Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Niin, lenkkeily on varmaan kivaa ym, mutta kyllä tuollainen intervalli on esim. lihaksen säilyvyyden kannalta järkevämpi vaihtoehto, kuin vaikka tunnin juoksu useita kertoja viikossa...

Perusteluja? Ei se lihas varmaan mihinkään lähde muutaman lenkin takia jos syömispuoli ja punttailu on samaan aikaan kunnossa... Lenkkeilläkin voi monella eri tavalla. Lisäksi peruskunto tuo punttailuun puhtia, joka on tietysti epäsuora hyöty mutta hyöty kumminkin.

Perusteluja? Ei se lihas varmaan mihinkään lähde muutaman lenkin takia jos syömispuoli ja punttailu on samaan aikaan kunnossa... Lenkkeilläkin voi monella eri tavalla. Lisäksi peruskunto tuo punttailuun puhtia, joka on tietysti epäsuora hyöty mutta hyöty kumminkin.

Niin, tottakai voi lenkkeillä monella eri tavalla, mutta ymmärsin, että kysyjä tarkoitti ihan juoksu-juoksua. Eikä se lihas nyt minnekkään katoakkaan yhtäkkiä "muutaman lenkin takia", mutta aivan takuulla esim. 5-10km kovavauhtinen lenkki monta kertaa viikossa tulee polttamaan lihasta. Peruskunnon kohottaminen on tottakai hyvä asia, se on selvä. Sitäkin voi harrastaa "lajinomaisesti", esim. volyymitreenillä.

Niin, tottakai voi lenkkeillä monella eri tavalla, mutta ymmärsin, että kysyjä tarkoitti ihan juoksu-juoksua. Eikä se lihas nyt minnekkään katoakkaan yhtäkkiä "muutaman lenkin takia", mutta aivan takuulla esim. 5-10km kovavauhtinen lenkki monta kertaa viikossa tulee polttamaan lihasta. Peruskunnon kohottaminen on tottakai hyvä asia, se on selvä. Sitäkin voi harrastaa "lajinomaisesti", esim. volyymitreenillä.

Jep, näinhän se on. Itselläni on juuri nimittäin tilanne se, että viikossa 3 juoksua, joista yksi pidempi, ja kaksi vajaan tunnin ja rauhallista tahtia mennään. Puolimaraton tavoitteena kesällä. Lisäksi dietti on samaan aikaan päällä. Tätä tahtia nyt n. puolitoista kuukautta harrastaneena (ja viime keväänä n. 3kk) voisin kommentoida ettei ainakaan suurempaa lihaskatoa ole tapahtunut (tuloksista päätellen ainakaan). Toki miinusta jalkatreeniin teettää se, ettei aivan raskaimmilla painoilla voi treenata, ettei lenkit mene pilalle.

Nyt näyttää itellä semmone vaihe olevan, että vaaka näyttää samaa toista viikkoa mutta peilissä näkyy eri jätkä ku ennen dieettiä. Pitäis varmaan vähentää
syömisiä vieläkin, että loputkin ylimääräset lähtis, kuitenkin nyt on se 185/88

Diet

Ajattelin aloittaa ensikertaa "kunnon" dieetin. Mitat ovat 183cm/~83kg.
Ikää on 18v ja rasvat ovat siinä 15-20% paikkeilla. Dieetin edetessä tarkoitus karsia hieman noita hiilihydraatteja poies. Aamuaerobinen/intervalli tulee mukaan jossain vaiheessa.

Ajattelin lähteä seuraavalla makroravinto jakaumalla:

Treenipäivä:
Proteiini / Hiilari / Rasva
230g / 240g / 60g
39% / 41% / 20%

Energiaa yht.: 2360kcal

Lepopäivä:
190g / 200g / 60g
37% / 39% / 24%

Energiaa yht.: 2040kcal

Tarkoitus ei olisi tietenkään ihan grammalleen laskea kaikkea yms. mutta hyvin suuntaa antavat nuo tiedot ja prossat.

Elikkäs apuja kaivataan/kommentteja? Onko suhteet ok? Jotain parannuksia? Tietoa kokenneimmilta?

Ongelmia ongelmia! Tässä on pitänyt ensimmäinen dietti jo 3kk sitten aloittaa, mutta tämä on mennyt aika +-0 meningillä. Tästä nyt kun aloittaisi kunnolla dieettaamaan ja vetelisi tuonne toukokuun loppuun saakka, olisiko mahdollista että havaittavissa olisi selkeää kiristymistä? En tosin oleta että alla olisi oikeastaan mitään, mutta kai nyt sentään jotain.
Mikäs tuosta alkoholista tekee dietillä niin kielteisen asian? Eikö sitä voisi sopivissa määrin linkittää mässypäivän yhteyteen? :david:

...
Mikäs tuosta alkoholista tekee dietillä niin kielteisen asian?

Alkoholijuomathan sisältävät paljon kaloreita sekä huonoja hiilihydraatteja(?) sekä
huonontavat ravinnon imeytymistä. Ts. silloin keho ei hyödynnä ravintoa niin hyvin kuin ilman alkoholia --> ylimääräinen menee siis "suoraan vyötäröön"

En oikein osaa paremmin selittää, mutta tällaisen kuvan olen itse saanut lukemalla palstaa. Muilta faktaa tiskiin :kippis1:

Alkoholijuomathan sisältävät paljon kaloreita sekä huonoja hiilihydraatteja(?) sekä
huonontavat ravinnon imeytymistä. Ts. silloin keho ei hyödynnä ravintoa niin hyvin kuin ilman alkoholia --> ylimääräinen menee siis "suoraan vyötäröön"

En oikein osaa paremmin selittää, mutta tällaisen kuvan olen itse saanut lukemalla palstaa. Muilta faktaa tiskiin :kippis1:

Alkoholissa on lähes yhtä paljon kaloreita kuin rasvassa. Lisäksi sinä aikana kun alkoholia on verenkierrossa, se "priorisoi itsensä", eli muut ravintoaineet eivät imeydy vaan varastoituvat rasvaksi. Lisäksi kataboliapeikosta tulee hyvä kaveri..

Tuota oisin kysynnyt sellaista,että olen elänyt pari viikkoa n.1500 kalorin päivä määrällä ja harrastanut siinä sivussa punttisalia 2x viikko + 2-3 aerobista harjoitusta viikossa ja silti painoni on noussut pari kiloa:wall: ,mistä se voisi johtua:( Voisiko olla,että lihasta ois jotenkin päässyt muodostumaan ja siitä johtuis tuo painon nousu vai mistä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuota oisin kysynnyt sellaista,että olen elänyt pari viikkoa n.1500 kalorin päivä määrällä ja harrastanut siinä sivussa punttisalia 2x viikko + 2-3 aerobista harjoitusta viikossa ja silti painoni on noussut pari kiloa ,mistä se voisi johtua Voisiko olla,että lihasta ois jotenkin päässyt muodostumaan ja siitä johtuis tuo painon nousu vai mistä?
Parissa viikossa ei varmasti lihasmassa nouse tuolla parilla kilolla. Eli kyllä se on läskiä/nestettä joka painoa nostaa..

Tuota oisin kysynnyt sellaista,että olen elänyt pari viikkoa n.1500 kalorin päivä määrällä ja harrastanut siinä sivussa punttisalia 2x viikko + 2-3 aerobista harjoitusta viikossa ja silti painoni on noussut pari kiloa:wall: ,mistä se voisi johtua:( Voisiko olla,että lihasta ois jotenkin päässyt muodostumaan ja siitä johtuis tuo painon nousu vai mistä?

Jotenkin tuo johtuu nesteistä. En nyt tähän hätään kyllä muista, että miksi, mutta nesteisiin se jotenkin liittyi. 1500 kaloria on aika vähän kyllä... Minkäs pituinen ja painoinen olet? Ja laitas tänne vaikka päivän syömisiä niin katellaan niitä vähän ;)

172/85,siinä mitat ja tässä mitä oon tänään esim syönyt:

aamupala: muroja 2-3 dl
jogurttia 2 lasillista
ruisleipää pari palaa
lasillinen kevytmaitoa
kahvia kaksi kuppia

lounaaksi en syönyt mitään tänään ku ei ollut mieleistä ruokaa(nirso):rolleyes:

päivällinen: seitiä kolme palaa
riisiä pari kolme desiä
ruisleipää neljä palaa
maitoa lasillinen(kevyt)

Tarkoitus olisi tässä illan mittaan ottaa vielä jogurttia yms ja sitten jotain iltapalaksi että sais sen 1500 kaloria täyteen.Muina päivinä on se 1500-1600 tullut.
En usko,että se läskiä vois olla jos kerran oon miinuskaloreilla:(

Tosiaan ne protskut.Oon yrittänyt niinä päivinä jolloin en ruuan mukana sais riittävästi proteiineja ottaa proteiinijuomaa.Nyt justiinsa otin sellaset 40g kyseistä juomaa jossa pitäs olla jotain n.40g protskuja.Yleensä otan kaks kertaa päivässä tuon 40g.Mutta johtuuko tosiaan tuo painonnousu nesteistä?Milloin asia korjaantuisi ja paljon minun pitäisi suunnilleen saada kaloreita kun kuitenkin käyn salilla että kiinteytyisin ja saisin ehkä vähän voimaa ja harrastan aerobista sen 2-3 kertaa että saisin rasvaa poltetuksi?

Ajattelin aloittaa ensikertaa "kunnon" dieetin. Mitat ovat 183cm/~83kg.
Ikää on 18v ja rasvat ovat siinä 15-20% paikkeilla. Dieetin edetessä tarkoitus karsia hieman noita hiilihydraatteja poies. Aamuaerobinen/intervalli tulee mukaan jossain vaiheessa.

Ajattelin lähteä seuraavalla makroravinto jakaumalla:

Treenipäivä:
230g / 240g / 60g
39% / 41% / 20%

Energiaa yht.: 2360kcal

Lepopäivä:
190g / 200g / 60g
37% / 39% / 24%

Energiaa yht.: 2040kcal

Tarkoitus ei olisi tietenkään ihan grammalleen laskea kaikkea yms. mutta hyvin suuntaa antavat nuo tiedot ja prossat.

Elikkäs apuja kaivataan/kommentteja? Onko suhteet ok? Jotain parannuksia? Tietoa kokenneimmilta?

Moro,

vedin viime vuonna ennen joulua tollasen kokeellisen minidieetin juuri samanlaisella kaavalla kuin sinä, eli normaalikalorimäärä oli n. 2000, mutta treenipäivinä palkkarista n. 400 kcal päälle. Vertailun helpottamiseksi totean, että omat mittani oli tuolloin 183 cm, alkupaino 86 kg. Dieetti kesti 1 1/2 kk ja paino putosi 80 kg:aan. Muutama huomio:

1. noilla kaloreilla oli koko ajan nälkä, alusta loppuun asti
  2. paino putosi liian nopeasti ja vaihtelevasti (0 - 2 kg/viikko)
  3. tuloskehitys salilla oli olematonta (jopa huonompaan suuntaan osittain)
  4. väsymys oli myös ongelmana
  5. lihasta katosi LIIAN paljon

Eli nyt kun lähden dieettamaan maaliskuun alusta, olen ottanut ohjenuoraksi tällasen :

T-Dawg Diet

Siinä basic neuvot ovat: hiilarien määrä huomattavasti alempi kuin esim. aloittamassasi dieetissä (100 g treenipäivä/70 g normipäivä), proteiinia normaali 2 g per painokilo, rasvasta kaikki loput kalorit. Syöminen tietysti puhtaita aineita, kuten kaurahiutaletta, kanaa, kasvista jne. 1 cheattipäivä viikossa, 1 hiilaritankkauspäivä viikossa. Aktiivinen liikunta.

En sano, että tuo dieetti, jolle olet menossa, olisi huono. Eri dieetit sopivat eri ihmisille ja tohon T-Dawgiin en osaa vielä sen kummemmin ottaa kantaa. Olen viisaampi muutaman kuukauden kuluttua.. Henk. koht. toi rasvansaannin lisääminen ja hiilarien vähentäminen kuulostaa ihan ok vaihtoehdolta. Voi tietysti olla, että tulokset on huonommat kuin tolla edellisellä dieetillä. Kertoilen kokemuksia vaikka täällä foorumeilla.

Mutta muuten musta toi sun dieetti kuulostaa järkevältä, nimenomaan aamuaerobiset (okei sitäkin vastaan on jo nykysin tutkimustietoa, mutta aamulenkeistä mulla on vaan positiivista sanottavaa) ja progressiivinen rasituksen lisääminen. Uskon, että voisit ehkä aloittaa hieman korkeammista kaloreista esim. 2600/2200? Varsinkin, jos muutat ruokavaliota puhtaammaksi samalla? Itse alotin viimeksi selkeesti liian alhasilla kaloreilla.

Ehkä tossa nyt tuli sanottua se, mitä piti.. Toivotan perseellepotkivaa dieettiä ja tsemppiä!

Luulisin, että täällä on tästä ollut mutta searchilla en löytänyt. Johtuu luultavasti siitä, etten osannut käyttää oikeita avainsanoja.

Kun tuo hiilari pitäisi painottaa dieetillä ollessa aamulle ja treenin jälkeiselle aterialle, niin millainen olisi sitten hyvä pre-workout meal?

Ite oon 180/~100 ja tarkotus olisi tässä ainakin kymmenen kiloa kiristyä (=vauvalihaa pois).
Oon nyt tavannut bulkilla syödä vaan tukevan aterian noin 2-3h ennen reeniä, mutta millainen olisi dieetillä ollessa hyvä ateria ennen treeniä?

Reeniin pitäis kuitenki riittää virtaa jne. Eli olisi mukava jos joku viitsisi vähän valottaa tässä asiassa kirjottelemalla tai vaikkapa pistämällä linkkiä aiempiin aihetta käsitteleviin postauksiin. :piis:

Pitäisi näköjään uus dieetti aloittaa... Aamupaino on nyt noin 76-77kg ja pituutta löytyy 180cm. Ei tekis mieli taas mennä alle 70kg, niinku viimevuonna, mutta rasvaa on tuossa mahassa taas niin paljon ettei yhtään huvita sitä tuossa kesällä kantaa. Mitenhän voisin maksimoida tuon rasvanpolton? Viime tammikuussa painoa oli noin 80-83kg ja dieettasin kesään mennessä melkeen pelkillä miinuskaloreilla ja vähällä proteiininsaannilla johonkin 66 kiloon (ilman punttista). Sitten kesän ja syksyn aikana rasvaa ja nesteitä on tullut aika reilusti takaisin (10kg). Toki tekis mieli aloittaa elämäni ensimmäinen oikea bulkki ja kerätä edes vähän lihasta, mutta kesä on jo liian lähellä.. Ehkäpä bulkki sitten kesän jälkeen?

Jotain lowcarbbia tai sellasta oon ajattelu, ku kuulostaa niin hyvältä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom