireitä harrastajia ja henkisesti kireitä vesimummoja ja löylyparoneita. Siinä ei paljoa tarvii miettiä kehtaamista. Uinti olisi sinulle erinomainen laji, jos haluat parantaa peruskestävyyttä ja pudottaa painoa, koska nivelesi eivät välttämättä suorilta kestä juoksua. Käy uimassa ja kävelyllä. Jos haluat tehoksta kävelyä, ota sauvat käyttöön.

Kun unohdat kehtaamisen ja menet vaan, palkitsee se vuoden päästä kummasti, kun painoa on pois ja olo on parempi. Aloita nyt rantakunto 2008 projekti, joka jatkuu vuoden päästä nimellä parempi rantakunto 2009. :whip:

Yhteenvetona: Älä ressaa! Tee homma niinku susta tuntuu hyvältä. Lue Pakkiksen ruokaFAQ . Mä olen löytäny sieltä montä hyvää reseptiä, joita mun vaimokekin syö, vaikka on melkoisen rajoittunut ruoan suhteen. Tsemppiä siihen hommaan! Et sä yksin ole.

Heipä hei.

Alottelin tuossa viikko sitten dieettiä kun aloin kyllästymään tuohon pelastusrenkaaseen mahan ympärillä.

Lähtökohdat: Mies/21v/173cm/80kg.

Noniin.. quotasin tässä jotain n. 10kk vanhaa postausta ja ajattelin kertoa vähän miten hommat on edistyneet (vai onko ollenkaan) :P

Elikkäs nyt noin 10kk "dietin" aloittamisen jälkeen ollaan päästy tälläiseen tilanteeseen:

Mies/22v/173cm/73kg

Parhaimmillaan paino oli varmaa jossain 71kg paikkeilla vuoden alusta ja korkeimmillaan tuossa keväällä varmaa 75kg hujakoilla, mutta nyt ollaan aika taseisesti oltu tässä 73kg pinnassa viimeiset kuukaudet. Vyötärön ympäriltä on sitä ylimääräistä hävinnyt noin 12cm (nyt se on aika tarkkaan 80cm ja havaittavissa on jopa vatsalihaksia :O)

Syömiseen en ole nyt niin erikoisesti jaksanu kiinnittää huomiota (eli kebabbia ja sipsejä menee viikonloppuisin oluen kera). Viikolla kyllä tulee syötyä suht terveellisesti ja liikuntaa tulee harrastettua n. 4 päivänä viikossa. Kaloreita en ole jaksanut laskea varmaa joulukuun jälkeen.

Sitä ylimääräistä läskiä kyllä löytyy vielä muutaman sentin verran, mutta motivaatio sen pois saamiseen on jostain syystä aika lähellä nollaa. Tosin olen kyllä melko tyytyväinen tähän nykyiseen ulkomuotooni (kun katsoo jotain valokuvia noin vuoden takaa, ei voi kyllä muuta kun nauraa itselleen että pääsikin niiin huonoon kuntoon)

Tosin ehkä se tarvittava motivaatio löytyisi muutaman kuukauden päässä odottavasta etelänmatkasta ;)

No eipä tässä sen kummempaa asiaa ollut.. Ei muuta kun tsemppiä kaikille diettaajille ja hyvät kesän jatkot!

Noniin.. quotasin tässä jotain n. 10kk vanhaa postausta ja ajattelin kertoa vähän miten hommat on edistyneet (vai onko ollenkaan) :P

Vyötärön ympäriltä on sitä ylimääräistä hävinnyt noin 12cm

Todella loistavaa :rock:

Jos määki jossain vaiheessa...

Moro!

Olen 15v punttaaja, käyn 3x viikossa salilla 1-jakoisella ohjelmalla. (olen käynyt 1kk salilla)
Syön melko paljon terveellistä normiruokaa ja käytän myös lisäravinteita (hera + malto ). Flödää on melko paljon, joten ajattelin, että voisin käydä välipäivinä lenkillä rasvanpolttoa ajatellen (3x tai 2x/vko). Onko se liikaa, pitäisikö lepopäiviä olla enemmän?
Pitäisikö ruokailua muuttaa jotenkin?

Mitat: 173cm, 66kg

Elikkäs tuleva ohjelmani olisi tällainen:

ma: punttis
ti: lenkki
ke: punttis
to: lenkki
pe: punttis
la: lenkki
su: vapaa

:whip:

Kiitos jo etukäteen neuvoista!! :hyper: :worship: