Ajattelin aloittaa ensikertaa "kunnon" dieetin. Mitat ovat 183cm/~83kg.
Ikää on 18v ja rasvat ovat siinä 15-20% paikkeilla. Dieetin edetessä tarkoitus karsia hieman noita hiilihydraatteja poies. Aamuaerobinen/intervalli tulee mukaan jossain vaiheessa.
Ajattelin lähteä seuraavalla makroravinto jakaumalla:
Treenipäivä:
Proteiini / Hiilari / Rasva
230g / 240g / 60g
39% / 41% / 20%
Energiaa yht.: 2360kcal
Lepopäivä:
Proteiini / Hiilari / Rasva
190g / 200g / 60g
37% / 39% / 24%
Energiaa yht.: 2040kcal
Tarkoitus ei olisi tietenkään ihan grammalleen laskea kaikkea yms. mutta hyvin suuntaa antavat nuo tiedot ja prossat.
Elikkäs apuja kaivataan/kommentteja? Onko suhteet ok? Jotain parannuksia? Tietoa kokenneimmilta?
Moro,
vedin viime vuonna ennen joulua tollasen kokeellisen minidieetin juuri samanlaisella kaavalla kuin sinä, eli normaalikalorimäärä oli n. 2000, mutta treenipäivinä palkkarista n. 400 kcal päälle. Vertailun helpottamiseksi totean, että omat mittani oli tuolloin 183 cm, alkupaino 86 kg. Dieetti kesti 1 1/2 kk ja paino putosi 80 kg:aan. Muutama huomio:
- noilla kaloreilla oli koko ajan nälkä, alusta loppuun asti
- paino putosi liian nopeasti ja vaihtelevasti (0 - 2 kg/viikko)
- tuloskehitys salilla oli olematonta (jopa huonompaan suuntaan osittain)
- väsymys oli myös ongelmana
- lihasta katosi LIIAN paljon
Eli nyt kun lähden dieettamaan maaliskuun alusta, olen ottanut ohjenuoraksi tällasen :
T-Dawg Diet
Siinä basic neuvot ovat: hiilarien määrä huomattavasti alempi kuin esim. aloittamassasi dieetissä (100 g treenipäivä/70 g normipäivä), proteiinia normaali 2 g per painokilo, rasvasta kaikki loput kalorit. Syöminen tietysti puhtaita aineita, kuten kaurahiutaletta, kanaa, kasvista jne. 1 cheattipäivä viikossa, 1 hiilaritankkauspäivä viikossa. Aktiivinen liikunta.
En sano, että tuo dieetti, jolle olet menossa, olisi huono. Eri dieetit sopivat eri ihmisille ja tohon T-Dawgiin en osaa vielä sen kummemmin ottaa kantaa. Olen viisaampi muutaman kuukauden kuluttua.. Henk. koht. toi rasvansaannin lisääminen ja hiilarien vähentäminen kuulostaa ihan ok vaihtoehdolta. Voi tietysti olla, että tulokset on huonommat kuin tolla edellisellä dieetillä. Kertoilen kokemuksia vaikka täällä foorumeilla.
Mutta muuten musta toi sun dieetti kuulostaa järkevältä, nimenomaan aamuaerobiset (okei sitäkin vastaan on jo nykysin tutkimustietoa, mutta aamulenkeistä mulla on vaan positiivista sanottavaa) ja progressiivinen rasituksen lisääminen. Uskon, että voisit ehkä aloittaa hieman korkeammista kaloreista esim. 2600/2200? Varsinkin, jos muutat ruokavaliota puhtaammaksi samalla? Itse alotin viimeksi selkeesti liian alhasilla kaloreilla.
Ehkä tossa nyt tuli sanottua se, mitä piti.. Toivotan perseellepotkivaa dieettiä ja tsemppiä!