Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Jeps. IIFYM on testattu ja oli suht ok. Eli nyt suunnittelulla tästä vielä kevyempi versio, jossa pääpaino on kalorit. Tämä siksi, että olen vaan yksinkertaisesti niin paska dieettaaja. Ei meinaa pää kestää. Ruoka on vaan niin hyvää.

Tarkoituksenani on siis tehdä seuraavasta dieetistä semmonen, että retkahtamisen vaara olisi mahdollisimman pieni. Ja jos retkahtamisia tapahtuu, tai syö jotain paskaa, niin sen pystyisi paikkaamaan, syömällä sitten esim. Illalla kevyemmin. Tajuan varsin hyvin, ettei tämä ole optimitilanne lihojen säilyttämisen suhteen, tai muutenkaan, mutta kokonaisuuden kannalta...ehkäpä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ottaisin silti sille proteiinille jonkun haarukan. Toki en stressaisi yksittäisiä päiviä, vaan keskittyisin enemmän siihen viikkokeskiarvoon. Esim itse tähtään 160g (about 1,8g/kg siis), todellisuus vaihtelee 120-200g välillä ja keskiarvo näkyy olevan 150g nurkilla. Ei vaan kiinnosta syödä pelkkää proteiinia, kun kokonaiskalorit on 2000 kcal ja maitotuotteet ei sovi. Jos taas joku päivä tulee syötyä paskaa ja illalla maha huutaa, niin en mä pysty menemään tyhjällä mahalla nukkumaan. 100g kaurahiutaleita ja joku vähärasvainen proteiininlähde taas vie nälkää aika mukavasti, eikä aamu ala sillä että on pohjaton nälkä ja vituttaa.

Ottaisin silti sille proteiinille jonkun haarukan. Toki en stressaisi yksittäisiä päiviä, vaan keskittyisin enemmän siihen viikkokeskiarvoon. Esim itse tähtään 160g (about 1,8g/kg siis), todellisuus vaihtelee 120-200g välillä ja keskiarvo näkyy olevan 150g nurkilla. Ei vaan kiinnosta syödä pelkkää proteiinia, kun kokonaiskalorit on 2000 kcal ja maitotuotteet ei sovi. Jos taas joku päivä tulee syötyä paskaa ja illalla maha huutaa, niin en mä pysty menemään tyhjällä mahalla nukkumaan. 100g kaurahiutaleita ja joku vähärasvainen proteiininlähde taas vie nälkää aika mukavasti, eikä aamu ala sillä että on pohjaton nälkä ja vituttaa.
Ei ole tarkoitus taas aloittaa sitä iänikuista kaurahiutale puurossa vs. sheikkerissä keskustelua mutta itse jaksaa vetää tyyliin max 50g kaurahiutaleita kun tekee puuroa, tosin sörssään sinne yleensä 3-4 valkuaista sekaan.

Ei ole tarkoitus taas aloittaa sitä iänikuista kaurahiutale puurossa vs. sheikkerissä keskustelua mutta itse jaksaa vetää tyyliin max 50g kaurahiutaleita kun tekee puuroa, tosin sörssään sinne yleensä 3-4 valkuaista sekaan.
No pointtinahan tuossa esimerkissäni oli juuri viedä sillä kaurapuurolla nälkää pois, joten ei sillä määrällä ole niin väliä.

Jeps. IIFYM on testattu ja oli suht ok. Eli nyt suunnittelulla tästä vielä kevyempi versio, jossa pääpaino on kalorit. Tämä siksi, että olen vaan yksinkertaisesti niin paska dieettaaja. Ei meinaa pää kestää. Ruoka on vaan niin hyvää.

Tarkoituksenani on siis tehdä seuraavasta dieetistä semmonen, että retkahtamisen vaara olisi mahdollisimman pieni. Ja jos retkahtamisia tapahtuu, tai syö jotain paskaa, niin sen pystyisi paikkaamaan, syömällä sitten esim. Illalla kevyemmin. Tajuan varsin hyvin, ettei tämä ole optimitilanne lihojen säilyttämisen suhteen, tai muutenkaan, mutta kokonaisuuden kannalta...ehkäpä..
Helpoin tuo olisi varmaan toteuttaa niin, että lataat kännykkään jonkun apin. Syöt mitä huvittaa, jonka jälkeen laitat suoraan appiin syödyt ylös. Illalla sitten katot kun alkaa kalorirajat tulemaan vastaan, että saako syödä ison vai pienemmän ateria vai ei mitään.. :whistle:

Helpoin tuo olisi varmaan toteuttaa niin, että lataat kännykkään jonkun apin. Syöt mitä huvittaa, jonka jälkeen laitat suoraan appiin syödyt ylös. Illalla sitten katot kun alkaa kalorirajat tulemaan vastaan, että saako syödä ison vai pienemmän ateria vai ei mitään.. :whistle:
Juuri näin ajattelin toimia. Paitsi ettei tarkoitus ole syödä ihan mitä huvittaa, muuten hommasta ei tulisi mitään :whistle: Eli pääsääntöisesti puhdasta perusruokaa.

Se että joka aamu syödään esim. Rahkapurkki, 100g marjoja ja banaani ja päivällä 80g riisiä ja 150g jauhelihaa jne. ei vaan toimi mulle. Varmasti monelle toimii ja on hyvin selkeä ja idioottivarma ratkaisu. Meitä kun on niin monenlaisia ihmisiä.

Muistaakseni Uttikin joskus sanoi, että ihminen voi laihduttaa vaikka meijerivoilla, kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa. Siis hyvin kärjistetty esimerkki, mutta tuossa pitäisi olla painonpudotuksen ylivoimaisesti tärkein asia.

@Raid lataa sulamo. 5e/kk ja oliko 30e/vuosi. Ne vuodet mitä oon käyttänyt, niin olen lisännyt sinne alle 5 ruokaa. Kaikki muu on löytyny valmiina. Aika moni räpeltää sitä puhelinta muutenkin, niin joku aamupalakin on aika äkkiä sinne heitetty.

Toimii se tuollanenkin että kattoo vain kalorit. Kaveri laihutti yli 50kg tuollasella systeemillä. Kävi välillä viikonloppuna viihteelläkin.
Laski drinkkien kaloreista ja pizzasta ennakko arvion...Sitten vähensi to-pe ja su kaloreista arvion mukaan pois. Ei nyt tietenkään jokaviikonloppu käyny.
Mitään ruokarytmiä se ei noudattanu tai terveyssafkoja vedelly. Aina kaikki kalorit ylös ja kun päivän tavoite täynnä niin luukku kiinni siltä päivää.

Tässä kuulumisia liittyen tuohon, mistä tuossa yllä kirjoittelin joku aika sitten.

Aloitin dieetin viime viikon maanantaina, eli vajaa pari viikkoa takana. Näköjään sitä osaa syödä todella nätisti tällä ns. Kalori-dieetillä,
vaikka olen syönyt lähes silleen kuin miltä nyt on sattunut tuntumaan.

Tämmönen löysä IIFYM. Pari kertaa 2-3suklaakeksiä mennyt jälkkäriksi ja yhtenä iltana pari pientä lihapiirakkaa, muuten puhdasta perusruokaa. Jatketaan tällä ja katotaan miten käy. Tämä varmaan on ainakin kohdallani, hyvä konsti päästä ns. kesäkuntoon.

Treenipäivinä 2700 ja lepopäivinä 2500. Tarkkuudella 20kcal heitto suuntaan jos toiseen. Voi olla että joudun molemmista viilaamaan 100-200 pois, mutta mennään tällä niin kauan kuin se toimii.
IMG_20190322_145417.jpg
IMG_20190322_145345.jpg

Nyt tarvitaan vinkkejä ja neuvoja siitä ollaanko oikeassa suunnassa vai aivan hakoteillä. Tarkoitus olisi tiputella läskit pois matkasta ruokavaliolla ja puntilla. Lähtöpainoa oli 99kg ja nyt viikon jälkeen vaaka pysähtyy lukemaan 97.6kg.

Laitan tähän esimerkin päivän safkoista. Saa kommentoida ja kertoa mennäänkö aivan päin persettä.

Aamu:
banaani
3x kananmuna

Lounas:
150g nauta 10%
70g riisi
kurkkua ja tomaattia reilulla kädellä

Välipala:
maitorahka 250g

Päivällinen:
150g lohta
300g perunaa
kurkut ja tomaatit

Sali:
Palkkari

Iltapala:
kaurahiutaleet 80g
raejuusto 150g
ruisleipää juustolla ja leikkeleillä

Tämän kyseisen päivän kalorit oli n. 2500kcal (42% hh, 31%p, 27%r)

Tällä ruokamäärällä energiatasot pysyny ihan hyvänä ja treenitkin kulkee. Tätä ketjua lukiessa huomannut että ilmeisesti olisi varaa vielä nostaa kaloreita hiukan ylös, varsinkin treenipäivinä? Treenejä tulee viikossa 2-3 ja työ on toimistotyö, jossa kuitenkin tulee päivittäin kävelyä noin 10000 askelta.

E: Ja lisäyksenä vielä että muuten ruokailut pysyy suht samana, mutta aamupala ja iltapala saattaa vaihtaa paikkaa riippuen siitä kuinka kiire aamulla on.
Tällä rungolla on nyt kuukauden päivät menty ja tällä hetkellä iltapaino on noin 95kg. Nyt on parin viikon aikana aika nihkeesti irronnu painoa mut kokoajan suunta oikea. Eilen vedin tarkotuksella kalorit reilusti yli tavoitteesta, pakko vähän yrittää herätellä taas kroppaa.

Tällä rungolla on nyt kuukauden päivät menty ja tällä hetkellä iltapaino on noin 95kg. Nyt on parin viikon aikana aika nihkeesti irronnu painoa mut kokoajan suunta oikea. Eilen vedin tarkotuksella kalorit reilusti yli tavoitteesta, pakko vähän yrittää herätellä taas kroppaa.
Jos se kalorien nosto yksittäisinä päivinä pysyy hanskassa niin kannattaa koittaa sitä vaikka joka viikko.
Mulla toimii kaikista parhaiten kun kaksi kertaa viikossa vetää reilumman satsin hiilareita mutta haittapuolena on seuraavana päivänä kauhea nälkä ja vitullinen himo niihin hiilareihin.
Itse pystyn syömään viikkotasolla paljon isommat kalorit tuolla tavalla kuin että olisi jokapäivä samat, toisaalta se vaatii sitten tosi matalat kalorit niille muille päiville.

Morjens! Ajattelin ensimmäistä kertaa elämässä kysästä vähän apuja/kommentteja ruokavaliooni. Tarkoitus on siis polttaa rasvaa kesää kohti. Treenaan 5-6x viikossa (2airobista 3salia) ja työ melko raskasta. InBody-mittaus näytti peruskulutukseksi 1700kcal. Tällä hetkellä esim urheilukello näyttää työpäivän+salin jälkeen 19 000 askelta sekä 2800 poltettua kaloria. Mikäli ei ole treenipäivä on kulutus jotain 2200-2500 Strategiset mitat on 170cm/65kg, niin ja mies.
Nyt siis ruokavalioon;

Aamupala 04.30

Tumma ruisleipä 2kpl
Kalkkunafilee 50g
Kananmuna 2kpl
Kurkkua 100g
Margariinia 1 rkl
Kahvi 5dl

Välipala 08.00
Pikakaurahiutale 25g
Banaani puolikas
Mustikoita
2dl kevytmaito

Lounas 10.30
Kana 150g
Täysjyväriisi 60g
250g pakastevihanneksia

Välipala 13.30
Pikakaurahiutale 25g
Banaani puolikas
Mustikoita
2dl kevytmaito

Päivällinen 17.00
Kanaa150g
Täysjyväriisi 60g
250g pakastevihanneksia

Iltapala 19.00
Kreikkalainen jogurtti 2% 100g
Mustikoita
Banaani 1kpl
Pähkinäsekoitus 30g

Yht: 2400kcal
P: 155g 26%
HH: 270g 45%
R: 63g 24%

Tämä siis aika perus setti mulla oli treenipäivä tai ei. Olisko kenelläkään mitään parannus ehdotuksia/kommentteja?

Pahoittelut mahdollisista kirjotusvirheistä ja iso kiitos kaikille vastaajille ajastanne sekä vaivastanne

Täytyykin heti korjata virheellisesti ilmotetun poltettujen kalorien määrää, eli siis tänään tulee olemaan 3000kcal. Kuin myös muina treenipäivinä.

Olen tässä nyt kaksi viikkoa koittanut saada painoa alaspäin, mutta vaaka näyttää vain noin 0,5 kg vähemmän keskiarvoisesti kuin kaksi viikkoa sitten. Kokoa löytyy 175/78 ja kaloreita tullut syötyä 1900 kcal päivässä. Salilla on tullut käytyä 3 kertaa viikossa ja kerran viikossa lenkillä. Rasvaa sellainen 1g/ painokilo ja proteiinia 2 g/painokilo. Pitäisikö tästä lähteä kaloreita nostamaan vai laskemaan? Luulisi, että tolla määrällä pitäisi lähteä laskuun.

Olen tässä nyt kaksi viikkoa koittanut saada painoa alaspäin, mutta vaaka näyttää vain noin 0,5 kg vähemmän keskiarvoisesti kuin kaksi viikkoa sitten. Kokoa löytyy 175/78 ja kaloreita tullut syötyä 1900 kcal päivässä. Salilla on tullut käytyä 3 kertaa viikossa ja kerran viikossa lenkillä. Rasvaa sellainen 1g/ painokilo ja proteiinia 2 g/painokilo. Pitäisikö tästä lähteä kaloreita nostamaan vai laskemaan? Luulisi, että tolla määrällä pitäisi lähteä laskuun.

Ja treenipäivinä syöty 2100 kcal

Miten kannattaisi treeniohjelma jaksottaa, ettei lihakset lähde? Olen parin talven aikana nostanut painoni 175cm pitkänä 95kg, penkkitulos on noussut 60kg:ta 110:een. Rasvat on jossain 18-20 ja naama mallia läskipää, kiitos kreatiinin. Nyt pitäisi polamkkia varten parantaa juoksukuntoa. Miten lähtisitte tätä kehittämään? Itse olen ajatellut käydä 1,5vk aikajaksolla lenkillä joka päivä ja salilla lisäksi 3 kertaa. Salitreenit kevyenä ja ylläpitävänä.

Tilanne on se, että painon suhteen olen tullut alas n. 13kg ja rasvaprosenttini tällä hetkellä siellä 15 kieppeillä. Pituutta 180cm ja painoa 80kg.
Otin hiljattain mukaan cardiota (pyöräilen salille), joten viikkoon tulee 5-6x salitreeniä ja 50-60km pyöräilyä. Kalorit olen pitänyt edelleen 1900 pinnassa, mutta nyt alkaa tuntua että kroppa ja pää ei vaan jaksa enää, salitreeni takkuaa ja kehitys junnaa paikallaan. Lieneekö syytä nostaa kaloreita? Pohdin, että alkaisin treenipäivinä syömään sen 2200, kun taas lepopäivänä 1900.

Salitreenin takkuaminen nyt on sinällään normaalia kun dieetillä ollaan, mutta voisihan sitä ohjelmaa vaihtaa jos et vielä sitä ole tehnyt.
Mitä tulee tuohon kaloreiden syklittelyyn lepo vs treenipäivä niin kyllä suosittelisin treenipäivälle isompaa määrää. Jos homma maistuu puulta yms. niin oletko ottanut vapaita päiviä tarkasta ruokavaliosta ollenkaan tai tankkauspäiviä? Eikä kai tuossa tilanteessa vaikka joku viikon mittainen tauko koko dieetistä olisi mahdoton ajatus, jos se saisi vähän uutta potkua touhuun?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom