Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Jos/kun olen nyt syönyt epäsäännöllisesti (joinakin päivinä + kaloreita ja joinakin - kaloreita), niin tarvitseeko ennen dieettiä syödä hetki +-0 kaloreilla vai voiko suoraan syödä säännöllisesti esimerkiksi -500 kaloreilla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikähän voisi olla kun paino ei lähde tippumaan millään? Mitat on 170cm/84kg. Ois tarkotus johonkin 75kg pudotella. Oon testannut monta kertaa ja mun kulutus on se n. 3500-3700kcal. Sillä paino pysyy samassa koko ajan, 4000 kalorilla tulee n. 1kg / kuukaus painoa lisää. Jos joku ihmettelee kulutusta niin punttitreenejä tulee 3 lyhyttä treeniä viikossa ja skeittausta semmoinen 10-15 tuntia viikossa joka varmaan kuluttaa aika paljon. Kokeilin keväällä jo pari kuukautta että aloitin 3200 kcal ja tiputin parin viikon välein 100 kcal pois 2800 kaloriin asti. Kerran viikossa päivä jolloin 4000-4500 kcal. Ei tippunut paino ollenkaan. Sit nollasin ja söin 2 viikkoa 4500 kcal päivään ja kokeilin alottaa nyt uusiksi. Suoraan 2800 kcal, ei herkkupäiviä, ei mitään lipsumisia, kaikki vaa'an kautta. En käytä päihteitä ollenkaan. Ekan kahen päivän jälkeen lähti nesteitä 3kg sen jälkeen on nyt 2 viikkoa mennyt ja täsmälleen samaa 81kg näyttää joka päivä. Nälkä alkaa pikkuhiljaa olla jatkuvasti ja keho huutaa jo ekaa tankkauspäivää kahden viikon jälkeen vaikkei paino ole tippunut niitten nesteiden jälkeen ollenkaan. Ei jaksas turhaan jatkaa taas jos ei aio paino tippua ollenkaan, kaloreita en pysty tiputtamaan yhtään enempää. :LOL: Tulokset nousee koko ajan salilla.

Ruokavalio näyttää suunnilleen tälle, vähän vaihtelen ruokia mutta perusrunko:

Aamupala:

Kaurahiutale
Täysmaito
Kananmuna
MCT öljy
Parapähkinä
Banaani

n. 800 kcal, 60-70G HH, 30-35G P, 35-40G R

Päiväruoka:

Kana / naudan jauheliha 10%
Täysjyväpasta / proteiinipasta
Oliiviöljy
Parsakaali
Banaani

n. 1000kcal, 100-120HH, P70-80, R 30-40

Iltapala:

Leipä
Tuorejuusto
Kinkku
Meetwursti / pekoni
Juusto
Mustikka
Puolukka
Proteiinirahka

n. 1000 kcal, HH 50-60, P 70-80, R 30-40

Eli yhteensä se 2800 kcal, HH 220-250, P 160-190, R 110-130.

Rasvaa on tarkoituksella vähän enemmän kun se pitää mulla verensokerit tasaisena ja olon hyvänä ja oon tottunut syömään normaalisti ilman dieettiä jotain 160-200G päivässä. Samoin 3 kertaa päivässä syöminen oon syönyt silleen koko aikuisiän, se on hyvä ateriaväli.

Mikähän voisi olla kun paino ei lähde tippumaan millään? Mitat on 170cm/84kg. Ois tarkotus johonkin 75kg pudotella. Oon testannut monta kertaa ja mun kulutus on se n. 3500-3700kcal. Sillä paino pysyy samassa koko ajan, 4000 kalorilla tulee n. 1kg / kuukaus painoa lisää. Jos joku ihmettelee kulutusta niin punttitreenejä tulee 3 lyhyttä treeniä viikossa ja skeittausta semmoinen 10-15 tuntia viikossa joka varmaan kuluttaa aika paljon. Kokeilin keväällä jo pari kuukautta että aloitin 3200 kcal ja tiputin parin viikon välein 100 kcal pois 2800 kaloriin asti. Kerran viikossa päivä jolloin 4000-4500 kcal. Ei tippunut paino ollenkaan. Sit nollasin ja söin 2 viikkoa 4500 kcal päivään ja kokeilin alottaa nyt uusiksi. Suoraan 2800 kcal, ei herkkupäiviä, ei mitään lipsumisia, kaikki vaa'an kautta. En käytä päihteitä ollenkaan. Ekan kahen päivän jälkeen lähti nesteitä 3kg sen jälkeen on nyt 2 viikkoa mennyt ja täsmälleen samaa 81kg näyttää joka päivä. Nälkä alkaa pikkuhiljaa olla jatkuvasti ja keho huutaa jo ekaa tankkauspäivää kahden viikon jälkeen vaikkei paino ole tippunut niitten nesteiden jälkeen ollenkaan. Ei jaksas turhaan jatkaa taas jos ei aio paino tippua ollenkaan, kaloreita en pysty tiputtamaan yhtään enempää. :LOL: Tulokset nousee koko ajan salilla.

Ruokavalio näyttää suunnilleen tälle, vähän vaihtelen ruokia mutta perusrunko:

Aamupala:

Kaurahiutale
Täysmaito
Kananmuna
MCT öljy
Parapähkinä
Banaani

n. 800 kcal, 60-70G HH, 30-35G P, 35-40G R

Päiväruoka:

Kana / naudan jauheliha 10%
Täysjyväpasta / proteiinipasta
Oliiviöljy
Parsakaali
Banaani

n. 1000kcal, 100-120HH, P70-80, R 30-40

Iltapala:

Leipä
Tuorejuusto
Kinkku
Meetwursti / pekoni
Juusto
Mustikka
Puolukka
Proteiinirahka

n. 1000 kcal, HH 50-60, P 70-80, R 30-40

Eli yhteensä se 2800 kcal, HH 220-250, P 160-190, R 110-130.

Rasvaa on tarkoituksella vähän enemmän kun se pitää mulla verensokerit tasaisena ja olon hyvänä ja oon tottunut syömään normaalisti ilman dieettiä jotain 160-200G päivässä. Samoin 3 kertaa päivässä syöminen oon syönyt silleen koko aikuisiän, se on hyvä ateriaväli.
Pidin sen tankkauspäivän vaikkei paino ollut tippunut vielä yhtään. Joku 500HH, 200P, 170R, about 4500 kaloria. Keho ois imassu vaikka tuplamäärän ruokaa suoraan. Tuntu että kaikki sulaa suoraan mitä sisään laittaa. :D
No paino tipahti heti tankkauspäivän jälkeen alemmas sen verran mitä pitäskin laskujen mukaan ja vyötärö kaventui 3 senttiä. Pitää kokeilla 80R, 190P, 300HH makroilla jos ois enemmän energinen olo päivän aikana. Saa nähä miten vaikuttaa tohon nälkään, tuntuu olevan jatkuvasti nälkä vaikka illallakin syö just ennen nukkumaanmenoa sen 1000 kaloria niin ei tunnu nälkä lähtevän ollenkaan.

Semmoisen vinkin voisin antaa, että keskity pitkäjänteiseen tekemiseen. Eli otat nyt ihan rauhassa ainakin kuukauden tai jopa vähän ylikin noilla laskemillasi miinuskaloreilla ja tee johtopäätöksia vasta tämän jälkeen.

Unohda tankkauspäivät ja koita vain sinnitellä sen nälän kanssa. Vaikka nyt erikseen sanoit että 3 ateriaa päivässä on hyvä ateriaväli, niin harkitse edes tuon kasvattamista, eli saisit sitä energiaa sisään vähän tasaisemmin päivän aikana, sillä sekin voi jo auttaa nälkäongelmaan. Skeittisessiolle voi ottaa hyvin mukaan vaikka heradrinkin, jonkun hedelmän ja pähkinöitä.

Semmoisen vinkin voisin antaa, että keskity pitkäjänteiseen tekemiseen. Eli otat nyt ihan rauhassa ainakin kuukauden tai jopa vähän ylikin noilla laskemillasi miinuskaloreilla ja tee johtopäätöksia vasta tämän jälkeen.

Unohda tankkauspäivät ja koita vain sinnitellä sen nälän kanssa. Vaikka nyt erikseen sanoit että 3 ateriaa päivässä on hyvä ateriaväli, niin harkitse edes tuon kasvattamista, eli saisit sitä energiaa sisään vähän tasaisemmin päivän aikana, sillä sekin voi jo auttaa nälkäongelmaan. Skeittisessiolle voi ottaa hyvin mukaan vaikka heradrinkin, jonkun hedelmän ja pähkinöitä.
Jep! Sillä hätäilin kun aikasemminkin kokeillut eikä paino ole tippunut että ei jaksa turhaan kärsiä. :D Oon ollu nyt sen reilu kuukauden dieetillä ja laskin neljännellä viikolla kalorit 2700 ja nyt viidennellä 2600 ja ajattelin tässä vielä jonkun 6 viikkoa pysyä. Nälkä ei olekkaan ollut enää ongelma kun muutin makroja niin että 80-90g rasvaa, 170-190g proteiinia ja loput hiilareista. Kerran viikossa edelleen syönyt yhtenä päivänä sen 4000-4500 kcal josta 500-600g hiilaria. Paino on tippunut nyt reilu kuukaudessa ehkä yhden kilon noitten alun nesteiden lähdön lisäksi. Tuntuu että keho tottuu olemaan matalemmilla ja korkeammilla kalorimäärillä tosi nopeasti ja siks paino ei oikein meinaa laskea eikö myöskään nouse normaalisti kun vasta sillä yli 4000 kalorilla. Oon tottunut syömään niin että aamulla noin 500kcal, päivällä 1500kcal ja illalla 2000kcal niin siks tuommonen 1000 kalorin ateriakin tuntuu tosi pienelle. Päivät on mennyt hyvin nälän suhteen mutta iltaisin vaikka syö sen 1000 kaloria niin silti jää näläntunne mutta se ei ole enää ollut niin paha kun tottunut. :)

Juu ja tosiaan pitää pitää noi välipalat mielessä jos meinaa kova nälkä iskeä! Välillä kun on ihan tyhjä olo ja veto pois niin muutama kymmentä grammaa ihan vaan sokeria vaikka karkista kun on syönyt niin on herännyt heti eloon. :D

Nyt ois 5 viikkoo dieettiä takana ja rupes se paino tippumaan kun puotti vielä sen parisataa kaloria alemmas eli tohon 2600kcal. Nyt on 4.5kg lähtenyt ja vyötärö kaventunut 5cm jos alun nesteiden lähtö lasketaan mukaan. Nyt on kehokin tottunut ja ei vaivaa nälkä enää ollenkaan ja energiaa on ihan normaalisti, piti vaan näköjään toi alku sinnitellä niin rupes helpottamaan ajattelin että menee toisinpäin että menee koko ajan vaikeammaksi. :D

Mitenkäs ruukaa tulokset tippua dieetillä? Itellä on vasta 3 viikkoa dieettiä takana ja paino tippunut 4kg penkki 5kg. Onko liian kova painonpudotus kun tulokset lähtee heti tippuun? Kyykky ja leuat taasen hiukka parantunu painon tippumisen myötä.

Mitenkäs ruukaa tulokset tippua dieetillä? Itellä on vasta 3 viikkoa dieettiä takana ja paino tippunut 4kg penkki 5kg. Onko liian kova painonpudotus kun tulokset lähtee heti tippuun? Kyykky ja leuat taasen hiukka parantunu painon tippumisen myötä.
Dietillä voi nostaa voimatasoja ylöspäin kun asiat tekee oikein. Varsinkin jos ei ole lähellä omia geneettisiä rajoja voimissaan. Penkki tietty ottaa helpoiten osumaa dietillä, mitä alemmas omassa painossa menee. 4kg 3-viikkoon on kyllä kova tahti ja jos 6-viikossa 8kg niin ei ihme että voimat tippuu. Semmoisella -500g viikko tahdilla eli 4-viikossa 2kg painonpudotus tahdilla säilyy voimat paremmin ja hiilihydraatit myös mukana ruokavaliossa.

Ok pitää himmailla siis. Toinen kysymys sitten että miten nopeaa dieetin aloituksesta voi alkaa ottaan cheattipäivää? Onko rasvaprosentilla tuohon merkitystä milloin tuommoinen kannattaisi alkaa pitään ja kuinka usein?

Ok pitää himmailla siis. Toinen kysymys sitten että miten nopeaa dieetin aloituksesta voi alkaa ottaan cheattipäivää? Onko rasvaprosentilla tuohon merkitystä milloin tuommoinen kannattaisi alkaa pitään ja kuinka usein?
Jos et ole mihinkään bodykisoihin menossa niin, voi ihan hyvin pitää herkku Päiviä dietillä. Se tekee päälle hyvää ja motivoi itseäni dietillä kun tietää milloin saa vähän herkutella. Se sitten kuinka usein "järkevää" riippuu kuinka isoilla miinuksilla menee. Itse olen monesti pitänyt 1-2 viikon välein. Olin dietillä tai en. Jos jatkat tuolla tyylillä, että paino tippuu reippaasti niin hyvin voi vaikka viikon välein. Itselläni herkku pv kcal on olleet dietillä 4500-6000kcal paikkeilla. Jos on ollut 2-viikkoa edellisestä niin 6000kcal Jos viikko niin 4500-5000kcal. Dietti kalorini muuten olleet 2500-3000kcal välissä riippuen päivän kulutuksesta.

Kuulostaa aika paljolta..aattelin pikemminki sellasta että syö yhden jäätelön ja vähä enemmän hyvää ruokaa.
Tuo nyt oli vaan oma esimerkkini.. ja syön kyllä enemmän ruokaa kuin herkkuja dietillä herkku päivänä ja yleensä myös pitkä lenkki tuona päivänä. kaikilla meillä on myös oma aineenvaihdunta jne.. mutta kyllä voit hyvin kerran viikossa tuon tehdä.

Riittääkö tällänen että 4 kertaa viikossa sali ja päivittäin 60 min reipas kävely. Sain pelkällä kävelyllä 4 kg pois mutta nyt tyssäsi painon tippuminen. Painoa 103kg ja pituutta 182 cm. Salitaustaa löytyy mutta vuosien tauko ja pitäisi saada 10kg pois vähintään. Nyt innostuin uudestaan tosta salista. Pitäiskö mun aloittaa joku tietty ruokavalio. Syön suht terveellisesti ja välillä herkkuja. Toinen ongelma on gynekomastia. Lähteekö hän noi tissit laihduttamalla? Kiinteät pallurat.

Riittääkö tällänen että 4 kertaa viikossa sali ja päivittäin 60 min reipas kävely. Sain pelkällä kävelyllä 4 kg pois mutta nyt tyssäsi painon tippuminen. Painoa 103kg ja pituutta 182 cm. Salitaustaa löytyy mutta vuosien tauko ja pitäisi saada 10kg pois vähintään. Nyt innostuin uudestaan tosta salista. Pitäiskö mun aloittaa joku tietty ruokavalio. Syön suht terveellisesti ja välillä herkkuja. Toinen ongelma on gynekomastia. Lähteekö hän noi tissit laihduttamalla? Kiinteät pallurat.
Jos painon tippuminen tyssäsi, niin pitää vähentää kaloreita ja/tai lisätä liikuntaa, molempi parempi. Toi "syön suht terveellisesti ja välillä herkkuja" ei paljoa kerro, mutta jonkunlainen herkuista vierotus voisi olla eka askel.
Itsellä sama pituus ja melkein sama painokin. Toukokuun alusta lähtien nyt 111kg -> 101kg, vähentämällä syömistä ja lisäämällä liikkumista. Karkit, jäätelöt, kakut ym. herkut kokonaan pois.

Jos painon tippuminen tyssäsi, niin pitää vähentää kaloreita ja/tai lisätä liikuntaa, molempi parempi. Toi "syön suht terveellisesti ja välillä herkkuja" ei paljoa kerro, mutta jonkunlainen herkuista vierotus voisi olla eka askel.
Itsellä sama pituus ja melkein sama painokin. Toukokuun alusta lähtien nyt 111kg -> 101kg, vähentämällä syömistä ja lisäämällä liikkumista. Karkit, jäätelöt, kakut ym. herkut kokonaan pois.
Mitähän liikuntaa kannattais lisätä ja kuinka paljon jos nyt paino ei liiku suuntaan eikä toiseen päivittäisillä kävelylenkeillä ja 4 krt salitreenit viikkoon?

Mitähän liikuntaa kannattais lisätä ja kuinka paljon jos nyt paino ei liiku suuntaan eikä toiseen päivittäisillä kävelylenkeillä ja 4 krt salitreenit viikkoon?
Kuulostaa omaan korvaan siltä, että lähtökohtaisesti vaivattomampaa - myös pitkällä tähtäimellä olisi laittaa ruokavalio pääpiirteittäin ojennukseen. Ellet nyt sitten erityisen paljon rakasta viettää lenkkipolulla aikaa. Tuloksia teoriassa saa molemmin keinoin, käytäntö on hieman toinen.

Mihin aikaan väliin paino ei ole tippunut?? Jos viikkoon niin kato nyt toinen viikko vielä. Ei se paino aina tipu tasaisesti..voit ottaa 1-2x viikkoon jonkun pienen Juoksu lenkin tai hiit harjoittelun Mutta liikuntaa sulla tulee hyvin jo että ei hirveitä määriä tarvii lisätä ja mitä enemmän lisäät ni keho tottuu siihen ajan kanssa ja polttaa vähemmän kaloreita. Ruokavalio on se millä voit laihtua ilman että lisäät liikuntaa.

Viimeksi muokattu:
Se oli vain toinen vaihtoehto. Niin kuin tuossa muut (ja minä) jo yllä totesivat, niin ruokavaliolla paremmat edellytykset nyt sun tilanteessa edetä. Itsellä myös paino pysyi parin viikon ajan samana ja tuli kerran jopa hieman takaisin ylös, mutta sitten tiputti taas enemmän seuraavalla viikolla.
Toi "syön suht terveellisesti ja välillä herkkuja" ei paljoa kerro, mutta jonkunlainen herkuista vierotus voisi olla eka askel.

Suositut

Back
Ylös Bottom