Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Lihottaako proteiini? Ja mitä lisäravinteita suosittelette jos ei halua lihasten palavan yhtään? Ja kuinka paljon proteeiinia tai muuta kannattas päivässä syödä kun painan noin 100kg siten että laihdun. Käyn noin 3-4 viikossa puntilla, ja pelkään että laihduttaessani menetän lihas massaa. Ja toinen pelko että syön liikaa proteiinia, jos se lihottaa? Kun kuulemma maksa saattaa muuttaa osan siitä glukoosiksi.

Syö vaan protua se reilu 200g, niin et ainakaan lihasmassaa hävitä.

Itse vannon HIIT aerobisen nimeen: reilussa kuukaudessa rasvat tippui 23.8% => 20.7% ja siinä välissä oli vielä tämä saakelin A virus kiusaamassa :(

Ennen HIIT treenejä oli painoa 93.8kg ja nyt 89.2kg. Suosittelen tosissaan HIIT:ä, todella tehokas rasvanpolttaja, eikä lihat lähde! Onnea vaan kaikille dietaajille :)

eikä lihat lähde!

Miten tämä väite liittyy HIIT:iin :jahas:?

Ja se, että rasvasi tippui noin hyvin, riippuu myöskin todella paljon ruokavaliosta, ei pelkästään HIIT:istä.

Miten tämä väite liittyy HIIT:iin :jahas:?

Ja se, että rasvasi tippui noin hyvin, riippuu myöskin todella paljon ruokavaliosta, ei pelkästään HIIT:istä.

HIIT:ssä tutkitusti lihaskato on pienempi kuin pitkäkestoisemmassa aerobisessa harjoittelussa...

HIIT:ssä tutkitusti lihaskato on pienempi kuin pitkäkestoisemmassa aerobisessa harjoittelussa...

OK, mutta ehkäpä se proteiinin määrä kuitenkin ratkasee sen, että menettääkö lihasta, vai ei? :piis:

No miksei ole?

Siksi, että vaikka söisitkin riittävästi proteiinia, niin:

Et ehkä syö tarpeeksi hiilihydraatteja
Et ehkä syö riittävästi rasvaa
Et ehkä treenaa riittävän kovaa
Saatat pitää liian kovaa dieettiä kuntoosi nähden
Saatat pudottaa painoasi liian nopeasti
Syöt ehkä kaikenkaikkiaan liian vähän, ja vääristä lähteistä
jnejne...

Kannattaa muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Haittaako jos dieetillä ollessa syö pussillisen karkkia vaikkapa kerran parissa viikossa? Karkit kun on mun heikko kohta :nolo:

Ei haittaa. Kunhan pidät huolen ettei lähde mopo käsistä ja vedä niitä ylettömästi viikon, niinkuin mulla on tapana.. :(

Puhtaasti laihtumisen/lihoamisen näkökulmasta: Jos päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee lihoaako vai laihtuuko, niin mitä väliä on sillä mistä kalorit on peräisin? Esimerkiksi jos käy Mäkissä ja syö muuta roskaruokaa, mutta kalorimäärä pysyisi kuitenkin alle kulultuksen niin miten käy?

Puhtaasti laihtumisen/lihoamisen näkökulmasta: Jos päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee lihoaako vai laihtuuko, niin mitä väliä on sillä mistä kalorit on peräisin? Esimerkiksi jos käy Mäkissä ja syö muuta roskaruokaa, mutta kalorimäärä pysyisi kuitenkin alle kulultuksen niin miten käy?

Rasvasta saattaa tulla sillon niin paljon energiaa ettet pysty syömään tarpeeksi proteiinia, jotta pysyisit kaloreissa yhteensä alle kulutuksen. Proteiinin saanti on kuitenkin aika tärkeetä dieetillä jottei lihat lähde niin helposti kävelemään. Lisäksi on esim. parempi syödä hiilihydraatit hitaista lähteistä, koska se pitää paremmin nälkää. Todella typerä idea IMO toi sun roskaruokadieettiesimerkki.

Tuota, ei tuossa ollut puhetta energian jakaumasta, vaan jos syö roskaruokaa siten että "kokonaiskalorimäärä kuitenkin pysyy alle kulutuksen"...

Mutta pähkinänkuoressa:

Pienemmällä proteiinimäärällä lihaskato on suurempi, koska jos kroppa ei saa protua tarpeeksi, keho alkaa "kaluamaan" sitä lihaksista.

Eli väärällä ruokavaliolla painon pudotus ei ole pääosin rasvaa. Itsellä kävi juuri näin kun söin aluksi väärin dieetilläni.

Siksi, että vaikka söisitkin riittävästi proteiinia, niin:

Et ehkä syö tarpeeksi hiilihydraatteja
Et ehkä syö riittävästi rasvaa
Et ehkä treenaa riittävän kovaa
Saatat pitää liian kovaa dieettiä kuntoosi nähden
Saatat pudottaa painoasi liian nopeasti
Syöt ehkä kaikenkaikkiaan liian vähän, ja vääristä lähteistä
jnejne...

Kannattaa muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen..

Siis joooo, kyllähän mä nyt tietenkin periaatteessa tiesin nuo :D
En vain jotenkin osannut yhdistää asoita keskenään :nolo:

Sorry, my bad....

Rasvasta saattaa tulla sillon niin paljon energiaa ettet pysty syömään tarpeeksi proteiinia, jotta pysyisit kaloreissa yhteensä alle kulutuksen. Proteiinin saanti on kuitenkin aika tärkeetä dieetillä jottei lihat lähde niin helposti kävelemään. Lisäksi on esim. parempi syödä hiilihydraatit hitaista lähteistä, koska se pitää paremmin nälkää. Todella typerä idea IMO toi sun roskaruokadieettiesimerkki.

Se ei todellakaan ollut mikään mun dietti vaan lähinnä asia joka mun on askarruttanut pidemmän aikaa :piis: Kiitos vastauksista. :thumbs:

Tuota, ei tuossa ollut puhetta energian jakaumasta, vaan jos syö roskaruokaa siten että "kokonaiskalorimäärä kuitenkin pysyy alle kulutuksen"...

Mutta pähkinänkuoressa:

Pienemmällä proteiinimäärällä lihaskato on suurempi, koska jos kroppa ei saa protua tarpeeksi, keho alkaa "kaluamaan" sitä lihaksista.

Eli väärällä ruokavaliolla painon pudotus ei ole pääosin rasvaa. Itsellä kävi juuri näin kun söin aluksi väärin dieetilläni.

Oon samaa mieltä kanssasi tosta jutusta tossa pähkinäkuoressa, mutta väitätkö oikeasti, ettei se vaikuta makroravinnejakaumaan dramaattisesti jos dieetataan vaikkapa 2000kcal energialla päivässä ja se otetaan roskaruoasta tai toisessa tapauksessa puhtaasta bodyruoasta? Saa aika paljon sitä rypsäriä litkiä naamariin, jotta saadaan saman verran rasvaa kun syömällä pelkkää roskaruokaa. Sitä rasvaa vaan ei dieetillä kuitenkaan niin paljoa tarvita ja koska rasvassa on enemmän energiaa kuin hiilihydraateissa ja proteiineissa, olisikin järkevämpi syödä vähemmän rasvaa ja ne vähät rasvat hyvistä lähteistä, sekä panostaa sen lopun energiasaannin proteiiniin ja hitaasti imeytyvään hiilihydraattiin.

Olisin kysynnyt vähän neuvoa.Eli olen viime syksystä lähtien käynyt salilla kaksi kertaa viikossa ja lenkkeillyt noin kaksi/neljä kertaa viikko ja kalorimäärien pyöriessä siinä 2000 maksimissaan.Tammikuussa ajattelin että haluaisin saada kiinteyttä runkoon ja oon laskenut että saisin n.1500-1600 kaloria päivässä.Ja proteiinia oon yrittänyt saada sen 2g/painokilo.Kuitenkin painoni on noussut 3-4 kiloa,vaikka omasta mielestäni oon saanut sen 1600 kaloria korkeintaan.

Tässä esimerkki päivän ruokailusta:

aamupala: 4xruispala,lasillinen kevytmaitoa.
lounas: 40g proteiinijuomaa,2xruisleipä,lasillinen maitoa
välipala: tonnikala 150g,2xruisleipä
päivällinen: tonnikala 150g tai porsaan ulkofilee pihvi
iltapala: 40g proteiinijuomaa,lasillinen kevytmaitoa,2xruisleipä

Olettaen että maito lasista saa sen 92 kaloria tosta pitäs tulla n.1500 kaloria+8 kuppia kahvia.Missä siis mättää?Toivottavasti joku osaisi kertoa?

Olisin kysynnyt vähän neuvoa.Eli olen viime syksystä lähtien käynyt salilla kaksi kertaa viikossa ja lenkkeillyt noin kaksi/neljä kertaa viikko ja kalorimäärien pyöriessä siinä 2000 maksimissaan.Tammikuussa ajattelin että haluaisin saada kiinteyttä runkoon ja oon laskenut että saisin n.1500-1600 kaloria päivässä.Ja proteiinia oon yrittänyt saada sen 2g/painokilo.Kuitenkin painoni on noussut 3-4 kiloa,vaikka omasta mielestäni oon saanut sen 1600 kaloria korkeintaan.

Tässä esimerkki päivän ruokailusta:

aamupala: 4xruispala,lasillinen kevytmaitoa.
lounas: 40g proteiinijuomaa,2xruisleipä,lasillinen maitoa
välipala: tonnikala 150g,2xruisleipä
päivällinen: tonnikala 150g tai porsaan ulkofilee pihvi
iltapala: 40g proteiinijuomaa,lasillinen kevytmaitoa,2xruisleipä

Olettaen että maito lasista saa sen 92 kaloria tosta pitäs tulla n.1500 kaloria+8 kuppia kahvia.Missä siis mättää?Toivottavasti joku osaisi kertoa?

Kyllähän tuosta tulee siinä ~2000kcal, olettaen, että tonnikala on veteen säilöttyä, ja että laitat leivän päällee hiukan rasvaa. Toisekseen, missä muodossa sulla tuo paino on noussut? Jospa on käynyt niin, että paino onkin noussut lihaksen muodossa, voidaan varmaan puhua kiinteyttävästä vaikutelmasta, jota tavoittelitkin...eli eihän painonnousu ole aina kielteinen asia, ja varsinkin kun olet melko aloittelija, suosittelen pitäytymistä reippaasti plussakaloreilla, diettaamaan ehtii hyvin myöhemminkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom