Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen vain läski. 10kg kun saisi läskiä pois niin näyttäisin jo paljon paremmalta. Se olisikin mielessä mutta haluan samalla kasvattaa lihasta paljon. Nyt olen käynyt salilla melkein 2kk 2krt/vko. Penkistä ehkä hikisesti pari kertaa 50kg. Tekniikkaa en tosin osaa.

Sopivaa ohjelmaa haen tässä itselleni eli vinkkejä/ohjelmia vaan tulemaan tännepäin kiitos! Eli rasvan pitäisi palaa ja lihasta tulla. 172cm / 75kg 20v.
Sinuna lisäisin salikertoja enemmän kuin 2krt viik.

Itse olen vain läski. 10kg kun saisi läskiä pois niin näyttäisin jo paljon paremmalta. Se olisikin mielessä mutta haluan samalla kasvattaa lihasta paljon. Nyt olen käynyt salilla melkein 2kk 2krt/vko. Penkistä ehkä hikisesti pari kertaa 50kg. Tekniikkaa en tosin osaa.

Sopivaa ohjelmaa haen tässä itselleni eli vinkkejä/ohjelmia vaan tulemaan tännepäin kiitos! Eli rasvan pitäisi palaa ja lihasta tulla. 172cm / 75kg 20v.

Salitreeniä nostat vaan sinne 4 kertaan viikko vaikkapa ja syöt vain kunnon ruokaa ja vähennät herkkuja. Turhaa sen kummempia ressaamaan varsinkaan aloittelijana. Aloittelijana varsinkin niin lihas kasvaa samalla kun rasva palaa. Tekniikoita voi katsella vaikka netistä ja jos on epävarmaa niin kysyt joltain toiselta neuvoja. Jos on varaa niin yks PT tunti jossa katsotte tekniikat vain läpi :)

Terveppä taas, täälä aijemmin kyselly ruokavalio vinkkejä jne, nyt on takana 5 puol kuukautta miinuskaloreilla (-500/vrk). alotuspaino oli 96 ja tänä aamuna aamupaino 77.. tästä sittensueraavaan aiheeseen; pituutta on 174cm ja herranjumala että on vielä paljon läskiä keskivartalossa :D pitääkö mun oikeesti laihduttaa 70 tai alle että ne lähtee?? Ja toinen kysymys, nyt alotin taas työt vähänaikaa sitten (seisomatyö) tuoko se kuinka paljon lisäkulutusta? aijemmin kun olin töissä söin noin 2200 kcal, työttömänä söin 1800-2000, nyt oon mewnny kuukauden 2000 pinnalla.

Sitä saa oikeasti kiloissa yllättävän paljon ottaa pois jos meinaa oikeesti päästä siistiin rantakondikseen kun kaikki siitä pudotetusta painosta ei ole sitä rasvaa. :) Itsekin ajattelin kun lähdin dieettaamaan 92 kilosta ja 24% rasvoista, että 78-80kg olisi sellainen paino missä rasvat olisi ollu lähempänä kymppiä mutta lähempänä viittätoista ne loppujenlopuks oli. Tietty aika raju dieetti enkä makroja saatika kaloreita paljoa miettinyt mutta kuitenkin. :) Lisäät hieman syömisiä kun seisomatyö alkanut ja katsot miten kondis etenee. Tuskin se hirveästi kulutusta lisää ellet kävele/juokse duunipäiväs aikana. Hyvää duunia jokatapauksessa tuo -20kg !

Sitä saa oikeasti kiloissa yllättävän paljon ottaa pois jos meinaa oikeesti päästä siistiin rantakondikseen kun kaikki siitä pudotetusta painosta ei ole sitä rasvaa. :) Itsekin ajattelin kun lähdin dieettaamaan 92 kilosta ja 24% rasvoista, että 78-80kg olisi sellainen paino missä rasvat olisi ollu lähempänä kymppiä mutta lähempänä viittätoista ne loppujenlopuks oli. Tietty aika raju dieetti enkä makroja saatika kaloreita paljoa miettinyt mutta kuitenkin. :) Lisäät hieman syömisiä kun seisomatyö alkanut ja katsot miten kondis etenee. Tuskin se hirveästi kulutusta lisää ellet kävele/juokse duunipäiväs aikana. Hyvää duunia jokatapauksessa tuo -20kg !
Kiitoksia! :D ei se itsellä vielä se rantakunto ihan häämötä koska lihasmassa on aaaaika pienehköä :D ajattelin eka päästä kuntoon "lean" ja sit kesän jälkeen hillityllä bulkilla kasvattamaan lihasmassaa :) Vituttaahan se vaan ku paino alkaa olee jo tän pituselle aika normaali mut silti on löllömaha :D

Kiitoksia! :D ei se itsellä vielä se rantakunto ihan häämötä koska lihasmassa on aaaaika pienehköä :D ajattelin eka päästä kuntoon "lean" ja sit kesän jälkeen hillityllä bulkilla kasvattamaan lihasmassaa :) Vituttaahan se vaan ku paino alkaa olee jo tän pituselle aika normaali mut silti on löllömaha :D

Kyl se siitä tasottuu myös "bulkillakin" kun saat lihasmassaa siihen keskivartaloon. :)

Eka dieetti lähti käyntiin vajaa viikko sitten. Pohjustan tätä kertomalla, että kaloreita en oo laskenut koskaan, joten kulutuksen määrittäminen on varmaan homman nimi ekat viikot. Aloitin salihommat 4,5 vuotta sitten 192 cm / 78 kg rimpulana ja paino on hiljalleen noussut lähemmäs 130 kiloa, eli kyllä tässä kunnon manaattirasvoissa ollaan.
Punttia tulee kaksjakoisella voimapainotteisella ohjelmalla neljästi viikkoon, salin ulkopuolinen aika onkin sit hyvin kevyttä. Tarkoituksena ois pudotella pitkässä juoksussa tollanen 20 kiloa pois ja katella, onko rasvatakin alla yhtään lihaa. Mikään kovin kireä kunto ei oo tavoitteena saati edes kiinnosta, kunhan nyt pääsis sellasiin rasvoihin että ois hyvä olla ittensä kanssa.

Voimatasot ois kiva pitää yllä, eli lähinnä 110-115 pystäri, 170 etukyykky, parin markan pn-syvyinen takakyykky ja 130 vauhtipunnerrus.

Ruuvasin kalorit tonne 3800-4000 haarukkaan näin alkuun ja kyllä tässä nälkä on + nestettä on ihan selkeästi lähtenyt (mutta jaksaa treenata), eli ehkä ollaan oikeilla jäljillä.

Varsinainen kysymys olikin, että onko alkuun hyvä mennä samalla kalorimäärällä niin kauan kun painon putoaminen jatkuu (tahti vois olla reilu kilo viikossa näin alkuun ja lähempänä tavoitepainoa vaikka 0,5-1kg/vko), vai systemaattisesti leikata vuorokausikohtaisista kaloreista esim. parin kolmen viikon välein 200kcal pois? Mikään kiire tässä ei siis ole.

Eka dieetti lähti käyntiin vajaa viikko sitten. Pohjustan tätä kertomalla, että kaloreita en oo laskenut koskaan, joten kulutuksen määrittäminen on varmaan homman nimi ekat viikot. Aloitin salihommat 4,5 vuotta sitten 192 cm / 78 kg rimpulana ja paino on hiljalleen noussut lähemmäs 130 kiloa, eli kyllä tässä kunnon manaattirasvoissa ollaan.
Punttia tulee kaksjakoisella voimapainotteisella ohjelmalla neljästi viikkoon, salin ulkopuolinen aika onkin sit hyvin kevyttä. Tarkoituksena ois pudotella pitkässä juoksussa tollanen 20 kiloa pois ja katella, onko rasvatakin alla yhtään lihaa. Mikään kovin kireä kunto ei oo tavoitteena saati edes kiinnosta, kunhan nyt pääsis sellasiin rasvoihin että ois hyvä olla ittensä kanssa.

Voimatasot ois kiva pitää yllä, eli lähinnä 110-115 pystäri, 170 etukyykky, parin markan pn-syvyinen takakyykky ja 130 vauhtipunnerrus.

Ruuvasin kalorit tonne 3800-4000 haarukkaan näin alkuun ja kyllä tässä nälkä on + nestettä on ihan selkeästi lähtenyt (mutta jaksaa treenata), eli ehkä ollaan oikeilla jäljillä.

Varsinainen kysymys olikin, että onko alkuun hyvä mennä samalla kalorimäärällä niin kauan kun painon putoaminen jatkuu (tahti vois olla reilu kilo viikossa näin alkuun ja lähempänä tavoitepainoa vaikka 0,5-1kg/vko), vai systemaattisesti leikata vuorokausikohtaisista kaloreista esim. parin kolmen viikon välein 200kcal pois? Mikään kiire tässä ei siis ole.
Varsinkin kun haluat pitää voimatasot yllä eikä kiirettä ole, niin jatka samoilla kaloreilla niin kauan kuin paino tippuu. Koska mistäs sitten kiristellään, jos se pysähtyy ja kaloreita on jo leikattu reilulla kädellä? Malttiahan se vaatii, mutta lopputulos on huomattavasti parempi kuin nopealla itsensä näännyttämisellä.

Varsinkin kun haluat pitää voimatasot yllä eikä kiirettä ole, niin jatka samoilla kaloreilla niin kauan kuin paino tippuu. Koska mistäs sitten kiristellään, jos se pysähtyy ja kaloreita on jo leikattu reilulla kädellä? Malttiahan se vaatii, mutta lopputulos on huomattavasti parempi kuin nopealla itsensä näännyttämisellä.
No näin itekin maalaisjärjellä ajattelin, mutta piti varmistaa. Kiitoksia vastauksesta!

Terve! Kertokaahan kokeneemmat missä mättää ja pahasti kun ei paino putoa..... Olen reilu pari kymppinen ja 173cm/115kg. Aloitin punttisalin muutama kuukausi sitten 3-4krt viikkoon 1h ajan 3jaksoisella ohjelmalla. Luulen että sen osalta kaikki ok! Myfittnestpal appilla katoin aluksi että 2000kcl syön päivässä ja näin pitäs alkaa tapahtua, painoa lähteny joku 3-4kg eli, ei juuri mitään. Pyörälenkkejä tulee silloin tällöin heitettyä, harvaseltaa. Suurin probleema on varmasti tuo ruoka puoli.?
Pääasiassa menty näin:

Aaamupala: Maitorahka 250g & ananas palat mehussa (puolipurkkia) tai sokeriton mehukeitto ~1dl + Omega 3 kapselit ja magnesiumia ja monivitamiini
Välipala: Skyr rahka tai banaani
Lounas: 100g Hunajamarinoitu broilerin fileesuikaleet, 100g keitetty basmati riisi, 60g tomatti, 60g kurkku, 80g raejuusto, vettä tai vichyä
Välipala: Skyr tai banaani välillä molemmat jos salille menossa
Päivällinen: Sama kuin lounas
Iltapala: Proteiini vanukas + 2-4 siivua leipää (minihiilari ruis tai kaura) päälle 40% oivariini tai joku kevyt tuorejuusto + 1-2 siivua leikkelettä ja 17% oltermanni juustoa per leipä.

Treenipäivinä boosteri ja palautusjuomana Whey -80

Vettä/vichyä varmaan 3-4L per päivä.
Noin kerta viikkoon tullut joku cheat meal, pakaste pizza tai vastaava välillä myös korvannut fileesuikaleet pihveillä ja riisin nuudeleilla...

Missä mätttää??? Kiitos jo etukäteen!

Terve! Kertokaahan kokeneemmat missä mättää ja pahasti kun ei paino putoa..... Olen reilu pari kymppinen ja 173cm/115kg. Aloitin punttisalin muutama kuukausi sitten 3-4krt viikkoon 1h ajan 3jaksoisella ohjelmalla. Luulen että sen osalta kaikki ok! Myfittnestpal appilla katoin aluksi että 2000kcl syön päivässä ja näin pitäs alkaa tapahtua, painoa lähteny joku 3-4kg eli, ei juuri mitään. Pyörälenkkejä tulee silloin tällöin heitettyä, harvaseltaa. Suurin probleema on varmasti tuo ruoka puoli.?
Pääasiassa menty näin:

Aaamupala: Maitorahka 250g & ananas palat mehussa (puolipurkkia) tai sokeriton mehukeitto ~1dl + Omega 3 kapselit ja magnesiumia ja monivitamiini
Välipala: Skyr rahka tai banaani
Lounas: 100g Hunajamarinoitu broilerin fileesuikaleet, 100g keitetty basmati riisi, 60g tomatti, 60g kurkku, 80g raejuusto, vettä tai vichyä
Välipala: Skyr tai banaani välillä molemmat jos salille menossa
Päivällinen: Sama kuin lounas
Iltapala: Proteiini vanukas + 2-4 siivua leipää (minihiilari ruis tai kaura) päälle 40% oivariini tai joku kevyt tuorejuusto + 1-2 siivua leikkelettä ja 17% oltermanni juustoa per leipä.

Treenipäivinä boosteri ja palautusjuomana Whey -80

Vettä/vichyä varmaan 3-4L per päivä.
Noin kerta viikkoon tullut joku cheat meal, pakaste pizza tai vastaava välillä myös korvannut fileesuikaleet pihveillä ja riisin nuudeleilla...

Missä mätttää??? Kiitos jo etukäteen!
Mitä syöt cheatmealinä?Voi helposti käydä niin, että jos syöt normaaliruuat ja siihen päälle vaikka hamppariaterian niin nostaa miinuksen plussalle.

Onhan tuossa jo 200g riisiä ja vielä 3-4 palaa leipää.
Riisistä pois molemmilla aterioilla 20g ja leipää 2 siivua niin katsoo sillä viikon-kaksi.

Tuossa on ihan helvetin vähän kaloreita tuon kokoiselle nuorelle miehelle. Itse nostaisin kalorit n. 3000kcal / vrk ja menisin sillä 2 viikkoa ja tekisin sen jälkeen tarvittavia muutoksia.

Jos heitetään hatusta, että rasvaprosentti olisi 25%, niin cunnighamin kaavalla saataisiin perusaineenvaihdunnan tasoksi n. 2400kcal. Siihen päälle punttisalia ja vähän pyöräilyä niin kulutus on lähelle 3500kcal vuorokaudessa... Eli ruokaa koneeseen sanon ma :)

Moikka! Saisko mielipiteitä dieetti suunnitelmasta? En oo makroja aikasemmin laskenut mutta kaloreita kyllä.Olen 151cm/49kg nainen eli energiantarve ei kovin huima ole. Oon syönyt sen reilu 1700 kaloria ja kyllä se lihas on tarttunut hyvin mutta hieman haluisin kiristellä läskejä.Treenannut oon reilu vuoden verran
4-6 kertaa viikossa. Kuulostaako -300 kaloria hyvältä aloitusmäärältä? Annan painon tippua ja kun paino alkaa junnata niin lisään hieman aerobista mukaan. Makrot r35 p76 h200. Kuinka paskalta toi suunnitelma kuulostaisi?:D

Jos heitetään hatusta, että rasvaprosentti olisi 25%, niin cunnighamin kaavalla saataisiin perusaineenvaihdunnan tasoksi n. 2400kcal. Siihen päälle punttisalia ja vähän pyöräilyä niin kulutus on lähelle 3500kcal vuorokaudessa... Eli ruokaa koneeseen sanon ma :)
No ei varmasti ole tuolla painolla ja muutaman kuukauden treenillä rasvat 25% :D

Mitä itse tutustunut näihin laskureihin niin järjestään antavat 500kcal liikaa kulutusta totuuteen verrattuna. Laskukaavat vaan ei kohtaa kun fläsää on oikeasti reilummin, en tiedä minkä takia.

Monet minullekin toitotti että syö enemmän äläkä vähemmän mutta se johti ainoastaan painon jumittamiseen parin kuukauden ajaksi. Kokeilin kaloreita 2200-2700 välillä ja samassa junnasi. Nyt kun vetänyt 2000 riippumatta treeni vai lepopäivä niin alkoi putoamaan. Olen miettinyt reverse dieetin aloittamista aineenvaihdunnan kiihyttämiseen mutta ei ole kesän aikana ollut järkevää kun on joka viikonloppu jotain festaria tai mökkeilyä.

Semmosen vinkin voisin antaa zanelle että käy inbody mittauksessa niin saat siitä lepokulutuksen mistä on helppo laskea aktiivisuuskertoimilla kulutus. Toki sekään ei ole mikään ainoa totuus mutta itselläni on osunut 100% kun kaikki laskurit heittää lukemat ihan päin helvettiä.

e: sanotaan että itse n. samoissa rasvoissa ja peruskulutus on 1600 eikä todellakaan 2400

Näistä kalorien määristä pitäisi olla samanlainen ketju kuin failuresta.
Moni heittelee noita "vähintään +3000kcal" pitää olle kommentteja, kuinka moni heistäkin oikeasti katsoo omat syömiset?
Ja kuten edelläkin viitattiin niin rasvan/lihaksen paino suhteessa kokonaispainoon on myös kulutuksessa merkittävää koska läski itsessään ei polta itseään, korkeintaan lisäpainona nostaa kulutusta mutta isompi lihasmassa taas polttaa enempi rasvaa.
Sitten on niitä kuten minä, mitään ei saa syödä vaikka kuinka liikkuu ja on fyysinen työ ja kaikenlisäksi koitettu ihan nostamalla nostaa aineenvaihduntaa mutta jossain vaiheessa eli suhteellisen matalilla kaloreilla on alkanut fläsää kertymään.
Tässäkään vuodatuksessa ei ole kyse että kalori on pahasta vaan jokainen varmasti haluaa pystyä syömään paljon, minäkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom