2. Tarkkaile mitä syöt. Pidä vaikka kirjaa syömisistäsi viikon verran ja tarkastele mitä olisi korjattavana. Lätki makroravinteet, joita ovat hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat esim. Excel-taulukkoon ja laske viikon kalorit sekä ravintoainesuhteet. Itse olen painellut menemään suhteilla p30/hh40/r30 eli makroravinteiden prosentuaalinen jakautuminen päivän kokonaiskaloreista. 30% kok.kaloreista tulee proteiineista 40%hiilihydraateista ja 30% rasvoista
Rupesin tässä itsekin vasta nyt pistämään exceliin ylös syömiseni reilun vuoden tauon jälkeen, ja olen kohdannut pahemmankertaisia ongelmia nyt sitten noiden "muistisääntöjen" kanssa, sillä tuntuisi päivä päivältä menevän rasva yli muiden kalorilähteenä.
Esimerkiksi eilen meni seuraavasti (p/h/r)
Kaurapuuro 2x 70g (20/92/12)
Auringonkukkaöljy 2rkl, yht 30g (0/0/30)
Raejuusto 3x 150g (68/0/18)
Paahdettu auring.siemen 34g (8/5/20)
Maito 0,5dl (2/2/2)
Heraproteiini 30g (23/3/2)
Soijamaito 230ml (9/8/5)
Kalkkuna-Kinkku-Paahtopaisti subi 30cm (52/80/9)
Tuplaliha-osuus (38/4/3)
Oliiviöljy 10g (0/0/10)
Juusto 12g (2/0/4)
Olin päivän liikenteessä, joten subi tuli poimittua mukaan matkaan ja syötyä kahdessa erässä. Koitin kuitenkin valita vähärasvaisempia vaihtoehtoja tarjolla olleista.
Sitten kun nuo lukemat naputtelin exceliin ja pistin myös kalorit makroista näkyviin, niin tulos oli 885/774/1031 (33%/29%/38%)
Tämä samainen ilmiö toistuu päivästä toiseen. Aamulla otan auringonkukkaöljyä puuron kanssa, ja illalla auringonkukansiemeniä raejuuston kera. Muutoin noita rasvalähteitä ei nyt kovin kovasti olekaan, ja silti rasvoista tulevat kalorit ovat aina ykkösenä.
Alkaa se wanha kunnon rasvakammo iskemään. Toki eilisen ruokailuista jos olisi jättänyt pois toisen puurolautasellisen öljyn kera, niin olisi pudonnut lukemat alaspäin (845/590/842), mutta sitten olisi tietysti pitänyt keksiä reilut 400kcal jostain muualta.
Ja sitten taas; EN pysty hakemaan kaupasta ehramia, valion/lidlin/ingmanin raejuustoa, pakkikselta halpisheraa ja niin edelleen. EN pysty kokkaamaan itse ruokaa muutoin kuin vedenkeittimen avulla. EN erityisesti tykkää syödä kanafileitä raakana. Joten käytännössä kaikki lämpimät ruuat mitä syön ovat "ravintola"ruokaa. Ja koittaa pyytää näitä grillejä valmistamaan pöperöt vähässä rasvassa on lähestulkoon yhtä helppoa, kuin selittää kattavasti suhteellisuusteoria simpansseille niin, että nämä sen vielä ymmärtäisivät aukottomasti.
Kas kun en ole Suomessa.
Eli summa summarum: Miten paljon tuota rasvojen suurinta osuutta päivän kokonaiskaloreista nyt kannattaisi sitten kammoksua?