Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa morjens.
Päivitystä mun painonpudotusprokkiksesta.

Paino tällä hetkellä 100,2kg ja 100,1kg. Hemmetin maaginen 100 ei vaan oo menny rikki

Peilikuva on huomattavasti parempi kuin mitä oli aloittaessa, ja jopa sixpäkki näkyy. Tokikin siinä on edelleen tuota rasvaa vatsan seudulla ja pienet jenkkiksetkin löytyy kun housut vetää piukalle.

Nälkä kasvaa syödessä, ja oon ajatellu vetää itseni ensmäisen kerran aikuisiällä ”normaali painoiseksi” painoindeksien mukaan. Eli vielä tarttis laihduttaa sellainen 10kg painosta pois jotta osuisi tuohon ”normaali”painon ylärajaan.

Nahka on ainakin vielä pysynyt ihan mukavasti laihdutuksessa mukana, ja kesällä meinaan kulkea pelkästään ilman paitaa joka paikkaan. Ja jos sarun tekemään jalkapallossa maaleja niin se on aina balotellituuletus sen verran tyytyväisenä tällä hetkellä omaan habitukseen.

Eli painonpudotus onnistui vanhojen kunnon niksien mukaan ainakin tähän asti.
Syön tasaisesti. Välttelen turhia ”pahoja” eläinperäisiä rasvoja. Syön myös ihan normaalia ruokaa, käyn salilla tasaisen tappavasti kerran kaksi viikossa, lenkillä vähintään myös sen kerran kaksi viikossa.
Huomannut että juurikin tuo aerobinen treeni sopii paremmin tohon painon pudotukseen.

Viikonloppuisin tulee välillä syötyä ”herkkuja” mutta sen huomaa sitten usein sunnuntaina kun käy lenkillä niin kulkee lenkkikin paljon paremmin kun ilmeisesti jotkut ”energiavarannot” täynnä, näin olen sen järkeillyt. Voin toki olla täysin väärässäkin, ja joku viisaampi sen sitten korjaa.
Parempia aikoja ainakin kellotan kuin viikolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Postaan toisen kerran putkeen. Pahoittelut siitä.
Viikonloppuna tuli taas känniärvellettyä ja syötyä pitsaa jne jne. Tänään vaaka näytti ihan vain piruuttaan tasan 100kg, eli ainakin viikon saa vielä odotella maagisen rajan rikkimenoa

Ajattelin vetää jessen ylösnousemisen kunniaksi kolmipäiväisen paaston. Ja teen sitten tosta pääsiäisestä munarikkaan jollekkin onnelliselle naiselle ja jätän itse suklaamunat väliin.

Miksi paino ei putoa? Syömiset esim. tänään
Aamupalaksi ruisleipä+2 aamupalaviipaletta
Lounas, mallia normi kotiruoka. Kaksi makkarapihviä ja perunamuusia, näitä ei oikein punnita kyllä voi
Välipalaksi ruisleipä+2 aamupalaviipaletta
Iltasella päivällinen 200g ranuja ja lehtipihviä 300g.

Peruskulutus inbody-mittauksessa 1850 kcal.
Screenshot-6 — imgbb.com Kuvassa polar flow:n Huhtikuun treenit. Itse olin reissun päällä ekan viikon, niin jäi treenit vähälle. Tarkoitus olisi pysyä neljässä treenikerralla per viikko, meen fiiliksen mukaan joko salille tai lenkille.

Miksi paino ei putoa? Syömiset esim. tänään
Aamupalaksi ruisleipä+2 aamupalaviipaletta
Lounas, mallia normi kotiruoka. Kaksi makkarapihviä ja perunamuusia, näitä ei oikein punnita kyllä voi
Välipalaksi ruisleipä+2 aamupalaviipaletta
Iltasella päivällinen 200g ranuja ja lehtipihviä 300g.

Peruskulutus inbody-mittauksessa 1850 kcal.
Screenshot-6 — imgbb.com Kuvassa polar flow:n Huhtikuun treenit. Itse olin reissun päällä ekan viikon, niin jäi treenit vähälle. Tarkoitus olisi pysyä neljässä treenikerralla per viikko, meen fiiliksen mukaan joko salille tai lenkille.
Varmaan olis hyvä alottaa siitä että kerrot paljon on proteiinit, rasvat, hiilarit päivässä ja paljonko näistä tulee kaloreita, kuinka pitkä olet, paljonko painat.

Nopeesti tuosta kirjottamastas vois päätellä että esim riittävän proteiinin saanti ei ole hirveän säännöllistä ja voisin veikata myös että muutenkaan et riittävän usein syö. Aamupalalla ja välipalalla ei myöskään hirveästi proteiinilla juhlita jos pelkkää ruisleipää syöt.
Yksinkertaisuudessaan jokaiselle välipalalle ja aterialle ainakin itse olen pyrkinyt pitämään proteiinin saannin tasaisena ja leikannut sit hiilareita pois dietatessa. Sun tapauksessa jos ei makroista ole mitää hajua, niin paha lähteä sen kumemmin asiassa auttamaan..

Moi.

10 viikkoa dieettiä takana. Kalorit 2500/2300 painoa lähtenyt n. 4,5kg. 100,9kg--->96,5kg

Nyt viime aikoina ilmennyt ongelmia:
-Väsyttää
-Käyn ihan fidun hitaalla
-Ajatus ei kulje
-Keskittymiskyky/mielenkiinto kaikkeen 0
-Ahdistaa / itkettää
-Treenitehot naurettavan paskat

Onko tuttua? Liittyykö / voiko liittyä dieettiin? Vastaavat oireethan nyt voivat liittyä vaikka mihin sairauteen tai tautiin. Epäsäännöllisen säännöllinen yötyö ja rytmien vaihdot miinuskaloreilla sotkevat myös varmasti. Sairastan kipparin vajaatoimintaa ja syön thyroxinia. Käyn loppuviikosta labrassa kattomassa kipparin ja 10 muuta asiaa.

Olen kuullut ja lukenut juttuja KISAdieettaajien aivosumuista, mutta mä nyt en ole lähellekään semmoisissa rasvoissa, vaan näpsäkkää kesäkuntoa tässä yritetään.

Jeesatkaahan, jos osaatte ja/tai pystytte. Mielenkiinnolla odotan kommentteja.

Googlettelin asiaa. EN MUISTANUT OLLEENKAAN, että olen ollut täsmälleen samanlaisessa tilanteessa 1,5v sitten. En muistanut sitten yhtään, että olen asiaa täälläkin kysellyt?!? Oikein säikähdin, kun oma kysymykseni pomppasi eteen, wtf, eli kun kerroin aivosumusta ja hitaallakäymisestä, niin se tarkoittaa mm. tätä? Tulilpa tolloo olo.

Tämmösellä keskiarvolla suunnilleen on menty:

hh 195-250g
r 73-84g
p 141-166g

Joten kokeillaas nyt alkuun mennä PunttiSaagan ohjeilla, hiiliä ylös ja kalorit kolmen tonnin pintaan muutamaksi päiväksi, jospa elämä alkaisi taas maistumaan :)

ps. Mitä dieetti tekee kilpparille? Ite sairastan vajaatoimintaa ja syön siihen Thyroxinia. Onko tietoa miten muuttaa TSH ja T4v arvoja jne.

Aluksi oletan viikko-ohjelman sisältävän vähintään 3 melko korkeavoluumista salitreeniä toistoalueilla 5-20?

Toteutunut kalorivaje on painonpudotustahdin perusteella varsin kohtuullinen (ja itse asiassa vastaa tässä tapauksessa aika hyvin kaava-arviota) ja et luultavasti myöskään ole vielä lähelläkään alirasvoja, joten todennäköisempi syy havainnoille on glykogeenivarastojen liian matala täyttöaste ja mahdollisesti myös dieetin melko vähähiilihydraattinen makrojakauma.

Toimenpiteinä voisit ensin kokeilla glykogeenivarastojen täyttämistä korvaamalla osa rasvasta hh:lla ja nostamalla sen jälkeen kokonaiskalorit hh:lla kulutuksen tuntumaan tai hieman yli 3-4 päiväksi. Tällä saadaan sekä täytettyä glykogeenivarastot, että pidettyä riittävän pitkä dieettitauko aineenvaihdunnan uudelleenaktivoimiseksi. Jos tämä auttaa, kuten luultavasti auttaa, niin sen jälkeen hyvä harkita hh-painotteisempaa dieettiä ja vastaavien taukojen sisällyttämistä suunnitelmaan sopivin intervallein.

Googlettelin asiaa. EN MUISTANUT OLLEENKAAN, että olen ollut täsmälleen samanlaisessa tilanteessa 1,5v sitten. En muistanut sitten yhtään, että olen asiaa täälläkin kysellyt?!? Oikein säikähdin, kun oma kysymykseni pomppasi eteen, wtf, eli kun kerroin aivosumusta ja hitaallakäymisestä, niin se tarkoittaa mm. tätä? Tulilpa tolloo olo.

Tämmösellä keskiarvolla suunnilleen on menty:

hh 195-250g
r 73-84g
p 141-166g

Joten kokeillaas nyt alkuun mennä PunttiSaagan ohjeilla, hiiliä ylös ja kalorit kolmen tonnin pintaan muutamaksi päiväksi, jospa elämä alkaisi taas maistumaan :)

ps. Mitä dieetti tekee kilpparille? Ite sairastan vajaatoimintaa ja syön siihen Thyroxinia. Onko tietoa miten muuttaa TSH ja T4v arvoja jne.

Suosittelen nostamaan kalorit ylläpidolle tai pienelle plussalle toistaiseksi, ei määräajaksi ja sen jälkeen konsultoimaan lääkäriä kilppariin, lääkitykseen ja yleiseen huonoon olotilaan liittyen.

Ylipäätään mikään tiukasti määrällistetty ruokavalio ei yleensä edistä asioita, jos kroppa on kunnolla sekaisin. Enemmän ruokaa, enemmän unta, vähemmän stressiä (myös treenistä ja syömisestä).

Moi, mitäs ootte mieltä ao. ruokaohjelmasta omalle dietille? Fyysiset tiedot: 95kg, 182cm ja 24v. Työnpuolesta ei hirveästi liikuntaa (Konttori), mutta punttia 3x ja juoksemista 2x viikossa ja painottuvat iltaan. Ajallisesti treenit kestävät noin tunnin ja puntti yksijaikoisesti. Lounaan proteiinin makrot voivat
vähän heittää, sen perusteella mitä syön. Taulukko ei ehkä ihan tarkka, mutta ei se kyllä paljon kyllähään heitä suuntaan tai toiseen.

Tavoite paino olisi noin 85kg paikkeilla.

Aamupala kcal/hh/rasva/pro
50g Puuro 185/30/3,5/6,5
150g Marjat 75/15/0/1
150g Raejuusto 103/3/1,5/20
20g Maapahkinavoi 129/3/10/4,5
Vitaaminit + Omega 3 yms

492/52/15/32

Lounas kcal/hh/rasva/pro
100g pastaa 342/63/1/14
150g proteeinia 150/0/1,5/32
200g kasvikset 50

550/75/3,5/46,5

välipala kcal/hh/rasva/pro
250g Maitorahka 125/12/2,5/16
60g ruisleipa 130/25/5/0,5
150g marjat 75/15/0/1
20g voi 100/0/10/0

380/52/17,5/12,5

Iltapala kcal/hh/rasva/pro
200g kasvikset 50
4 (200g) kannamunaa 300/1/25/20
riisikakkuja 50g 140/37/1,5/5
kalkkuna leike 50g 45/0,5/0,5/10 45/0,5/0,5/10

535/42,5/32/35

Yhteens: 1957/221,5/62/131

Viimeksi muokattu:
Nyt koittanut kevennellä seuraavanlaisella ruokavaliolla. Kaloreita en jaksa laskea.

aamupala
Puuroa, pähkinöitä, mustikoita, jogurttia

lounas
lounaspöydästä lautanen 3/4 salaattia, kasviksia, juureksia, oliiviöljyä, siemeniä ja pähkinöitä. 1/4 lihakastiketta/pihviä mitä nyt onkaan tarjolla

päivällinen
1-2 kanapihviä grillissä, vähän myös maissia, paprikaa yms grilliin. Kylkeen iso kasa salaattia oliiviöljyllä.

iltapala
1 kananmuna, pari leipää, jogurttia ja pähkinöitä

Ei tuu nälkä, paino putoaa ja kevyt olo kokoajan. Yleensä 1 päivä viikossa rennommin esim. pari olutta ja ruokaa vähän enemmän.

Oletteko huomanneet, vaikuttaako lightcokiksen kittaaminen painoon/rasvaprosenttiin mitenkään? Tiedän, hampaat jne menee huonoksi yms. Tavallinen hanavesi maistuu vain paskalta, ainakin tääläpäin. Vissyvettäkin voisi tietty juoda.

Oletteko huomanneet, vaikuttaako lightcokiksen kittaaminen painoon/rasvaprosenttiin mitenkään? Tiedän, hampaat jne menee huonoksi yms. Tavallinen hanavesi maistuu vain paskalta, ainakin tääläpäin. Vissyvettäkin voisi tietty juoda.

Oot oikeessa että hanavesi maistuu paskalle, varsinkin jos ei jaksa valuttaa kauaa - Mutta toisaalta niin maistuu laitti cokiskin verrattuna normaaliin, eikä taida olla mitän terveysaineita noi aspartamiinitkaan.

Joten kyl se vissy ainaki on itelleni sellanen järkevä ratkaisu, siihen että hillitsen painoa edes jotenkin, tietenkin se hillintä kusee mun roimaan oluenjuontiin.

Olen 130 kg juuri 29 vuotta täyttänyt plösö. Kilot tulleet vuosien saatossa seesteisen perhe-elämän myötä, nyt tilanne kuitenkin sellainen ettei pysy edes lasten leikkien perässä kun nuorinkin jo 3v. Arki on täynnä itkua ja parkua, varmaan jonkun sortin tunnesyömistä harrastan.
Pituutta varresta löytyy 182cm.

Aloitin yksijakoisen ohjelman ja teinkin sitä 2kk kunnes jalka murtui tuossa alkuvuodesta ja kipsipotilaana istuin kuukauden päivät. Salilla tiputin 2kk aikana noin 5kg. Kaikki tuli toipilasaikana takaisin.

Nyt kun viimeinen vuosi alle kolmekymppisenä käynnistyi, on mieli virittynyt jotta olisiko lopullisen muutoksen aika.
2kk treenikokemuksen jälkeen huomasin ettei Itse treenaaminen tunnu laihduttavan kuin pikemminkin kiinteyttävän hieman, kiinteytyminen luonnollisesti on hyvä asia mutta
Kun tavoitepaino olisi siinä 90kg-95kg.

Pitäisikö minun laihduttaa ensiksi tiukalla ruokavaliolla ja aerobisella? Pidin osan ajasta kalorit 500-800 miinuksella ja tuntui kuin veto ja puhti olisi pois, salitreeni alkoi tuntua liian raskaalta. Vanhoilta salikörmyiltä sain vinkkejä että pitää syödä +voittoisesti jos lihaksia tavoittelee. Eli minä, 130kg plösö, syön vielä lisää? Toki ymmärrän että ei ole aivan yksi lysti mistä kalorit ottaa jne. Ravinnon tulee olla laadukasta. Mutta fakta on, että ihan kotiruualla olen päässyt näin tuhtiin kuntoon.

En tiedä mikä on seuraava askel. Ammattilaisten neuvot tulisivat tarpeeseen, mutta nekin maksaa, ja juuri työttömäksi jääneellä ei pahemmin lompakko pullistele ylimä

Vanhat laihdutusyritykset huvittavat nykyään. Joka uusivuosi päätin että ensikesänä olen kuin nuori schwartznegger, sitten pariviikkoa armotonta treeniä, lopuksi kyllästyminen ja paluu vanhoihin tapoihin eli miltei täydelliseen liikkumattomuuteen. Painavimmillani olin n. 3v sitten, 142kg. Pussiruokadieetti 1kk ja painoa tippui tuolloin n. 14kg. Kitukuurit ovat kyllä suoraan helvetistä. Painoa tippuu kyllä, mutta ne vähäisetkin lihakset/voimat surkastuu myös.
En aseta itselleni aikarajoja, suunnitelmana on koko loppuelämän hyvinvointi.
Apua kaivataan, en tiedä mistä lähteä liikenteeseen

Olen 130 kg juuri 29 vuotta täyttänyt plösö. Kilot tulleet vuosien saatossa seesteisen perhe-elämän myötä, nyt tilanne kuitenkin sellainen ettei pysy edes lasten leikkien perässä kun nuorinkin jo 3v. Arki on täynnä itkua ja parkua, varmaan jonkun sortin tunnesyömistä harrastan.
Pituutta varresta löytyy 182cm.

Aloitin yksijakoisen ohjelman ja teinkin sitä 2kk kunnes jalka murtui tuossa alkuvuodesta ja kipsipotilaana istuin kuukauden päivät. Salilla tiputin 2kk aikana noin 5kg. Kaikki tuli toipilasaikana takaisin.

Nyt kun viimeinen vuosi alle kolmekymppisenä käynnistyi, on mieli virittynyt jotta olisiko lopullisen muutoksen aika.
2kk treenikokemuksen jälkeen huomasin ettei Itse treenaaminen tunnu laihduttavan kuin pikemminkin kiinteyttävän hieman, kiinteytyminen luonnollisesti on hyvä asia mutta
Kun tavoitepaino olisi siinä 90kg-95kg.

Pitäisikö minun laihduttaa ensiksi tiukalla ruokavaliolla ja aerobisella? Pidin osan ajasta kalorit 500-800 miinuksella ja tuntui kuin veto ja puhti olisi pois, salitreeni alkoi tuntua liian raskaalta. Vanhoilta salikörmyiltä sain vinkkejä että pitää syödä +voittoisesti jos lihaksia tavoittelee. Eli minä, 130kg plösö, syön vielä lisää? Toki ymmärrän että ei ole aivan yksi lysti mistä kalorit ottaa jne. Ravinnon tulee olla laadukasta. Mutta fakta on, että ihan kotiruualla olen päässyt näin tuhtiin kuntoon.

En tiedä mikä on seuraava askel. Ammattilaisten neuvot tulisivat tarpeeseen, mutta nekin maksaa, ja juuri työttömäksi jääneellä ei pahemmin lompakko pullistele ylimä

Vanhat laihdutusyritykset huvittavat nykyään. Joka uusivuosi päätin että ensikesänä olen kuin nuori schwartznegger, sitten pariviikkoa armotonta treeniä, lopuksi kyllästyminen ja paluu vanhoihin tapoihin eli miltei täydelliseen liikkumattomuuteen. Painavimmillani olin n. 3v sitten, 142kg. Pussiruokadieetti 1kk ja painoa tippui tuolloin n. 14kg. Kitukuurit ovat kyllä suoraan helvetistä. Painoa tippuu kyllä, mutta ne vähäisetkin lihakset/voimat surkastuu myös.
En aseta itselleni aikarajoja, suunnitelmana on koko loppuelämän hyvinvointi.
Apua kaivataan, en tiedä mistä lähteä liikenteeseen
Kaikki lähtee ruokavaliosta. Todennäköisesti saat painon tippumaan ilman mitään treeniäkään. Mutta tottakai kannattaa reenata. Perus sali treeniä ja aerobista. Kumpikin yhtä tärkeitä. Puntti treeni ehkäisee lihaskatoa dieetillä. Ruokavalioksi ei mitään kitu dieettejä. Jätät turhat hiilarit ja piilosokerit pois. Syödä pitää, ei nälässä oloa. Muista juoda runsaasti vettä ja käyttää hyviä rasvoja. Voisit pistää tähän ruokavaliosi, niin on helpompi neuvoa mitä korjattavaa löytyy. Riittää että paino tippuu hitaasti. Ei lähde lihasta niin pahasti ja kilot pysyvät poissa. Ota vaikka vuoden projekti alkuun jossa pieniä väli etappeja. 10kg vuoteen kuulostaa paremmalta kuin 10kg kuukauteen. Salitreeni kasvattaa lihasta, niin vaaka ei kerro kaikkea. Peili ja mittanauha kertoo enemmän.

Hei. Kiitos vastauksesta. Ruokavalio varmasti turhan hiilaripitoinen minulla.
En ole tarkemmin merkannut ylös ruokia, mutta tässäpä vaikka tyypillinen päivä:
Herätys klo 07.00 kahvia ja vettä, joskus harvoin hedelmä tai juustokinkkuvoileipä
Klo:11.00-13.00 esim. Perunamuusia, kermakastiketta, "lihana" joko einespulla tai nakki.
Grammavaakaa ei ole mutta olisiko 300g-500g
Siinä sivussa pari juustovoileipää sekä tuoremehua . Leipä useimmiten ei ihan sitä vaaleinta pullamössöä muttei ruisleipääkään
Kahvia päivänmittaan menee useampi kuppi kerman kera. Välillä pari purkkia colaa tai energiajuomaa päivän aikana.
Siinä klo: 16.00-19.00 välisenä aikana menee useimmiten samaa ruokaa samanlainen satsi.
Sitten siinä klo:21.00 jälkeen, kun vekarat on nukahtaneet, saattaa mennä juustokinkkuvoileipiä 2-4kpl
Nyt kun kirjoitin ylös, niin huomaan, että aika paljon menee kyllä leipää. Salaattia ei useimmiten lainkaan
Muita tyypillisiä ruokia on erilaiset keitot, laatikkoruuat, pasta, riisi, peruna yms. Lihana useimmiten jauheliha, kalaa en syö lainkaan.

Huonolta näyttää, tiedän🙈

Koosta pääaterioista (aamupala, lounas, päivällinen) kunnollisia (määrä ja makrot kuntoon, esimerkkejä löydät täältä tutkimalla), niin jää toi välipalakinkkuvoileipien mussutus pois. Mehut ja energiajuomat pois ja tilalle vettä.

Ruokapäiväkirjan pitäminen on tehokasta jo siinäkin mielessä, että se huomaamaton napostelu vähenee kuin automaattisesti kun on tietoinen kaikesta mitä syö.

Kävely käy hyvin alkuun aerobisesta, kun sulla on ylimääräistä kuitenkin jonkun verran, säästät sun polvia ja niveliä liialliselta rasitukselta. Lisäksi, virkistää mieltä ja kaikkea muuta kivaa. Voithan sä ottaa lapset pyöräilemään messiin myös.

Huonolta näyttää, tiedän🙈
Sitten on helppo lähteä parantamaan. Nykyisellään ruokavaliosi vaikuttaa hyvin hiilaripainotteiselta ja , minkä lisäksi perustekijät kuten laadukkaat proteiinien lähteet, hyvät rasvat ja kasvikset pikälti puuttuvat. Yhden päivän syömisten punnitseminen ja sieltä kaloreiden sekä makrojen laskeminen antaisi arvokasta tietoa.

Tuo treenin aloittaminen tosi intensiivisenä on klassinen virhe. Kyseessä on läpi elämän jatkuva elämäntapojen muutos, jossa hetkittäisillä repimisillä ei ole mainittavaa merkitystä. Idea on lisätä fyysistä aktiivisuutta. Kävely tai mikä tahansa muu sykettä nostava liikunta käy siinä missä salillakin rehkiminen. Kävely yhdistettynä vaikka kotona lihaskuntotreeniin (kyykkäily, punnerrukset, vatsat jne) toimii varmasti hyvin. Itse suosittelen mieluimmin aloittamaan tarpeettoman keveästi kuin liian raskaasti. Aloitat vaikka kahdella kävelylenkillä viikossa ja lisäät suorituksia siitä. Tärkeintä on, että löydät motivaation ja sellaisen tavan kuntoilla, josta pidät ja otat kuntoilun rutiiniksi.

Kiitos hyvistä vastauksista. Ihan uusi näkökulma on löytynyt liikunta-ja laihdutustavoitteisiin kun hylkäsin aikarajat, pikkuhiljaa hyvä tulee, sanotaan. Myös kun tuo 30v mittarissa paukkuu rikki ensivuonna, niin hyvä aloittaa nyt. Ymmärtääkseni laihtuminen, palautuminen yms. Heikkenee vuosi vuodelta tuon kolmenkympin ikävuoden jälkeen.

Kotona toistaiseksi aion treenata kehonpainoa hyödyntäen, kiitos koronahysterian. Jonkunlaiset käsipainot olisi suunnitelmissa hommata.

Kun tuli puhetta laadukkaista proteiinin lähteistä sekä hyvistä rasvoista, mitkä näihin luokiteltaisiin sitten? Kalaa en ole syönyt 20 vuoteen, silloinkin kalapuikkojen muodossa. Kanaa? Onko väliä missä muodossa? Kaikki paistettu taitaa olla epäterveellisempää...

Lisäksi löysin netin syövereistä mielenkiintoisen laihdutustarinan, joka ainakin omiin korviin kuulostaa järkevältä. Keskittyen nimenomaan kävelyyn liikuntamuotona.

http://warp.povusers.org/kuntokuuri.html

Jos ei linkki toimi, löytyy googlaamalla: kuinka laihdutin 22 kiloa 7 kuukaudessa terveellisesti

Mennäänkö tässä aivan metsään?

Kiitos hyvistä vastauksista. Ihan uusi näkökulma on löytynyt liikunta-ja laihdutustavoitteisiin kun hylkäsin aikarajat, pikkuhiljaa hyvä tulee, sanotaan. Myös kun tuo 30v mittarissa paukkuu rikki ensivuonna, niin hyvä aloittaa nyt. Ymmärtääkseni laihtuminen, palautuminen yms. Heikkenee vuosi vuodelta tuon kolmenkympin ikävuoden jälkeen.

Kotona toistaiseksi aion treenata kehonpainoa hyödyntäen, kiitos koronahysterian. Jonkunlaiset käsipainot olisi suunnitelmissa hommata.

Kun tuli puhetta laadukkaista proteiinin lähteistä sekä hyvistä rasvoista, mitkä näihin luokiteltaisiin sitten? Kalaa en ole syönyt 20 vuoteen, silloinkin kalapuikkojen muodossa. Kanaa? Onko väliä missä muodossa? Kaikki paistettu taitaa olla epäterveellisempää...

Lisäksi löysin netin syövereistä mielenkiintoisen laihdutustarinan, joka ainakin omiin korviin kuulostaa järkevältä. Keskittyen nimenomaan kävelyyn liikuntamuotona.

http://warp.povusers.org/kuntokuuri.html

Jos ei linkki toimi, löytyy googlaamalla: kuinka laihdutin 22 kiloa 7 kuukaudessa terveellisesti

Mennäänkö tässä aivan metsään?

Tuo linkin systeemi kannattaa nimenomaan lukea blogina eikä ohjeena, sellaisena tuo on minusta ihan kamalaa sontaa. Jos tykkäät vähähiilarisesta ruokavaliosta ja pystyt sitä noudattamaan niin sitten kannattaa tehdä juuri niin, mutta ei se itsessään ole ''parempi'' kuin mikään mukaan ruokavalio kun kalorit normalisoidaan. Tuolla myös kylmän viileesti väitetään suolaa epäterveelliseksi joten unohtaisin koko tekstin.

Sinun tilanteessa sanoisin että;
- Jos salilla käyt niin syö reilusti proteiinia. Älä laske grammamäärää, syö vaan reilusti.
- Kalori on kalori.
- Laske kalorit, älä muuta. Saat päivälle kaloribudjetin ja saat sen käyttää miten haluat. Myfitnesspal on itellä käytössä ja siinäpähän ite mietit että millaisen rutiinin kehittelet. Näin yksin asuvana on vielä helppoa mutta perheellisenä voi tulla haasteita jos jääkaapissa on kaikkea muutakin.
- Makeanhimot ainakin itellä pysyy pitkälti poissa kun juon nollakolaa ja sokerittomia energiajuomia. Syö sitten vaikka välillä ihan sokeriakin, mutta muista edellinen kohta.
- Tykkäät valkoisesta pullamössöleivästä? No syö leipää. Inhoat riisiä ja parsakaalia? Älä syö riisiä ja parsakaalia. Toteutuiko viikon(ei välttämättä yksittäisen päivän) aikana kalorivaje ja paino putosi vaikka söit päivän aikana pelkästään kokonaisen juustokakun? Kyllä? No helvetin hyvä, jatka samalla tavalla.
- Kun mummolassa tarjotaan se pulla niin se pulla syödään.
- Hyvä tahti on pudottaa n. 1% kehonpainosta/viikko. Käy joka päivä vaa'lla ja katso sitten viikon välein että onko suunta keskimäärin oikea, päivittäisestä heittelystä ei kannata panikoida.
- Jos on loputon ruokahalu niin lisää ruokavolyymia. Esim. keitetty peruna on äärimmäisen täyttävää ja puolessa kilossa(kuorittuna lautasella) on alle 400kcal.
- Voit vaikka viikottain ottaa ns. cheat meal -aterian kunhan asetat sille reunaehdot. Vaikka leffailta ja päivän viimeinen ateria jolla on aikaraja ettei koko iltaa mussuta. Ja vaikka alle se kilo perunoita niin 4 munkkia koko tusinan sijaan on jo paljon parempi.
- Suolaa joka ateria maun mukaan, enemmän tekee vahinkoa jos hikoilee ja välttelee suolaa.

Kun rakastettavaa on tuonkin verran niin on ihan yhdentekevää että mitä syö, -30kg mäkkisafkalla on paljon terveellisempi vaihtoehto kuin +-0kg oppikirjan lautasmallilla. Salillahan palaa ihan olematon määrä energiaa siihen vaivaan nähden ja jos siellä käyminen on ihan vastenmielistä niin älä käy vaan tee jotain muuta. Jos taas tykkäät rautoja paiskoa ja vaikka voiman kasvattaminen on mieleistä niin ehdottomasti, mutta sama tunti kävelylenkillä polttaa enemmän kaloreita eikä tarvii tulla edes hiki.

Osaako kukaan sanoa, missä menee pieleen? En tiedä pitäisikö käydä jollain ravitsemusterapeutilla tmv.
Pituus 175cm, ikää 34, painoa 94kg, vyötärö 95cm. Olen käynyt lenkillä 3-4 kertaa viikossa vuodenvaihteesta lähtien. Paino tuntuu vain nousevan ja nousevan. Kävelylenkit on 1-3h ja jos otan juoksua mukaan niin max tunnin. Sellaista 5-10min reipasta hölkkää vauhdilla 3-5 km/h pystyy vetämään. Viime keväänä painoin 87kg, mutta en käynyt talvella lenkillä vaan väänsin punttia.
6 vuotta sitten painoin saman, mutta vyötärö oli yli metrin ja pelkkää läskiä koko ukko. Aloitin pyöräilyllä ja paino putosi silmissä, alimmillaan painoin 71kg. Miksi nyt sama aerobinen metodi ei toimi, vaikka ruokavalio on pääosin sama, kuin 6 vuotta sitten?
Tiedostan kyllä, että ruokavaliossa on varmaan parantamisen varaa. Nyt etätyöaikana mennyt siihen, että työ max kaks kertaa päivässä. Onko tässä nyt vain mentävä takaisin salille ja hankittava lihasmuistilla sulaneet lihakset takaisin? Onko tuo painon pudotus puhtaasti aerobisella nyt vaikeampaa, kun lihasmassaa on todennäköisesti enemmän, kuin 6 vuotta sitten?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom